Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onkohan boomerit (50v ja yli) hämmentyneitä siitä teknologisesta kehityksestä, mikä heidän aikaanaan on ollut?

Vierailija
20.03.2025 |

Mietin niin kuin tietokoneet, netti ja kännykät. Maksukortti. jne.

Kommentit (589)

Vierailija
141/589 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ovatko kaikki 50 täyttäneet sulle boomereita, nyt ja jatkossa?

Vierailija
142/589 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tulee sähkökatko ja puhelimesta loppuu akku, niin jonnet alkaa parkumaan. Foodora ei toimi ja ei nää tiktokkia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/589 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, taas on ikäluokat AP:n tiedoissa päin helvettiä. Boomerit syntyi 1946 1964 eli on nyt nuorimmatkin 61 vuotiaita.  Viiskymppiset on ihan ICT-natiivia sakkia.

Tuolle vittuilijalle on turha vastata.

Joo, parempi mennä vain formatoimaan korppua. 

Vierailija
144/589 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, taas on ikäluokat AP:n tiedoissa päin helvettiä. Boomerit syntyi 1946 1964 eli on nyt nuorimmatkin 61 vuotiaita.  Viiskymppiset on ihan ICT-natiivia sakkia.

😄

Vierailija
145/589 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

🚩

Vierailija
146/589 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvapalsta oli jo vuonna. Silloin internet pörräsi jo ihan kunnolla. Ei ollut vain kuvia, vaan ihan samanlaisia sivustoja kuin nytkin. Grafiikka ja sivujen käytettävyys olivat alkeellisempia. Jaca flash -sivut olivat jotakin tosi hienoa.

Koska nettiin tuli värit? Televisiossahan ne oli jo 90-luvulle tultaessa. 

Vierailija
147/589 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme asenne. 80-luvun alussa tuli ensimmäiset kotikäyttöön suunnatut tietokoneet. Ihan normi settiä että tulee uutta tekniikkaa koko ajan. Se että lähestyy kuuttakymppiä EI tarkoita että olisi täysi tumppu tietoteknisten härveleiden ja järjestelmien kanssa. Enemmänkin se näyttää vaivaavan nuoria jotka antavat kuvan osaamisesta, mutta totuus on somessa roikkumista.

Vierailija
148/589 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai lerppua. :D Olen tallentanut aikoinaan sellaisellekin. Vuonna 1990. Tietokonetta käytin ensimmäisen kerran n. 1977. Vaikken ole alalla, olen kasvanut tietokoneiden edistyessä niin kuin muutkin ikätoverini. Hiljattain nuorempi työkaveri tuli neuvomaan minulle, mistä katsotaan tietokoneen eri asemat. Se oli vähän huvittavaa.

Vierailija
149/589 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauvapalsta oli jo vuonna. Silloin internet pörräsi jo ihan kunnolla. Ei ollut vain kuvia, vaan ihan samanlaisia sivustoja kuin nytkin. Grafiikka ja sivujen käytettävyys olivat alkeellisempia. Jaca flash -sivut olivat jotakin tosi hienoa.

Koska nettiin tuli värit? Televisiossahan ne oli jo 90-luvulle tultaessa. 

Eh ja heh. 

Vierailija
150/589 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että äskettäin 96-vuotiaana kuollut isotätini näki paaaaaaljon suuremman muutoksen kuin me tämän hetken noin viisikymppiset. Mietipä kun synnyit 1900 luvun alussa pientilalla Pohjois-Suomessa ja kuolet 2024 pk-seudulla, mitä kaikkea tuli uutena. Auto ja TV, joillekin suihku ja vesivessakin tulivat vasta myöhemmin. Ja kun kuolet vuonna 2024 käytät kännykkää, tietokonetta ja älytelkkaria, hoidat pankkiasiat netissä.

Itse koodaan tilasto-ohjelmalla ja käytän päivittäin useampaa tekoälyä, ihan ok sujuu, vaikka ensimmäinen pöytäkone tuli meille kun olin ehkä 9, kännykän sain 15-vuotiaana. En ole nyt ihan varma missä sellaisia isoja puutteita olisi. 

Just näin. Mun mummoni sisko kuoli viime vuonna 104-vuotiaana ja asui Ruotsissa, jonne lähti 1940. Ja asui loppuun saakka kotonaan, järki juoksi ja tytär kävi katsomassa ja auttamassa päivittäin. Hän oli siis mummoni isosisko. Äitini, nyt 78 v.,  jutteli tätinsä kanssa viime vuosina Skypen kautta, kun pystyi ottamaan videopuheluita, vanha täti kun ei 90 v. täytettyään enää jaksanut lentokoneella matkustaa mummoni hautajaisiin tai muutenkaan. 

Mikä huikea teknologinen kehityskaari vuosien 1920-2024 välissä oli! Kun hän syntyi, radio oli keksitty, mutta pesukoneita ei ollut. Lentokoneet oli keksitty, mutta hyvin alkukengissään ja seikkailijoiden hupia. Niillä yritettiin tehdä maailmanennätyksiä. Puhelin alkoi levitä Suomessa, mutta Helsingin puhelinluettelo oli vielä kovin ohut.  Ruuat tehtiin puuhellalla. Kun hän kuoli, hän jutteli Skypessä (tyttären avustamana) ja lämmitteli tyttären tekemiä ruokia mikroaaltouunilla. 

Haastattelin häntä, kun hän täytti 100 vuotta. Hän oli varsinainen aarreaitta, ja muisti hyvin Amerikkaan lähteneen tätinsä, jonka luona oli käynyt kylässä 50-luvulla ja kertoi tarinoita isovanhemmistaan. Pystyin hänen avullaan saamaan suvun vanhoille valokuville monia nimiä. 

Mulla 55-veellä mitään hämmennystä ole. Aika moni meistä tekee tietokoneilla ainakin osan työstään tai maksaa laskunsa. Seuraan mielenkiinnolla mitä maailmassa tapahtuu ja auttelen tietokoneiden kanssa äitiäni. Skypen tuo on oppinut, mutta englantia ei osaa, ja välillä pitää mennä katsomaan mitä ongelmia uusia masiinoiden kanssa on. Käyttöohjeetkin on nykyään perkule netissä vaan....!

Vierailija
151/589 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Mieti ap sitä. yli 50 vuotiaiden ansiosta sulla on kaikki laitteet, jotka nuo ikäryhmät ovat luoneet, mutta ap sen sijaan on niin tyhmä, ettei ymmärrä edes mitä ikäluokkaa boomereilla tarkoitettaan 

Vierailija
152/589 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin viisikymppisenä Gen X:nä on sanottava että boomerisukupolvea edustavat vanhempani pärjäilevät ihan hyvin teknologian kanssa.

Vierailija
153/589 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan turhaa. Lapset eivät tiedä mikä on korppu

Vierailija
154/589 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme asenne. 80-luvun alussa tuli ensimmäiset kotikäyttöön suunnatut tietokoneet. Ihan normi settiä että tulee uutta tekniikkaa koko ajan. Se että lähestyy kuuttakymppiä EI tarkoita että olisi täysi tumppu tietoteknisten härveleiden ja järjestelmien kanssa. Enemmänkin se näyttää vaivaavan nuoria jotka antavat kuvan osaamisesta, mutta totuus on somessa roikkumista.

Nämä olisivat olleet ihan pihalla sen vanhan tekniikan kanssa joka ei toiminutkaan pelkästään klikkailemalla 

Vierailija
155/589 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan bissikset (alle 30v.)hämmentyneitä siitä teknologisesta, mitä joudutaan sota-aikana käyttämään!

Vierailija
156/589 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla on otsikon virhe huomaamatta, mutta ...

"Boomer-sana on peräisin englannin kielestä, ja sillä viitataan Yhdysvalloissa baby boomer -sukupolveen eli 19461964-syntyneisiin. Suomessa baby boomereiden vastine on suuret ikäluokat eli noin vuosina 19451950-syntyneet".

Vierailija
157/589 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi hyvä ihme, nappula. Minä luultavasti käytin tietokonetta ennen kuin sinä edes synnyit. Mitenkäs sinulta sujuisi tietokoneen käyttö komentokehoitteelta?

Vierailija
158/589 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuusikymppinen ja minulla oli kotitietokone jo lukioikäisenä 80-luvun alussa. Olen insinööri ja olen toiminut tuotekehitystehtävissä 80-luvun lopulta lähtien, joten olen ollut mukana rakentamassa kehitystä. Minusta kaksi suurinta mullistusta on olleet kännyköiden yleistyminen sekä netti. Ne ovat muuttaneet ihmisten toimintaa pysyvästi. Kännyköihin liittyen pitää vielä mainita erikseen niiden kamerat. Kamera on kaikilla aina mukana ja kuvaaminen on niiden myötä lisääntynyt aivan valtavasti. Netti on avannut aivan uudet mahdollisuudet tiedonhakuun ja tiedon leviämiseen.

Vierailija
159/589 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oletko lukenut Douglas Couplandin kirjan Generation X. Minä olen, ja kuulun ko. sukupolveen. Boomerit ovat ihan oma porukkansa, ja varsin kunnioitettava sellainen. He rakensivat tämän maan sellaiseksi kuin se nyt on. Mahdollistivat muunmuassa sen, että saatoit näpytellä mielipiteesi tänne vauvapalstalle. Myös sen, että saatoit sen kirjoittaa, vaikka se oli pelkkää hölynpölyä.

Vierailija
160/589 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin, koska noin 50v ihmiset ovat osaavin ikäluokka, mitä tulee teknologiaan. He osaavat niin vanhemman kuin uudemman (jota ovat olleet kehittämässä) paremmin kuin esim alle 20v. Nuorten digitaidot rajoittuvat siihen, että Google playsta ladataan sovellus. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan