Hoitajien asiakaspalvelutaidot terveyskeskuksessa?!
Isäni on ollut hoidossa terveyskeskuksen osastolla jo muutaman viikon. Tarkoituksena isommasta leikkauksesta toipua ja sen jälkeen vielä kotio päästä. Monta kertaa viikossa käymme häntä tapaamassa ja nyt on pakko avautua talon hoitajista:
- Aivan saakelin tympeitä asenteita, katsotaan alas nenän vartta pitkin jos mitään hoidossa kommentoi.
- Lääkäriä ei saa kiinni, aina paikalla ollessamme yritämme sanoa että olemme tässä seuraaavat 30min, voiko lääkärin pyytää paikalle. Vastaus aina ei, soittopyynnön voi hoitaja välittää.
- Eivät halua auttaa missään muodossa isää. Isä pyytää sängystä ylösnousuun apua, kieltäydytään. Pyytää vesimukin täyttöä, kieltäydytään. Pyytää asentoa paremmaksi, kieltäydytään. Sehän olisi nimenomaa heidän työnsä??
- Aina vaihtuu hoitaja, aina kun paikalle menee ei voi tietää odottaako nyt Lauraa vai Johannaa. Ja jos jonkun tutun hoitajan käytävällä näkee niin esittävät aina etteivät tiedä isän asioita, vaan lähtevät etsimään toista hoitajaa. Ja sitten odotellaan se 30min että joku tulisi kertomaan mitä tapahtuu.
- Soittokelloon vastaamisessa menee aivan järkyttävän kauan. Testaamme aina käydessämme kellon toimivuuden, kerran hoitajalla meni jopa 20min tulla paikalle. Entä jos isä soittaisi hengenahdistuksen tai sydäntuntemusten vuoksi. Tällöin saattaisi olla jo peli menetetty.
- Ruoka on aivan hirveää, eikä sitä saa lisää. Jugurtin tai leivän voi hoitaja tuoda lisäksi, mutta kuinka aikuisen miehen tulisi sillä pärjätä.
- Viimeiseksi tilojen siisteys. Vessassa papereita lattialla, kengät tarttuvat pintaan kiinni, tuoleissa ruokatahroja. Onko liikaa vaadittu että ohi mennessään keräisivät edes näkyvät roskat roskiin?
Tuhrauttaa tilanne, olemme kahteen kertaan ottaneet osaston johtoon yhteytä asiasta. Varsinkin kun isän silmälasit katosivat ja löytyivätkin yllättäen aivan väärän ihmisen laatikosta. Ei isän tavarat ole sinne veity, että muille niitä voi lainata.
Tuntuu että terveydenhuolto menee kokoajan vain huonommaksi. Itse 2010 sairaalassa viettäneeni ajan koin aivan erilaisena, autettiin, oltiin ystävällisiä ja välitettiin. Mistäköhän tuollaisen kokemuksen nykypäivänä löytäisi.
Kommentit (259)
Tämän avauksen on pakko olla trollausta tai sitten olette aivan ulalla terveydenhuollosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee rikosilmoitus ja vaadi korvauksia!
:D Lääkäri ei tullut hoivakodin asukkaan huoneeseen puolessa tunnissa, vaikka omainen käski hoitajaa käskemään lääkäriä. Itse omaisena sanon, että pitäkääpä hatusta kiinni. Nyt on leppeät tuulet ja vaalien jälkeen myrsky. Voi olla, että joutuu odottamaan jopa tunnin :D
Onko lukutaidossasi vikaa? Aloittaja puhui terveyskeskuksen vuodeosastosta, jossa hänen isänsä odottaa mahdollista leikkausta. Hoivakodissa ei varmaan lääkäriä ole edes paikalla, mutta aloittaja puhuikin, että ovat käyneet monena päivänä, eivätkä koskaan ole saaneet tavata lääkäriä.
Lue itse tarkemmin. On osastolla toipumassa jotta pääsee kotiin. Muutamassa viikossa pitäisi jo johonkin kyetä itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Tämän avauksen on pakko olla trollausta tai sitten olette aivan ulalla terveydenhuollosta.
Avaus ei ole trollausta. Tuollaista siellä oikeasti on. Pääsin juuri kotiin terveyskeskuksen vuodeosastolta. Ei siellä kukaan auta, perustoimenpiteet tehdään jos tehdään. Jokaisen pitäisi ihan oikeasti kokea tuo potilaan näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on näköjään täynnä leipääntyneitä hoitajia ja sotelaisia, koska pientenkin epäkohtien esiinnostamisesta nousee näin voimakas vastarinta. Eikö teillä ole mitään omakohtaista kokemusta potilaan asemassa olemisesta? Olet täysin riippuvainen muista ihmisistä ja alisteisessa asemassa siis. Henkinen puoli jää täysin kohtaamatta ja vielä päälle tuotatte lisää pahaa oloa ja omaisille huolta. Ei ole oikein,että olette alalla vain seuraavaa tilipusianne odottaen ja kohdellen sairaita ihmisiä kuin roskaa.
Näköjään? Milläs lihaksella näin ajattelet? Tällaista luuloon eikä faktatietoon perustuvaa kuvitteellisen irvikuvan muodostamista kutsutaan olkiukoksi.
Voihan olla yksinkertaisesti niinkin, että kovin yksin jäät näkemyksinesi. Eivät kaikki itse sairaalassa hoidettavana olleista tai potilaan omaisista jaa tällaista vihamielistä suhtautumista.
Minä olin yli kuukauden sairaalassa,olen nuorehko (40v) joten pystyin omin avuin tekemään lähes kaiken,mutta minulla oli aivan järkyttävä päänsärky kokoajan johtuen aivoleikkauksesta/aivokalvontulehduksesta jonka leikkaus aiheutti. Jouduin usein pyytämään maksimi annoksen kipulääkettä ja pahoinvointi lääkettä.
Siellä oli yks todella tympeä hoitaja joka odotti vain eläkkeelle pääsyä. Sanoi usein siitä että onneksi pääsee kohta eläkkeelle. Hän oli kaikille potilaille todella ilkeä,siis oikeasti ilkeä. Kun hän oli vuorossa niin en uskaltanut vaivata häntä kuin aivan pakon edessä ja silloinkin pyytelin anteeksi että vaivasin ja olin todella nöyrä ja yliystävällinen häntä kohtaan,kun pelkäsin häntä. Kuukauden jälkeen hänen asenteensa minua kohtaan muuttui ja oli jopa ystävällinen minulle. Taisin kerran nähdä hänen jopa hymyilevän.
Ymmärrän hoitajia siinä että monet potilaat painavat "turhaan" sitä hälytysnappia vaikka asia ei olisi mitenkään kiireellinen,mutta sitten toisaalta minulle tuli ainakin sellainen olo että en ansaitse sitä apua koska olen nuori ja en ollut hengenvaarassa,mutta kivut olivat todella pahat ja pahoinvointi myös,en pystynyt syömään mitään ilman pahoinvointilääkkeitä. Ei potilaan pitäisi tuntea itseään taakaksi. Sitäpaitsi en päässyt kotiin vaikka olisin halunnut jo paljon paljon aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on näköjään täynnä leipääntyneitä hoitajia ja sotelaisia, koska pientenkin epäkohtien esiinnostamisesta nousee näin voimakas vastarinta. Eikö teillä ole mitään omakohtaista kokemusta potilaan asemassa olemisesta? Olet täysin riippuvainen muista ihmisistä ja alisteisessa asemassa siis. Henkinen puoli jää täysin kohtaamatta ja vielä päälle tuotatte lisää pahaa oloa ja omaisille huolta. Ei ole oikein,että olette alalla vain seuraavaa tilipusianne odottaen ja kohdellen sairaita ihmisiä kuin roskaa.
Hmm, en osaa oikeasti samaistua tähän koska sekä omat kokemukseni potilaana että omat omaiseni ovat saaneet laadukasta ja hyvää hoitoa sairaalassa vaikka kiire onkin näkynyt ja jos tarve on ollut. Jopa paljon parjatussa päivystyksessä olen saanut ripeää ja nopeaa apua kun sille oli tarve, ja vastaavasti ei kiireisessä tilanteessa jonotin tunteja kuten muutkin ei-kiireiset odottavat.
Kohtelen potilaita hyvin ja arvokkaasti ja tiedän omassa työssäni tekeväni hyvää työtä. Hyvä työ on joskus ristiriidassa potilaan omien toiveiden ja odotusten kanssa ja potilas toki silloin pettyy, joskus tuohtuukin. Sellaista se julkisella on, lähes kaikelle on omat mittarinsa ja arvostelumenetelmänsä ja viime kädessä niistä päättää laki.
Omien ja läheisten kokemuksella voin siis todeta että yleensä saa sellaista kohtelua takaisin millaista itse tuo käynnillä. Jos itse olet riidanhaluisella päällä, saa todennäköisemmin huonompaa kohtelua kuin olemalla asiallinen. Sellaiset fraasit kuin anteeksi ja kiitos avusta kantaa yllättävän pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Ja jälleen kerran: Itsehän te niitä kokkareita ja oersuja äänestitte. Nyt te ette vingu ettekä väsy vaan teette mitä ne käskee. No matter what. Tyhmyydestä sakotetaan.
Myötähäpeä. Terveydenhuolto ei ole toiminut optimaalisesti pariin vuosikymmeneen. Vain aivokuollut kehtaa väittää, että tämä johtuu tämän hallituksen aikana tehdyistä leikkauksista veronmaksajien maksamaan etuuteen tai palveluun.
Tämä hallitus säästää sotealueet henkihieveriin, yt:t jyllää, kollegat saavat kenkää, työt kasautuu, mitään työmotivaatiota ei enää ole kellään. Heijastuu väistämättä myös potilaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa hoitajille ja lääkäreille seurantalaite työvuoron ajaksi. Laite näyttää työntekijän olinpaikan. Olin pari päivää sairaalassa, ja todella vähän kävi hoitaja huoneessa. Huono kokemus, mitään kiirettä ei osastolla ollut. Se vähä mitä hoitaja, tai koko osasto lääkärit mukaanlukien minua hoitivat, oli kaikki ala-arvoista. Tapahtui vakava hoitovirhe, no siitäkään ei kukaan mitään vastuuta ottanut. Johtunee osin siitä, että sairaalan ylilääkäritkin vain käväisevät osastolla, lopun päivää tekevät yksityisellä puolella tai matkoilla etelässä. Rahaa kun tulee ovista ja ikkunoista.
Narinari ja mankumanku. Mistä sinä heidän kiireensä tiesit. Kamala potilas varmaan olit.
Itse työskentelen isossa sairaalassa ja ihan en aina allekirjoita sitä paljon kehuttua kiirettä. Mutta ei tätä saa sanoa ääneen. Jokainen myös kokee kiireen erilailla. Toisille se pelkkä työnteko on vastenmielistä ja kaikki on yhtä kiirettä ja raskasta. Joskus kylläkin tuntuu että valitetaan ihan vain valittamisen ilosta ja se tapa valitettavasti opetetaan uusille nuorille hoitajillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruuasta.
Jos vanha ihminen, sun isä on siis ilmeisesti vanhus, on vuodepotilaana, niin luulisi sen valmiin ateriannoksen kattavan energiatarpeen.
Aterioita lienee nykyään kuitenkin vielä kolme ja lisäksi iltapala ja taitaa olla kahvikin vielä iltapäivällä.
Ja - sun kannattaa nyt muistaa, että siellä tk:ssa on muitakin potilaita kuin sun isä, ja hoitajia ei ole niin paljon, että kullakin potilaalla olisi yksityispalvelijan asemassa oleva hoitaja, joka tekee kaiken mitä esim. sun isäs saa päähänsä pyytää.
Mutta toki, käytöstään voi aina parantaa myös se hoitaja. Sitä miten hän puhuu, miten ilmehtii, millaisia sanoja käyttää jne.
Nykyään todellakin useinkin tuntuu siltä, että itse asiassa se mikä siellä hoitolaitoksissa on pääasia on hoitajan hyvinvointi!
Ja taas on orpo-purra leikkaamassa näistä hyvinvointijutuista...
Voi, minäkö yksinkertainen? Hoitajan tehtävä on hoitaa sairaita. Meidän potilaiden tehtävä ei ole pitää huolta sun hyvinvoinnista@
Kyllä on hölmö kommentti nimenomaan sinulta.
Ja palkkaahan te aina vaaditte, niin kuin tälläkin hetkellä, enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Tota millä ne sen lääkärin sinne saavat sun juoksutettavaksi, jos lääkärillä ei ole aikaa tulla? Vittuillaksenneko soittelette soittokelloilla turhaan?
Kyllä lääkäri tullut mun omaisten aikaan kun pyydetty, tästä 10-25 vuotta. Ei se ole mitään juoksuttamista jos omaiset tahtoo jutella. Ompas tylyä henkilökuntaa!!!
Eri
Samanlaista kuraa oli pitkäaikaishoidon palvelukodissa. Ei ole ihme että mummot ja papat kuolevat sinne vuodessa parissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tota millä ne sen lääkärin sinne saavat sun juoksutettavaksi, jos lääkärillä ei ole aikaa tulla? Vittuillaksenneko soittelette soittokelloilla turhaan?
Kyllä lääkäri tullut mun omaisten aikaan kun pyydetty, tästä 10-25 vuotta. Ei se ole mitään juoksuttamista jos omaiset tahtoo jutella. Ompas tylyä henkilökuntaa!!!
Eri
10-25v sitten on ollut aivan eri resurssit terveydenhuollossa ja myös potilasmateriaali oli erilaista, tietävät vanhemmat kollegat kertoa. On kuulemma hyvinkin uusi ilmiö tämä jossa julkinen terveydenhuolto nähdään valintatalona jossa potilas itse päättää mitä hoitoa ja tutkimuksia vaatii. Myös asenteet ovat muuttuneet - sekä siihen milloin hoitoon hakeudutaan että siinä, millaista hoitoa vastaanotetaan. Minä itse olen tärkein ja viis veisataan siitä että siellä samassa paikassa on todennäköisesti kymmeniä ellei satoja muitakin tarvitsijoita joiden apu saattaa lääketieteellisesti olla kiireellisempää kuin sinun.
Vanha mutta hyvin paikkansapitävä fakta on se että suurimmassa hädässä ovat esim. onnettomuudessa ne jotka ovat hiljaisia - ei ne jotka huutavat kovimpaan ääneen. Pätee aika pitkälle monessa muussakin paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Perustele hiukan paremmin,mitä tarkoitat ulalla olemisella? Mitä pitäisi omaisen tai terveydenhuollon henkilöstöön kuulumattoman mielestäsi sitten tietää terveydenhuollon tilanteesta,toimintatavoista ym.? Kerro toki, kun vika on mielestäsi aivan muualla,kuin sotessa? Ihmettelen vain,että missä se vika sitten voi olla, jos ainoat,jotka potilaiden ja omaisten kokemuksiin voivat vaikuttaa,ovat sotelaiset ja henkilökunta-muilla kuin henkilökunnalla kun ei näytä monien mielestä olevan mitään asiaa sanoa yhtään mistään yhtään mitään jumalasta seuraavina olevien terveydenhuollon toimijoiden tekemisistä.
Oikein mukavia on hoitajat, kunhan olet komea, kohtelias, supliikki ja mukava.
"Lue itse tarkemmin. On osastolla toipumassa jotta pääsee kotiin. Muutamassa viikossa pitäisi jo johonkin kyetä itsekin. "
Ihan uskomatonta miten tympeä ja öykkärimäinen asenne. Mistä sinä tiedät,kuinka vakavasta tilanteesta on kyse, mistä tiedät tuntemattoman potilaan todellisen tilanteen? Mene itseesi, et sovi ihmisläheiselle alalle asennevamman vuoksi,toivottavasti et sellaisella ole.
Vierailija kirjoitti:
Meidän päättäjät sekä hallituksessa, että aluetasolla ovat ajaneet alan todella ahtaalle. Vaikka jotkin luettelemasi epäkohdat olisikin totta niin pitää ymmärtää kokonaisuus. Esim.se että hoitaja ei saa lääkäriä paikalle ei ole hoitajasta kiinni. Lääkärit eivät hoitajan pyynnöistä liiku mihinkään. Yleensä heillä on oma työnsä ja kiertävät osastoilla tiettyinä aikoina. Näissä on tietenkin osastokohtaisia eroja. Siivous ei myöskään ole hoitajien tehtävä. Siivoojis tai nykyään laitoshuoltajia ei välttämättä käytetä enää siinä määrin kun ennen. Kaikista toimista on leikattu. Se näkyy sos.terveysalalla epäsiisteytenä muuallakin. Olen sen itsekin havainnut. Luultavasti hoitajilla on kiire ja työ on tosi kuormittavaa. Heillä ei ole mielenkiintoa juosta tekemässä pikku asioita joita ihminen voi itse tehdä. Yleensä ajatus on se että potilas/asukas tekee itse kaiken minkä voi, kuntoutumisen ja selviytymisen tukemiseksi. Voi myös
Viime vuonna Oulun sairaanhoitajakoulutukseen oli tuhatmäärin hakijoita ja muutama kymmenen hyväksyttiin. Kyllä kiinnostusta riittää, mutta jostain syystä aloituspaikkoja on vähän. Lääkäreitä koulutetaan minimimäärä ja näin saadaan nämä hevostelevat jumalaa leikkivät ihmiset kiristämään huippupalkkoja. No, tämähän on tiedetty jo iät ja ajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Viimeiseksi tilojen siisteys. Vessassa papereita lattialla, kengät tarttuvat pintaan kiinni, tuoleissa ruokatahroja. Onko liikaa vaadittu että ohi mennessään keräisivät edes näkyvät roskat roskiin?"
Haukut väärää puuta, tilojen siisteydestä vastaa laitoshuoltaja.
Ei,kyllä se on henkilökunnan/johdon vastuulla viimeistään palautetta saatuaan puuttua siihen,jos sairaala on kuin sikolätti. Potkut laitoshuoltajalle,joka ei tee töitään, ei ole sen vaikempaa.
Ilmoita sille joka johtaa osastoa, ei hoitajille. Pösilö.
Sairaalahuoltaja 20+ vuoden kokemuksella täällä. Vastaan sekä osastojen ruokahuollosta että siivouksesta. Lämmin ruoka on useimmissa sairaaloissa ja terkkareissa valmiiksi annosteltu (keskitetty ruoanjakelu) osastolle tullessaan. Tällöin määrään ei voi vaikuttaa samana päivänä, toki seuraavaksi päiväksi ja siitä eteenpäin voidaan tilata isompi annos. Kokoja ei kuitenkaan muutella päivittäin.
Hajautetun ruoanjakelun mallissa teen annokset lautasille osastolla, saa joka jakokierroksella toivoa lisää, ja aina saa pl potilaskohtaisesti lasketut kappaleruoat. Osaston jääkaapista saadaan aina tuotua jotakin lisuketta, vähintään voileivät ja jogurtit järjestyvät. Osastoilla syödään viidesti päivässä (helvetti jäätyy ennen kuin päiväkahvipullat poistuvat) ja useimmille vähän liikkuville ja sairaille ja vanhoille sekin käy useimmiten työstä.
Siivouksesta on tosiaan vähennetty eikä se ole edes yliopistosairaalan akuuttivuodeosastoilla meidän prio 1. Tuo ruokahuolto on, toisena lähtevien potilaiden petipaikat. Aika ei riitä kaikkeen, joten jos jostain tingitään, tingitään prio kolmosesta eli siivouksesta. Viimeisten pahoinvointialueen säästöjen myötä vessat pestään viikonloppuisin ja pyhisin vain, jos niitä käyttää useampi kuin 1 ihminen tai jos huone on erityshuone. Arkisin siivotaan kuten ennenkin, kerran vuorokaudessa, ellei jokin painava syy pakota toiseen. Paperit lattialla eivät ole sellainen.
Tuo miten hoidetaan riippuu ihan paikasta ja hoitajista. Omat vanhat ja sairaat omaiseni ovat siroteltu ympäri Suomea. On todella hyviä paikkoja, mistä suurin piirtein päivittäin soitetaan ja kerrotaan omaiseni vointi ja hoitotoimenpiteet. Sitten on niitä paikkoja, mistä ei saa tietoja irti millään ja joutuu arvailemaan, missä kunnossa omainen on. On paikkoja, jossa hoidetaan ja otetaan huomioon hoidettava ja sitten on paikkoja, jossa jopa perushoito laiminlyödään.
Olen huomannut että hyvin harvoin lääkäri soittaa yhtään mistään, yleensä hoitaja soittaa. Yritän käydä omaisiani säännöllisesti katsomassa, mutta tuo että ovat ympäri Suomea hieman rajoittaa miten monta tuntia päivässä jaksaa matkustaa.
En häiriköi hoitajia enkä lääkäreitä, annan heidän tehdä työnsä. Toivon vain asiallista keskustelua omaiseni tilanteista.