Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onkohan boomerit (50v ja yli) hämmentyneitä siitä teknologisesta kehityksestä, mikä heidän aikaanaan on ollut?

Vierailija
20.03.2025 |

Mietin niin kuin tietokoneet, netti ja kännykät. Maksukortti. jne.

Kommentit (589)

Vierailija
441/589 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas on käsitteet aloittajalla hallussa. Viiskymppiset on X-sukupolvea ja me kuuskymppiset ollaan hyvinvoinni sukupolvea, eikä tietoakaan mistään boomereista

Ei ole venäjä tahallaan levittää ikärasismia joka on suomessa kansahuvi.

Vierailija
442/589 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmentynyt? Enpä juuri. Muistettakoon että lapsuudessa oli jo tietokoneita. Mutta yhtä asiaa kaipaan: aikaa ennen kännykkää. Se vehje on orjuuttanut ihmiskunnan ja vienyt vapauden. Enää et ole kaupungilla tavoittamattomissa kuten ennen. Vapaus on menetetty eikä koskaan enää palaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/589 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 45v, ja olen hämmentynyt ja pudonnut kelkasta jo aikoja sitten!😅

Vierailija
444/589 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uudemmat sukupolvet ei ehkä tule ajatelleeksi että esimerkiksi Officen on x-sukupolvikin joutunut opettelemaan jo ainakin kolme-neljä kertaa uudestaan. Olen ikäni työskennellyt it-allla ja erilaisia järjestelmiä mitä on joutunut opettelemaan on ollut jo satoja. Aina muutaman vuoden välein käyttöliittymät laitetaan uusiksi ja vanhemmilla ihmisillä tulee hämmennystä mikä johtuu konfliktista uuden ja vanhan muistijäljen kanssa. Aina välillä pitää muistuttaa itseään siitä mitä vuotta eletään.

Enemmän minua tosiboomeria hämmästyttää se, että ei ole kehittynyt tämän nopeammin ja paremmaksi. Tämä palsta on yksi osoitus siitä, että esimerkiksi toisessa ketjussa moitittu lainaus ei toimi  yhtä hyvin kuin on toiminut jo pari vuosikymmentä sitten. Onko muutoksen tehnyt joku 16-vuotias TET-harjoittelija? Kuusikymppinen olisi saanut senkin onnistumaan. Jossakin vaiheessa uudistukset eivät enää olleet parannuksia vaan jokaisessa uudistuksessa tuli joku bugi.

Muistatteko vielä ne kaksi lehmää, ne olivat somia?

Vierailija
445/589 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole. Oon aina ollut ajan hermolla. Olin parikymppinen kun tuli tietokoneet ja kännykät perään. En ymmärrä vanhuksia jotka valittaa siitä, että palvelut ovat pääsääntöisesti verkossa. Omat vanhemmat kuuluvat näihin valittajiin. Olivat viisikymppisiä silloin ni mitäs eivät opetelleet, hankkineet koneita jne. Vi**taata kun nyt marisevat. Ite ovat omalla valinnallaan tippuneet junasta. 

Me emme ole koneitten orjia. Me emme ole tippuneet junasta omalla valinnallamme vaan tietotekniikka on muuttunut rengistä isännäksi. On paljon sellaista, jota ei voi enää päätellä loogisesti, vaan pitää opetella ja on erilaista kuin edellisessä tietokoneessa ja puhelimessa.

Meillä on vielä muutakin elämää kuin netti. 1990-luvulla kävin kaikki mahdolliset atk-kurssit ja olin siihen aikaan osaavin käyttäjä. Sain tarpeekseni jo silloin, kun koin oppineeni jo kaiken välttämättömän. Nyt minun ei enää tarvitse, kun pärjään näillä taidoilla. Miksi ihmeessä minä linkkejä klikkailisin, kun niissä ei läheskään aina ole mitään tarpeellista, ei edes hyödyllistä? Evästeitäkään en tarvitse.

On kieltämättä hyvä asia, että laskut saa maksaa puhelimella eikä tarvitse enää lähteä pankin konttoriin. Eikä tarvitse kirjoittaa shekkiä. Huonompi homma on se, että on lukemattomia erilaisia maksusovelluksia. Niitä jää käsittelemättä nuorillakin. Paperilasku olisi toiseksi paras vaihtoehto, jos posti vielä kulkisi, ja pankkiin tuleva e-lasku paras.

