Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onkohan boomerit (50v ja yli) hämmentyneitä siitä teknologisesta kehityksestä, mikä heidän aikaanaan on ollut?

Vierailija
20.03.2025 |

Mietin niin kuin tietokoneet, netti ja kännykät. Maksukortti. jne.

Kommentit (589)

Vierailija
181/589 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todella. Olen yli 70v ja suurimmat teknologit huiput sijoittuvat 80-luvulle eli aikaan yli 40v sitten, jolloin tulivat kännykät, Internet ja tämäkin palsta oli olemassa jo 90-luvun alussa. 

Teknologia ei ole tuonut enään mitään uutta mullistavaa ihmisten elämään 2000-luvulla, älykännykätkin ovat kopioita tietokoneista, tietysti pienemmässä tilassa. 

Sitä tässä odotellessa! 

Ei kyllä ollut 90-luvun alussa. Koko lehti perustettiin 1992. Nettiin siitä oli pitkä matka.

Kyllä oli. Av-palsta on Sanoma Oy:n ja oliko 2010-luvulla kun se siirtyi Vauva-lehdelle, sitä ennen sen ylläpito oli IltaSanomimilla. Edelleen se löytyy sieltä klikkaamalla. 

Yhteys otettiin internettiin lankapuhelimella ja se oli hidasta ja  kallista, perittiin normaali puh.maksu. Kommentit eivät siirtyneet reaaliajassa, vaan myöhemmin ja mode ne vielä tarkisti. Ja aihe valittiin alue-valikosta. 

Vierailija
182/589 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvemmin, koska noin 50v ihmiset ovat osaavin ikäluokka, mitä tulee teknologiaan. He osaavat niin vanhemman kuin uudemman (jota ovat olleet kehittämässä) paremmin kuin esim alle 20v. Nuorten digitaidot rajoittuvat siihen, että Google playsta ladataan sovellus. 

Ehkä voisi tarkentaa siten, että vanhemmasta sukupolvesta teknologia-alalla olevat tuntevat sekä vanhemman että uudemman teknologian. Muut eivät välttämättä ole kovin hyvin perillä vanhasta eivätkä uudesta. Sama koskee nuoria. Muiden kuin teknologian parissa työskentelevien digitaidot ovat perustasoa, mutta kuitenkin paremmat kuin vanhemman sukupolven. Ei kuitenkaan pidä väheksyä teknologia-alalla toimivien nuorempien osaamista. He osaavat soveltaa uudempia suuntauksia paremmin kuin vanhempi sukupolvi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/589 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin, mukana ollaan. Meillä on kummallakin Imacit, MacBookit ja IPhonet. Somessa ei kuitenkaan roikuta. Mobiilimaksut on kahteen pankkiin.

N&M 64

Vierailija
184/589 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei lumihiutale. Viiskymppisenä setämiehenä voin kertoa että minä ja muut setämiehet suunnittelivat ja rakensivat nämä teknologiat joita te nohevasti käytätte. Ja me kääritään teidän rahat niistä.

Vierailija
185/589 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua harmittaa, miten hidasta kehitys on ollut.

Yöpöydälläni oli jo 1990-luvulla kirja Avaruusseikkailu 2001. Siitä on se elokuvakin.

Luulin, että pian jo päästäisiin matkustelemaan avaruusasemille. Nyt on 2025. Lähinnä on vaan kyetty saastuttamaan tämä planeetta. 

Onhan nämä arkiset keksinnöt, kännykät, netti, keinoäly yms. ihan jees, mutta mitään kovin järisyttävää ei ole minun elinaikana keksitty.

Sama täällä. Olen seitsemänkymppinen ja harmittaa tämä hitaus, kun 80-luvulla puhuttiin lentävistä autoista, joka olisi kaikkien käytössä, bussit ja junat kulkisi ilman kuljettajaa ja päästäisiin matkustamaan ja liikkumaan nopeasti ja halvalla, ilman aikatauluja.  Lupaus oli liikkua nopeasti ja vaivattomasti. 

Edelleen törötetään busseissa, junissa ja lentokoneissa ja matkustaminen on aikataulutettu ja se on kallista. Eikä edelleekään robotit tee töitä, eikä korvaa ihmistyövoimaa kokonaan, vaan jokainen joutuu edelleen tekemään jossakin määrin töitä, eikä roboteista ollut ihmisten palvelijoiksi tai, että valmistaisi meille viiden ruoka lajin illallisia nappia painamalla. 

Vierailija
186/589 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykynuorille on suuri hämmästyksen aihe viisarikello ja että puhelimella voi ottaa yhteyttä ja puhua toiselle puhelimenomistajalle.

Vierailija
187/589 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP taisi osua johonkin kipu pisteeseen...

Vierailija
188/589 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kai ylikypsä boomeri (80)  jos boomerit viiskymppisiä.  Kuitenkin me ykskertaset toimistotytöt keskikoulupohjalta käytimme jo magneettinauhasta muistavia kirjanpitokoneita, tekstinkäsittelylaitteita, sitten tuli reikäkortilla ladattavat toimistotietokoneet,  joskus 1975 työpaikallani tallennuslaitteella ( näyttöruutu) kasetille kirjanpidot, laskutukset, tuotannot, palkat. Kasetti lähetettiin jyväskylään josta tuli laatikollinen paperia takaisin.  Muisti oli siellä.

Myöhemmin tuli sitten toimistotietokoneet nettiyhteyksin.  90-luvun alkuvuosina oli työpaikkani koneet eri toimipisteiden, pääkonttori Helsingissä,  modeemiyhteyden kautta keskenään yhteydessä.  

Vierailija
189/589 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykytegnologiasta kaikkea tarvitse osata kunhan hallitsee ne asiat mitä itse tarvitsee jokapäiväisistä asioista selvitäkseen. Sitten voi sanoa pudonneensa kärryiltä, kun ei enää ole kykyä ottaa asioista selvää ja päivittää tarvitsemiaan tietoja tähän päivään. 1950-luvun puolivälissä ja sen jälkeen syntyneillä alkaa olla nykytegnologia hallussa sen verran kuin tarvitsevat sitä omiin tarpeisiinsa, mutta + 70 v. ikäluokassa alkaa jo ilmetä täyttä osaamattomuutta ja/tai isompia puutteita osaamisessa ja myös halussa opetella uusia asioita joskin poikkeuksiakin kyllä jonkun verran löytyy.

Vierailija
190/589 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytin viime vuonna 50 ja olen x-sukupolvea.

Lähinnä minua naurattaa, miten avuttomia parikymppiset ja nuoremmat ovat kaikkien vähänkään teknisten laitteiden kanssa. Tietokoneet ovat heille täysi mysteeri, kun itse teininä olin suunnattoman uteliaana tutkimassa vimpaimien mahdollisuuksia.

Vierailija
191/589 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh, boomerihullu iski ihan omalla aloituksella😂

Vierailija
192/589 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitat varmaan X-sukupolvea. Tämä buumerin väärinkäyttö on ihan helvetin ärsyttävää. 

Vierailija
193/589 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Scifi-kirjojen suurkuluttajana odotin ihan muunlaista tulevaisuutta kuin tämä, jossa muovipusseissa lukee, että ei saa laittaa päähän, kosteudenpostajissa ja käärepapereissa, että ei saa syödä, kahvimukissa, että kahvi on kuumaa ja nuoriso tekee Darwin awards -kelpoisia tempauksia, kuten syö tiskikonetabletteja.

Vierailija
194/589 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sitä ollaan monttu auki.

Vierailija
195/589 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen oppii ja kehittyy koko ajan. Ethän sinäkään syö enää paskaa vaipastasi vaikka teit sitä tarhassa.

Vierailija
196/589 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 45 vuotias (syntynyt 1979). 

Lapsena pelattiin ensin Commodorea ja sitten myöhemmin Nintendoa.

Kotitietokone tuli meille 1990. 

Ekaa kertaa internetissä olin vuonna 1994 koulussa. Otin valinnaisaineeksi ATK:n missä mm. harjoiteltiin peruskoodausta. 

Ekan kännykän hankin 16 -vuotiaana vuonna 1996. Ekan älypuhelimen (Samsung S2) vuonna 2011.

Olen tehnyt töitä tietokoneella jo 25 vuotta ja ollut mukana monenlaisessa järjestelmäprojektissa työurani aikana.

En osaa käyttää TikTokia tai Snapchattia, kun ei kiinnosta yhtään. 

Vierailija
197/589 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorisolaiset ovat ehkä oppineet hakemaan viihdettä näppärästi teknologialla mutta yleinen elämän osaaminen ja oma taitotaito laskee surkealle tasolle.

Vierailija
198/589 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP taisi osua johonkin kipu pisteeseen...

Ei vaan me 50v ja yli ollaan niin yksinkertaisia, että niellään jokainen trollisyötti siimaa myöten.

Vierailija
199/589 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyiset viisikymppiset ovat päinvastoin se sukupolvi, joka on nähnyt ja kokenut tietotekniikan kehityksen ensimmäisestä kotitietokoneesta tähän päivään. Ohjelmoitiin monenmoista ja laitteitakin rakennettin itse jo 80-luvun alkupuolen vehkeisiin ja myöhemmin PC:lle.

Vierailija
200/589 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50 v nainen, koodari. En ole mitenkään hämmentynyt. Päinvastoin, se että on ollut mukana monen tekniikan aika alkuajoista asti, auttaa ymmärtämään niitä syvällisemmin kuin ne, jotka on hypänneet mukaan myöhemmin. Sama oli elektroniikan suhteen vanhempieni sukupolvella - isäni oli 1960-luvulla insinööriksi valmistunut, ja siitä oli valtavasti työelämässä hyötyä että oli ollut mukana aika varhaisesta vaiheesta asti ja nähnyt kehityksen ja ollut siinä mukana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan