Onkohan boomerit (50v ja yli) hämmentyneitä siitä teknologisesta kehityksestä, mikä heidän aikaanaan on ollut?
Mietin niin kuin tietokoneet, netti ja kännykät. Maksukortti. jne.
Kommentit (589)
En ole lainkaan hämmentynyt. Toki sitten jos vanhempana sairastun muistisairauteen, voi tulla vaikeuksia teknologiankin kanssa.
50-vuotiaat eivät ole boomereita eli suurta ikäluokkaa.
Oletko joku 15v?
Vierailija kirjoitti:
50-vuotiaat eivät ole boomereita eli suurta ikäluokkaa.
Oletko joku 15v?
Se on varmaan sitäkin nuorempi, ainakin oma 15 v tietää boomerin tarkoittavan suuria ikäluokkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todella. Olen yli 70v ja suurimmat teknologit huiput sijoittuvat 80-luvulle eli aikaan yli 40v sitten, jolloin tulivat kännykät, Internet ja tämäkin palsta oli olemassa jo 90-luvun alussa.
Teknologia ei ole tuonut enään mitään uutta mullistavaa ihmisten elämään 2000-luvulla, älykännykätkin ovat kopioita tietokoneista, tietysti pienemmässä tilassa.
Sitä tässä odotellessa!
Nyt on boomerilla kyllä vuosikymmenet sekaisin. Kännykät tuli yleiseen käyttöön vasta 90-luvun loppupuolella (80-luvulla oli superrikkailla jotain tiiliskivi-satelliittipuhelimia) ja internetissä ei edes 2000 alussa ollut vielä paljon mitään. Fanisivuja selailtiin, tekstimuodossa, vähän kuvia.
Vauva- lehti aloitti lehtenä 90-luvulla ja tämä nettipalsta lienee max 15 vuotta vanha. Ei 90-luvull
Ohis.
Kyllä -80 luvulla oli kännyköitä, ne mulla oli Nokia Mobira CE61 (ns.. Corba-puhelin), se oli NMT-900 puhelin. Painoi melkein kilon, valmiusaika oli 2h ja puheaika akulla reipas puoli tuntia.
En minä sitä tietysti itse ostanut, firman puhelin joka jäi minulle kun pomo joka sen osti kyllästyi sen toiminta-aikaan. Mulla se oli mukana salkussa, kun olin asiakaskeikalla.. Autossa oli NMT-450, mutta se oli isompi ottaa mukaan, piti irroittaa luuri kojelaudan liitännästä ja sitten peräluukussa oleva keskusyksikkö, sekä ruuvata siihen vielä piiska-antenni. CE-61 sai olla laukussa koko ajan, pisti vain latauspiuhan kiinni siihen kun palasi autoon.
Ihan toimiva värkki se oli teknisesti muuten, mutta toiminta-ajan vuoksi ainoana puhelimena se olisi ollut aika onneton. Ericssonin ensimäisen GSM-puhelimen mun pomo hankki -91 syksyllä ja minä sain firmalta joululahjaksi sitten muutaman kuukauden myöhemmin, tai siis CE-61 annettiin vaihdossa. 450:n jäi vielä autoon kun oli tehty autoasennus, 450:tä oli muutenkin tarpeen kun ei GSM verkko vielä toiminut oikin muualla kun suuremmissa kaupungeissa alkuun.
Omilla rahoilla ostin --98 oman GSM puhelimen, samoin pain irtisanoin lankapuhelimen kotoa minulla oli jo ISDN-yhteys (BRI ts 2x64kbps) ja CIsco 1003 reititin käytössä omalla subnetilla julkisia IP:tä ja pari palveinta kotona.
Ensimmäisiä web-pojaisia chattejä oli jokunen räpellys vasta -90 luvun lopulla se on totta. Irkki ja Nyyssit (UseNet News) oli se miten -90 luvun alusta oli keskustelut verkossa.
Se mitä ihmisllä oli milloinkin käytössä työn ja vaikka siitä juontuvan oman harrastuneisuuden perusteella vaihteli paljon. Niilä joiden työnä oli tietoliikenne ja verkot, oli kaikenlaista sellaista käytössä ollut jo pitkään. Minä käytin isoja verkkoja (X.25 kautta) ulkomailsilta palvelimilta jo -80 luvun puolestavälistä hieman aiemmin ja pääsin sitä kautta jo ennen kun Julf (Helsingius, Eunetin perustaja) ja Heinäsen Juha (TTY:ltä) hankkivat ensimmäiset suorat Interenet-yhteydet Suomeen. Minun käyttö oli eninmäkseen ohjelmistotykalujen etsimistä, niiden tilaamista ja tiedon etsintää sekä vaihtamista muiden ohjelmistojen kehittäjien kanssa Compuservess ja Tymnetissä. Myös UUCP:tä tuli käytettyä aika paljon sähköpostiin ja tietdostojen siirtoon.
Viisikymppisillä insinööreillä on varmaan nuorempiin verrattuna paras ymmärrys teknologiasta, koska ovat opetelleet sitä silloin, kun kaikki ei ollut vielä niin automaattista ja oli pakko ymmärtää kaikkea teoriaa eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Boomerithan ovat nuo kaikki keksineet.
Aivan. Se sukupolvi loi korkeateknologisen kehityksen. Nykyiset pari-kolmekymppiset homot eivät osaa kuin sihdata reikään. Johtuisko rokotuksista, ympäristömyrkystä vai mistä nykyinen retardaatio?
No en ole mitenkään hämmentynyt. Elämä menee eteenpäin koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todella. Olen yli 70v ja suurimmat teknologit huiput sijoittuvat 80-luvulle eli aikaan yli 40v sitten, jolloin tulivat kännykät, Internet ja tämäkin palsta oli olemassa jo 90-luvun alussa.
Teknologia ei ole tuonut enään mitään uutta mullistavaa ihmisten elämään 2000-luvulla, älykännykätkin ovat kopioita tietokoneista, tietysti pienemmässä tilassa.
Sitä tässä odotellessa!
Vauva- lehti aloitti lehtenä 90-luvulla ja tämä nettipalsta lienee max 15 vuotta vanha.
Esim. tässä on ketju vuodelta 2006, silloin tämä oli jo vanha palsta
https://www.vauva.fi/keskustelu/242604/ketju/mita_ajatuksia_teissa_hera…
Joo mä muistan lukeneeni tätä vauvapalstaa netistä 2004 ekaa kertaa, ja oli silloin jo ollut vuosia olemassa.
(Baby) boomerit on niiden 50+ vanhempia. Viiskymppiset on Gen X.
Nämä ketjut on hauskoja kun boomerit alkaa aina kiistelemään että missä se boomerin ikäraja nyt tarkalleen ottaen menee 😁
Taitaa jollakin olla termit hakusessa. Boomeritko muka yli 50-vuotiaita. Toisaalta, onhan seittemänkymppinenkin yli 50. Siihen astisista pienin ikäluokka syntyi 1973, eivät he mitään vauvaboomia edusta.
Vierailija kirjoitti:
Nämä ketjut on hauskoja kun boomerit alkaa aina kiistelemään että missä se boomerin ikäraja nyt tarkalleen ottaen menee 😁
Kyllä väärät tiedot pitää oikaista. Pitääkö vain myönnellä, ettei joku ota itseensä ja loukkaannu?
ei lainkaan, mutta nämä nykyräkänokat, jotka ovat syntyneet älylaiteaikana on todistetusti todella tyhmiä. ei omat aivot pelaa juuri lainkaan. sääli sinänsä, mutta mitäs ovat niin tyhmiä. me, jotka elimme kehityksen aikaa, osataan olla ilman älyluuria ja käyttää omia aivoja tikitokin sijaan, ollaan aika ylivertaisia näihin nykytyperyksiin. hauskaa aamua kaikille normaaleille.
Vierailija kirjoitti:
Mummot ei uskalla hyväksyä palstalla evästeitä eikä klikata linkkejä. Tyttärenpoika on asentanut pöytäkoneen aikanaan.
Mitä evästeitä täällä pitäisi hyväksyä? Eikä kaikkia linkkejä todellakaan kannata klikata, tollo.
Boomeri ei ole yli 50-vuotias. Boomeri-ikäinen on meidän vanhempiemme sukupolvi. Jos haluaa jotenkin tölviä yli 50-vuotiaita voi keksiä muita pilkkanimiä. Mielikuvitusta vain peliin.
Baby boomerit on sukupolvi, joka syntyi välillä 1946-1964. Termi viittaa suureen ikäluokkaan, jotka tekivät paljon vauvoja sotien jälkeen. Ilmaisu on siis positiivinen. Jos käytät ilmaisua negataksesi, osoitat olevasi tietämätön ilmaisun taustasta tai erityisen ilkeä ihminen.
Ap:lle ja teille nuorille ihmisille tiedoksi. Tietokoneita oli jo 60-luvulla työpaikoilla. Boomerit ja myös me boomerien lapset olemme kasvaneet teknologian edistymisen rinnalla. Huvittaa aina kuin joku maksimissaan 25-vuotias alkaa opettaa alkeita äidilleni, joka opiskeli tietotekniikkaa yliopistossa 1960-luvulla.
Tämä vauva-palsta oli jo ainakin vuonna 2000, jolloin kävin täällä ensimmäisten joukossa. Tämä oli silloin hauska, yhteisöllinen ja hyvän mielen keskustelupalsta. Kaikilla oli nimimerkit, ja useimmat jakoivat myös kuvansa. Olen siis käynyt täällä jo 25 vuotta, tosi välillä on ollut vuosien taukoja.
Aloittaja ei edes tiedä mikä boomeri on. 🤣
Mun ensimmäinen kännykkäni oli punainen Nokia 3110 vuonna 1997.
Esim. tässä on ketju vuodelta 2006, silloin tämä oli jo vanha palsta
https://www.vauva.fi/keskustelu/242604/ketju/mita_ajatuksia_teissa_hera…