Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei voi mennä niin, että lapsettomat mahdollistavat lapsia hankkivien lomat suosittuihin loma-aikoihin

Vierailija
27.03.2025 |

Mielestäni käytäntö on syrjivä. Olen alkanut töitä hakiessani selvittämään etukäteen, että jos työpaikalla työskentelee lapsia saaneita henkilöitä, en hae edes sellaiseen työpaikkaan. Teen keikkatyötä, joten kenenkään on turha alkaa marisemaan, että menetän työni. Sen päätän minä! Soisin tämän muillekin ihmisille, toki kaikille se ei ole mahdollista.

https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/8397758

Kommentit (956)

Vierailija
21/956 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saikulle...

Vierailija
22/956 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä kukaan lapseton edes haluaisi lomailla samaan aikaan lapsiperheiden kanssa? Itse välttelen aina, kaikki paikat tukossa kiljuvia lapsia ja hinnat tapissa. Muutenkin elokuu on paras kesälomakuukausi, talviloman tykkään pitää maaliskuun lopulla/huhtikuussa.

Juuri näin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/956 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä kukaan lapseton edes haluaisi lomailla samaan aikaan lapsiperheiden kanssa? Itse välttelen aina, kaikki paikat tukossa kiljuvia lapsia ja hinnat tapissa. Muutenkin elokuu on paras kesälomakuukausi, talviloman tykkään pitää maaliskuun lopulla/huhtikuussa.

No hyvänen aika, eihän se tarkoita että lapseton ihminen automaattisesti menee lomailemaan johonkin lapsiperhekohteeseen vaikka loma osuisikin esim hiihtolomaviikoille. Ja kaikki ei ole niin persaukisia että on pakko aina kytätä jotain tarjouksia ja halvimpia lentoja tai majoituksia. 

Vierailija
24/956 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa sinkuilla ei ole varaa mennä mihinkään sesonkina, joten valitus seis. Lapselliset saa sentään lapsilisät yms. Matkarahat valtiolta.

Minkä suuruinen sä kuvittelet sen lapsilisän olevan?

Kelahan sen maksaa, joten itku ja kitinä seis. Ilmankos tänne tullaan tekemään lapsia

Et vastannut kysymykseen. Miten suuri kuvittelet sen olevan, jos luulet, että sillä matkustellaan.

Lopettakaa aiheen vierestä keskustelu, hämärtää asiaa. Tässä ei ole kyse lapsilisästä vaan lomista.

Vierailija
25/956 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta eikös lapsettomana ole mukavampi lomailla silloin, kun joka paikassa ei ole kiljuvia kakaroita? Matkat ja hotellit on halvempia  kuin sesonkina ja kohteissa on tilaa

TÄMÄ!

En itse lapsettomana keksi yhtään hyvää syytä matkustaa vaikkapa hiihtokeskukseen tai muuhun turistirysään koulujen loma-aikoina. Ihan täysin järjetön ajankohta. Majoitus on hankalaa löytää ja/tai kallista ja rinteet tai kylpylät pursuavat.

Lisäksi olen sen verran empaattinen, että en todellakaan ottaisi lomaa vaikkapa syysloman päälle vain siksi että MINÄ HALUAN jos tiedän, että työkaverilla olisi silloin mahdollisuus perheen kanssa matkustaa, jos mä olen töissä.

No, mä nyt yleensäkin ajattelen muutakin kuin omaa napaa. Kesälläkin on potentiaalisesti kesäkelejä nykyään melkein kolmen kuukauden ajan, niin senkään ei luulisi olevan ongelma. Tuurista kiinni sattuuko hyvät säät kohdilleen.

Vierailija
26/956 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomien pitää kiertää, oli lapsia tai ei!

Vierailija
27/956 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta eikös lapsettomana ole mukavampi lomailla silloin, kun joka paikassa ei ole kiljuvia kakaroita? Matkat ja hotellit on halvempia  kuin sesonkina ja kohteissa on tilaa

Monet tapahtumat kuitenkin Suomessa järjestetään myös tuohon samaan aikaan. Ja uintikelit parhaimmillaan. Harrastan avovesiuintia, jos en voi saada lomia heinäkuussa tai elokuun alussa, voisin saman tien tehdä töitä koko kesän ja lomailisin syksyllä. Onneksi olen töissä alalla jolla lomat muodostuvat harvoin ongelmaksi. 

Vierailija
28/956 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä, missä nää työpaikat on, joissa lomat annetaan perhetilanteen mukaan. Joka ikinen paikka, jossa olen itse ollut, on käyttänyt joko lomakiertoa, tai sitten on ollut ihan yleinen lomakuukausi jolloin käytännössä kukaan ei ole töissä ellei ehdottomasti halua. Millä alalla pitää olla että lomat määräytyy lasten mukaan? 

Jep 20 vuotta työelämässä enkä vielä ole ollut paikassa, missä ei olisi ollut joko kiertävää listaa tai sitten systeemi, jossa kaikki lomailee samaan aikaan tai jokainen silloin milloin haluaa. 

Vierailija
29/956 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työntekijöitä kuuluu kohdella tasavertaisesti, joten perheellisillä ei ole mitään etuoikeutta loma-aikoihin.

Kyllä on se usein näin järjestetään. Minulla ei ole mahdollisuutta laittaa lapsia sukulaisille, joten lomat on silloin kun lapsillakin päiväkodista. Tämä on työnantajan kanssa sovittu ihan ehtona töihin tullessa. Etu siinä missä korkeampi palkkakin. Jos lasten loma siirrettäisiin syyskuulle, niin sitten lomailisin silloin. 

Vierailija
30/956 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole mökillä kiljuvia kakaroita eikä yhtään sen kalliimpaa kuin muutenkaan, mutta heinäkuussa olisi paljon mukavammat lomasäät kuin toukokuussa.

ai. en tiennytkään, että heinäkuun lisäksi ainoa kesäkuukausi on toukokuu.

Vierailija
31/956 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle taas sopii oikein mainiosti se, että lomailen silloin kun lapsiperheet eivät lomaile. Ensinnäkin töissä on suosituimpina loma-aikoina rennompaa (kun on ole missään lomakohteessa hommissa), vaikka töitä kyllä riittää. Mut jotenkin ilmapiiri on rennompi.

Toiseksi tosiaan se, minkä muutkin ovat jo maininneet, että kun ei lomaile lapsiperheiden kanssa samoihin aikoihin, on mahdollisilla lomamatkoillakin vähemmän lapsiperheitä liikkeellä ja hinnat huippusesonkia edullisempia.

Vierailija
32/956 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elokuussa muu Eurooppa pitää lomia, silloin vasta täyttä onkin. 

Vierailija
33/956 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva kuulla. Itsekin haluaisin tehdä niin, mutta en voi, koska raha. Matalapalkka-alalla ei muutenkaan ole varaa lomiin, joten luulen, että en menetä mitään paitsi elämän työn ulkopuolelta.

Yleensä loman ajalta maksetaan palkkaa.

Vierailija
34/956 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, itse kun olin perheettömänä töissä oli mielestäni ihan selvä, että perheelliset viettää lastensa kanssa Joulut ym. Nyt perheellisenä sitten ne joilla on aikuiset lapset, joustavat. Hyvässä symbioosissa toimitaan. 

Joulu on myös niillä joilla ei ole pieniä lapsia. Ei mitään ohituskaistaa sillä verukkeella. Jollet voi tehdä töitä työajan puitteissa niin vaihda alaa. Ihan kuin ne kellä ei ole pieniä lapsia, olisivat jotain kakkosluokan kansalaisia ilman oikeuksia. 

Vierailija
35/956 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TÄMÄ!

En itse lapsettomana keksi yhtään hyvää syytä matkustaa vaikkapa hiihtokeskukseen tai muuhun turistirysään koulujen loma-aikoina. Ihan täysin järjetön ajankohta. Majoitus on hankalaa löytää ja/tai kallista ja rinteet tai kylpylät pursuavat.

Lisäksi olen sen verran empaattinen, että en todellakaan ottaisi lomaa vaikkapa syysloman päälle vain siksi että MINÄ HALUAN jos tiedän, että työkaverilla olisi silloin mahdollisuus perheen kanssa matkustaa, jos mä olen töissä.

No, mä nyt yleensäkin ajattelen muutakin kuin omaa napaa. Kesälläkin on potentiaalisesti kesäkelejä nykyään melkein kolmen kuukauden ajan, niin senkään ei luulisi olevan ongelma. Tuurista kiinni satt

Näinpä. Usein parhaat lomasäät osuvat touko- kesäkuulle. Silti jostain syystä kaikki haluavat sen heinäkuun. Itse en pitäisi heinäkuussa lomaa ellei se olisi pakollista lasten vuoksi. 

Vierailija
36/956 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomien kannattaa ehdottomasti antaa lapsia hankkiden pitää lomat suosittuina loma-aikoina! 

Katsopa näiden suosittujen aikojen lomien hintoja esim Välimerelle. Ei tartte mennä kuin elokuun alkuun niin hinnat romahtaa. 

Ja haluaako lapseton olla kylpylässä tai hiihtokeskuksessa just hiihtolomien aikaan

Vierailija
37/956 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiinnosta, miten ap pystyt välttämään työpaikkoja, joissa työskentelee lapsia saaneita työntekijöitä? Työskenteletkö vain paikoissa, joissa työntekijät ovat nuoria vai miten tämä on mahdollista?

Mutta joo, asiaa on tuo, ei ketään pitäisi suosia lomien antamisessa sillä perustella, että hänellä on lapsia vs. toinen työntekijä, jolla on lapsia. Joko kiertävät vuorot tai sitten kaikki ovat valmiita tekemään kompromisseja.

Itse tosin mielelläni nykyään otan talvilomani johonkin muuhun ajankohtaan kuin koulujen talvilomaviikolle, kun lapsen takia ei enää tarvitse silloin lomailla. Eikä mulla töissä edes ole ketään, joka mua oikeasti tuuraisi, joten työt odottaa sitten sen ajan mitä olen lomalla. 

Äitini on hoitaja, hänen työpaikallaan lomat kiertävät vuodesta toiseen samalla logiikalla. Jos olit viime vuonna kesäkuussa lomalla, tänä vuonna olet heinäkuussa ja ensi vuonna elokuussa, jne. Voi olla että jollekin ne osuvat lasten lomien kannalta pahasti, mutta toisaalta tuolla alalla niin monella on lapsia, ja lapsuus kuitenkin kestää useamman vuoden ajan, että väistämättä käy joskus huono tuuri. Ennakointi on silloin arvokasta, kun voi vuosia etukäteen ennustaa, milloin pääsee lomailemaan (jos ei siis tapahdu jotain yllättävää). 

Vierailija
38/956 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi festareilla on vähän perseestä olla yksin kuukausi sen jälkeen kun esiintyjät ja muut asiakkaat ovat olleet siellä.

Vierailija
39/956 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Faijalla oli aikoinaan alainen, joka jatkuvasti hyödynsi tätä, ettei ota kesälomaa ollenkaan suosituimpina kuukausina. Ei mennyt kovin kauaa lomaneuvotteluissa, kun oli 6 työntekijää+faija itse. Kesäkuussa oli 3, heinäkuussa 2+faija, elokuun puolivälistä eteenpäin tämä 1, joka ei halunnut lomaa sesonkina. Seuraavana vuonna sitten kesäkuussa olivat he, jotka viimeksi olivat heinäkuussa ja heinäkuussa he, jotka olivat viimeksi elokuussa...

Vierailija
40/956 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulle kyllä ole mikään ongelma pitää omat lomani koulujen loma-aikojen ulkopuolella. Olen vielä sellaisella alalla että kesä ja heinäkuu on todella hiljaisia, ne on leppoisia aikoja olla töissä. Syyskuussa kiva jäädä lomalle kun kiireet alkaa.