Nykylapset eivät osaa viisarikelloa, kuukausia ja viikonpäiviä!
Eikä valitettavasti paljon mitään muutakaan. Tämä on murheellinen totuus, jonka näen työssäni koulussa joka päivä. Tilanne on paha. Olisi paljon muutakin kerrottavaa, mutta en nyt jaksa kertoa kaikkea.
Kommentit (356)
Vierailija kirjoitti:
Tiivistettynä: nykylapset ovat tyhmiä kuin saappaat. Mutta se ei ole heidän syynsä, vaan laiskojen vanhempien ja huonontuneen koulutusjärjestelmän.
Kyllä. Lapset oppivat matkimalla. Jos vanhemmat näyttävät omalla esimerkillään että asioista on kiva tietää ja uuden oppiminen on tärkeää ja se on mitä aikuisetkin tekevät niin lapset tulevat kyllä perässä. Lisäksi lapsille pitää puhua kuten järkeville ihmisille ja selittää heille maailman asioita ja puhua siitä mitä kaikkea maailmassa on ja tapahtuu.
Mutta jos vanhemmat katsovat itsekin vain kännykästään hömppää ja kirjahylly on heillekin ihan turha kapistus niin mistä ihmeestä ne lapsetkaan mitään oppisivat?
Vanhukset ragee. Monilla nuorilla roadmaneilla on 15 tonnia taskussa. Maailmassa on rajattomasti mahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse opin ne jo ennen kouluikää
Mulla oli myös ennen koulun aloitusta stressi, että osaan kuoria perunat, sitoa kengännauhat, pyyhkiä kunnolla pepun, kellonajat ja kirjoittaa perustiedot. Lukemistakin yritettiin opetella ennen koulua ja osasin vähän, muistan sen voimakkaan ahdistuksen kun en osannut kunnolla. Sama ahdistus on ajanut eteepäin yhä 35 vuotta myöhemmin eri asioissa.
Sulla on hyvä asenne tosin. Itse olen nykyajan työelämässä huomannut muutamilla sukupolvilla, että luovutetaan tai kysellään HETI apuja jos ei osata. Ei edes yritetä. Sapettaa, kun työnantaja hyväksyy tuollaisen. Itse olen niin, että yritän uuden tai vaikean edessä vaikka sitten omalla ajalla illalla ensin opetella, ennen kuin nostan hanskat ylös.
Samaa menoahan kalskahtaa nykyisin myös lasten koulumaailmasta. Ei vaadita mitään, ettei kukaan vain loukkaannu tai ahdistu jne jne. Herää vain kysymys, mitä siitä tulevaisuudessa seuraa, ei mitään hyvää ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset ragee. Monilla nuorilla roadmaneilla on 15 tonnia taskussa. Maailmassa on rajattomasti mahdollisuuksia.
Roadmanilla voi olla kuula päässä, ennen kuin se osaa edes aakkoset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on itseasiassa ihan totta. Testasin asiaa kesällä sukulaislapsilta eikä kuudesluokkalainen osannut kertoa mikä vuosi nyt on eikä tiennyt kuukausia eikä vuodenaikoja. Todella järkyttävää...
Kertoo paljon sun sukulaisista.
Todennäköisesti sukulaislapsia ei ole huvittanut vastata tai ovat menneet hämilleen kun päsmäritäti/setä alkanut tenttaamaan heitä ja nyt tuo kuvittelee ettei lapset osaa/tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä siellä kouluissa nykyisin opetetaan? Ei edes perusasioita? vieläkö on pakko opetella soittamaan nokkahuilua ja klarinettia? :-) tämä ja moni muu asia jota mun ikäluokan piti opetella 80 luvulla on ollut täysin turhaa. En ole tarvinnut noita, enkä monia muitakaan taitoja ikinä elämässäni.
Kuka on koskaan tarvinnut osata ulkoa Ruotsin järviä ? Tai intiaanipäälliköiden nimiä ja vallassaolovuosia tai edes euroopan historiaa. Me opeteltiin kaikki ulkoa. Näistä oli pistareita joskus. Osasin ne vain just siihen saakka kun kokeet oli ohi ja unohdin samantien koska ei vois vähempää kiinnostaa.
Varmana joku promille porukasta jotka lähtee opiskelemana jotain historiaa tai valtiotieteitä tms.
Historia ja yhteiskuntaoppi on aika hemmetin tärkeää. Sitä kutsutaan yleissivistykseksi. Jos ihmiset ei ymmärrä kuinka yhteiskunta toimii, demokratia ei myöskään toimi. Niin yksinkertaista se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otatko kuulan kalloosi vai teetkö lampaana duunia 50 vuotta alle parin tonnin liksalla joka kuukausi kituen. Mieluummin kuula kalloon.
Yhteiskunta on huono diili.
Vierailija kirjoitti:
Heh, eivät pääsisi läpi ajokorttiterveystarkastuksessa! Siellä kysyttiin juuri tätä vuotta, kuukautta, päivää ja lisäksi piti piirtää kello näyttämään 11.10.
Kuulostaa pirun vaativalta, ihan kylmää hikeä pukkaa, että pitäisi tietää päivämääräkin 😏
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli myös ennen koulun aloitusta stressi, että osaan kuoria perunat, sitoa kengännauhat, pyyhkiä kunnolla pepun, kellonajat ja kirjoittaa perustiedot. Lukemistakin yritettiin opetella ennen koulua ja osasin vähän, muistan sen voimakkaan ahdistuksen kun en osannut kunnolla. Sama ahdistus on ajanut eteepäin yhä 35 vuotta myöhemmin eri asioissa.
Ja oletko saanut siitä mielestäsi mitään palkintoa tai hohdetta elämääsi?
Eikö vapauttavampaa ole olla tekemättä asioita ja hyljätä kaikki turha perinteinen kuten rannekello ja tulevaisuus, koska ennen sinua, joku jo päätti tulevaisuudestasi puolestasi.
Vaikka mitä tekisit, niin ei se elämäsi helpotu. Ainoa tapa helpottaa elämää, on olla tekemättä asioit
Eivät nykylapset suostu pitämään kelloa kädessä. Ja pakottaa heitä ei voi.
Ottaa lapselta puhelimen pois niin sitten ei ole paljon muuta vaihtoehtoa kuin käyttää rannekelloa jos meinaa olla ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja oletko saanut siitä mielestäsi mitään palkintoa tai hohdetta elämääsi?
Eikö vapauttavampaa ole olla tekemättä asioita ja hyljätä kaikki turha perinteinen kuten rannekello ja tulevaisuus, koska ennen sinua, joku jo päätti tulevaisuudestasi puolestasi.
Vaikka mitä tekisit, niin ei se elämäsi helpotu. Ainoa
Kostoksi penikalle sellainen nolo jättikokoinen räppikello kaulaan. Boomerit sitten kommentoi, että vahinko tuleekin kello kaulassa ja että paha kello kauas kuuluu.
Tällaisten tumpeloittein käsissäkö on tulevaisuus ? - Ei todellakaan näytä hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Monopolirahaa ehkä
Tenttasin joku aika sitten nelosluokilla olevaa 2 poikaa, supisuomalaisia, eivät osanneet kertotaulua kun kysyin esim 9x9 jne
Vierailija kirjoitti:
Tenttasin joku aika sitten nelosluokilla olevaa 2 poikaa, supisuomalaisia, eivät osanneet kertotaulua kun kysyin esim 9x9 jne
Meillä harjoitellaan joka päivä kertotaulua. Poika on neljännellä eikä vieläkään osaa kertotaulua. En anna pelata tietokoneella ennen kuin kertotaulu menee.
Ei tuntuisi oppivan ja harjoittelu on pois muista läksyistä ja lukemisesta. Meillä on pakollinen lukutunti koulun jälkeen myös. Illalla on kärttyinen kun ei saanut tehdä mitään kivaa ja muut on pihalla leikkimässä. Jos ei suju niin tehdään hommia vielä toiset kaksi vuotta.
Minä osasin kertotaulun jo kolmannella. Tämä jästipää ei opi ja lukeminenkin sujuu äärimmäisen hitaasti vaikka oppi jo viisivuotiaana lukemaan, mutta lukunopeus ei ole riittävä.
Elokuvistakin kuuntelee vain englannin ja sanoo ettei tarvitse tekstityksiä. Syynä on ettei kerkeä lukea niitä.
Joka pävä armotonta lukemista tunti ja kertotauluja myös, eikä mene vieläkään neljännellä. Noin muuten hän on savantti ja puhuu neljää eri kieltä natiivin tasolla. Molempien vanhempien kotikieltä ja suomen kielen lisäksi venäjän kieltäkin. Sen lisäksi opiskelee korean kieltä ja on kovasti kiinnostunut arabian kielestä. Näihin hän ei käytä lainkaan aikaa vaan videopuhuu tai juttlee watsapin kautta pelikavereiden kanssa. Pelejä saa pelata viikonloppuna kun kertotaulua ja lukemista on harjoiteltu.
Lukeminen on se vaikea asia, kun videopuhelut on se juttu. Koreasta hän ei edes opettele hanguleita vaan pelkästään juttelee kavereiden kanssa. Minusta aika metkaa millaiseksi kielet muuttuu tulevaisuudessa, kun lukutaito hylätään ja tilalle tuli videopuhelut.
Eihän ne osaa aakkosiakaan yläkouluun tullessaan. Tai osaavat kyllä, mutta eivät järjestyksessä.
Pistä siinä järjestäytymisharjoituksessa sitten aakkosjärjestykseen vaikka sukunimen mukaan. 😬
Eeeeh. Mitä?
No joo, osaa ne aalla alkavat mennä
omalle paikalleen.