Yle: Lihavuuslääkkeiden käyttö näkyy katukuvassa hoikempina ihmisinä 10 vuoden sisällä, ennakoi sisätautien erikoislääkäri.
Lihavuuslääkkeiden käyttö näkyy katukuvassa hoikempina ihmisinä 10 vuoden sisällä, ennakoi sisätautien erikoislääkäri.
"Lääkkeillä saavutetaan parhaimmillaan hieman yli 20 prosentin painonpudotus. Se on jo niin iso, että vastaantulijakin havaitsee sen."
Karhiahon mukaan tällä hetkellä lääkkeiden korkea hinta rajoittaa niiden käyttöä merkittävästi. Lihavuuslääkkeet eivät ole yleensä Kela-korvattavia, joten käyttäjäkunta rajoittuu paremmin toimeentuleviin.
Niin, eli normaalipainosta tulossa hyvätuloisten herkkua? Ja niiden köyhien, joilla on itsehillintää sen verran, etteivät joka päivä vietä karkkipäivää... ja ylipäänsä niiden, jotka tajuavat, että terveellinen ruoka on edullisempaa kilohinnaltaan kuin epäterveellinen.
Kommentit (397)
Ei se kylläisyys tule googlesta, mutta ihminen voi ottaa vastuun omasts toiminnastaan ja opetella oikean annoskoon. Kun on nälkä- ja kylläisyyssignaalit sekaisin niin niihin ei ole syytä luottaa. Keho kuitenkin oppii säännöllisellä toiminalla :)
-eri, terveisin kokemuksen rintaäänellä
Moni lihava on ahmimis-laihdutuskierteessä. Nälkä- kylläisyys signaalit saa normalisoitua mutta se vaatii pitkäjänteisen toiminnan omien ruokailujen suhteen. Ihmisen aivot ovat mukautuvat ja oppivst. Keho oppii viestimään kylläisyydestä, kun lopettaa laihdutus-ahmimiskierteen.
Sanon kokemuksella.
------
Hyvä juttu sinulle! Tosi hienoa. Kuulut kuitenkin vähemmistöön. Harva laihduttanut pystyy pitämään painon pois. Tilastot on suorastaan murskaavan huonot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekuri tulee huomattavasti halvemmaksi kuin läskilääkkeet : )
Se vaan, että itsekurilla ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.
Tottakai on!
Jos et kestä yhtään nälän tunnetta tai sitä että kaapissa on suklaalevy vaan syöt enemmän kuin tarvitset se on vain itsekurin puutetta.
Jos kylläisyyden tunne puuttuu katsot googlesta normaalin annoskoon ja noudatat sitä etkä mätä saavillista.
Ja kyllä, olen itsekin 5 kg ylipainoinen koska en pysty kieltäytymään kun mies kantaa herkkuja kotiin. Ihan vaan itsekurin puutetta.
En käsitä tuota tekstiä yhtään.
Ihminen, jolla ei ole mitään ongelmia kylläisyyden kanssa, syö tieten tahtoen yli tarpeensa ja syyllistää mu
Eikös silloin toimisi tuo ateriamalli jos ei tunne kylläisyyttä?? Syö vain sen mitä ohjeen mukaan tarvitsee.
Jännä ettei sellaista vaivaa tunnettu vielä 20v sitten....
"Tätä juuri tarkoitin. Lihavuus tietääkseni ei ole tauti/sairaus vaan oire. "
Tiedät siis asian paremmin kuin HUSissa toimiva lihavuuden hoitoon erikoistunut lääkäri? Aika kova juttu, kauanko opiskelit?
Jos ei ole kylläisyyttä, ei ole myöskään tyydytystä ruoan suhteen. Mielessä on koko ajan painostava tarve saada se tyydytyksen tunne aikaiseksi jollain ja se häiritsee kaikkea olemista. Ihan kuin eläisit jatkuvan vessahädän tai kuuman aallon kanssa, se vie keskittymiskyvyn muuhun ja siksi se ääni yritetään vaientaa.
En ole mikään malliesimerkki, mutta sen olen järjellä oppinut, että mitä enemmän on mieliteko johonkin ruokaan, sitä suuremmalla syyllä juuri sitä kannattaa välttää, koska se luo vääränlaisia signaaleja - > pohjattoman halun, joka ei tyydyty ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Kysyn tästä ketjusta, kun toisesta en saanut vastausta. Onko teidän ollut kuinka helppoa saada reseptiä lääkkeeseen? Mulla on 20 kg ylipainoa, josta tahtoisin pois. Aikaisemmin oli 40 kg, joista siis puolet on lähtenyt, mutta tähän pysähtyi.
Kyllä sen saa jos käy yksityisellä lääkärillä, joka on erikoistunut painoasioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyn tästä ketjusta, kun toisesta en saanut vastausta. Onko teidän ollut kuinka helppoa saada reseptiä lääkkeeseen? Mulla on 20 kg ylipainoa, josta tahtoisin pois. Aikaisemmin oli 40 kg, joista siis puolet on lähtenyt, mutta tähän pysähtyi.
Kyllä, työterveydestä. Mutta lääkäri ei suostu nostmaan annosta, kuukausikaupalla 0,5 mg annos.. kroppa tottuu siihen eikä tulosta tule.
Riippuu täysin lääkäristä. Minä sain endokrinologilta sekä Ozempicin että Wegovyn reseptit. Kukkaro ei kestä Wegovyn hankintaa. Pitäisi voittaa lotossa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole kylläisyyttä, ei ole myöskään tyydytystä ruoan suhteen. Mielessä on koko ajan painostava tarve saada se tyydytyksen tunne aikaiseksi jollain ja se häiritsee kaikkea olemista. Ihan kuin eläisit jatkuvan vessahädän tai kuuman aallon kanssa, se vie keskittymiskyvyn muuhun ja siksi se ääni yritetään vaientaa.
En ole mikään malliesimerkki, mutta sen olen järjellä oppinut, että mitä enemmän on mieliteko johonkin ruokaan, sitä suuremmalla syyllä juuri sitä kannattaa välttää, koska se luo vääränlaisia signaaleja - > pohjattoman halun, joka ei tyydyty ikinä.
Oletko ikinä huomannut sitä, että ihminen alkaa ajatella enemmän väittämäänsä asiaa? On fiksumpaa syödä sovinnolla pikkupatukka suklaata tai pieni pala juustoa kuin antaa mieliteon paisua mielessä niin suureksi, ettei sitä pysty lopulta hallitsemaan ja sitten syökin suuren määrän sitä suklaata tai juustoa. Kannattaa kysyä vaikka tekoälyltä, mitä tarkoittaa joustava ruokasuhde. Sitä pidetään nykyaikana normaalina ruokasuhteena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ikinä huomannut sitä, että ihminen alkaa ajatella enemmän väittämäänsä asiaa? On fiksumpaa syödä sovinnolla pikkupatukka suklaata tai pieni pala juustoa kuin antaa mieliteon paisua mielessä niin suureksi, ettei sitä pysty lopulta hallitsemaan ja sitten syökin suuren
Ei mene noin minulla. Tuo toimii, kun tekee mieli jotain ja olisi ehkä fiksumpaa olla syömättä tai syödä vain vähän. Vaikkapa pulla tai jäätelö.
Mutta sitten kun on narkin vierotusoireet jostain syötävästä tai juotavasta, on itselleni ainoa toimiva vaihtoehto olla ilman. Yleensä niistä ruoka-aineista tulee jotain haitallisia oireitakin, kun niitä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ikinä huomannut sitä, että ihminen alkaa ajatella enemmän väittämäänsä asiaa? On fiksumpaa syödä sovinnolla pikkupatukka suklaata tai pieni pala juustoa kuin antaa mieliteon paisua mielessä niin suureksi, ettei sitä pysty lopulta hallitsemaan ja sitten syökin suuren
Olen samaa mieltä siitä, että intuitiivinen syöminen on oikea tapa olla ja elää. Siksi ruokaongelmaisen pitäisikin opetella kuuntelemaan kehonsa signaaleja eikä noudattamaan dieettioppaita. Ja jos lääkkeellä saadaan niitä signaaleja kohdilleen, hyvä niin.
Jokaisella koululuokalla on useampi kehitystraumatisoitunut oppilas. Yksi trauman jälkiseuraus on nälän ja janon puuttuminen sekä addiktioherkkyys.
Vierailija kirjoitti:
Kunpa.. ei tullut kela korvausta, kun sokerit liian sovinnaiset.
Painon takia 135kg lääkäri korvattavuutta haki, eikä kelalääkäriä kiinnosta tämä oikea syy.
ehkä olis voinut ajatella ennaltaehkäisyä, ettei ne sokerit alkaiskaan huitelemaan korkeuksissa.
Ei rybelseusta työttömälle
Kela ei määrittele lääkkeen korvausoikeuksia vaan ne määrittelee lääkkeiden hintalautakunta (Hila). Kela toimeenpanee korvausoikeudet ja Kelan käsittelijät ja lääkärit selvittää täyttyykö perusteet korvattavuudelle. Kelan lääkäri ei voi myöntää korvausoikeutta, jos perusteet korvattavuudelle ei täyty.
Jännä miten nopeasti lääke vaikuttaa siihen mikä maistuu hyvältä. Nyt elimistö sanoi, että perunat ja lihapullakastike on hyvä. Kurkku ja tomaatit on hyvä. Päälle oliiviöljyä hiukkasen. Vähän sitruunapippuria. Nam.
Mutta salaattijuustopalat öljyssä, hyi hitto. Samassa annosrasiassa olleet oliivit taas olivat hyviä. Ennen söin sellaisen Aptetit snack kokoisen rasian kerrallaan.
Suolaista herkkua ei tee ollenkaan mieli, siis esim. pizzaa tai sipsejä. Yhh. Karkkia tekee vähän mieli, mutta ei todellakaan suklaata.
Ehkä minulla on nyt jonkinlainen mahdollisuus oppia ymmärtämään mitä elimistöni haluaa. Kun singalointi aivojen ja suoliston välillä toimii.
Vieläkö keksittäisiin lääke joka kasvattaa aivoja niin näistä läskeistä ei tarvitsisi edes puhua.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö keksittäisiin lääke joka kasvattaa aivoja niin näistä läskeistä ei tarvitsisi edes puhua.
Ai läskipäistä jotka ei ymmärrä mitään ihmiskehon toiminnasta ja vetää mutulla
Vierailija kirjoitti:
Kylläisyyshormonin puutteesta:
https://www.eeva.fi/jutut/suolistohormonit-ylipaino-diabetes
"Lihavillakin suolistohormoneja kyllä erittyy, mutta ne eivät lisää haiman insuliinineritystä tarpeeksi, sillä insuliinin teho glukoosin kuljetuksessa on heikentynyt, Nuutila sanoo."
"Nuutilan mukaan aivojen kuvantamistutkimuksissa on havaittu, että ylipainoisten aivoissa on vähemmän kylläisyysreseptoreita kuin normaalipainoisilla."
MIssä vaiheessa tuo puutos sitte tulee? Yhtäkkiä herää aamulla ja alkaa ahmimaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lihavillakin suolistohormoneja kyllä erittyy, mutta ne eivät lisää haiman insuliinineritystä tarpeeksi, sillä insuliinin teho glukoosin kuljetuksessa on heikentynyt, Nuutila sanoo."
"Nuutilan mukaan aivojen kuvantamistutkimuksissa on havaittu, että ylipainoisten aivoissa on vähemmän kylläisyysreseptoreita kuin normaalipainoisilla."
MIssä vaiheessa tuo puutos sitte tulee? Yhtäkkiä herää aamulla ja alkaa ahmimaan?
Voin puhua vain itsestäni, mutta olen aina ollut nälkäinen. Meillä ei voinut olla mitään herkkuja pakkasessa tai muualla, söin ne kaikki. Muistan kun söin tuskissani sokeripaloja ja voita suoraan paketista. Ihan jo ennen kouluikää. Olin kuitenkin liikkuvainen lapsi, joten olin normaalipainon ja pulleuden rajalla teiniksi asti, silloin kasvupyrähdys auttoi melkeinpä normipainoiseksi.
Aloitin laihduttamaan teininä ja todella epäterveellisesti. En syönyt mitään ja kärsin rytmihäiriöistä.
Tätä laihduttelua seurasi sitten ylensyönti, sitten laihduttaminen, ylensyönti kymmenien vuosien ajan. Tähän soppaan masennukset, erot, raskausdiabetes x2, synnytyksen jälkeinen masennus, ADHD diagnoosista. Voimat oli todella lopussa.
Uskon, että synnyin vian kanssa. Olen tosiaan aina ollut nälkäinen. Mikä helpotus tämä lääke onkaan ollut.
Olisi mukava kuulla naisilta miten teillä menee menkkojen kanssa?
Minulla tosiaan vasta kolmas viikko ja tuntuu vaikuttavan hormoneihin hurjasti myös. Esivaihdevuosien ja kierukan takia olin jo unohtanut seksin. Koin ajatuksen siitä ällöttävänä.
Ensimmäinen viikko ensimmäisen pistoksen jälkeen olo unissa melkomoista jyystämistä. Jotenkin vielä oli tosi eläviä ne unet. Monta yötä oli tällaista.
Kierukan takia ollut vuoto loppui (vuotoa oli yli vuoden jo ollut).
Kiva kun tullut vähän taas pilkettä silmäkulmaan.