Yle: Lihavuuslääkkeiden käyttö näkyy katukuvassa hoikempina ihmisinä 10 vuoden sisällä, ennakoi sisätautien erikoislääkäri.
Lihavuuslääkkeiden käyttö näkyy katukuvassa hoikempina ihmisinä 10 vuoden sisällä, ennakoi sisätautien erikoislääkäri.
"Lääkkeillä saavutetaan parhaimmillaan hieman yli 20 prosentin painonpudotus. Se on jo niin iso, että vastaantulijakin havaitsee sen."
Karhiahon mukaan tällä hetkellä lääkkeiden korkea hinta rajoittaa niiden käyttöä merkittävästi. Lihavuuslääkkeet eivät ole yleensä Kela-korvattavia, joten käyttäjäkunta rajoittuu paremmin toimeentuleviin.
Niin, eli normaalipainosta tulossa hyvätuloisten herkkua? Ja niiden köyhien, joilla on itsehillintää sen verran, etteivät joka päivä vietä karkkipäivää... ja ylipäänsä niiden, jotka tajuavat, että terveellinen ruoka on edullisempaa kilohinnaltaan kuin epäterveellinen.
Kommentit (397)
Jos Pohjois-Karjalan pojista jo 20% omaa ADHD-diagnoosin, jäljet johtavat sinne paikalliseen psykiatrian hoitoon ja muutamaan lääkäriin. Kun muualla maassa se on 10% luokkaa joka sekin on ylidiagnoosista kertova luku.
Vierailija kirjoitti:
Hyväosaiset tunnistaa katukuvasta hoikkuudesta. Köyhät näyttää sumopainijoilta.
Ei oikeasti köyhä ihminen voi syödä itseään possuksi.
Kertokaa nyt mielenkiinnosta mitä se halpa epäterveellinen lihottava ruokavalio oikeesti on, jota köyhyyden takia olette pakotettu syömään. Sillä että syö pelkkää makaronia ja puolikkaan makkaran päivässä, ei kukaan turpoa sairaalloisen lihavaksi.
t. 161 jonka kommenttia omista säästökohteista downvotetatte.
Vierailija kirjoitti:
Diabetes-lääkkeenä nämä suolistohormonit ovat hyviä. Niillä lopultakin hoitotasapainon saavuttanut. Meillehän se on kelakorvattava.
Ei saa diabeetikko kelakorvausta jos ei ole liikalihava.
Mun miehellä on perinnöllinen taipumus ja sitäkautta db2 vaikka vain 5kg ylipainoinen. Ei korvausta vaan maksaa täyden hinnan. Vähän vtuttaa kun lihavat saa laihdutukseen halvemmalla kuin sairaat!!
Vierailija kirjoitti:
Ihan vamaasti🤣 Syötetään juu mammoille Ozempicia niin voivat jatkaa mässyttämistään ja hoikistua!!
Miksei suoraan lisätä lääkettä juomaveteen!?
Luoja mitä idiotismia ja ylensyönnin normalisointia! Itseaiheutettu ongelma, silkkaa laiskuutta.
Eikö olisi parempi ja fiksumpi idea parantaa suomalaisten ostovoimaa ja ohjata terveellisiin ruokailutapoihin? Ei se ole mitään rakettitiedettä
Olet ihan pihalla koko asiasta. Mene muualle mutuilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ihmettelen. Kun itse olin köyhä 35v sitten painoin 52kg. Huolehdin että mies ja lapset saivat edes vähän ruokaa ja söin mitä heiltä jäi (jos jäi)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin ennakoi. Lääkkeiden huono saatavuus, kallis hinta ja terveellisen ruoan kallistuva hinta.
Terveellinen ruoka on edullista. Kehopossut vaan käyttää ruoan hintaa tekosyynä. Netti on täynnä tietoa siitä, mikä on terveellistä, ja karkkipussi ei ole sitä.
Kala edullista? Syö sinä vaan silakoita.
Juurekset ja vihannekset on ja monet hedelmätkin. Porkkanat, lanttu, nauris, kaurahiutaleet, peruna, omenat, pavut, rahka, mandariinit, ym ym ym. Kyllä terveellistä ruokaa saa edullisesti, jos haluaa. Usein ei halua.
Tuohon saa toisinaan sen kalan ja laadukkaan lihankin alhaisemmallakin budjetilla sopimaan. Mutta proteiiniksi sopii myös pavut ja rahka ja raejuusto kasvisruoan kanssa.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diabetes-lääkkeenä nämä suolistohormonit ovat hyviä. Niillä lopultakin hoitotasapainon saavuttanut. Meillehän se on kelakorvattava.
Mun miehellä on perinnöllinen taipumus ja sitäkautta db2 vaikka vain 5kg ylipainoinen. Ei korvausta vaan maksaa täyden hinnan. Vähän vtuttaa kun lihavat saa laihdutukseen halvemmalla kuin sairaat!!
Vaikka lääkäri määrännyt sairauden hoitoon? Laihduttajathan maksavat itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noilla lääkkeillähän nimen omaan haetaan tukea herkuttelun rajoittamiseen.
Miksi ruoka ei kelpaa siihen?
Koska häiriö.
Josta pääsee eroon juurikin oikealla ravinnolla.
Tyhmyys nyt ainakin on pysyvää.
Aivan, siitä tyhmyydestä ei pääse eroon noilla laihdutuslääkkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän kela-korvaus tulee Ozenpiciin jos on sairaalloinen ylipaino ja diabetes 2. Muut saavatkin maksaa omistaan, eikä joku 200e kuussa lääkkeeseen voi olla ongelma riittävän hyvätuloisille.
Ozempicin kynän hinta on 115€.
Jokaisessa kynässä on sama millilitramäärä lääkettä, joten jos ostaa omia neuloja ja tutkii miten saa minkäkin vahvuisen annoksen pistettyä, saa hinnan vielä alemmaksi.
Jännä juttu tosiaan, että pienin kynä 0,25mg sisältää saman millilitramäärän saman vahvuista lääkettä siinä säiliössä kuin 1mg kynä. 0,25mg kynissä tulee aika iso hukka. Käytännössä 0,25mg annoksia otetaan neljä. Eli yhteensä 1mg. Säiliöstä saisi vielä 3mg (ja enemmänkin!) lääkettä ulos.
Minulle lääkäri määräsi suoraan 1mg kynän, ohjetaulukon miten saan otettua haluamani annoksen lääkettä.
Hinta ei välttämättä ole edes siis 115€/kk vaan halvempi.
Nykymaailmassa on vaikeampi elää neuroepätyypillisenä kuin ennen on ollut. Jo päiväkodit ja koulut ovat nykyään hyvin raskaita neuroepätyypillisille lapsillle.
Tukea tarvitsevat sellaisetkin lapset, jotka ennen pärjäsivät hyvin ilman tukea. Nykyään myös lievemmistä häiriöistä kärsivät oireilevat näkyvästi. Rauhallisemmassa yhteiskunnassa he pystyisivät elämään ilman ongelmia.
Siksi ADHD ja muutkin diagnoosit ovat yleistyneet.
Toki nämä diagnoosit ovat myös varsin uusia. Ei 50 vuotta sitten edes ollut sellaista diagnoosia kuin ADHD. 15 vuotta sittenkin se oli aika uusi diagnoosi, eivätkä kaikki lääkäritkään tienneet siitä mitään.
Eikä ollut häiriköiviä lapsiakaan riesaksi asti. Omassa perheessäkin 4 ja vain yhden luokalla oli 1 joka diagnosoitiin. Vilkkaus ei ole sairaus ja kurittomuus johtuu huonosta kasvatuksesta.
Omassa lapsuudessa meitä oli 42 luokassa, olin itse se vilkas ja levoton lapsi, kuriton en ikinä. Ihan normaali silti, en vain pitänyt opetustavoista.
Ei siis edelleenkään selitystä mistä näitä yhtäkkiä putkahtelee?? Lapsenlapsen tarharyhmässä on 2 kilipäätä häirikköä mutta sen ymmärtää kun tietää kotiolot ja vanhempien "kasvatustavat". Eiköhän noillekin hankita dg ja sitäkautta hyväksyntä huonolle käytökselle
Vierailija kirjoitti:
Ei nekään kaikille toimi ollenkaan. Ozempicia itse kokeilin, mutta valitettavasti en laihtunut sillä yhtään, joten lopetin 4 kk päästä käytön, lääkärin mielestä ei kannattanut jatkaa.
Minulla ihan sama juttu. 4 kk jälkeen lopetin kun paino ei pudonnut. Lääke kyllä vaikutti, koska oli huono olo, mutta kun en muutenkaan syö jättiannoksia niin ei toiminut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, jo vuosia sitten määrätty. Db 2 saa Kelakorvauksen kun bmi on 30 tai jotain , laihduttahat heti
Vierailija kirjoitti:
Nykymaailmassa on vaikeampi elää neuroepätyypillisenä kuin ennen on ollut. Jo päiväkodit ja koulut ovat nykyään hyvin raskaita neuroepätyypillisille lapsillle.
Tukea tarvitsevat sellaisetkin lapset, jotka ennen pärjäsivät hyvin ilman tukea. Nykyään myös lievemmistä häiriöistä kärsivät oireilevat näkyvästi. Rauhallisemmassa yhteiskunnassa he pystyisivät elämään ilman ongelmia.
Siksi ADHD ja muutkin diagnoosit ovat yleistyneet.
Toki nämä diagnoosit ovat myös varsin uusia. Ei 50 vuotta sitten edes ollut sellaista diagnoosia kuin ADHD. 15 vuotta sittenkin se oli aika uusi diagnoosi, eivätkä kaikki lääkäritkään tienneet siitä mitään.
Eikä ollut häiriköiviä lapsiakaan riesaksi asti. Omassa perheessäkin 4 ja vain yhden luokalla oli 1 joka diagnosoitiin. Vilkkaus ei ole sairaus ja kurittomuus johtuu huonosta kasvatuksesta.
Omassa lapsuudessa meitä oli 42 luokassa, olin itse seä
ADHD ei tarkoita vilkkautta ja kurittomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä kauhistuttava skenaario, jos ihmiset turhamaisuuttaan pumppaavat itseensä lääkkeitä, joilla on vastaavat sivuvaikutukset kuin nykyisillä ko. lääkkeillä, eikä pitkäaikaisvaikutuksia vielä selvillä.
Mutta lääkäreillä on aina sidoksia lääketehtaisiin, joten näitä lääkemyönteisiä ennusteita tulee myös riittämään.
Ylipainolla on myös omat vaikutuksensa. Lääkäri pohtii kumpi vaihtoehto on vähemmän haitallinen. Ylipainoisella voi olla diabetes, verenpaine- ja kolesterolilääkkeet. Potilaalle voi olla pienempi haitta laihdutuslääkkeestä kuin kolmen lääkkeen yhdistelmästä.
Noista 3 sairaudesta kaikki on parannettavissa normilaihdutuksella, ei tarvita niitäkään lääkkeitä enää kun paino on normaali.
O
Olet väärässä
Meillä on suvussakin noita jotka on parantuneet 2. tyypin diabeteksestä elintapoja muuttamalla. Ja onhan esim raskausdiabetes sellainen ohimenevä olotila myös
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ADHD ei tarkoita vilkkautta ja kurittomuutta.
Ei mutta sillä tavalla se ilmenee esim kouluympäristössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ihmettelen. Kun itse olin köyhä 35v sitten painoin 52kg. Huolehdin että mies ja lapset saivat edes vähän ruokaa ja söin mitä heiltä jäi (jos jäi)
Et ole koskaan tavannut ihmistä, joka on erilainen kuin sinä?
Olen raitis, mutta ei minulla ole vaikeuksia ymmärtää sitä, että joku sairastaa alkoholismia. Ja ymmärrän senkin, että sairaus on sen luontoinen, ettei potilas useinkaan ole motivoitunut tai kyvykäs parantumaan ilman apua.
Minun ei ole vaikea ymmärtää, että joku on taiteellinen ja toinen ei. Joku on lihaksikkaampi, joku pajunvitsa. Joku älykkäämpi, toinen ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin ennakoi. Lääkkeiden huono saatavuus, kallis hinta ja terveellisen ruoan kallistuva hinta.
Terveellinen ruoka on edullista. Kehopossut vaan käyttää ruoan hintaa tekosyynä. Netti on täynnä tietoa siitä, mikä on terveellistä, ja karkkipussi ei ole sitä.
Kala edullista? Syö sinä vaan silakoita.
Juurekset ja vihannekset on ja monet hedelmätkin. Porkkanat, lanttu, nauris, kaurahiutaleet, peruna, omenat, pavut, rahka, mandariinit, ym ym ym. Kyllä terveellistä ruokaa saa edullisesti, jos haluaa. Usein ei halua.
Tuohon saa toisinaan sen kalan ja laadukkaan lihankin alhaisemmallakin budjetilla sopimaan. Mutta proteiiniksi sopii myös pavut ja rahka ja raejuusto kasvisruoan kanssa.
Lisäks maustamaton kana on on hyvä ja halpa proteiinin lähde, kun jättää ne sokerimarinaadilla kuoruttamiset pois.
Montako päivää joudut elämään eurolla? Suomessa ei kovin montaa täysin rahatonta liene kun on tt tuet yms. Jos käyttää rahansa röökiin ja kaljaan niin ei ole muiden ongrlma.
Ps 10e/kilon lohta saa 100g eurolla. Riittää yhteen annokseen.