Miksi vuosiloma on lähtökohtaisesti pakko pitää kesällä?
Ei silloin mitään lomaa tarvita, kun muutenkin jaksaa tehdä kaikkea ja työpäivienkin jälkeen riittää valoa. Marras- tai joulukuu olisi parempi ajankohta kuukauden lomalle.
Kommentit (62)
Noh, itselläni on kuusi viikkoa lomaoikeutta. Pidän niistä kesälomakaudella vain kaksi. Useimmilla on se kuutisen viikkoa lomaa vuodessa, joten ihan hyvin voi "kahden viikon kesälomasäännölläkin" neuvotella pidemmät lomat talveen kunhan katsoo, ettei kaikkein kiireisimpään aikaan kumminkaan. Itse olen aina joulun aikaan pitkällä lomalla. Työnantaja ei kärsi, koska yleensä jouluksi meno rauhoittuu muutenkin. Esim. nyt viimeksi joulunpyhät oli kaikki keskellä viikkoa, joten parin viikon lomapäivillä sain kolmen viikon loman.
Vierailija kirjoitti:
Miten kirjoittajat on päässeet peruskoulusta ulos, kun yhteiskuntaopin perusasioita ei ole opittu? Ihmetellään, että onko joku laki ehkä, mutta ei googletella, että olisiko oikeasti.
Mun peruskoulu päättyi 1997 eikä siellä puhuttu näistä asioista mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuollainen laki? En asu Suomessa, niin että kysymykseni ei ole provo. Meillä Saksassa on 6 viikkoa lomaa vuodessa eikä mitään rajoitusta. Yleensä kiltisti annetaan työkaveriporukassa sille, jolla on kouluikäisiä lapsia, koulun lomista ainakin osa.
Jep, touko-elokuussa kaikilla oikeus vähintään kahden viikon yhtäjaksoiseen lomaan.
Toukokuun toinen päivä ja syyskuun viimeinen päivä, on se raja milloin pidetään lomia, toki osalla jää talveksi joitain päiviä.
Meillä oli sääntö, että 2 viikkoa piti pitää kesällä. Ja kun piti loput talvella sai loman tuplana. Toki silloin kuntien täissä sai jopa 2 kk kesälomaa, jos osasi optimoida.
Vuosilomalaki 20 - 22 . Sieltäpä nämä määräykset juontaa juurensa. Itse olen onneksi saanut sovittua toisin.
Olen myös ulkosuomalainen ja meillä lomansa voi pitää ihan milloin haluaa, kunhan on yksi kahden viikon lomajakso vuodessa - harva kauemmin onkaan lomalla yhtäjaksoisesti.
Lomaa on yleensä 25 arkipäivää, ei tartte miettiä lauantaita, ei ole myöskään loma-ajan palkkaa saati lomalta paluurahaa vaan sama liksa tulee olit sitten töissä tai lomalla. Paljon simppelimpää näin!
Vierailija kirjoitti:
Olen myös ulkosuomalainen ja meillä lomansa voi pitää ihan milloin haluaa, kunhan on yksi kahden viikon lomajakso vuodessa - harva kauemmin onkaan lomalla yhtäjaksoisesti.
Lomaa on yleensä 25 arkipäivää, ei tartte miettiä lauantaita, ei ole myöskään loma-ajan palkkaa saati lomalta paluurahaa vaan sama liksa tulee olit sitten töissä tai lomalla. Paljon simppelimpää näin!
25 arkipäivää se on Suomessakin ihan vuosilomalain mukaan. Se loman ajalta saatava palkka on ihan sama kuin työssä olon ajalta saatava palkka, ei se siitä mitenkään eroa. Mikä siinä on sinusta muka niin vaikeaa? Ja jos lomarahat eli "ylimääräinen" lisäpalkka aina tiettynä/kuukausina on sinusta liian monimutkaista ja hankalaa, niin ole toki onnellinen siitä pienemmästä tilille tulevasta ja aina samalta näyttävästä palkkalaskelmasta.
Kuulostat kyllä todella yksinkertaiselta ihmiseltä. 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuollainen laki? En asu Suomessa, niin että kysymykseni ei ole provo. Meillä Saksassa on 6 viikkoa lomaa vuodessa eikä mitään rajoitusta. Yleensä kiltisti annetaan työkaveriporukassa sille, jolla on kouluikäisiä lapsia, koulun lomista ainakin osa.
Asun myös Saksassa ja lomien ajoituksesta ei ole tarvinnut koskaan puljata, useampi työpaikka kuitenkin takana. Tosin eipä kukaan tunnu pitävän paria viikkoa pidempään kerralla.
Olin unohtanut myös nuo loman kertymisaikojen kiemurat. Huomattavasti helpompi systeemi täällä, tosin monella tuntuu jäävän lomapäiviä käyttämättä vuoden loppuun mennessä vaikka kuinka patisteltaisiin. Etenkin lapsettomilla.
Mitä kiemuroita muka? Olen valtiolla, mulle kertyy keskimäärin 2,5 päivää lomaa kuukaudessa. Siis 38 päivää vuodessa. Niistä 10 pidettävä kesäkaudella yhtäjaksoisesti, muita voi pitää pitkin vuotta. Yksi kertynyt lomapäivä = yksi pidettävä lomapäivä.
Vaikkapa tuo että lomanmääräytymisvuosi on 1. huhtikuuta 31. maaliskuuta, jolta ajalta lasketaan työntekijälle kertynyt lomaoikeus. Ei suinkaan vaikka kalenterivuosi, tai ihan vaan per kuukausi.
Tai että vuosilomasta on pidettävä 10 päivää mutta annettava pitää 24 arkipäivää lomakautena, joka on 2. toukokuuta 30. syyskuuta. Mahdollisesti jäljelle jäävä osa voidaan pitää talvilomana.
Mulla on kuusi viikkoa eli 30 päivää lomaa vuodessa. Vaikka aloittaisin syyskuun alussa uuden työn niin silti voisin pitää 10 päivää saman vuoden aikana.
Pidän kesällä minimin verran lomia, koska kesällä on kiva olla töissä. Talvella mielelläni lomailen, kun ei kiinnosta lumipyryssä ajella tai yrittää saada autoa käyntiin paukkupakkasissa. Talvella on kiva horrostaa kotona.
Kikkailen lomat vielä niin, että pidän vain viikon kerrallaan. Siihen kun sitten pyytää viikkovapaat ja erilliskorvausvapaat ympärille niin viikko onkin äkkiä 2 viikkoa vapaata. Esim tällä viikolla oli 3 vuosilomapäivää, jonka perään ja eteen viikottainen vapaa ja työajantasausvapaa ja yksi päivä erilliskorvausvapaata, 8 päivää yhteensä vapaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, touko-elokuussa kaikilla oikeus vähintään kahden viikon yhtäjaksoiseen lomaan.
Touko-syyskuussa. Ei toukokuu ja syyskuu ole kesää. Tuo on lomaoikeus, ei velvollisuus.
Itse olin tammi helmikuussa neljä viikkoa. Kesällä sit viikko plus viikko pekkasia. Kuljetusalalla ja riepoo noi surkeat talvikelit. Kesällä mukava ajella
Vierailija kirjoitti:
Mua järkyttää aina heinäkuussa kun äidit tai isät vievät just loman alkaessa pikkulapset väkisin paahteessa pitkille reissuille ja retkille. Voi olla vielä paarma- ja hyttysaika. Junassa istutaan, autossa, bussissa. Lasten hyvinvointia pitäisi ajatella aina ensin, ei suorittaminen lomalla. Joku miellyttävä paikka lapsille tai kotonakin ok. Ei kaikki pidä samoista lomapaikoista. Vaikka tietysti on hyvä suorittaa se että osaa kulkea lentokentällä ja lomapaikassa.
