Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesarissa juttu naisesta, jolla on 8 tutkintoa. Mitä mieltä?

Vierailija
24.03.2025 |

Kylläpä nyt olen kamala kriminaali, kun toteutin haaveeni

Lukijan mielipide|Työttömyys ei saa olla peruste estää tai rajoittaa ihmisiä unelmoimasta siitä, mihin tuntee kutsumusta.

Olen aikoinani opiskellut niin sanottuja järkitutkintojakin, mutta se johti vain turhautumiseen ja lopulta suoritin nelikymppisenä kahdeksannen tutkintoni, joka oli kuvataiteilijan amk-tutkinto. Tämä ei tietenkään ole johtanut työllistymiseen, ei ainakaan tutkintoa vastaaviin työtehtäviin. Taiteilijan kohtalo on tehdä jotain muuta, jotta voi tehdä sitä, mikä on oikeasti tärkeää eli taidetta.

Hyi minua, kylläpä nyt olen kamala kriminaali, kun taistelin vuosikaudet, että yleensäkin pääsin loikkaamaan luonnonvara-alalta kuvataiteen tutkintoon johtavaan koulutukseen. Hain moniin eri oppilaitoksiin, sain hylkyjä toisensa perään. Kun lopulta pääsin opiskelemaan, se osoittautui karmeaksi, mutta en luovuttanut, vaan sain tutkintoni suoritettua ja siihen olen tyytyväinen.

Se, mitä haluan sanoa niin nuorille kuin vähän vanhemmillekin luovista aloista haaveileville ihmisille: Älä taivu taiteen portinvartijoiden edessä. Taistele!

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011116950.html

Kommentit (162)

Vierailija
1/162 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tutkinnoiksi lasketaan mitkä? Ei kai sentään ylioppilastutkinto...

Vierailija
2/162 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukan eksynyttä ja pakkomielteistä kenties?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/162 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida olla kenenkään tärkeän henkilön sukulainen, kun on noin monta tutkintoa eikä työtä. Jos olisi, ei tutkintoja tarvittaisi. Ei edes taiteilijan hommiin.

Vierailija
4/162 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilön nettisivujen mukaan: Kuvataiteilija AMK koulutuksen lisäksi minulla on seitsemän muuta tutkintoa: puutarhuri 2003, metsäluonnonhoitaja 2008, luonto-ja ympäristöneuvoja 2011, vartija 2013, turvallisuusvalvoja (TVEAT) 2019, hortonomi AMK 2019 ja filosofian maisteri 2019. Tämän lisäksi olen suorittanut opettajan pedagogiset opinnot 2022 ja varusmiespalveluksen 2003. 

Vierailija
5/162 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko amk muka joku taiteen portinvartija? Onhan meillä esim. ITE-liike jossei koulut kiinnosta.

Vierailija
6/162 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalliiksi on tuo nainen tullut veronmaksajille kun tutkinnot eivät edes työllistä.

Vierailija
7/162 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai kouluttautimiseenkin voi jäädä koukkuun. Hyödyllisempää olisi käyttää tietojaan työelämässä.

Vierailija
8/162 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkilön nettisivujen mukaan: Kuvataiteilija AMK koulutuksen lisäksi minulla on seitsemän muuta tutkintoa: puutarhuri 2003, metsäluonnonhoitaja 2008, luonto-ja ympäristöneuvoja 2011, vartija 2013, turvallisuusvalvoja (TVEAT) 2019, hortonomi AMK 2019 ja filosofian maisteri 2019. Tämän lisäksi olen suorittanut opettajan pedagogiset opinnot 2022 ja varusmiespalveluksen 2003. 

FM ja opettajan pedagogiset lasketaan. Eli kaksi.

Vierailija
9/162 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti sieltä amisdropoutin näkövinkkelistä tuo voi olla kummallista. Hyvä että on yrittänyt työllistyä, harmillista että työllistymisalat on olleet hankalia.

Vierailija
10/162 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos säheltää joka paikassa joka paikan höylänä, ei tule missään hyväksi.

Vierailija
11/162 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalliiksi on tuo nainen tullut veronmaksajille kun tutkinnot eivät edes työllistä.

Vähemmän kalliiksi kuin mitään opiskelematon työtön. Onhan tuo työtä tehnyt.

Vierailija
12/162 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Tuolla ihmisellä on varmasti käden taitoja ja kykyjä. Jos istuu kotona netin ääressä vuosikymmenen, siinä ei tule missään hyväksi.

Vierailija
13/162 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Tuolla ihmisellä on varmasti käden taitoja ja kykyjä. Jos istuu kotona netin ääressä vuosikymmenen, siinä ei tule missään hyväksi.

Kannattaa löytää se oma juttu ja kehittyä siinä. Tutkintojen lukumäärällä ei ole virkaa. Todellinen osaaminen tulee työtä tekemällä, ei pelkillä tutkinnoilla.

Vierailija
14/162 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä.Ompa ahkera ollut.Tunnen miehen hän on 2kertaa insinööri.Mitä vielä kerkeää,töissä on ja hyvä työssään.Pätevä.Erittäin osaava.Tunnollinen työntekijä.Liian vähän saikkuilee ,miettikää sitä.

Vierailija
15/162 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähemmän kalliiksi kuin mitään opiskelematon työtön. Onhan tuo työtä tehnyt.

Ei välttämättä. Ongelma tapaus veronmaksajille siinäkin mielessä, että vie yhden koulutuspaikan toiselta potentiaaliselta veronmaksajalta. Ei hyvä vaikka itsensä kehittämistä kannatankin.

Vierailija
16/162 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin juuri, että Microsoftin ohjelmistokehittäjät tienaavat keskimäärin 190 000 euroa vuodessa, ja suurimmalla osalla näistä ohjelmistokehittäjistä ei ole mitään tutkintoa suoritettuna.

Vierailija
17/162 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä vasta hyväksi ja tietäväksi tuleekin :)

Vierailija
18/162 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD? Itselläni se aiheuttaa juuri tällaista, mutta ei mulla silti 8 tutkintoa ( vielä) ole, 1 on kyllä kesken ja olen 56v. Kaikilla tutkinnoillani olen tehnyt töitä ja ansainnut rahaa. Ei se osaaminen mihinkään katoa. Tämäkin jutun ihminen voisi tehdä kesäkaudet puutarhahommia ja talvisin taidetta ja samalla heittää vartiointikeikkaa koko ajan. En näe ongelmaa, paitsi jos vaan kotona odottaa, että joku ostaisi taidettaan.

Vierailija
19/162 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännöllisesti katsoen naisten tarvitsee Suomessa vain mennä kirjoille oppilaitokseen ja ilmoittaa mitkä oppiarvot haluaa. Se on tasa-arvoa.

Vierailija
20/162 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallinen otsikko. Käsitin ensin, että hän on opiskellut työttömänä, mutta ei siitä sittenkään ollut kysymys. Paljon jäi kertomatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme