Mikä h*lvetti aiheuttaa toistuvan emätintulehduksen?
Omalla kohdallani kyseessä ei ole mikään selkeä tekijä, kuten seksi (en harrasta), saippuan käyttö alapäähän, liika hygienia, huono hygienia, sokerinen ruokavalio tmv.
Saan yleensä vähintään puolen vuoden välein aerobisen vaginiitin, tunnetaan myös nimellä DIV. Oireet ovat hyvin samanlaiset kuin hiivatulehduksessa (järkyttävä kutina, punaiset, arat limakalvot, pienet haavat, kellertävä vuoto) ja jostain syystä lääkärit eivät tunnista tätä tulehdusta. Tähän tepsii vain Dalacin-lääke, ja lääkärit ennen aina määräsivät Flagylia ja muita vastaavia, jotka eivät auta mitään. On koitettu myös hoitaa herpeksenä lääkäreiden toimesta. Onneksi nykyään tiedän itse, mistä on kyse, ja osaan pyytää heti Dalacinia.
Mutta tämä on ihan karseaa. Kutina on niin järkyttävää, että välillä itken vain, kun se kestää tunteja putkeen helpottamatta YHTÄÄN. Nyt tulehdus taas päällä ja en haluaisi, että tämä toistuu enää. Vinkkejä? Maitohappobakteerit ovat säännöllisessä käytössä.
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Olisko tuo nyt normaali-ilmiö eli sytolyysi, jos tulee aina samaan aikaa kk-kiertoa. Katso 4. kappale: https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01169
Ei ole sytolyysi. Vuodon epämääräinen (kellertävä) väri paljastaa tulehduksen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ohiksena. Itse en kuukuppia voi käyttää mutta löysin sellaisen tuotteen ku kuukautislevy, menstrual/period disc. Ruohonjuuresta ja tuntuu että ekaa kertaa elämässä ei menkat vetuta juuri lainkaan. Toimii kuin kuukuppi mutta ei tule alipainetta ja ihana tunne kun ei oo mitään muhivaa sidettä housuissa
Kuulostaa loistavalta. Kiitos vinkistä!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko tutkittu onko kystia, myoomia tms? Itselläni jäi kaikki tuollaiset oireet kun löytyi myooma ja se poistettiin.
Hmm... Joitakin vuosia sitten on kyllä ultrattu muista syistä. Silloin ainakaan ei mitään poikkeavaa.
Ap
Oli joku ihme kutina ja muistin kylmäpuristetun kookosöljyn. Siinä on auttavia ainesosia.
Mulla taas ongelmana jatkuvat virtsatietulehdukset. Alkoivat seksielämän aloitettua, ikinä sitä ennen ei ollut. Oon syönyt taas antibiootteja ja alkaa ahdistaa nämä jatkuvat kuurit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkähän ikäinen mahdat olla? Jos 35+, ala oireiden tauottua käyttämään paikallisesti Ovestin, Pausanol, tms. Onko A-- ja B--streptokokki testattu emättimestä?
Olen 30v.
Emättimestä on otettu joku bakteeriviljely, minkä tulos oli tuolloin "lievästi poikkeava". Sellaista testiä ei ole kyllä tehty ikinä, että MIKÄ bakteeri siellä on. Miten sellaisen saa, siis mikä testi pitää pyytää?
Ap
Psykiatrinen testi. Psykiatri tekee sen. Kuuluu hänen alaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän seuraavaa ravintolisäyhdistelmää kuurina kun kutina yllättää: carnosiini, ubikinoni ja berberiini. Auttaa ainakin mua ja emätintulehdus taas ohi (joksikin aikaa).
Otan itse ubikinonia säännöllisesti ihan yleiskunnon vuoksi, tavallisesti 100 mg viidesti viikossa. Olen huomannut sillä olevan vaikutuksen vireyteen. Näitä kahta muutakin olen kokeillut aika ajoin. Huom.: olen M.
Jos yöllä mennyt kakka pallo emättimeen tai pyyhkiessä väärään suuntaan pökäle ja jäänyt sisään syvälle. Pyydä naapuria apuun tutkimaan.
AP kuvittelee vaivansa. Todellisuudessa päässä vaiva ei emättimessä. Nyt pää lääkärin vastaan otolle neuvon menemään.
Kokeile jättää maitotuotteet pois pariksi viikoksi, varsinkin maito ja juusto. On todettu auttavan ainakin ihon tulehduksiin, finneihin jne.
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas ongelmana jatkuvat virtsatietulehdukset. Alkoivat seksielämän aloitettua, ikinä sitä ennen ei ollut. Oon syönyt taas antibiootteja ja alkaa ahdistaa nämä jatkuvat kuurit
Tuttua tämäkin vaiva. Kun olin parisuhteessa (pitkässä), sain aluksi virtsatietulehduksia aivan jatkuvasti. Varmaan kymmenen kertaa, sitten loppuivat.
Tsemppiä, toivottavasti saat tulehdukset loppumaan. En tiedä, oletko kokeillut D-mannoosia tai karpalokapseleita. Jos et, kokeile.
Ap
Heivaa Temun dildot ja geishakuulat roskiin.
Jotain perversioita tässäkin lienee taustalla
Vierailija kirjoitti:
AP kuvittelee vaivansa. Todellisuudessa päässä vaiva ei emättimessä. Nyt pää lääkärin vastaan otolle neuvon menemään.
Miten täällä aina saa näin tyhmiä vastauksia
Voisiko syy olla liian juustoisessa munassa.
Anna kun arvaan, häpyhuulissa on reilusti ulostejäämiä?
Vierailija kirjoitti:
Kokeile jättää maitotuotteet pois pariksi viikoksi, varsinkin maito ja juusto. On todettu auttavan ainakin ihon tulehduksiin, finneihin jne.
No tuskin se ap juustoja toosaansa tunkee 🤦🏼
Mies nukkeasi on voinut käyttää perheen muu jäsen.
Häh?! Miten tuo nyt liittyy Ap:n alapää-ongelmiin?? Tuskin siellä sukulaisetkaan on lipittämässä kielillään...