Mikä h*lvetti aiheuttaa toistuvan emätintulehduksen?
Omalla kohdallani kyseessä ei ole mikään selkeä tekijä, kuten seksi (en harrasta), saippuan käyttö alapäähän, liika hygienia, huono hygienia, sokerinen ruokavalio tmv.
Saan yleensä vähintään puolen vuoden välein aerobisen vaginiitin, tunnetaan myös nimellä DIV. Oireet ovat hyvin samanlaiset kuin hiivatulehduksessa (järkyttävä kutina, punaiset, arat limakalvot, pienet haavat, kellertävä vuoto) ja jostain syystä lääkärit eivät tunnista tätä tulehdusta. Tähän tepsii vain Dalacin-lääke, ja lääkärit ennen aina määräsivät Flagylia ja muita vastaavia, jotka eivät auta mitään. On koitettu myös hoitaa herpeksenä lääkäreiden toimesta. Onneksi nykyään tiedän itse, mistä on kyse, ja osaan pyytää heti Dalacinia.
Mutta tämä on ihan karseaa. Kutina on niin järkyttävää, että välillä itken vain, kun se kestää tunteja putkeen helpottamatta YHTÄÄN. Nyt tulehdus taas päällä ja en haluaisi, että tämä toistuu enää. Vinkkejä? Maitohappobakteerit ovat säännöllisessä käytössä.
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Ruohonjuuri ainakin myy ja sitten google kertoi että esim jyväskylän kangaskaupassa on, jotkut pienemmät yritykset myös tekee.
Kiitos <3
Ap
Onko sulla paljon ylipainoa? hautuu paikat?
Tuosta lääkäri piti mulle pitkän saarnan kun oli vähän ylimääräistä vielä (bmi 29)
Vierailija kirjoitti:
Mikä on painosi? Jos olet lihonut joitakin kiloja ennen kuin tuo on alkanut, voi yksi ratkaisu olla laihduttamisessa. Myös rankka kuntoliikunta auttaa, koska se parantaa verenkiertoa, kiihdyttää aineenvaihduntaa, edistää suotuisampaa bakteeriflooraa ja lisää vastustuskykyä.
Olen hoikka. Inhoan kyllä raskasta liikuntaa, mutta kai sitä voisi yrittää, jos tuo pitää paikkansa.
Ap
Minä kyllä veikkaan että syy on niinkin yksinkertainen kuin ne tampoonit. Perustan arvaukseni siihen että sanot että käytät tampooneja ja nehän sisältää kuka ties mitä valkaisuaineista lähtien. Ja jossakin kommentissa taisit kertoa että ongelma tulee useasti joko kuukautisten aikaan tai viikon sen jälkeen. Näinpä syyllinen löytyy sieltä paikan päältä, joku aine tampooneissa saa aikaan joko jonkun allergisen reaktion tyylisen tai sitten bakteeritasapaino järkkyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusii niin kauan kunnes selviää syy siihen, miksi saat toistuvia tulehduksia. Lääkkeet eivät auta kuin senhetkiseen tulehdukseen, eivät ratkaise itse ongelmaa.
No niinpä. Miten saan sen syyn selville?
Ap
Tarkistuttaisin kyllä gynellä tai asiaan vihkiytyneellä fysioterapeutilla anatomiankin, ettei ole mitään rakenteellista syytä tulehduksiin. Ja toki ne tarkemmat bakteeriviljelyt myös. StreptoB:stä pääsee kyllä, kun saa oikeat tropit. Terve emätin ei kyllä vieraista bakteereista ole moksiskaan, mutta jos emättimen kyky puolustautua on heikentynyt jollain tavalla jo valmiiksi, niin sitten mikä tahansa voi aiheuttaa tulehduksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda vessapaperi toiseen merkkiin.
Tämä! Olen saanut hiivatulehduksen kahdesti viimeisen parin vuoden aikana ja molemmat tulivat vääränlaisen wc-paperin myötä. En osta enää ikinä muuta kuin Lotus Smartia. Terveyssiteistä ja pikkuhousunsuojista sopii vain Vuokkoset cotton, kaikki muut aiheuttaa kutinaa, myös ne muiden merkkien "hellävaraiset".
Täällä sama meininki. Wc-papereista voin käyttää ainoastaan Lambia ja siteet+pikkuhousunsuojat pitää olla Libressen Pure Sensitivet, muuten tulee ongelmia.
Tamponit pois, älä saippuoi edes peräaukkoa, käytä vessapaperia niin vähän kuin mahdollista! Mieluummin kevyt suihkutus ja pyyhkeellä painellen kuivaksi,älä hankaa. Masturboi säännöllisesti, luonnon omaa liukastetta. Minullakin oli vuosia kummallinen tulehdus kerran kuussa, lääkäri ei osannut auttaa. Ilmeisesti se oli tuo sama kuin sinulla tai sitten bartholiniitti. Bartholinin rauhaset erittävät kiihottuessa emättimeen kosteutta, ja niiden tulehtuminen on kivulias. Kaiken jälkeen olen aika ihmeissäni miten vähän toosasta tiedetään tuolla terveydenhuollossa, sukupuolitauteja tyrkytetään vaikka olisi saatana neitsyt maaria.
Minulla oli kerran jäänyt pumpulinpala emättimeen, kun olin joutunut vanua vuodon tukkeeksi laittamaan kun ei ollut tamponeja. Olin mielestäni poistanut tuon vanutupon, mutta siitä oli irronnut pieni osa ja jäänyt emättimeen. Palanen ei tullut ulos vuodon mukana, mutta aiheutti pitkään jatkuneen tulehduksen. Lopulta tutkin emättimen ihan kunnolla itse, ja löysin tuon tulehdusten aiheuttajan. Se oli aivan pieni nöyhtä, mutta lymysi poimussa ja keräsi bakteereita.
Eipä ole ollut tulehduksia sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko syynä olla siteet tai tampoonit? Jos kokeilisit käyttää kestositeitä tai kuukuppia? Mulla oli tuota että siteet aiheutti hervotonta kutinaa ja se vaiva jäi kun vaihdoin kankaisiin siteisiin.
Kuukuppi olisi kyllä hyvä, mutta en pysty sellaista käyttämään. Mistä saa kankaisia siteitä? Käytän tällä hetkellä vuokkosten 100 % cotton siteitä ja muuten tamponia.
Ap
Heitä nyt ainakin nuo tamponit mäkeen, sisältävät ihme myrkkyjä!
Keltainen vessapaperi kaikkein pahinta. Saan siitä pukamat satavarmasti.
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä veikkaan että syy on niinkin yksinkertainen kuin ne tampoonit. Perustan arvaukseni siihen että sanot että käytät tampooneja ja nehän sisältää kuka ties mitä valkaisuaineista lähtien. Ja jossakin kommentissa taisit kertoa että ongelma tulee useasti joko kuukautisten aikaan tai viikon sen jälkeen. Näinpä syyllinen löytyy sieltä paikan päältä, joku aine tampooneissa saa aikaan joko jonkun allergisen reaktion tyylisen tai sitten bakteeritasapaino järkkyy.
Hmm. Yleensä siis oireet alkavat lievinä pari päivää ennen kuukautisia, ja pahenevat sitten kuukautisten aikana. Epäilen siis, että ongelma ei alun alkujaan johdu tamponeista, toki ne voivat pahentaa ongelmaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Yleensä siis oireet alkavat lievinä pari päivää ennen kuukautisia, ja pahenevat sitten kuukautisten aikana. Epäilen siis, että ongelma ei alun alkujaan johdu tamponeista, toki ne voivat pahentaa ongelmaa.
Ap
Voisikohan kyse olla limakalvojen kuivamisesta ennen kuukautisia kun hormonitasot romahtavat. Paikallis-estrogeenistä voisi olla apua.
Jouduin lopettamaan tamponien käytön, kun tuntui että alapää vaan kuivui ja kihelmöi.
Onko tutkittu onko kystia, myoomia tms? Itselläni jäi kaikki tuollaiset oireet kun löytyi myooma ja se poistettiin.
Olisko tuo nyt normaali-ilmiö eli sytolyysi, jos tulee aina samaan aikaa kk-kiertoa. Katso 4. kappale: https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01169
Olettekö tutkineet onko veljesi/isäsi/siskosi kielessä esim aftoja tai huono suuhygienia ongelma jollain?
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on ylipainoa, laihduta ja jätä sokeri ja vehnä pois. Ne kutittaa.
Ja myös hiiva aiheuttaa kutinaa/ongelmia emättimeen.
Oletteko perheenne kanssa tutkineet vaginaasi jos sinne jotain jäänyt?
Ohiksena. Itse en kuukuppia voi käyttää mutta löysin sellaisen tuotteen ku kuukautislevy, menstrual/period disc. Ruohonjuuresta ja tuntuu että ekaa kertaa elämässä ei menkat vetuta juuri lainkaan. Toimii kuin kuukuppi mutta ei tule alipainetta ja ihana tunne kun ei oo mitään muhivaa sidettä housuissa
No niinpä. Miten saan sen syyn selville?
Ap