Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykylapset eivät osaa viisarikelloa, kuukausia ja viikonpäiviä!

Vierailija
17.03.2025 |

Eikä valitettavasti paljon mitään muutakaan. Tämä on murheellinen totuus, jonka näen työssäni koulussa joka päivä. Tilanne on paha. Olisi paljon muutakin kerrottavaa, mutta en nyt jaksa kertoa kaikkea.  

Kommentit (356)

Vierailija
41/356 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on itseasiassa ihan totta. Testasin asiaa kesällä sukulaislapsilta eikä kuudesluokkalainen osannut kertoa mikä vuosi nyt on eikä tiennyt kuukausia eikä vuodenaikoja. Todella järkyttävää...

Kertoo paljon sun sukulaisista. 

Vierailija
42/356 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisiko teidän aikuisten opettaa ne kuten aiempinakin vuosikymmeninä? Vai onko Facebookissa roikkuminen kivempaa?

Toki opetetaan. Tosin ennen vanhaan nämä opittiin jo kotona. Mutta yritämme parhaamme. 

Ap

Itse aloitin koulun vuonna -96, ja kyllä nuo jutut opeteltiin ihan koulussa jo silloin. Toki jotkut osasivat ne jo ennen koulun aloitusta vaihtelevasti, mutta suurin osa oppi ne ihan koulussa. 

Mutta sillä tasolla oltiin kuitenkin, että huomattiin ja muistetaan mitä luokkakaverit osasivat? Tuskin. 

Kyllä vain. Itse osasin lukea aloittaessani koulun, ja olin yksi harvoista luokkalaisistani, jotka osasi jo lukea. Olin todell

Ok. Riippuu varmaan koulustakin, ja tarhasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/356 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykylapset eivät myöskään osaa uida, hiihtää tai luistella. 

Eli aikuiset eivät ole vieneet näiden aktiviteettien pariin. 

Ei minua kukaan noihin aktiviteetteihin lapsena vienyt, vaan menin ihan itse, ja toki koulussa mentiin. Vähemmän mielestäni lapsia aiemmin vietiin mihinkään, kuin nykyaikana, ainakin oman kokemukseni mukaan.

Vierailija
44/356 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisiko teidän aikuisten opettaa ne kuten aiempinakin vuosikymmeninä? Vai onko Facebookissa roikkuminen kivempaa?

Toki opetetaan. Tosin ennen vanhaan nämä opittiin jo kotona. Mutta yritämme parhaamme. 

Ap

Ennen vanhaan opetettiin koulussa, näin ainakin minun lapsuudessa. Ennen vanhaan opettajat opetti eivätkä odottaneet että lapset tulee kouluun osaten kellon ajat, viikonpäivät, kuukaudet, laskea ja kyllä lukeminen ja kirjoittaminen opetettiin myös koulussa. 

Milloin tämä ennen oli?

Kävin kansakoulua 60-luvulla ja kyllä ne opetettiin koulussa. Ei silloin vanhemmilla ollut aikaa. Sama kun lapseni kävi koulua 70-luvulla ja lapsenlapseni 90-luvulla. Kyllä se kuuluu koulun tehtäviin ja kertaus muutaman vuoden välein.

Sitä varten Suomessa veronmaksajat  (vanhemmat) maksavat koulun ylläpidon veroina. Ja myös opettajien palkat. 

Muussa tapauksessa lapset kotiopetukseen. 

Vierailija
45/356 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kyllä mun alle kouluikäiset nuo osaa. Tosi outoa jos ei kouluun mennessä kelloa osaa. Lapset haluaa oppia kunhan vaan joku viitsii opettaa.

Näin. Jos lapsi näkee kellon seinällä, yleensä alkaa kysellä viisareista. Lapsi myös haluaa tietää mihin aikaan ja minä päivänä asiat tapahtuu tms. 

Vierailija
46/356 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te niitä lapsia syytätte. Vika on nykyajan vanhemmissa, ostavat älypuhelimet heillä kun ovat 5v, eikö sen jälkeen juuri olekaan tekemisissä lastensa kanssa. Nähty on hyvin läheltä tämä. 

Vierailija
47/356 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen taas ekalle luokalle mennessä opeteltiin a-aa-ii-i. Nykyään tuntuu et pitäs osata lukea jo ennen ku eka luokka alkaa.

Niin?

Luuletko että opettaminen on opettajien vastuulla?

Ei opettajilla ole enää mitään vastuuta edes opetuksesta 

Vierailija
48/356 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän aika monta lasta ja kaikki heistä osaa/on osannut nuo ennen koulun alkua. Tai no viisarikelloa ei välttämättä, kun joka paikassa on digikellot nykyään. 

Vierailija
49/356 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaan varmaan voisi vaikuttaa. Joka päivä ohjelmaan noista puhuminen. Iso kalenteri ja viisarikello luokkaan esille. Oman sukulaislapsen koulussa myös saivat sposorointina analogiset rannekellot kaikille ekaluokkalaisille.

Vierailija
50/356 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ympärillä aloitin koulun, ja nuo jutut opeteltiin ykkösluokalla kaikki, sen muistan selvästi. Miksi nykyään oletetaan, että lapsi tulee kouluun osaten jo kaiken tuon ja myös lukea pitäisi osata? Koulun tehtävähän se on nuo asiat opettaa. 

Vierailija
51/356 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
52/356 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulunhan on määrä opettaa ne kaikki!

Kyllä olisi suotavaa oppia viikonpäivät, kuukaudet ja kellonajat jo ennen kouluun menoa. Mahtaa muuten olla aika vaikea tietää koska pitää lähteä kouluun tai minkä päivän kirjat pakataan laukkuun.

Kaunokirjoituksen sen sijaan opettivat opettajat koulussa. Tikkukirjaimet tai tekstauksen opin kotona ennen kouluun menoa.

Vierailija
53/356 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten keskittymistaito on olematon älylaitteiden vuoksi. Mitään ei jakseta opetella. En ymmärrä, miksi vanhemmat antaa nuo laitteet lapsille, vaikka haitat on tiedossa. 

Vierailija
54/356 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ympärillä aloitin koulun, ja nuo jutut opeteltiin ykkösluokalla kaikki, sen muistan selvästi. Miksi nykyään oletetaan, että lapsi tulee kouluun osaten jo kaiken tuon ja myös lukea pitäisi osata? Koulun tehtävähän se on nuo asiat opettaa. 

*ysärillä

Vierailija
55/356 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minua kukaan noihin aktiviteetteihin lapsena vienyt, vaan menin ihan itse, ja toki koulussa mentiin. Vähemmän mielestäni lapsia aiemmin vietiin mihinkään, kuin nykyaikana, ainakin oman kokemukseni mukaan.

Tämä kyllä pitää paikkaansa. Tosin nykyään erot on ehkä suurempia, nykyään jotkut vanhemmat vie lapsiaan tosi paljon kaikkialle, on heidän kanssaan ja opettaa kaikkea, ja sitten on ne jotka ei ollenkaan. Lapsilla ei siis todellakaan ole samat lähtökohdat. 

Vierailija
56/356 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulunhan on määrä opettaa ne kaikki!

Kyllä nämä on ihan perustaitoja, jotka opitaan kotona tai tarhassa. Ei kaikkea voi ulkoistaa koululle. 

Jep. Kohta varmaan pitää opettaa lapset sisäsiisteiksikin sekä kiinteän ruoan syömiseen koulussa kun vanhemmat eivät osaa eivätkä jaksa. Voi jeesus näitä aikoja... onneksi en ole opettaja.

Vierailija
57/356 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ennen vanhaan opetettiin koulussa, näin ainakin minun lapsuudessa. Ennen vanhaan opettajat opetti eivätkä odottaneet että lapset tulee kouluun osaten kellon ajat, viikonpäivät, kuukaudet, laskea ja kyllä lukeminen ja kirjoittaminen opetettiin myös koulussa. 

Milloin tämä ennen oli?

Kävin kansakoulua 60-luvulla ja kyllä ne opetettiin koulussa. Ei silloin vanhemmilla ollut aikaa. Sama kun lapseni kävi koulua 70-luvulla ja lapsenlapseni 90-luvulla. Kyllä se kuuluu koulun

Eihän opettajat ehdi herran jestas koulussa opettaa kaikkea maan ja taivaan väliltä. Järjestyksenpitoonkin kuluu aika paljon aikaa, kun opettaa sitä omalla paikalla oloa, oman vuoron odottamista tms. tms. Ekaluokkalainen on koulussa ehkä 4-5 tuntia päivässä miinus välitunnit. Kuinka paljon luulet, että tuossa ehtii.  

Vierailija
58/356 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysehän on 95% maahanmuuttajataustaisista oppilaista...

Syntyneet suomessa eivätkä osaa silti suomea.

Vierailija
59/356 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopisto-oppilas ei ollut elämässään lukenut yhtään kokonaista kirjaa.

Vierailija
60/356 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä minä opin kaikki nuo kolme nimenomaan vanhempien ja sukulaisten kautta. En minä itsekseni olisi pienen pienenä osannut ajautua noiden pariin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän