Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei voi mennä niin, että lapsettomat mahdollistavat lapsia hankkivien lomat suosittuihin loma-aikoihin

Vierailija
27.03.2025 |

Mielestäni käytäntö on syrjivä. Olen alkanut töitä hakiessani selvittämään etukäteen, että jos työpaikalla työskentelee lapsia saaneita henkilöitä, en hae edes sellaiseen työpaikkaan. Teen keikkatyötä, joten kenenkään on turha alkaa marisemaan, että menetän työni. Sen päätän minä! Soisin tämän muillekin ihmisille, toki kaikille se ei ole mahdollista.

https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/8397758

Kommentit (956)

Vierailija
221/956 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa valita pienimmän riesan tie ja antaa perheellisten lomailla koulujen lomilla ja heinäkuussa.

Ei ole tasapuolista.

Vierailija
222/956 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eikös lapsettomana ole mukavampi lomailla silloin, kun joka paikassa ei ole kiljuvia kakaroita? Matkat ja hotellit on halvempia  kuin sesonkina ja kohteissa on tilaa

TÄMÄ!

En itse lapsettomana keksi yhtään hyvää syytä matkustaa vaikkapa hiihtokeskukseen tai muuhun turistirysään koulujen loma-aikoina. Ihan täysin järjetön ajankohta. Majoitus on hankalaa löytää ja/tai kallista ja rinteet tai kylpylät pursuavat.

Lisäksi olen sen verran empaattinen, että en todellakaan ottaisi lomaa vaikkapa syysloman päälle vain siksi että MINÄ HALUAN jos tiedän, että työkaverilla olisi silloin mahdollisuus perheen kanssa matkustaa, jos mä olen töissä.

No, mä nyt yleensäkin ajattelen muutakin kuin omaa napaa. Kesälläkin on potentiaalisesti kesäkelejä nykyään melkein kolmen kuukauden ajan, niin senkään ei luulisi olevan ongelma. Tuurista kiinni satt

Ja jos nyt helteellä haluaa lomailla, niin ne on viime vuosina sattunut touko-kesäkuulle ja elokuulle. Heinäkuu on ollut se viilein ja sateisin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/956 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole hyvä lapselle mennä vieraaseen ympäristöön varahoitoon. Lapsi ei tarvitse tuollaista vaihtelua. 

Jos on pakko niin menee.

Vierailija
224/956 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiertävät lomat!

Vierailija
225/956 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule mietipä sitä. Lapset ei ole mitään heittosäkkejä. Onko sut jätetty lapsena yksin useinkin päiviksi? 

Olin 1-luokan jälkeisen kesän yksin silloin, kun vanhemmat olivat töissä ja nuoremmat sisarukset hoidossa. Tai no, yksin ja yksin, oltiin kavereiden kanssa melkein joka päivä. Osasin ottaa itse aamupalaa ja välipalaa, osasin ottaa avaimet mukaan kun lähdin ulos ja osasin palata takaisin kotiin kun vanhemmat tulivat töistä. Seuraavana kesänä sama kuvio, mutta mukana myös pikkusiskoni, joka meni omien kavereidensa kanssa.

On karhunpalvelus olla opettamatta nykylapsia ottamaan edes tämän verran vastuuta itsestään muutaman viikon ajan. Nykyään vielä kaikilla kouluikäisillä on aina mukana puhelin, eli yhteyden saa heti kun tarvitsee ja vanhempi pystyy jopa seuraamaan missä lapsi liikkuu, ja silti kouluikäisiä kohdellaan kuin taaperoita.

Vierailija
226/956 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä ainakin lomat sumplitaan siten, ettei samat saa lomia aina samaan aikaan (jos se on muidenkin toive), vaan niitä suosituimpia viikkoja sitten kierrätetään eri vuosina, oli lapsia tai ei. Heinäkuu on yleensä se suosituin toive. Esim kesäkuussa ei oo mitään ongelmaa saada lomaa.

Syys- ja hiihtolomat ovat pieni ongelma mutta eivät valtava, koska meillä on eri-ikäistä porukkaa töissä ja ne kenellä on jo isot lapset, ymmärtävät itsekin antaa tilaa pienempien koululaisten vanhemmille eivätkä pyydä lomaa juuri sinne.

Lapsettomat yleensä haluavat lomailla silloin kun matkat ovat edullisempia, eli eivät syys- ja talvilomaviikoilla.

Vierailija
227/956 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrityksen/ viraston/ minkä lie johtohan sen päättää, miten siinä puljussa toimitaan. Minä lähtisin välittömästi fiksumpaan firmaan, jos havaitsisin ääliömäisiä ja syrjiviä käytäntöjä. Niin yksinkertaista se on.

Mitä syrjivää siinä on, jos et saa heinäkuuta lomakuuksi? 

On jos et ikinä saa lomaa heinäkuussa kun perheelliset haluavat pitää loman silloin, tasapuolisuus.

Vierailija
228/956 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis missä työpaikassa vain lapsiperheet saavat lomailla heinäkuussa ja muut joutuvat aina lomailemaan vain toukokuussa tai syyskuussa? Anteeksi, mutta en nyt oikein usko, että pitää paikkaansa. Jos näin on, niin silloin kannattaa mainita asiasta esimiehelle. Kuulostaa keksityltä tarinalta.

Ei ole keksittyä, päiväkodit monissa paikoissa kiinni heinäkuussa niin on "pakko" saada loma silloin, esimiehelle turha valittaa.

VA-RA-HOI-TO-PAIK-KA

Vierailija
229/956 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mulla ei olis lapsia, niin pitäisin koko 5 vkon kesälomani heti vapusta alkaen. Paras aika matkustaa Etelä-Euroopassa. Hinnat ei pilvissä, säät sopivat ja ei ruuhkia. Heinäkuussa saisi olla toimistolla kaikessa rauhassa. 

Vierailija
230/956 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrityksen/ viraston/ minkä lie johtohan sen päättää, miten siinä puljussa toimitaan. Minä lähtisin välittömästi fiksumpaan firmaan, jos havaitsisin ääliömäisiä ja syrjiviä käytäntöjä. Niin yksinkertaista se on.

Mitä syrjivää siinä on, jos et saa heinäkuuta lomakuuksi? 

Yhtenä vuotena ei olekaan, mutta jos yksi saa aina ja toinen ei koskaan, se on syrjivää.

Vierailija
231/956 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eikös lapsettomana ole mukavampi lomailla silloin, kun joka paikassa ei ole kiljuvia kakaroita? Matkat ja hotellit on halvempia  kuin sesonkina ja kohteissa on tilaa

Minulla lapsettomana ei ollut koskaan minkäänlaisia vaikeuksia pitää lomani joko toukokuussa tai syyskuussa, toisinaan jo huhtikuussa ja myös lokakuussa. Riippui siitä mihin matkustin. En ollut koskaan katkera ja kiukkuinen perheellisille joilla kouluikäisiä lapsia. En näe sitä mitenkään syrjintänä. 

Jos sinä et halua koskaan pitää lomaa heinäkuussa niin moni muu haluaa.

Vierailija
232/956 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Touko- ja syyskuu ovat kyllä loistavia juuri hintojen suhteen, hinnat matalat koska ovat sesongin ulkopuolella. Lisäksi sää on parempi keväällä ja syksyllä etelän kohteissa. Harvempi tykkää yli 40 lämpötiloista.

Jankuti jankuti. Edelleen muutakin voi tehdä kuin matkustaa jonnekin. 

Vierailija
233/956 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kysymys ole välttämättä suosituimmasta loma-ajasta, vaan esim. pikku koululaisten lomista,  Eikä välttämättä olla matkustamassa minnekään, vaan pikkukoululaiset eivät enää pääse hoitopaikkaan ja ovat aivan omillaan loma-ajan, jos vanhemmat ovat töissä.  Koska olen ollut asiraalassa töissä, lomat ovat olleet kiertäviä ja usein on tarvittu sukulaisten ja naapurien apua, jotta on selvittty.  Nyt, kun lapset ovat isoja, en ottaisi lomaa koulujen loma-aikaan, koska esim. viikkoa aikaisemmin on huomattavasti vähemmän ruuhkaa ja halvemmat hinnat.

Vierailija
234/956 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porukka alkaa olla niin vieraantuneita lapsista, etteivät edes ymmärrä, ettei pikkulapsia voi jättää oman onnensa nojaan.

Pikkulapsilla on hoitopaikat ja koululaiset pärjäävät työpäivän ajan ilman vanhempia.

Monissa kaupungeissa lapsille (koululaisillekin) on myös päiväleirejä ja muita hoitopaikkoja. Pakkohan niitä on olla, muuten vanhempien pitäisi saada koko kesä lomaa. Tämä nimenomaan parhaiden lomakuukausien vaatiminen saa lapsiperheiden huolen tuntumaan epärehelliseltä ja joustohaluttomalta. Että mahdollisesti kymmeniä vuosia putkeen pitäisi saada nimenomaan hyvien säiden aikaan lomaa? 

Mites sä ne hyvät säät enn

Tämä on jo sairasta. Kouluikäinen pärjää varsin hyvin hoitopaikassa silloin heinäkuussa samalla tavalla kuin kesäkuussakin. Itsenäistyminen ja kasvaminen tapahtuvat vaiheittain, jos ei tokaluokkalainen pärjää hoitopaikassa tai vaikka siellä leirillä, pitää miettiä mitä sille asialle tehdään. Ei sillä ainakaan voi perustella sitä että vuodesta toiseen vaatii muita luopumaan lomasuunnitelmistaan. 

Vierailija
235/956 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis missä työpaikassa vain lapsiperheet saavat lomailla heinäkuussa ja muut joutuvat aina lomailemaan vain toukokuussa tai syyskuussa? Anteeksi, mutta en nyt oikein usko, että pitää paikkaansa. Jos näin on, niin silloin kannattaa mainita asiasta esimiehelle. Kuulostaa keksityltä tarinalta.

Ei ole keksittyä, päiväkodit monissa paikoissa kiinni heinäkuussa niin on "pakko" saada loma silloin, esimiehelle turha valittaa.

VA-RA-HOI-TO-PAIK-KA

Ei se mammoille käy kun pilteillä pitää olla aina samat hoitajat.

Vierailija
236/956 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kysymys ole välttämättä suosituimmasta loma-ajasta, vaan esim. pikku koululaisten lomista,  Eikä välttämättä olla matkustamassa minnekään, vaan pikkukoululaiset eivät enää pääse hoitopaikkaan ja ovat aivan omillaan loma-ajan, jos vanhemmat ovat töissä.  Koska olen ollut asiraalassa töissä, lomat ovat olleet kiertäviä ja usein on tarvittu sukulaisten ja naapurien apua, jotta on selvittty.  Nyt, kun lapset ovat isoja, en ottaisi lomaa koulujen loma-aikaan, koska esim. viikkoa aikaisemmin on huomattavasti vähemmän ruuhkaa ja halvemmat hinnat.

Entä jos työpaikalla on useampi pienten lasten vanhempi, eikä kaikille ole mahdollista antaa lomaa juuri heinäkuussa. Miten silloin toimitaan oikeudenmukaisesti? Ja miksi se on juuri heinäkuu kun lapsi ei pärjää, mutta kesä- ja elokuussa sitten taas pärjää?

Vierailija
237/956 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halvemmat hinnat missä? Ruokakaupassa? Oman mökin huussissa? Telttaretkellä lapissa? Suomen järvissä? 

Vierailija
238/956 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistähän mahtaa löytyä sulle työpaikka, jossa ei työskentele lapsia saaneita henkilöitä :D

Katolinen kirkko ehkä? Tosin Suomessa sen laitoksen budjetti on niin pieni, ettei niillä rahoilla ketään palkata. Papitkin ovat vapaaehtoistyössä.

Vierailija
239/956 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen lapsilla on kaksi vanhempaa. Ei ole mikään pakko juuri mamman saada aina sitä heinäkuuta. Voi lomailla vaikka toukokuussa ja lapsen isä heinäkuussa. 

Vierailija
240/956 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva kuulla. Itsekin haluaisin tehdä niin, mutta en voi, koska raha. Matalapalkka-alalla ei muutenkaan ole varaa lomiin, joten luulen, että en menetä mitään paitsi elämän työn ulkopuolelta.

Suomessa on vuosilomista säädetty ihan laissa, jonkin verran vuosilomaa on aina pakko pitää, jos sitä on kertynyt. Koko lomaa ei voi muuttaa rahaksi edes työntekijän ja työnantajan yhteisestä suostumuksesta.