Ei voi mennä niin, että lapsettomat mahdollistavat lapsia hankkivien lomat suosittuihin loma-aikoihin
Mielestäni käytäntö on syrjivä. Olen alkanut töitä hakiessani selvittämään etukäteen, että jos työpaikalla työskentelee lapsia saaneita henkilöitä, en hae edes sellaiseen työpaikkaan. Teen keikkatyötä, joten kenenkään on turha alkaa marisemaan, että menetän työni. Sen päätän minä! Soisin tämän muillekin ihmisille, toki kaikille se ei ole mahdollista.
https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/8397758
Kommentit (956)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa sinkuilla ei ole varaa mennä mihinkään sesonkina, joten valitus seis. Lapselliset saa sentään lapsilisät yms. Matkarahat valtiolta.
Minkä suuruinen sä kuvittelet sen lapsilisän olevan?
Kelahan sen maksaa, joten itku ja kitinä seis. Ilmankos tänne tullaan tekemään lapsia
OIkeesti?! Lomaileeko jotkut lapsilisistä saamillaan rahoilla? Eikö niiden pitäisi mennä lapsen välttämättömään elatukseen eikä lomiin? Kuulostaa vähän epäoikeudenmukaiselta, jos jollakin lapsilisät jäävät säästöön ja niillä ostellaan vapaa-aikaa vanhempien lomien ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä kukaan lapseton edes haluaisi lomailla samaan aikaan lapsiperheiden kanssa? Itse välttelen aina, kaikki paikat tukossa kiljuvia lapsia ja hinnat tapissa. Muutenkin elokuu on paras kesälomakuukausi, talviloman tykkään pitää maaliskuun lopulla/huhtikuussa.
No hyvänen aika, eihän se tarkoita että lapseton ihminen automaattisesti menee lomailemaan johonkin lapsiperhekohteeseen vaikka loma osuisikin esim hiihtolomaviikoille. Ja kaikki ei ole niin persaukisia että on pakko aina kytätä jotain tarjouksia ja halvimpia lentoja tai majoituksia.
No hyvänen aika, miksi sitten se loma pitää saada esim. juuri hiihtolomaviikolle? Mä en saa _mitään_ ekstraa lapsettomana siitä, että mun loma olisi juuri hiihtolomaviikolla. Siitä ei ole minulle yhtään mitään hyötyä ja se on mulle täysin yhdentekevä loma-aika.
Jos siitä taas on mun työkaverille suuri hyöty, niin kuka siinä voittaa, että mä olisin silloin lomalla ja mun työkaveri töissä?
Niinpä, ei kukaan. Siinä ainoastaan työkaveri häviää.
Mä olin aikanani töissä jossa jaoin työtehtävät vanhemman henkilön kanssa. Siis toisen aina oltava paikalla. Mulla oli kouluikäisiä lapsia, työkaverilla aikuiset lapset. Hän vaati aina ehdottomasti itselleen lomat 5 viikkoa juhannuksesta, syysloman ja hiihtoloman. Olihan hänellä siihen syykin - hänen puolisonsa oli opettaja. Ei se kovin reilulta tuntunut. Miehelläni pakollinen että kesäloma heinäkuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työntekijöitä kuuluu kohdella tasavertaisesti, joten perheellisillä ei ole mitään etuoikeutta loma-aikoihin.
Kyllä on se usein näin järjestetään. Minulla ei ole mahdollisuutta laittaa lapsia sukulaisille, joten lomat on silloin kun lapsillakin päiväkodista. Tämä on työnantajan kanssa sovittu ihan ehtona töihin tullessa. Etu siinä missä korkeampi palkkakin. Jos lasten loma siirrettäisiin syyskuulle, niin sitten lomailisin silloin.
Huono tekosyy. Kunnalla on velvollisuus järjestää varahoitopaikka, jos oma päiväkoti on kiinni.
Joo tätä tekosyytä olen aina ihmetellyt. Muistan että lapsena oli ihan kivakin päästä välillä eri hoitopaikkaan, kun joskus vanhemmilla oli heinäkuussa pari vkoa töitä. Miten se hoitopaikan vaihtaminen on nykyään niin suuri ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työntekijöitä kuuluu kohdella tasavertaisesti, joten perheellisillä ei ole mitään etuoikeutta loma-aikoihin.
Kyllä on se usein näin järjestetään. Minulla ei ole mahdollisuutta laittaa lapsia sukulaisille, joten lomat on silloin kun lapsillakin päiväkodista. Tämä on työnantajan kanssa sovittu ihan ehtona töihin tullessa. Etu siinä missä korkeampi palkkakin. Jos lasten loma siirrettäisiin syyskuulle, niin sitten lomailisin silloin.
Eli firman kesälomat pyörii sinun lasten ehdoilla? Onpa reilua. Kyllä niitä varahoitopaikkoja on, mutta niitä ei haluta hyödyntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä kukaan lapseton edes haluaisi lomailla samaan aikaan lapsiperheiden kanssa? Itse välttelen aina, kaikki paikat tukossa kiljuvia lapsia ja hinnat tapissa. Muutenkin elokuu on paras kesälomakuukausi, talviloman tykkään pitää maaliskuun lopulla/huhtikuussa.
No hyvänen aika, eihän se tarkoita että lapseton ihminen automaattisesti menee lomailemaan johonkin lapsiperhekohteeseen vaikka loma osuisikin esim hiihtolomaviikoille. Ja kaikki ei ole niin persaukisia että on pakko aina kytätä jotain tarjouksia ja halvimpia lentoja tai majoituksia.
No hyvänen aika, miksi sitten se loma pitää saada esim. juuri hiihtolomaviikolle? Mä en saa _mitään_ ekstraa lapsettomana siitä, että mun loma olisi juuri hiihtolomaviikolla. Siitä ei ole minulle yhtään mitään hyötyä ja se on mul
Jos vaikka hiihtovaellus tai festarit järjestetään juuri sillä hiihtolomaviikolla, niin eihän siitä että saa lomaa seuraavalla vkolla, ole mitään hyötyä. Tai jos vaikka haluaisi viettää aikaa sukulaislasten kanssa, joilla on lomaa juuri sillä viikolla. -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi festareilla on vähän perseestä olla yksin kuukausi sen jälkeen kun esiintyjät ja muut asiakkaat ovat olleet siellä.
Millaiset festarit vaativat koko kesäloman? Yleensä niihin otetaan päivä tai kaksi vapaata, ei siihen sen enempää tarvitse. Ja jos on oikein tiukka paikka, niin viikonlopun on riitettävä.
en edes halua pitää lomaa koulujen loma-aikoina koska aina joku sukulainen työntämässä lapsiaan hoitoon kun on pitkät vapaat
Minulla on lapsia, mutta lomailen heidän kanssaa mieluiten sesongin ulkopuolella, jolloin on matkakohteissa tilaa enemmän ja hinnat ovat halvempia. Myös töissä on rauhallisempaa (kivempaa) suosittuina loma-aikoina. Jos olisin sinkku, en haluaisi siihen sesonkiruuhkaan sittenkään.
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikös lapsettomana ole mukavampi lomailla silloin, kun joka paikassa ei ole kiljuvia kakaroita? Matkat ja hotellit on halvempia kuin sesonkina ja kohteissa on tilaa
Ikuisuusaloitus. Sinkut haluavat maksaa kalliimmat hinnat ja valittaa kakaroista. Aurinkolomasta hiihtolomaviikolla mielellään maksetaan vaikka tuplat. Entäs heinäkuu, kun päiväkodit ovat kiinni. Mikä toisikaan paremman mielen kuin se, että tietää työkaverin joutuvan raahaamaan lapsiaan eripuolille pitäjää varapäiväkoteihin. Siis niin kivaa vaikka sataisi yötä päivää.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa sinkuilla ei ole varaa mennä mihinkään sesonkina, joten valitus seis. Lapselliset saa sentään lapsilisät yms. Matkarahat valtiolta.
Anteeksi mutta onpa harvinaisen yksinkertainen palstalainen tämä kommentoija! : (
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on varaa olla kyttäämättä tarjouksia, niin ehkä on varaa ottaa myös palkatonta just kun haluaa?
En ole kyllä koskaan kuullut työpaikassa jossa aina joustetaan lapsellisten hyväksi. Ei kuulosta reilulta.
Pitäisi olla todella hyvä syy että haluaisin loman koulujen syys- tai talvilomaviikoille, mutta kesällä minulla on sama oikeus hyviin loma-aikoihin kuin perheellisilläkin. Miksi ei olisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi festareilla on vähän perseestä olla yksin kuukausi sen jälkeen kun esiintyjät ja muut asiakkaat ovat olleet siellä.
Millaiset festarit vaativat koko kesäloman? Yleensä niihin otetaan päivä tai kaksi vapaata, ei siihen sen enempää tarvitse. Ja jos on oikein tiukka paikka, niin viikonlopun on riitettävä.
Sinähän et sitä päätä mikä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mihin muuhun sitä lomaa tarvitaan kuin kivojen asioiden tekemiseen? Miksi pitäisin ensin heinäkuussa yksittäisiä vapaapäiviä ja sitten myöhemmin jonkun viikon elokuun lopulla? Kuulostaa stressaavalta ja loppujen lopuksi turhalta.
Heinäkuut ovat Suomessa tosi täyteen ahdettuja tapahtumien osalta. Lepoakin tarvitaan. Ei mua ainakaan koskaan huvittanut reissata pitkälle, olla pari päivää festareilla ja sitten heti töihin.
Joko sille ajalle saa lomaa tai sitten ei, se on meidän kaikkien hyväksyttävä. Voi olla ettei pääse sitten tapahtumiin. Mutta en minä ala lomiani pätkimään siksi että jollain on lapsia. Onhan se tutkittukin, että palautuminen vaatii vähintään kahden viikon pätkän lomia.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin aikanani töissä jossa jaoin työtehtävät vanhemman henkilön kanssa. Siis toisen aina oltava paikalla. Mulla oli kouluikäisiä lapsia, työkaverilla aikuiset lapset. Hän vaati aina ehdottomasti itselleen lomat 5 viikkoa juhannuksesta, syysloman ja hiihtoloman. Olihan hänellä siihen syykin - hänen puolisonsa oli opettaja. Ei se kovin reilulta tuntunut. Miehelläni pakollinen että kesäloma heinäkuussa.
Reilua olis ollut et olisitte vuorotelleet. Harmi ettet silloin rohkaistunut/tajunnut mennä pomon pakeille.
Itsenäni ei kiinnosta lomailla syys tai hiihtolomilla samaan aikaan lapsiperheiden kanssa mutta edes joskus haluaisin pitää lomani Jouluna ja heinäkuussa.
Kiertävät listat ovat paras ratkaisu.
Sitten voi sumplia jos joku haluaa vaihtaa lomiaan, mutta siinäkin pitää olla rakentava ei painostava näkökulma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä suuruinen sä kuvittelet sen lapsilisän olevan?
Kelahan sen maksaa, joten itku ja kitinä seis. Ilmankos tänne tullaan tekemään lapsia
OIkeesti?! Lomaileeko jotkut lapsilisistä saamillaan rahoilla? Eikö niiden pitäisi mennä lapsen välttämättömään elatukseen eikä lomiin? Kuulostaa vähän epäoikeudenmukaiselta, jos jollakin lapsilisät jäävät säästöön ja niillä ostellaan vapaa-aikaa vanhempien lomien ajaksi.
Etkö ymmärrä, että oikein todella kateellisen logiikalla lapsilisät käytetään vähän miten milloinkin. Esimerkiksi, mikäli vanhemmat tienaavat palkkana käteen vaikkapa 4000 euroa, säästävät siitä 1000 euroa suoraan, lyhentävät toisella tonnilla asuntolainaa, käyttävät 1500 muuhun elämiseen ja 500 euroa lapsen tarpeisiin, mutta säästävät lapsen tilille lapsilisän verran, niin mitäpä veikkaat, mihin heidän mielestään lapsilisät menee? Ihan totta, ne eivät mene siihen 500 euroon joka menee lapsen elättämiseen, vaan se on juuri se satanen, mikä menee lapsen tilille (tai lapsen rahastoon tms.) säästöön. Tällä samalla logiikalla voidaan väittää lapsilisän menevän ihan mihin tahansa, vaikkapa siihen lomareissuun. Varsinkin jos sen budjetti on suurin piirtein lapsilisän kokoinen. Ja joku osa siitä aina on sen verran.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla todella hyvä syy että haluaisin loman koulujen syys- tai talvilomaviikoille, mutta kesällä minulla on sama oikeus hyviin loma-aikoihin kuin perheellisilläkin. Miksi ei olisi?
Kesälle lomakierto teidän työpaikalle niin ei tule valittamista keneltäkään.
Huono tekosyy. Kunnalla on velvollisuus järjestää varahoitopaikka, jos oma päiväkoti on kiinni.