Vierailija
446/589 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmentynyt? Enpä juuri. Muistettakoon että lapsuudessa oli jo tietokoneita. Mutta yhtä asiaa kaipaan: aikaa ennen kännykkää. Se vehje on orjuuttanut ihmiskunnan ja vienyt vapauden. Enää et ole kaupungilla tavoittamattomissa kuten ennen. Vapaus on menetetty eikä koskaan enää palaa.

Oletan että tarkoitat myös ei-älykkäitä kännyköitä, vaikkei niillä roikuttukaan netissä tai sovelluksissa. Tavoitettavissa silläkin kuitenkin oli.

Vierailija
447/589 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän olen hämmästynyt siitä että ihmiskunta menee omien toimiensa takia kovaa vauhtia kohti tuhoaan.

Vierailija
448/589 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytän yhä office97 ja hyvin toimii

nopea ja helppo käyttää

90% uusien ohjelmistojen ominaisuuksista on täysin turhia, taitaa olla tutkittukin juttu

Vierailija
449/589 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kerron sulle salaisuuden. Nämä 50v+ ihmiset ovet juuri ne, jotka ovat kehittäneet tietokoneet, kännykät, tabletit yms. Joten ole hyvä vaan, emme ole ihmeissämme, vaan ylpeitä saavutuksistamme.

T. 50v-insinööri

Vierailija
450/589 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatii todella suurta taitoa selata peukalolla tik takia heh

Vierailija
451/589 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole. Oon aina ollut ajan hermolla. Olin parikymppinen kun tuli tietokoneet ja kännykät perään. En ymmärrä vanhuksia jotka valittaa siitä, että palvelut ovat pääsääntöisesti verkossa. Omat vanhemmat kuuluvat näihin valittajiin. Olivat viisikymppisiä silloin ni mitäs eivät opetelleet, hankkineet koneita jne. Vi**taata kun nyt marisevat. Ite ovat omalla valinnallaan tippuneet junasta. 

Me emme ole koneitten orjia. Me emme ole tippuneet junasta omalla valinnallamme vaan tietotekniikka on muuttunut rengistä isännäksi. On paljon sellaista, jota ei voi enää päätellä loogisesti, vaan pitää opetella ja on erilaista kuin edellisessä tietokoneessa ja puhelimessa.

Meillä on vielä muutakin elämää kuin netti. 1990-luvulla kävin kaikki mahdolliset atk-kurssit ja olin siihen aikaan osaavin käyttäjä. Sain tarpeekseni jo silloin, kun koin oppineeni jo kaiken välttämät

Tässä on sitten se kääntöpuoli, että pankit ei ole enää auki tai jos ovat ei sinne pääse sisään sopimatta etukäteen. Minä en päässyt vaan ovelta käännytettiin ulos, että soita sinne neuvontanumeroon. Soitin ja jonotin yli 50 minuuttia, juttelin kolmen ihmisen kanssa ja selvisihän asia lopulta. Eilen soitin Teliaan laskutuksesta kun laskut on joka kuukausi väärin, toisin kun on sovittu. Joka kuukausi joko chattailen sinne tai sitten pitää käydä liikkeessä. Ensin botin kanssa chattailin, sitten sain sinne ihmisen kanssani muttei asia selvinnyt vielä. Moni varmaan pyyhkäisee laskut vaan maksuun kun se on niin helppoa. Käytän ihan mielelläni käteistä vielä, ettei voida seurata missä asioin.

Vierailija
452/589 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

lammaskansa ottaa innolla kaikki turhat sovellukset puhelimen täyteen ja kohta ihmetellään kun verottaja seuraa pullonpalautuskuittejakin

itse käytän vain ja ainoastaan käteistä

Vierailija
453/589 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uudemmat sukupolvet ei ehkä tule ajatelleeksi että esimerkiksi Officen on x-sukupolvikin joutunut opettelemaan jo ainakin kolme-neljä kertaa uudestaan. Olen ikäni työskennellyt it-allla ja erilaisia järjestelmiä mitä on joutunut opettelemaan on ollut jo satoja. Aina muutaman vuoden välein käyttöliittymät laitetaan uusiksi ja vanhemmilla ihmisillä tulee hämmennystä mikä johtuu konfliktista uuden ja vanhan muistijäljen kanssa. Aina välillä pitää muistuttaa itseään siitä mitä vuotta eletään.

Enemmän minua tosiboomeria hämmästyttää se, että ei ole kehittynyt tämän nopeammin ja paremmaksi. Tämä palsta on yksi osoitus siitä, että esimerkiksi toisessa ketjussa moitittu lainaus ei toimi  yhtä hyvin kuin on toiminut jo pari vuosikymmentä sitten. Onko muutoksen tehnyt joku 16-vuotias TET-harjoittelija? Kuusikymppinen olisi saanut senkin onnistumaan. Jossakin vaiheessa uud

Samoin Tori - sovellus on nykyään ihan käsittämätön. Ei hyvin toimivaa kannattaisi muuttaa vaan muutoksen takia.

Vierailija
454/589 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole. Valmennus tietokoneaikaan alkoi jo kouluissa kasarin alussa. Tuolloin eräs opettaja osasi hyvin ennustaa tietokoneaikakauden ongelman; Tietoa tulee olemaan helposti saatavilla niin paljon, että ongelma, on tiedon suodattamisessa ja lähdekritiikissä.

Ainoa asia jota en ymmärrä on infotainmentin lisääminen autoihin. Hurjimmissa jopa kolme näyttöä kojelaudassa. Mihin niitä tarvii, koska kuljettaja ei saisi näpelöidä näyttöä ajaessa ja matkustajilla on 100 % varmuudella kullakin oma älypuhelimensa. Navin tarpeen autossa ymmärrän, mutta muita appeja en.

Vierailija
455/589 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tämä ollut iso muutos. Kuten lähes aina, asiat joiden kuviteltiin toteutuvan tulevaisuudessa eivät toteutuneet ja toisaalta asiat joiden tulemista ei osattu ennakoida, tulivat puskista.

Autot eivät edelleenkään lennä eivätkä edelleenkään osaa ajaa kunnolla itse. Emme käy Marsissa lomamatkalla, emme edes Kuussa. Koteihin ei ilmestynyt videopuhelimia (no taskuihin kyllä tulivat). Sen sijaan meille tuli esim. netti ja kännykät.

Oma työura IT-alalla on ollut muutoksia täynnä. Kun aloitin kasarin alkupuolella, koodasin ensimmäisen vuoden cobolilla kynällä ja paperilla ja kun olin saanut ohjelman valmiiksi, jonettelin yhteiskäyttöiselle päätteelle naputellakseni ohjelman koneelle. Laitteet oli kalliita, eikä niitä riittänyt kaikille. Sain päätteen omalle pöydälle noin vuoden työskentelyn jälkeen.

Nyt eläkeiän kynnyksellä opetan tekoälyä, jotta saan sen vastailemaan haluamallani tavalla. Ei tuollaista osattu edes kuvitella silloin kun urani aloitin.

Vierailija
456/589 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lammaskansa ottaa innolla kaikki turhat sovellukset puhelimen täyteen ja kohta ihmetellään kun verottaja seuraa pullonpalautuskuittejakin

itse käytän vain ja ainoastaan käteistä

Puhelin hyvä, käteinen paha. Bää bää!

Vierailija
457/589 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Matkapuhelimia ei osattu ennustaa, ja niiden tultua ei arvattu minkälaisiksi monitoimilaitteiksi ne kehittyy."

Mielestäni matkapuhelimen tulo ennustettiin jo 60-luvulla. Salainen agentti 86 eli Maxwell Smart käytti jo silloin kenkäpuhelinta.

Nyt taitaa KaOs olla voiton puolella?

Vierailija
458/589 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi pesukoneeni ja mikroaaltouunini on netissä

miten olenkaan pärjännyt ennen

Vierailija
459/589 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Booberithan ne vasta tiktokkia lääppivätkin kymmeniä tunteja päivässä. Meillä nuorilla ei älypuhelimia ole eikä tule.

N20

Vierailija
460/589 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Boomerit ovat luoneet tämän maailman, joka nyt eksistoi laitteineen. Boomeri merkitsee minulle tosin 1940-1960 -luvulla syntyneitä, mutta ymmärrän, että joku märkäkorvainen jonne ei tajua että joku olisi voinut edes olla olemassa tuolloin.

1970-1980 luvuilla tykättiin kaikesta tieteisjutuista ja puhuttiin lentävistä autoista ja siitä miten tulevaisuudessa eletään ja maalailtiin kaikenlaisia mielikuvituksekkaita tulevaisuudennäkymiä. Joten nuo sukupolvet ovat hyvinkin helposti olleet ottamassa uutta tekniikka käyttöön. Videonauhurit, mikroaaltouunit (tietäisitpä miten niistä kohistiin aikoinaan). Kaikki meni ja lapset oppivat käyttäään sujuvasti kaikkia teknisiä laitteita (ja myös oppivat koulussa lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaankin. Asia, joka nykyisin ei ole lainkaan itsestäänselvä).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän