Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykylapset eivät osaa viisarikelloa, kuukausia ja viikonpäiviä!

Vierailija
17.03.2025 |

Eikä valitettavasti paljon mitään muutakaan. Tämä on murheellinen totuus, jonka näen työssäni koulussa joka päivä. Tilanne on paha. Olisi paljon muutakin kerrottavaa, mutta en nyt jaksa kertoa kaikkea.  

Kommentit (356)

Vierailija
81/356 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ympärillä aloitin koulun, ja nuo jutut opeteltiin ykkösluokalla kaikki, sen muistan selvästi. Miksi nykyään oletetaan, että lapsi tulee kouluun osaten jo kaiken tuon ja myös lukea pitäisi osata? Koulun tehtävähän se on nuo asiat opettaa. 

Itselläni oli ykkösluokalla suunnattoman tylsää kun osasin jo suurimman osan

Vierailija
82/356 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kohta jo 40 ja kyllä minulla oli vaikeuksia kellon kanssa ensimmäiset luokat. 1. luokalla en ainakaan osannut ja luulen, että vielä 3. luokallakin oli vaikea muistaa digitaalisen kellon klo 17, 18, 20 jne. Ja silti minusta tuli ihan kelpo aikuinen, vaikka näitä opettelin pitkään, yleensä juuri koulussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/356 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän koulussa yläasteikäiset eivät osaa enää avata maitopurkkia, siis sellaista, jossa ei ole sitä muovikorkkia.

Väkisin repivät sitä pahvia auki ihan miten sattuu, vaikka osalle tuo näytetty jo useampaan kertaan.

En oikein näe tässä sellaista "suomi nousuun" tyyppistä tulevaisuutta.

Kersoilla ei ole mitään motorisia taitoja tai sorminäppäryyttä tms. Ihan järkyttävää. Laittakaa nyt ne pilttinne askartelemaan ja käyttämään opastettuna esim. työkaluja, saksia tms Eihän tästä muuten tule mitään!

Vierailija
84/356 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopisto-oppilas ei ollut elämässään lukenut yhtään kokonaista kirjaa.

Vaikeaa tulee opiskelusta. 

Vierailija
85/356 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppilaat eivät enää opi, vaikka asioita käydään jatkuvasti läpi. Jatkuva puhelimella/laitteella oleminen muuttaa aivoja niin, ettei oppimista enää tapahdu. Nuoret myös pitävät suurta osaa asioista ihan turhana. Myös sellaisia asioita, joita osaamatta ei aikuisena pärjää.

75% yhdeksäsluokkalaisista ei osannut nimetä kartalle lähikaupunkeja. 30% samoista oppilaista ei tiennyt missä on Tanska.

Ei sitä olisi ennenkään haluttu opiskella. Mutta entisajan kasvatuskulttuurissa homman nimi oli se, että joko opiskeltiin tai sitten itkettiin ja opiskeltiin. Nykyään lapsia ei enää pysty pakottamaan mihinkään koska pakottamista pidetään epäeettisenä ja traumaattisena.

Vierailija
86/356 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten oppimiskyky on romahtanut. Muisti ei toimi, joten muistiin ei jää asiat esim. viikonpäivät, vaikka niitä päivittäin harjoitellaan. 

Mitään ei tarvi muistaa, eikä oikein osatakaan koska...kaiken voi katsoa netistä, tiktokista tms valemediasta sillä älypuhelimella.

Ja sitten kun "töpselit vedetään seinästä" niin tähän tyhmentymiseen kasvaneet ihmiset on avuttomia zombeja.

Vierailija
87/356 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajua miten tuo on edes mahdollista, jos lapsi on ihan normaali ja varsinkin jos on ollut varhaiskasvatuksessa. Tai katsoo vaikka pikku kakkosta. Kyllähän nyt ihan vähintään viikonpäivät ja kuukaudet oppii. Kello saattaa joskus vaatia harjoittelua. 

En todellakaan muista erikseen opettaneeni lapsille noita, mutta kyllä ne on ennen koulun alkua oppineet jostain tai jotenkin. 

Enää tuota jotenkin oppimista ei vaan tapahdu. Teinit myös unohtavat asiat saman tien. Koulun seinällä oleva kello ei merkitse heille mitään.

Kun jatkossa saadaan teineiltä puhelimet pois niin kello alkavat merkitä jotain koska silloin niiden käytöltä ei voi enää välttyä.

Vierailija
88/356 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikku lapsien ei vielä tarvitsekaan osata, mutta teinit jotka on jo päässeet töihin johonkin kassalle niin eivät osaa laskea esim rahasta takaisin puhumattakaan että osaisivat helpoimpiakaan laskutoimituksia tai kertolaskuja. Ravintolassakin porukalla käydessä on yleensä kaaos edessä laskun maksun hetkellä jos tarjoilija ei ole vähintään nelikymppinen.

Vierailija
89/356 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten koululaisilla ilmenee etteivät osaa viikonpäiviä, kuukausia tai kellonaikoja?

Vierailija
90/356 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ympärillä aloitin koulun, ja nuo jutut opeteltiin ykkösluokalla kaikki, sen muistan selvästi. Miksi nykyään oletetaan, että lapsi tulee kouluun osaten jo kaiken tuon ja myös lukea pitäisi osata? Koulun tehtävähän se on nuo asiat opettaa. 

Siihen aikaan ei ollut varhaiskasvatusta joka nykyisin vastaa lasten varhaisiän opetuksesta ja kasvatuksesta.

Mihin aikaan?

Hän vastasi minun viestiini, ja itse aloitin koulun ysärillä. Olin kyllä ennen koulua päiväkodissa 1-vuotiaasta lähtien, eli kyllä olin varhaiskasvatusta "jo" silloin. Siltikin kuukaudet, viikonpäivät ja kellonajat opetettiin koulussa ykkösellä. Myös lukemaan oppi suurin osa ykkösellä, joku muutama lapsi osasi jo lukea minun luokallani ennen koulun alkua.

Vierailija
91/356 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysehän on 95% maahanmuuttajataustaisista oppilaista...

Syntyneet suomessa eivätkä osaa silti suomea.

Uusimman jutun mukaan kyllä suomalaisetkaan ei osaa enää kunnolla suomea. Vähintäänkin sanavarastossa on puutteita. 

Vierailija
92/356 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap,  älä toitota ripulipaskaa.

Kyll ne lapset osaavat, mikäli niitä edes vähäsen kotona kasvatettu. Opetettu perus käytöstavoille, ja hokamaan tietyt perusasat.

Ja miten kummassa nää samat lapsukaiset tietää, karrikoiden, että milloin ja mihi Teletapit alkouvat telkussa?   Tai muut suosikki ohjelmat?

Selvää on se, että vanhemmilla on ENSISIJAINEN KASVATUSVASTUU LAPSISTAAN.

Koulun ensijainen tehtävä: On antaa lapsille perustiedot, kevyt yleissivistys, useista eri oppiaineista.

Mihin  ja mitä muuta koulu edes ehtisi tehdä, eri aineiden opetustuntien aikana?

Pointti on siinä, jotta nykyvanhemmat, etenkin ne kouluttumattomat ja itsekin jo syntymästään tyhmät:

Luulevat ja odottavat, että koulu tekee heidän kasvattomista, huonosti kohdelluista lapsistaan, noin vaan, rikkaita, röyhkeitä sun muita menestyneitä tyyppejä.

Vierailija
93/356 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykylapset eivät myöskään osaa uida, hiihtää tai luistella. 

Eli aikuiset eivät ole vieneet näiden aktiviteettien pariin. 

Ei minua kukaan noihin aktiviteetteihin lapsena vienyt, vaan menin ihan itse, ja toki koulussa mentiin. Vähemmän mielestäni lapsia aiemmin vietiin mihinkään, kuin nykyaikana, ainakin oman kokemukseni mukaan.

Tämä kyllä pitää paikkaansa. Tosin nykyään erot on ehkä suurempia, nykyään jotkut vanhemmat vie lapsiaan tosi paljon kaikkialle, on heidän kanssaan ja opettaa kaikkea, ja sitten on ne jotka ei ollenkaan. Lapsilla ei siis todellakaan ole samat lähtökohdat. 

Mut vietiin sekä hiihtämään, luistelemaan että uimaan.

No vau. Ei ollut ysärillä kypäriä yhtään kenelläkään luistelemassa, ei myöskään laskettelurinteessä jonne isäni minut vei n. viisivuotiaana. Pyöräilykypärät oli pienillä lapsilla, ei aikuisilla. 

Vierailija
94/356 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten oppimiskyky on romahtanut. Muisti ei toimi, joten muistiin ei jää asiat esim. viikonpäivät, vaikka niitä päivittäin harjoitellaan. 

Mitään ei tarvi muistaa, eikä oikein osatakaan koska...kaiken voi katsoa netistä, tiktokista tms valemediasta sillä älypuhelimella.

Ja sitten kun "töpselit vedetään seinästä" niin tähän tyhmentymiseen kasvaneet ihmiset on avuttomia zombeja.

He ovat erinomaisia alaisia vaikka minkälaiselle epädemokraattiselle hallinnolle. Tekoäly auttaa tuossa. 

Vierailija
95/356 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kohta jo 40 ja kyllä minulla oli vaikeuksia kellon kanssa ensimmäiset luokat. 1. luokalla en ainakaan osannut ja luulen, että vielä 3. luokallakin oli vaikea muistaa digitaalisen kellon klo 17, 18, 20 jne. Ja silti minusta tuli ihan kelpo aikuinen, vaikka näitä opettelin pitkään, yleensä juuri koulussa.

Minäkin muistan että digitaalinen kello tuntui kauhean hankalalta ymmärtää. 

