Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onkohan boomerit (50v ja yli) hämmentyneitä siitä teknologisesta kehityksestä, mikä heidän aikaanaan on ollut?

Vierailija
20.03.2025 |

Mietin niin kuin tietokoneet, netti ja kännykät. Maksukortti. jne.

Kommentit (589)

Vierailija
461/589 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankissa on muitakin töitä. Siksi ne ei ole koko päivää auki asiakkaille. 

Vierailija
462/589 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä virastossa mummut kävi hengailemassa ja työt jäi tekemättä. Nyt virastossa on ovet lukossa ja soittoaika tietyyn aikaan päivästä niin saa töitäkin tehtyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/589 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä virastossa mummut kävi hengailemassa ja työt jäi tekemättä. Nyt virastossa on ovet lukossa ja soittoaika tietyyn aikaan päivästä niin saa töitäkin tehtyä.

Työntekijät on nykyään minimissä, ei ole aikaa kuunnella mummojen tarinoita lapsenlapsista ja milloin mistäkin jutusta.

Vierailija
464/589 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 ei ole boomeri.

En tiedäpitääkö paikkansa. Mutta kuulemma mileniaalit ja osa x sukupolvea parhaita tietokoneiden kanssa. Nuoret taas eivät osaa käyttää kuin kännyä ja somea.

Näin olen kuullut väitetyn.

Vierailija
465/589 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummot ei uskalla hyväksyä palstalla evästeitä eikä klikata linkkejä. Tyttärenpoika on asentanut pöytäkoneen aikanaan. 

Näinse on. Lukevat uutisia ja eivät tajua mistä puhutaan, sitten pelätään kaikenlaisia kuvakkeita työpöydällä ja päivityksiä, kaikkea uutta, koska se on varmaan sr hakkeri tai viirus nyt koneella.

Vierailija
466/589 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yli 50v (ja reippaasti), koen kuitenkin nykyteknologian helpottavan elämää, asiat sujuu joustavasti ja nopeasti. Jossain vaiheessa sitten tulee aika kun kehitys menee itseni ohi mutta tulkoon, silloin nämä ihanat nuoret nörtit rientävät apuun. 

Vierailija
467/589 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50 ei ole boomeri.

En tiedäpitääkö paikkansa. Mutta kuulemma mileniaalit ja osa x sukupolvea parhaita tietokoneiden kanssa. Nuoret taas eivät osaa käyttää kuin kännyä ja somea.

Tämäpä se. Nykyiset keski-ikäiset ovat se ikäryhmä, joka ensimmäisenä alkoi laajasti käyttämään tietotekniikkaa opiskelussa ja työelämässä. Siihen aikaan se vaati myös ymmärrystä tietotekniikan perusteista. Sukupolvemme oli se, joka kehitti pohjan nykyiselle helppokäyttöiselle laiteympäristölle. Meitä aikaisemman sukupoilven edustajat -oikeat baby boomerit- olivat jo meitä ennen kehittäneet ensimmäisen sukupolven kotitietokoneet ja niiden softat. Se tapahtui kuitenkin harvojen teknologianörttien toimesta.

2000 -luvulla syntyneistä harva ymmärtää tietotekniikasta mitään. Osataan lähinnä svaippailla ja käyttää valmiita sovelluksia. Käyhän se toki sujuvasti, kun sitä on harjoitellut taaperoikäisestä alkaen. Se on kuitenkin kovin suppeaa 'diginatiivisuutta'

Vierailija
468/589 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Boomerit on vuosina 1946-1951 syntyneet.

Vierailija
469/589 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti olen hämmentynyt. Teen yksinäistä työtä ilman työkavereita ja kaiken olen joutunut itse yksin opettelemaan. Aina kun tulee ongelmia, kestää hetken, ennen kuin tajuan, miten ratkaista tilanne.

Vierailija
470/589 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yli 50v (ja reippaasti), koen kuitenkin nykyteknologian helpottavan elämää, asiat sujuu joustavasti ja nopeasti. Jossain vaiheessa sitten tulee aika kun kehitys menee itseni ohi mutta tulkoon, silloin nämä ihanat nuoret nörtit rientävät apuun. 

Kaikilla ei ole niitä ihania nörttejä. Ärsyttää tuommoinen yltiöpositiivisuus, että kunhan minulla on kivaa.

Vierailija
471/589 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Boomerit on vuosina 1946-1951 syntyneet.

Eikä ole. Boomeri on amerikkalainen termi ja boomerit ovat syntyneet 1946-1964.

Vierailija
472/589 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikkalaiset boomerit eli ikäluokat on tietysti eri asia kuin Suomen boomerit. Miten ikäluokat voisivat olla samat kahdessa eri maassa? Suomen boomerit on 1945-1951 öpaut.

Jos haluaa yli viiskymppiselle oman nimityksen, sen pitäisi olla jotain muuta.

Vierailija
473/589 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amerikkalaiset boomerit eli ikäluokat on tietysti eri asia kuin Suomen boomerit. Miten ikäluokat voisivat olla samat kahdessa eri maassa? Suomen boomerit on 1945-1951 öpaut.

Jos haluaa yli viiskymppiselle oman nimityksen, sen pitäisi olla jotain muuta.

Jos puhutaan boomereista, tarkoitetaan amerikkalaista määritelmää 1946-1964. Ei ole olemassa erikseen Suomen boomereita. Suomessa on olemassa käsite suuret ikäluokat 1945-1950. Sitä ei pidä korvata termillä boomer.

Vierailija
474/589 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50 ei ole boomeri.

Näinhän se on että yliopistotkin ovat näiden nykyisten z-tunarien kanssa ihmeissään kun eivät osaa käyttää kuin TikTokia :D

Vierailija
475/589 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50 ei ole boomeri.

Näinhän se on että yliopistotkin ovat näiden nykyisten z-tunarien kanssa ihmeissään kun eivät osaa käyttää kuin TikTokia :D

Saavat kuvan perseestään ja tissivaostaan someen mutta tiedostojärjestelmä tai hakemisto/kansio ovat uustaidottomille tuntemattomia.

Vierailija
476/589 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Boomerithan ovat nuo kaikki keksineet.

Kyllä, monessa on oltu mukana. Ei mikään tyhjästä yhtäkkiä synny vaan on yleensä pitkän kehittelyn tulos, joka rakentuu vähä vähältä vuosikymenten mittaan.

Monella ei tunnu olevan tajua asioidan kehityskaaresta. Ajatellaan kovin historiattomasti niin yleisistä yhteiskunnallisista asioista kuin teknologian kehityksestä.

Nainen 76 v

Vierailija
477/589 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä olla hämmentyneitä vaan käytetään jatkuvasti uuden teknologian mukanaan tuomia helpotuksia niin kotona kuin työelämässä. Viimeisin haltuunotto oli ChatGPT ja Copilot. Emme kaipaa 80-lukua. N63

Vierailija
478/589 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eipä olla hämmentyneitä vaan käytetään jatkuvasti uuden teknologian mukanaan tuomia helpotuksia niin kotona kuin työelämässä. Viimeisin haltuunotto oli ChatGPT ja Copilot. Emme kaipaa 80-lukua. N63

Gen-AI:n käyttö mihinkään on täysin järjetöntä. Keksi esim. rutkasti rikoksia mitä tuttava oli tehnyt - hyvä puppugeneraattori :D

Onnea sitten vaan kun z-tunarit ei osaa muuta kuin vibe-koodausta...

Vierailija
479/589 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein kaikkihan on mennyt juuri niinkuin kaikissa tulevaisuuteen perustuvissa scifi-elokuvissa ennustettiin. Ihminen keksii hyvin pitkälle sitä mistä haaveilee eli näkemäsi teknologinen kehitys on (boomerien) unelmat.

Vierailija
480/589 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin enemmänkin 5-30 -vuotiaiden totaalista tyhmyyttä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi