Ystävälläni on jo toinen varattu mies kierroksissa, en jaksaisi kuunnella tulevia sydänsuruja
Edellisessä roikkui melkein 3 vuotta. Kuuntelin pitkiä analyysejä miehen viesteistä ja ilmeistä. Mies asui avovaimonsa kanssa yhdessä, mutta oli omien sanojensa mukaan eronnut. Ei halunnut julkistaa suhdetta ystävääni jottei ex-avokki loukkaantuisi. Kaiken vatvomisen jälkeen mies dumppasi ystäväni kylmästi, oletettavasti vaimo sai vihiä ja salasuhde piti päättää.
Hiljattain ystäväni on löytänyt uuden miehen ja julistaa onnessaan miten on vihdoin päässyt "eksästä" yli. Tämä mies on naimisissa mutta kuulemma juuri aikeissa erota kun tosi huonosti menee suhteessa. Ainakin somen perusteella viettävät kuitenkin ihan tavallista parisuhdearkea keskenään edelleen. Veikkaanpa ettei tälläkään vaimolla ole mitään hajua mistään eroaikeista. Tuskin niitä onkaan.
En tiedä pitäisikö sanoa suoraan etten jaksa lähteä samaan vatvomisrumbaan enää uudestaan. Tuntuu hölmöltä analysoida ja ihmetellä miesten aivoituksia kun itse ajattelen ettei mitään parisuhdetta edes ole. Mitä tekisit tilanteessani? En haluaisi viilentää välejä sillä olemme lapsuudenystäviä.
(Yksityiskohtia muutettu.)
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, sano suoraan ystävällesi. Minä ainakin haluaisin herätyksen oman toimintani järjettömyyteen. Tapailin narsistista miestä ja hävettää jälkikäteen kaikki se turha kuona mitä tuli vuodatettua ystäväni niskaan. Olisipa hän sanonut, vaikka toki olemme samassa veneessä. Hänen miehensä on alkoholisti ja yritän tukea. Naurattaa ajatus kun tuntuu että olemme molemmat tuuliajolla, vaikka veneessä on airot ja moottori...
Mutta mitä sanoa? Lopeta tuo, se on hölmöä eikä johda mihinkään ja sattuu vain? Jotenkin vaikea uskoa että suoraan sanominenkaan auttaisi. Toisaalta en voi tietää ennen kuin kokeilen.
Te sentään tuitte toisianne, eli kuonanvuodatus oli molemminpuolista.
Ap
Mitä sanoa? Eikös tilanne ole aivan päivänselvä. Lähetä hänelle tuo mummon tarina sellaisenan, ilman kommentteja. Viisas ymmärtää sen ilman selityksiäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, sano suoraan ystävällesi. Minä ainakin haluaisin herätyksen oman toimintani järjettömyyteen. Tapailin narsistista miestä ja hävettää jälkikäteen kaikki se turha kuona mitä tuli vuodatettua ystäväni niskaan. Olisipa hän sanonut, vaikka toki olemme samassa veneessä. Hänen miehensä on alkoholisti ja yritän tukea. Naurattaa ajatus kun tuntuu että olemme molemmat tuuliajolla, vaikka veneessä on airot ja moottori...
Mutta mitä sanoa? Lopeta tuo, se on hölmöä eikä johda mihinkään ja sattuu vain? Jotenkin vaikea uskoa että suoraan sanominenkaan auttaisi. Toisaalta en voi tietää ennen kuin kokeilen.
Te sentään tuitte toisianne, eli kuonanvuodatus oli molemminpuolista.
Ap
No jotenkin noin. Oletko ajatellut, että kaava toistaa itseä
Tuota olen yrittänyt sanoa. Että vaikka erot ovat vaikeita sekä henkisesti että käytännöllisesti, eivät ne kestä kuukausia. Jos eroa ei puheista huolimatta oikeasti ala aika nopeasti kuulua niin ei sitä sitten ole melko varmasti tulossakaan. Mutta ei auta, miehet saavat ystäväni puhuttua ihan pökerryksiin. Selitykset ovat tosi ontuvia, mutta rakastunut ystäväni nielee ne pureskelematta kerta toisensa jälkeen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit ihan hyvällä omallatunnolla tehdä hänelle selväksi ettet tule kuuntelemaan avautumisiaan etkä itkujaan aiheesta eikä sinua kannata kosiskella terapeutikseen.
Nyt kun mietin niin kai se on pakko. Ehkä nyt tässä vaiheessa on tilaisuuteni, kun uusi suhde on vasta aluillaan. Voisin vaikka sanoa että olin iloinen kun hän näytti voivan paremmin edellisen suhteen päätyttyä, enkä halua enää uudestaan saman pyörremyrskyn silmään. Puhutaan jostain muusta. Mahtaisiko toimia?
Ap
Ei tuohon ole vaihtoehtoja. Tulee tekemään tuota niin kauan kunnes joku tekee hänelle samoin. Sitä ennen ei näe eikä tajua kuinka on yhtä paha olla osallisena petokseen kuin itse päätekijäkin. Ja sitten kun se ripuli valuukin ikäväntuntuisesti pitkin omia kinttuja ja huomaa että ne ilmaiset terapeutit ja auliit roskakorit on karkotettu sillä omalla toiminnallaan niin saattavat havahtua hereille itse. Tehköön omat virheensä mutta myös kärsiköön nahoissaan ihan itse. Viisas oppii toisten virheistä, tyhmä ei opi edes omistaan.
Minä en kyllä usko, että kissakeiton varaan voi mitään parisuhdetta rakentaa. Kyllä ap on nyt erehtynyt tai ainakin liian optimistinen😼🍖🍲🤢🤮
Vierailija kirjoitti:
Minä en kyllä usko, että kissakeiton varaan voi mitään parisuhdetta rakentaa. Kyllä ap on nyt erehtynyt tai ainakin liian optimistinen😼🍖🍲🤢🤮
Tämä 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit ihan hyvällä omallatunnolla tehdä hänelle selväksi ettet tule kuuntelemaan avautumisiaan etkä itkujaan aiheesta eikä sinua kannata kosiskella terapeutikseen.
Nyt kun mietin niin kai se on pakko. Ehkä nyt tässä vaiheessa on tilaisuuteni, kun uusi suhde on vasta aluillaan. Voisin vaikka sanoa että olin iloinen kun hän näytti voivan paremmin edellisen suhteen päätyttyä, enkä halua enää uudestaan saman pyörremyrskyn silmään. Puhutaan jostain muusta. Mahtaisiko toimia?
Ap
Ei tuohon ole vaihtoehtoja. Tulee tekemään tuota niin kauan kunnes joku tekee hänelle samoin. Sitä ennen ei näe eikä tajua kuinka on yhtä paha olla osallisena petokseen kuin itse päätekijäkin. Ja sitten kun se ripuli valuukin ikäväntuntuisesti pitkin omia kinttuja
Tämä on ikävä kyllä varmaan totta. Toisaalta ei hän ehkä tule itse olemaan se petetty ykkösnainen jos aina roikkuu varatuissa.
Olen miettinyt sitäkin etten itse edes uskaltaisi olla tuollaisessa kuviossa se toinen petollisista. Maailman historiassa on yksi jos toinenkin ihminen saanut kunnolla pataansa tai pahimmassa tapauksessa kuollut kolmiodraamojen selvittelyssä.
Ap
En ole koskaan jaksanut mitään jauhamista tai säätämistä parisuhteista. Muutama sana riittää asioista jotka ei minulle kuulu. On tapana selvittää itse omat ongelmansa. Varmaan syystä ei tällaisia tuttavapiirissä ole. Säätäjät varmaan viihtyy keskenään.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan jaksanut mitään jauhamista tai säätämistä parisuhteista. Muutama sana riittää asioista jotka ei minulle kuulu. On tapana selvittää itse omat ongelmansa. Varmaan syystä ei tällaisia tuttavapiirissä ole. Säätäjät varmaan viihtyy keskenään.
En minäkään, tämä on omassa elämässäni ainut tapaus. Eikä hänkään ollut tällainen aikaisemmin.
Olen kyllä kuunnellut ja ollut tukena ja jopa vatvonut muiden ystävieni eroja ja muita ongelmia, mutta aina määräajan X. Sen jälkeen elämässä on alkanut puhaltaa uudet tuulet ja asioista on päästy eteenpäin.
Nämä ystäväni tilanteet junnaavat paikallaan, hyvästä syystä. Siksi vatvominen ja murehtiminen jatkuu ja jatkuu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tehköön omat virheensä mutta myös kärsiköön nahoissaan ihan itse. Viisas oppii toisten virheistä, tyhmä ei opi edes omistaan.
Tämä.
Mä olen oppinut omista virheistäni, mutta olen jotkut asiat oppinut muiden virheistä enkä ole mennyt kokeilemaan itse sitä, oli asia mikä hyvänsä.
Laita h* uora liuskaan ja sano ettet tue kodinrikkojaa
Ystäväsi ansaitsee ihan jokaisen pisaran sydänsuruistaan
Älä kuuntele. Itse otan aina etäisyyttä naisystäviin kun alkavat seurustelemaan, mitä sekompi mies niin sitä enemmän. En jaksa edes aviossa eläviä naisia, ihan yhtä paskan vinkumista se on. Jos haluaa väkisin pilata oman elämänsä siittäjään niin siitä vaan, minä en pilaa omaani
Vierailija kirjoitti:
Älä kuuntele. Itse otan aina etäisyyttä naisystäviin kun alkavat seurustelemaan, mitä sekompi mies niin sitä enemmän. En jaksa edes aviossa eläviä naisia, ihan yhtä paskan vinkumista se on. Jos haluaa väkisin pilata oman elämänsä siittäjään niin siitä vaan, minä en pilaa omaani
:D
En pystyisi olemaan noin petollisen ihmisen ystävä. Todennäköisesti hän yrittää iskeä miehesi, kun silmä välttää ja saa sopivan tilaisuuden. Mitään moraalia hänellä ei ole, joten kunnolla etäisyyttä vain.
Nyt järki käteen, ap! Et voi tyrkyttää ystävällesi mummosi neuvoja, ne on annettu omana aikanaan ja siinä tilanteessa, joka silloin on ollut. Korkeintaan voit lähettää mummon tarinan ystävällesi sellaisenaan, ilman kommentteja. Hän ymmärtää sen sitten niin hyvin kuin ymmärtää.
En ymmärrä, mistä olet saanut tuon päähänpinttymän, että kissakeitto olisi joku ratkaisu ystäväsi miessuhteen vääristymiin. Luin mummosi tarinan huolella eikä siinä mielestäni edes suositeltu mitään sellaista, pikemminkin kehoittiin vähän välttelmään.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen jo hajottanut itseäni. En vain silti pysty lopettamaan. Tiedän olevani tyhmä kun jatkan edelleen suhdetta. Tänäänkin suunnitelmissa tavata. Ei miehellä ole aikomustakaan erota avovaimostaan. Enkä kyllä loppujen lopuksi tiedä, että jos mies eroaisikin ja haluaisi olla mun kanssa, niin pystyisinkö mä luottamaan häneen. Tuskin.
Täällä yksi avovaimo, jonka miehellä tyttöystävä. Näitä tulee ja menee. Olen patistanut eroamaan, mutta ei. Ei sitten millään. Laittaa poikki ja ottaa uuden, kun kyllästyy taas meidän juttuun. Olisi onnenpotku, jos joku tyttis tulisi hakemaan miehen omakseen, kun ei tuo reppana saa aikaiseksi. Jos minä sanon, että haluan eron, niin alkaa uhriutuminen ja itsetuhoinen käytös.
Vierailija kirjoitti:
Laita h* uora liuskaan ja sano ettet tue kodinrikkojaa
Katson kyllä että kodinrikkojia ovat noissa kuvioissa ne miehet.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen jo hajottanut itseäni. En vain silti pysty lopettamaan. Tiedän olevani tyhmä kun jatkan edelleen suhdetta. Tänäänkin suunnitelmissa tavata. Ei miehellä ole aikomustakaan erota avovaimostaan. Enkä kyllä loppujen lopuksi tiedä, että jos mies eroaisikin ja haluaisi olla mun kanssa, niin pystyisinkö mä luottamaan häneen. Tuskin.
Täällä yksi avovaimo, jonka miehellä tyttöystävä. Näitä tulee ja menee. Olen patistanut eroamaan, mutta ei. Ei sitten millään. Laittaa poikki ja ottaa uuden, kun kyllästyy taas meidän juttuun. Olisi onnenpotku, jos joku tyttis tulisi hakemaan miehen omakseen, kun ei tuo reppana saa aikaiseksi. Jos minä sanon, että haluan eron, niin alkaa uhriutuminen ja itsetuhoinen käytös.
Miksi et itse lähde lätkimään? Miksi odotat miehen päätöstä asian suhteen jos et itse kuitenkaan halua suhteessa enää olla? En tajua yhtään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Nyt järki käteen, ap! Et voi tyrkyttää ystävällesi mummosi neuvoja, ne on annettu omana aikanaan ja siinä tilanteessa, joka silloin on ollut. Korkeintaan voit lähettää mummon tarinan ystävällesi sellaisenaan, ilman kommentteja. Hän ymmärtää sen sitten niin hyvin kuin ymmärtää.
En ymmärrä, mistä olet saanut tuon päähänpinttymän, että kissakeitto olisi joku ratkaisu ystäväsi miessuhteen vääristymiin. Luin mummosi tarinan huolella eikä siinä mielestäni edes suositeltu mitään sellaista, pikemminkin kehoittiin vähän välttelmään.
Täsmälleen näin. Hyvä, että joku uskalsi sanoa suoraan.
Olen minä tätäkin miettinyt. Että tämän asian suhteen ystäväni ei ole ollenkaan sitä mitä hänen vuosikausia luulin olevan. Tai lähinnä kuvittelin arvojemme olevan hyvin samankaltaiset. Monilta osin ne tietysti yhä sitä ovatkin.
Ystäväni ei missään vaiheessa ole tuntunut miettivän kuvioita miesten puolisojen kannalta. Itse olen pariin kertaan yrittänyt tökätä väliin ajatusta tietämättömästä vaimosta, mutta ne hän on sivuuttanut sillä että miehen ja puolisonsa suhteessa ei ole enää mitään. Hän ei ilmeisesti ajattele olevansa osa mitään väärää kun miesten suhteet ovat kuolleet jo ennen häntä. Vaikka kaikki merkit viittaavat muuhun. Miksi miestä pitää tavata aina naapurikaupungissa jos ero on kerran selvä, ja yhdessä asutaan vain olosuhteiden pakosta (vuokralla, toim. huom.)?
Ap