Vierailija
96/356 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oppilaat eivät enää opi, vaikka asioita käydään jatkuvasti läpi. Jatkuva puhelimella/laitteella oleminen muuttaa aivoja niin, ettei oppimista enää tapahdu. Nuoret myös pitävät suurta osaa asioista ihan turhana. Myös sellaisia asioita, joita osaamatta ei aikuisena pärjää.

75% yhdeksäsluokkalaisista ei osannut nimetä kartalle lähikaupunkeja. 30% samoista oppilaista ei tiennyt missä on Tanska.

Ei sitä olisi ennenkään haluttu opiskella. Mutta entisajan kasvatuskulttuurissa homman nimi oli se, että joko opiskeltiin tai sitten itkettiin ja opiskeltiin. Nykyään lapsia ei enää pysty pakottamaan mihinkään koska pakottamista pidetään epäeettisenä ja traumaattisena.

Juuri näin. Itselläni on kaksi lasta, joista toinen on fiksu ja tekee kun käsketään, ja toinen taas on autistinen ADHD, jonka luonne on ihan helevatin vaikea jääräpää. Koetapa siinä pakottaa, kun käskeminenkin saatika sitten äänen korotus on henkistä väkivaltaa. 

Vierailija
97/356 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykylapset eivät myöskään osaa uida, hiihtää tai luistella. 

Eli aikuiset eivät ole vieneet näiden aktiviteettien pariin. 

Ei minua kukaan noihin aktiviteetteihin lapsena vienyt, vaan menin ihan itse, ja toki koulussa mentiin. Vähemmän mielestäni lapsia aiemmin vietiin mihinkään, kuin nykyaikana, ainakin oman kokemukseni mukaan.

Tämä kyllä pitää paikkaansa. Tosin nykyään erot on ehkä suurempia, nykyään jotkut vanhemmat vie lapsiaan tosi paljon kaikkialle, on heidän kanssaan ja opettaa kaikkea, ja sitten on ne jotka ei ollenkaan. Lapsilla ei siis todellakaan ole samat lähtökohdat. 

Mut viet

Mulla oli kasarilla kypärä. Jopa kaverillsani oli, jonka vanhemmat oli tosi suurpiirteisiä. Tämä Hkissä. 

Vierailija
98/356 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se on siinä se vika. Asioita pitäisi oppia vain ohimennen ilman, että niitä opettaja opettaa. Ei se kaikille riitä, että päivän aluksi todetaan mikä päivä on kun kokonaisuus jää kaiken muun hälinän ja 'opetuksen' jalkoihin.

Vierailija
99/356 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap,  älä toitota ripulipaskaa.

Kyll ne lapset osaavat, mikäli niitä edes vähäsen kotona kasvatettu. Opetettu perus käytöstavoille, ja hokamaan tietyt perusasat.

Ja miten kummassa nää samat lapsukaiset tietää, karrikoiden, että milloin ja mihi Teletapit alkouvat telkussa?   Tai muut suosikki ohjelmat?

Selvää on se, että vanhemmilla on ENSISIJAINEN KASVATUSVASTUU LAPSISTAAN.

Koulun ensijainen tehtävä: On antaa lapsille perustiedot, kevyt yleissivistys, useista eri oppiaineista.

Mihin  ja mitä muuta koulu edes ehtisi tehdä, eri aineiden opetustuntien aikana?

Pointti on siinä, jotta nykyvanhemmat, etenkin ne kouluttumattomat ja itsekin jo syntymästään tyhmät:

Luulevat ja odottavat, että koulu tekee heidän kasvattomista, huonosti kohdelluista lapsistaan, noin vaan, rikkaita, röyhkeitä su

Niin eikös ainakin ennen wanhaan ollut jonkun sortin "terveystarkastus", jossa testattiin lapsen osaaminen ja henkinen kypsyys onko valmis kouluun? Ja jos ei ole, niin sitten vaan jonnekin vammaiskerhoon opettelemaan kunnes pärjää normi koulussa.

Vanhempana häpeäisin silmät päästäni jos terve lapsi olisi noin tyhmä.

Vierailija
100/356 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellon (viisari) tuntemista opetetaan esikoulussa ja käsittääkseni myös viikon päiviä, kuukausien opettamisesta en tiedä. Ei se varmaan paljon aikaa veisi peruskoulussakaan jos näitä asioita siellä vielä kerrattaisiin. Täytyy tunnustaa, että minäkin 69 v. katson kellon aikaa aika usein puhelimesta ja eläkeläisenä en niin välitä ajan kulusta jolloin sitten joudun joskus tarkistamaan sieltä puhelimesta senkin mitä päivää viikosta ja missä kuukaudessa nyt eletään. Onko ne viisarikellot enää tarpeenkaan ja mitä väliä niillä viikonpäivilläkään koska nykyään ei sunnuntai enää juurikaan eroa maanantaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi