Yle: Lihavuuslääkkeiden käyttö näkyy katukuvassa hoikempina ihmisinä 10 vuoden sisällä, ennakoi sisätautien erikoislääkäri.
Lihavuuslääkkeiden käyttö näkyy katukuvassa hoikempina ihmisinä 10 vuoden sisällä, ennakoi sisätautien erikoislääkäri.
"Lääkkeillä saavutetaan parhaimmillaan hieman yli 20 prosentin painonpudotus. Se on jo niin iso, että vastaantulijakin havaitsee sen."
Karhiahon mukaan tällä hetkellä lääkkeiden korkea hinta rajoittaa niiden käyttöä merkittävästi. Lihavuuslääkkeet eivät ole yleensä Kela-korvattavia, joten käyttäjäkunta rajoittuu paremmin toimeentuleviin.
Niin, eli normaalipainosta tulossa hyvätuloisten herkkua? Ja niiden köyhien, joilla on itsehillintää sen verran, etteivät joka päivä vietä karkkipäivää... ja ylipäänsä niiden, jotka tajuavat, että terveellinen ruoka on edullisempaa kilohinnaltaan kuin epäterveellinen.
Kommentit (397)
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nyt mielenkiinnosta mitä se halpa epäterveellinen lihottava ruokavalio oikeesti on, jota köyhyyden takia olette pakotettu syömään. Sillä että syö pelkkää makaronia ja puolikkaan makkaran päivässä, ei kukaan turpoa sairaalloisen lihavaksi.
t. 161 jonka kommenttia omista säästökohteista downvotetatte.
En ole lihava köyhä, mutta tiedän sen, että köyhyys on usealle erittäin suuri stressi ja se nostaa kortisolitasoja sekä ajaa alas ruosnsulatusta (ruoan sulattaminen vaatii tiettyä rauhaa), mitkä molemmat kääntävät ruokahalua energiantarpeen suuntaan eli haluamaan aineita, joiden sulattaminen tapahtuu vaivatta (ns. nopea energia). Keho alkaa kerätä vararavintoa. Etenkin navan ympärille.
Esimerkiksi Yhdysvaltojen afrikkalaisperäinen väestö on kaukaasialaista väestöä alttiimpi lihomaan sekä kakkostyypin diabetekseen (ylisukupolviset traumat ja stressi sekä köyhyys).
Miettikää mikä business lääkeyhtiöille. Ihan vi..... uskomatonta että ihmisillä itsellään ei mitään vastuuta omasta terveydestä. Helpoimman kautta vaan, lääkettä huuleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväosaiset tunnistaa katukuvasta hoikkuudesta. Köyhät näyttää sumopainijoilta.
Ei oikeasti köyhä ihminen voi syödä itseään possuksi.
Tätä ihmettelen. Kun itse olin köyhä 35v sitten painoin 52kg. Huolehdin että mies ja lapset saivat edes vähän ruokaa ja söin mitä heiltä jäi (jos jäi)
Et ole koskaan tavannut ihmistä, joka on erilainen kuin sinä?
Olen raitis, mutta ei minulla ole vaikeuksia ymmärtää sitä, että joku sairastaa alkoholismia. Ja ymmärrän senkin, että sairaus on sen luontoinen, ettei potilas useinkaan ole motivoitunut tai kyvykäs parantumaan ilman apua.
Minun ei ole vaikea ymmärtää, että joku on taiteellinen ja toinen ei. Joku on lihaksikkaampi, joku pajunvitsa. Joku äl
Aika harva lihoo 100 kiloiseksi niin vähällä syömisellä, eiköhän mun laihuus ollut enemmän normaalia köyhyydessä kuin nykyinen köyhien lihavuus!!
Mutta saahan sitä valehdella itselleen mitä tahtoo!!
Vierailija kirjoitti:ä
ADHD ei tarkoita vilkkautta ja kurittomuutta.
Ei mutta sillä tavalla se ilmenee esim kouluympäristössä.
Etenkin tytöillä ei välttämättä lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin ennakoi. Lääkkeiden huono saatavuus, kallis hinta ja terveellisen ruoan kallistuva hinta.
Terveellinen ruoka on edullista. Kehopossut vaan käyttää ruoan hintaa tekosyynä. Netti on täynnä tietoa siitä, mikä on terveellistä, ja karkkipussi ei ole sitä.
Kala edullista? Syö sinä vaan silakoita.
Juurekset ja vihannekset on ja monet hedelmätkin. Porkkanat, lanttu, nauris, kaurahiutaleet, peruna, omenat, pavut, rahka, mandariinit, ym ym ym. Kyllä terveellistä ruokaa saa edullisesti, jos haluaa. Usein ei halua.
Tuohon saa toisinaan sen kalan ja laadukkaan lihankin alhaisemmallakin budjetilla sopimaan. Mutta proteiiniksi sopii myös pavut ja rahka ja
Niin ja tonnikala on vielä suht edullista, vaikka hinta onkin noussut siitä mitä se ennen oli.
Vaihtoehtoja on kyllä. Mutta kun sitten pitäisi jaksaa nähdä vaivaa ja ottaa selvää ja kokata itse.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää mikä business lääkeyhtiöille. Ihan vi..... uskomatonta että ihmisillä itsellään ei mitään vastuuta omasta terveydestä. Helpoimman kautta vaan, lääkettä huuleen.
Keksi jotain uutta, äläkä toista koko ajan samaa.
Kun katsoo nyky suomalaisia niin tulee surulliseksi. Miljoona syö masennuslääkkeitä, joka toinen aikuinen on lihava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keksi jotain uutta, äläkä toista koko ajan samaa.
Pakko toistaa kun olette niin idi ootteja että vuodesta toiseen keksitte tekosyitä miksi ette laihdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liike on lääke, liikuntaa muodossa jos toisessa. Terveellinen ruoka jne jne, kuluttaa enemmän mitä syö, se on siinä.
Liikunta on vain mauste. Painonhallintateot tehdään lautasella ja käden avulla.
Ei ole noin yksinkertaista, olen itse esimerkki siitä.
Liikunnan vaikutuksia GLP-1:een (eli sama kohde kuin Ozempicilla / Wegovylla) on tutkittu vasta vähän. Kuitenkin alustavien tulosten mukaan liikunta lisää GLP-1 määrää elimistössä ja vähentää ruokahalua, mikä johtaa painon putoamiseen.
Omakohtainen esimerkki: olin vielä reilu vuosi sitten ylipainoinen ja aloin käymään salilla 2 x viikko + liikkumaan paikkoihin enemmän jalan ja pyörällä. Mitä useammin liikuin (intensiteetillä ei vaikutusta), sitä vähemmän tuli nälkä. Paino alkoi laskemaan. Syöminen vähentyi ja aloin sitten syömään terveellisemmin, jotta saan kaikki tarvittavat ravintoaineet. Viimeisen puolen vuoden aikana BMI on pudonnut vielä pari pistettä eli normaalipainon puolelle pääsin ja nälkää en oikein tunne vieläkään.
Aiemmin suurin ongelma ylimääräisen painon lisäksi oli verensokerin heittely, joka näkyi mm. mielialoissa ja väsymyksenä. Nykyisin oireilu on kadonnut kokonaan eikä ruuan jalkeen väsytä.
Kukaan ei liho viikossa. Miksi annatte lihoa itsenne kymmeniä kiloja vuosien mittaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nekään kaikille toimi ollenkaan. Ozempicia itse kokeilin, mutta valitettavasti en laihtunut sillä yhtään, joten lopetin 4 kk päästä käytön, lääkärin mielestä ei kannattanut jatkaa.
Minulla ihan sama juttu. 4 kk jälkeen lopetin kun paino ei pudonnut. Lääke kyllä vaikutti, koska oli huono olo, mutta kun en muutenkaan syö jättiannoksia niin ei toiminut.
Itselläni on valelääkärin koulutuksella teoria, että lääke toimii silloin, kun se osuu siihen syyhyn, miksi ihminen on alun perin lähtenyt lihomaan. Siksi toimii toisilla ja toisilla ei.
En uako, että Ozempic toimisi itselläni, koska en koe omaavani sen tyyppisiä ongelmia. Minulla taas on psyykkisiä ongelmia, jotka ovat johtaneet painon nousuun ja Mysimba korjaa psyykeä niiden ongelmien kohdalta ja siksi se myös samalla laihduttaa eli kun poistuu lihomisen aiheuttavat tekijät, poistuu lihominen samalla.
Jos lihominen johtuu kilpirauhasen vajaatoiminnasta, pitää korjata kilpirauhastoiminta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liike on lääke, liikuntaa muodossa jos toisessa. Terveellinen ruoka jne jne, kuluttaa enemmän mitä syö, se on siinä.
Liikunta on vain mauste. Painonhallintateot tehdään lautasella ja käden avulla.Ei ole noin yksinkertaista, olen itse esimerkki siitä.
Liikunnan vaikutuksia GLP-1:een (eli sama kohde kuin Ozempicilla / Wegovylla) on tutkittu vasta vähän. Kuitenkin alustavien tulosten mukaan liikunta lisää GLP-1 määrää elimistössä ja vähentää ruokahalua, mikä johtaa painon putoamiseen.
Omakohtainen esimerkki: olin vielä reilu vuosi sitten ylipainoinen ja aloin käymään salilla 2 x viikko + liikkumaan paikkoihin enemmän jalan ja pyörällä. Mitä useammin liikuin (intensiteetillä ei vaikutusta), sitä vähemmän tuli nälkä. Paino alkoi laskemaan. Syöminen vähentyi ja a
Minä taas olen liikkunut jollain tasolla koko elämäni ja liikkuminen lisää ruokahalua. Kyse on siis kokonaisuuksista.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei liho viikossa. Miksi annatte lihoa itsenne kymmeniä kiloja vuosien mittaan?
Itselläni lihominen tapahtuu aina niin, että vajaassa kahdessa viikossa lihon nelisen kiloa. Sitten se pysähtyy siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin ennakoi. Lääkkeiden huono saatavuus, kallis hinta ja terveellisen ruoan kallistuva hinta.
Terveellinen ruoka on edullista. Kehopossut vaan käyttää ruoan hintaa tekosyynä. Netti on täynnä tietoa siitä, mikä on terveellistä, ja karkkipussi ei ole sitä.
Juurekset ja vihannekset on ja monet hedelmätkin. Porkkanat, lanttu, nauris, kaurahiutaleet, peruna, omenat, pavut, rahka, mandariinit, ym ym ym. Kyllä terveellistä ruokaa saa edullisesti, jos haluaa. Usein ei halua.
Tuohon saa toisinaan sen kalan ja laadukkaan lihankin alhaisemmallakin budjetilla sopima
Niin ja tonnikala on vielä suht edullista, vaikka hinta onkin noussut siitä mitä se ennen oli.
Vaihtoehtoja on kyllä. Mutta kun sitten pitäisi jaksaa nähdä vaivaa ja ottaa selvää ja kokata itse.
Ei ihmisillä ja yhteiskunnalla ole varaa siihen, että kaikki syömisongelmaiset saisivat sairauslomaa ongelmiensa hoitamiseen. Siksi on etsittävä virtaviivaisempia ratkaisuja.
Voin syömishäiriöisenä sanoa, että normaali syöminen vaatii hirveästi aikaa ja aivojen käyttöä.
Osa ongelmaa varmasti on se, että ihmiset on nykyään hirveen huonoja kantamaan vastuuta ylipäätään yhtään mistään. Mistään ei saisi "syyllistää" eli toisin sanoen vastuuttaa ihmistä itseään omista valinnoista. Siksi lääkäritkään (!) ei uskalla enää puhua suoraan, ties mistä iltapäivälehdistä löytyy sen jälkeen. Näitä uhriutumistarinoita riittää, vaikka olisi oma vikakin.
Ei tämä ole paino-ongelmien suhteen koko totuus ja tätä samaa esiintyy muutenkin. Ihmissuhteet katkeaa, ei nähdä vaivaa minkään eteen, ei pyydetä anteeksi, ei tutkiskella itseään ja omaa toimintaa. Kaikesta pahoitetaan mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon saa toisinaan sen kalan ja laadukka
Jos puolet aikuisista on ylipainoisia ja 1/3 lihavia niin tuskin kaikilla on syömishäiriö kuitenkaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä lihoin 30kg syömättä ainuttakaan karkkia tai mitään makeaa ylipäätään. Kyllä perus kotiruuallakin lihoo. Olen saanut niistä kiloista nyt puolet pois eli 15kg.
Vierailija kirjoitti:
Hyväosaiset tunnistaa katukuvasta hoikkuudesta. Köyhät näyttää sumopainijoilta.
Ja me rikkaat lihavat ollaan sisällä, ettei perstyrkkyset yritä turhaan kupata rahoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveellinen ruoka ei ole halvempaa vaan kalliimpaa.
Jos on vaikeuksia saada rahat riittämään jopa halpaan epäterveelliseen ruokaan, niin vielä vaikeampi on ylläpitää terveellistä ruokavaliota.
Pari rahaa vievää ruokarajoitetta lisäksi. Rahat ei riitä enää siihen terveelliseen vaihtoehtoon, mikä olisi yleensä paremman makuinenkin.
Keskituloisille ruokavalio on täysin eri asia kuin köyhille.
Puolukat, mustikat ja ksla on ilmaista. Salaatin siemenet maksaa ehkä 1,5€ pussi, sen jälkeen ilmaista. Lehtikaali samoin. Kasvavat satoisina parvekkeella, jopa ikkunalaudalla. Peruna ei paljon maksa. Kaalikeitto, makaronilaatikko, kasvissosekeitto ja leipä, erilaiset puurot, kiusaukset, uunijuurekset, hernekeitto, pastavuoka, nakkikeitto....
Mitä sinä oletat keskituloisten perheiden syövän? Ihan normaalia kotiruok
Mihin ne marjat laitetaan kun ei ole pakastinta?
Totta, mutta ongelma tulee kun ihminen elää totaalisessa kieltämyksessä. Jos väittää että on pakko vetää ranuja, limsaa ja nakkeja ja suklaata, koska terveellinen ruoka on kallista, niin kyllä silloin elää jossain ihan ihmeellisessä rinnakkaistodellisuudessa. En itsekään mikään laiheliini ole, mutta vastuu on jokaisella mitä kroppaansa tunkee. Ja varsinkin mitä pakottaa omia lapsiaan syömään.
Ohis