Yle: Lihavuuslääkkeiden käyttö näkyy katukuvassa hoikempina ihmisinä 10 vuoden sisällä, ennakoi sisätautien erikoislääkäri.
Lihavuuslääkkeiden käyttö näkyy katukuvassa hoikempina ihmisinä 10 vuoden sisällä, ennakoi sisätautien erikoislääkäri.
"Lääkkeillä saavutetaan parhaimmillaan hieman yli 20 prosentin painonpudotus. Se on jo niin iso, että vastaantulijakin havaitsee sen."
Karhiahon mukaan tällä hetkellä lääkkeiden korkea hinta rajoittaa niiden käyttöä merkittävästi. Lihavuuslääkkeet eivät ole yleensä Kela-korvattavia, joten käyttäjäkunta rajoittuu paremmin toimeentuleviin.
Niin, eli normaalipainosta tulossa hyvätuloisten herkkua? Ja niiden köyhien, joilla on itsehillintää sen verran, etteivät joka päivä vietä karkkipäivää... ja ylipäänsä niiden, jotka tajuavat, että terveellinen ruoka on edullisempaa kilohinnaltaan kuin epäterveellinen.
Kommentit (397)
Vierailija kirjoitti:
Pysyviin lopullisiin muutoksiin lääkeiden avulla painoa pudottaneista tuskin pääsee useampi kuin erilaisilla laihdutuskuureilla tai lihavuusleikkauksilla painoa pudottaneet ja syynä on se etteivät lopulta pysty tai ehkä eivät haluakaan muuttaa elämäntapojaan ja ruokailutottumuksiaan pysyvästi. He onnistuvat paremmin jotka lähtevät pudottamaan painoaan maltillisesti tekemällä yksi kerrallaan pysyviä muutoksia elintapoihinsa ja ruokailutottumuksiinsa.
Lihavuusleikatun pitää syödä ääriterveellistä ruokaa jo sen vuoksi, että saa tarvittavat ravintoaineet. Suomessa ei edes pääse lihavuusleikkaukseen julkisella puolella, mikäli niitä elämäntapamuutoksia ei ole tehty jo ennen leikkausprosessin alkua.
Minulla ozempic vei nivelkivut melkein kokonaan. Eilen alkoi taas kivut palailla, niin pistin lääkkeen vähän ennakkoon. (5pv välissä vähintään).
Pystyin olemaan tänään töissä ihan tavallisesti. Lihavuus on myös kokovartalotulehdus. Aivoista varpaisiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysyviin lopullisiin muutoksiin lääkeiden avulla painoa pudottaneista tuskin pääsee useampi kuin erilaisilla laihdutuskuureilla tai lihavuusleikkauksilla painoa pudottaneet ja syynä on se etteivät lopulta pysty tai ehkä eivät haluakaan muuttaa elämäntapojaan ja ruokailutottumuksiaan pysyvästi. He onnistuvat paremmin jotka lähtevät pudottamaan painoaan maltillisesti tekemällä yksi kerrallaan pysyviä muutoksia elintapoihinsa ja ruokailutottumuksiinsa.
Näen lääkkeen toisin kuin sinä. En näe sitä laihdutuslääkkeenä vaan laihtumisen seurauksena sille, että elimistön mekanismit menevät lääkkeen avulla oikeaan asentoon. Jos niiden pysyminen oikeassa asennossa vaatii jatkuvan lääkityksen, sitten on jatkuva lääkitys.
Laihdutuslääkkeen teho ei vähene tai heikkene jotenkin mystisesti. Laihtunut tottuu ajan mittaan siihen, että olo on kuin muillakin normaalipainoisilla. Ei muista enää kontrastia sen välillä, miltä olo tuntui ennen lääkettä ja lääkityksen aloittamisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kymmenen vuoden kuluttua hoidetaankin haittavaikutuksia🧐
Niinhän siinä voi käydä. Minulle sanottiin, että on täysin ongelmatonta suostua kilpirauhasen poistoon: tyroksiiniannos aamuisin etkä huomaa, että mitään operaatiota on tehty. Menee viisitoista vuotta niin jokainen lääkäri muistuttaa vastaanotollaan tyroksiinin haittavaikutuksista (osteoporoosi ja sydänoireet) ja yrittää leikata annosta.
Minut Mysimba pitää toimintakuntoisena masennuksesta. Jos se on minulle vaarallinen niin sitten se on. Vaarallista on sekin, jos ei pääse sängystä ylös.
Jokaisen pitää itse punnita haitat ja hyödyt. Laihdutusleikkauksista ei pahemmin puhuta, siis siitä kuinka ne vie monen ennenaikaiseen hautaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suolistohormonien puute tuo jatkuvan näläntunteen ja ihminen ei tunne kylläisyyttä vaikka söisi miten paljon. Todella harva ihminen pystyy taistelemaan tätä vastaan. Enemmin tai myöhemmin lähes jokainen ratkeaa syömään tässä tilanteessa. Kun syö tähän vaivaan suolistohormoneja, niin näläntunne katoaa ja ihminen tulee kylläis
Suolistofloora ja suolistohormonit ovat kaksi tyystin eri asiaa keskenään. Ladatkaa vaikka Mirage AI-app ja kysykää siltä niin opitte enemmän. Kukaan ei jaksa opettaa täällä kaikkea alusta lähtien. Täällä on monella enemmän mielipiteitä kuin asiatietoa. Osa puolestaan sotkee kaiken keskenään iloisesti sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näen lääkkeen toisin kuin sinä. En näe sitä laihdutuslääkkeenä vaan laihtumisen seurauksena sille, että elimistön mekanismit menevät lääkkeen avulla oikeaan asentoon. Jos niiden pysyminen oikeassa asennossa vaatii jatkuvan lääkityksen, sitten on jatkuva lääkitys.
Laihdutuslääkkeen teho ei vähene tai heikkene jotenkin mystisesti. Laihtunut tottuu ajan mittaan siihen, että olo on kuin muillakin normaalipainoisilla. Ei muista enää kontrastia sen välillä, miltä olo tuntui ennen lääkettä ja lääkityksen aloittamisen jälkeen.
En ymmärrä viestiäsi. Mitä haluat sanoa? Ja mistä laihdutuslääkkeestä puhut, niitä on erityyppisiä?
Olen kyllä suht skeptinen noiden lääkkeiden suhteen. Yleensä oikotietä onneen ei ole ja pohdiskellut olen, että mahtavatko lääkäritkään tietää vielä niiden riskeistä tarpeeksi. Kyllä elämäntapamuutos on se mihin minä uskon ja yksilön vastuuseen omasta hyvinvoinnista.
Eikö se lääkityskin voida nähdä vastuuna omasta hyvinvoinnista siinä missä verenpainelääke tai kolesterolilääkekin?
Jos on suolisto paskana ja elimistössä tulehdus, miksi ei voisi piikittää hormonia?
Jos on masennusta, addiktioa, tunnesyömistä, miksi ei voisi syödä Mysimbaa?
Sivuvaikutuksista: näitä samoja aineita syödään/piikitetään muissakin tarkoituksissa kuin laihdutustarkoituksessa. Eli myös näiden muiden potilaiden tulisi olla erittäin huolissaan?
Raskausdiabetes altistaa todella paljon DM2:lle. En millään tavalla vähättelisi sitä puhumalla ohimenevästä tilasta.
Vierailija kirjoitti:
Kun katsoo nyky suomalaisia niin tulee surulliseksi. Miljoona syö masennuslääkkeitä, joka toinen aikuinen on lihava.
Suomessa sentään uskalletaan hakea niihin reseptin. Sen lisäksi masennuslääkkeitä käytetään myös kivun hoitoon ja unettomuuteen, mutta pienempinä annoksina kuin masennukseen. Yhtä kaikki ne ovat siellä taulukossa, johon lasketaan masennuslääkkeet ja ADHD-lääkkeet.
Eikö voisi syödä sopivammin ja liikkua -- monelta varmaan onnistuisi/olisi mahdollista
Mielenkiintoista nähdä mitä sivuvaikutuksia laihdutuslääkkeillä ilmenee vuosikausien käytön jälkeen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin ennakoi. Lääkkeiden huono saatavuus, kallis hinta ja terveellisen ruoan kallistuva hinta.
Terveellinen ruoka on edullista. Kehopossut vaan käyttää ruoan hintaa tekosyynä. Netti on täynnä tietoa siitä, mikä on terveellistä, ja karkkipussi ei ole sitä.
Minä lihoin 30kg syömättä ainuttakaan karkkia tai mitään makeaa ylipäätään. Kyllä perus kotiruuallakin lihoo. Olen saanut niistä kiloista nyt puolet pois eli 15kg.
Sama täällä. Oikein naurattaa, kun ihmiset luulevat, että kaikki lihavat syö roskaruokaa. Totuus on se, että moni ei edes arvaa, kuinka vähön esimerkiksi keski-ikäisen naisen pitäisi syödä, jotta ei liho. Jos tekee istumatyötä niin siinä ei tunninkaan
Ei ihmisen aineenvaihdunta ole muuttunut menneistä ajoista. Ei keski-ikä tarkoita, että ylipainoiseksi tuleminen on väistämätöntä. Ihminen on aikaisemmin pysynyt nornaalipainoisena läpi elämän. Moni pitää tänä päivänä sellaista ruokaa terveellisenä mikä ei ole terveellisyyttä nähnytkään. Sitten ihmetellään kun lihotaan, vaikka syödään terveellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Eikö voisi syödä sopivammin ja liikkua -- monelta varmaan onnistuisi/olisi mahdollista
Mielenkiintoista nähdä mitä sivuvaikutuksia laihdutuslääkkeillä ilmenee vuosikausien käytön jälkeen
Myyntiluvat: Victoza 2005, Saxenda 2015, Ozempic 2017. Kaikki samaa sarjaa, toiset tarttuu tiukemmin reseptoriin kuin toiset.
Väestö tulee näemmä jakaantumaan kahtia tulevaisuudessa. Ihmiset, jotka kykenevät hyvillä elämäntavoillaan pitämään terveydestään huolta ja pysyvät normaalipainoisina. Ja sitten on ihmiset, joiden elämäntavat eivät ole kunnossa mutta lääkkeellä pidetään paino normaalissa kuin tekohengittäen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kymmenen vuoden kuluttua hoidetaankin haittavaikutuksia🧐
Niinhän siinä voi käydä. Minulle sanottiin, että on täysin ongelmatonta suostua kilpirauhasen poistoon: tyroksiiniannos aamuisin etkä huomaa, että mitään operaatiota on tehty. Menee viisitoista vuotta niin jokainen lääkäri muistuttaa vastaanotollaan tyroksiinin haittavaikutuksista (osteoporoosi ja sydänoireet) ja yrittää leikata annosta.
Minut Mysimba pitää toimintakuntoisena masennuksesta. Jos se on minulle vaarallinen niin sitten se on. Vaarallista on sekin, jos ei pääse sängystä ylös.
Jokaisen pitää itse punnita haitat ja hyödyt. Laihdutusleikkauksista ei pahemmin puhuta, siis siitä kuinka ne vie monen ennenaikaiseen hautaan.
Iät ajat sitten on kerrottu kaikissa vakavasti otettavissa medioissa, että lihavuusleikkaukset ovat yhtä vaarallisia/turvallisia kuin sappirakkoleikkaukset. Suomessa siis varsin turvallisia leikkauksia.
Vierailija kirjoitti:
Väestö tulee näemmä jakaantumaan kahtia tulevaisuudessa. Ihmiset, jotka kykenevät hyvillä elämäntavoillaan pitämään terveydestään huolta ja pysyvät normaalipainoisina. Ja sitten on ihmiset, joiden elämäntavat eivät ole kunnossa mutta lääkkeellä pidetään paino normaalissa kuin tekohengittäen
Ja näemmä jako yksiviivaisiin idiootteihin ja laajempikatsantoisiin ihmisiin jatkuu tulevaisuudessakin.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä suht skeptinen noiden lääkkeiden suhteen. Yleensä oikotietä onneen ei ole ja pohdiskellut olen, että mahtavatko lääkäritkään tietää vielä niiden riskeistä tarpeeksi. Kyllä elämäntapamuutos on se mihin minä uskon ja yksilön vastuuseen omasta hyvinvoinnista.
Sinä et ilmeisesti ymmärrä sitä, että jokaiseen laihdutuslääkkeeseen liittyy jo itsessään oletus elämäntapamuutoksesta. Olo voi olla sen verran kauhea, että muutos tulee vaikka väkisin kun ei voi syödä kovin rasvaista tai sokerista evästä. Jo pelkästään orlistaatin käyttö ohjaa tavallista ihmistä muutamien rasvaripuliin sotkeutuneiden housujen jälkeen korjaamaan elämäntavat sellaisiksi, ettei saa liikaa rasvaa ravinnostaan.
Yhden keskimääräisen voileivän ylimääräinen energia lihottaa naista 10 kiloa vuodessa. Ei todellakaan tarvita karkkia, limua, jäätelöä, leivonnaisia, pizzaa tai roskaruokaa. 10 vuodessa lihoo jo 100 kiloa tuolla kaavalla.