Jaa minusta on ihanaa että vanhemmat panostaa perheen yhteiseen aikaan ja reissaa lastensa kanssa. Kesällähän se on mukavaa kun on valoisaa ja lämmin mennä vaikka uimarannoille, ja kesälomalla on aikaa. Ehtii nähdä sukulaisia ja ystäviä. Lasten maailma avartuu kun näkevät ja kokevat uusia juttuja.
Enemmän surettaa ne lapset, jotka lojuu koko kesänkin kotona ruudun ääressä.
Meillä saa pitää lomansa ihan milloin haluaa. Itse olen lomalla loka-marraskuun vaihteessa, kun lähden lämpöön etelään .
Vierailija kirjoitti:
Pidän kesällä minimin verran lomia, koska kesällä on kiva olla töissä. Talvella mielelläni lomailen, kun ei kiinnosta lumipyryssä ajella tai yrittää saada autoa käyntiin paukkupakkasissa. Talvella on kiva horrostaa kotona.
Kikkailen lomat vielä niin, että pidän vain viikon kerrallaan. Siihen kun sitten pyytää viikkovapaat ja erilliskorvausvapaat ympärille niin viikko onkin äkkiä 2 viikkoa vapaata. Esim tällä viikolla oli 3 vuosilomapäivää, jonka perään ja eteen viikottainen vapaa ja työajantasausvapaa ja yksi päivä erilliskorvausvapaata, 8 päivää yhteensä vapaita.
Ja senkin aja sitten vaan horrostit kotona... onpa sulla tylsät lomat ja elämä.
Vierailija kirjoitti:
Kaipa sen loman voi paikallisesti sopia haluammallaan tavalla. Joillain aloilla (kesä)loman pitäminen loma-ajan (1.6. - 30.9.) ulkopuolella lisää lomapäivien määrää.
Aloitan kesäloman ja muut vapaat yleensä marras-joulukuulla, riippuen lumitilanteesta. Vuosiloma tulee korotettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toukokuun toinen päivä ja syyskuun viimeinen päivä, on se raja milloin pidetään lomia, toki osalla jää talveksi joitain päiviä.
Mutta onko tuo velvollisuus pitää lomia tuohon aikaan vaan työntekijän oikeus saada lomat tuohon aikaan? Meillä saa lomat pitää ihan milloin vain. Ei ole pakko olla lomalla tuohon aikaan, jos ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiko-syyskuu. Ja ilman erillistä sopimusta koko 4vkoa on pidettävä tuossa välissä. Siitä vähintään kaksi viikkoa putkeen. Talviloma sit taas on pidettävä loka-huhtikuu välissä.
Onhan muuallakin kesällä koulujen lomat ja lasten vanhemmat tietysti haluaa pitää lomansa samaan aikaan lastensa kanssa, koulujen henkilökunta luonnollisesti lomailee myös kesällä. Ennen aikaan kun näitä työehtosopimuksia ja -lakeja tehtiin, suurin osa työikäisistä ihmisistä oli lasten vanhempia. Nykyään ei niinkään ja usein on kyllä ihan neuvottelukysymys jos haluaa lomaa talvella. Työn luonteesta se riippuu hyvin paljon myös.
Eiköhän tuo lähde työnantajan tarpeista kun olisi vaikeaa järjestellä sijaisuudet jos porukka lomailisi pitkin vuotta. Itsellekin kelpaisi 4 viikkoa talvella jossain kaukomatkalla.
Meidän kulttuurissa retkeillään. Ja käydään sukulaiset läpi lomilla kuin tosiaan hoidetaan puutarhaa kuin kerätään marjoja metsissä. Sellaiset kulttuurit missä aina on lämmin ilmasto ei voi verrata näihin kylmiin maihin.