Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hätäkeskus ei uskonut edes lääkärimiestä; paikalle ei meinattu saada ambulanssia

Kommentit (287)

Vierailija
181/287 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taksilla pääsee jos ei hengenhätä kyseessä. 

Kunhan joku taksi ajossa ja vapaana. Enää ei päivystystä maaseudulla.

Vierailija
182/287 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isoisä löytyi kuolleena kotoaan. Soitin häkeen. Alkoi kova tenttaaminen. Ymmärrän tietysti, että häken täytyy varmistaa, että potila son oikeasti kuollut, mutta silti...

H: mene puristamaan käsivartta reagoiko? M: niin kuin aluksi kerroin, hän ollut kuolleena ainakin vuorokauden. lautumia näkyvissä jne. Ollaan myös koskettua, ja hän ei todellakaan reagoi. H: menkää kokeilemaan käsivartta! M: juuri sanoin... H: kokeilkaa käsivartta! jnejnejne. keskustelu oli yhtä jankkaamista eri asioista. Lopulta sanoin sitten, että laita tänne lanssi, niin ammattilaiset voivat todeta kuolleen kuolleeksi. Tämän jälkeen alkoi valittaa, että kun on viikonloppu ja poliisilla on matkaa sinne. Kysyin odotetaanko vaarin kanssa maanantaihin? Tämän jälkeen käytän

Olettepa melkoisia pölkkypää-omaisia. Minkälainen ajatusmaailma on ihmisellä, joka loukkaantuu kun pyydetään nostamaan oma kuollut läheinen ruumisauton kyytiin, kun muita apukäsiä ei ole?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/287 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajoin 35 km taksilla ja omakustannehintaan 80 e. Eli tuollainen 250 km keikka onkin 600-700 e.

No tämähän nyt on taas omaa tyhmyyttä kun et tilannut kelataksia.

Ei sitä Kela taksia voi ITSE noin vaan tilata.

Pitää olla siihen lähete valmiina. Jo saatu lupa.

Mutta paluumatkalle päivystyksestä voi saada lääkäri lähetteellä Kela-taksin.

Tarvittaessa hlö olis ehkä voinut pyytää myös jälkikäteen Kelataksi jutun, ellei muuta kulkuneuvia voinut käyttää, kuin taksia.

Olisi ehkä saanut jälkikäteen korvauksen Kelalta.

Taksikuski täällä moi. Kelataksin voi tilata sairaalaan mennessä. Et tarvitse etukäteen taksilappua, vaan pyydät sen kun olet mennyt sairaalaan. 

Vierailija
184/287 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tulisi itsellä mieleenkään vaatia ruumisauton kuljettajaa nostamaan yksin vainajaa autoon ja siitä mielensä pahoittaneena valittaa somessa. Melkoista sakkia olette, ei ymmärrä moista ajatusmaailmaa "nostahan kuski nyt yksin pappa autoon, me emme tee mitään". Varmaan mukava tuommoisten kesken sopia perinnönjaosta tai ylipäätänsä mistään. Hyi.

Vierailija
185/287 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajoin 35 km taksilla ja omakustannehintaan 80 e. Eli tuollainen 250 km keikka onkin 600-700 e.

No tämähän nyt on taas omaa tyhmyyttä kun et tilannut kelataksia.

S#atanan tunari.  Pidä turpasi tukossa.

Et käsitä, etkä tiedä, miten Kela-taksit toimii.  Ei niitä noin vaan voi itse, koska tahansa tilata.

Se on etukäteen varattava, luvalla. Tai sairaala soittaa sen kotiutumismatkalle.

Ja jos käytät Kela-taksia, on omavastuu aina 25 €.

Ja se on maksettava heti.

Yhdensuuntainen matka siis 25 €.

Asiallista tekstiä. Ja aivan väärää tietoa. Voit tilata kelataksin ihan milloin vain, etkä tarvitse mitään lupaa siihen. Vaarallisia tämmöiset väärän tiedon levittävät. Huvikseen ei kuitenkaan kannata kelataksia tilata, sillä jälkikäteen joudut maksamaan koko maksun. 

Kelataksi per suunta maksimissaan 25e, taksilapun saat sairaalasta. Jokaisessa maakunnassa eri numero, jotka löytyy googlettamalla. 

T. Ylemmän kommentin taksikuski. Kokemusta alalta 15 vuotta.

Vierailija
186/287 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen muutaman kerran huonokuntoisena joutunut taxiin mikä tekee pää-asiassa näitä ns.potilassiirtoja mitä tehtiin ennen lansseilla. Ei käy kateeksi kyllä näitä kuskeja, oikeasti niin huono kuntoista väkeä pistetään et mene taxilla eikä kuskilla ole mitään koulutusta auttaa näitä potilaita. Täytyy vaan aina jännityksellä odottaa ettei kukaan kuukahda omaan taxiin. Viimeksi taxikuski oli onneksi tosi ihana ja auttavainen ja vie minut pyörätuolilla perille asti kun olin, että minä tosiaan olen liikuntakyvyttömässä kunnossa ja silti tuolla osastolla oltiin vaan et meet vaan nyt taxiin ja käyt tutkimuksissa. Kuski pysyi vieressä niin kauan kunnes henkilökunta otti koppia ja osastolta minut haettiin pyörätuolilla taxiin myös.

Se on ihan taksi. Ei tarvi laittaa x:ää.

Vierailija
187/287 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pois, pois turhat ambulanssi kyydit ja sen sellaiset hössötykset!

Vierailija
188/287 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tulisi itsellä mieleenkään vaatia ruumisauton kuljettajaa nostamaan yksin vainajaa autoon ja siitä mielensä pahoittaneena valittaa somessa. Melkoista sakkia olette, ei ymmärrä moista ajatusmaailmaa "nostahan kuski nyt yksin pappa autoon, me emme tee mitään". Varmaan mukava tuommoisten kesken sopia perinnönjaosta tai ylipäätänsä mistään. Hyi.

Joillakin ei ole mitään velvollisuuksia, kuten esim. kunniakkaasti osallistua kuolleen isoisänsä nosto-operaatioon. On vain oikeuksia, kuten vaatia naiskuskia nostamaan yksin, kun i diootit ovat lähettäneet vain yhden kuskin.

Vierailija
189/287 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi vaikuttajana tekijää: pitkä matka ja gynekologisten vaivojen vähättely löivät tässä kättä. Itsellä ollut sama ovariotorsio ja ensimmäisellä kerralla tosiaan päivystyksestä vaan kotiin ilman mitään kuvantamisia. Tuolloin pääsin vielä puolison kyydillä. Vaiva jatkui ja sitten mentiinkin jo ambulanssilla päivystykseen ja kuvattavaksi, onneksi löytyi kiville syy, koska oli ihan järkyttävä olo. Pääsin leikkaukseen.

Samalla osastolla puhuin muiden naispotilaiden kanssa ja YKSIKÄÄN ei ollut päässyt ensimmäisellä kerralla hoitoon vaan pompoteltu ties missä. Osa oli ollut hengenvaarassa.

Vierailija
190/287 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhusten palvelutalossa yökkönä toimivana voin sanoa, että monenlaista ääliöä 112:ssa on! EN KOSKAAN soita turhaan. Aina arvioin, että pärjääkö asiakas aamuun. Olen kriittinen arvioinnissa. Esim. En voi pitää todella kivuliasta vanhusta koko yötä kärsien ilman Panadolia vahvempaa kipulääkitystä. Joskus olen ihan ärähtänyt hätäkeskukseen, kun on mennyt tunteisiin 

Vierailija
191/287 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelun vastaanottaja kuuli että toisessa päässä oli lääkäri ja huomasi että nyt on mahdollisuus käyttää valtaansa ja tietää tilannekuva paremmin kuin lääkäri.

Näinpä, häken puhelimeenvastaaja / sihteeri huomasi että nyt pääsee kyykyttämään lääkäriä. Hähä, oppiipahan olemaan ja huomaa kenellä se valta on.

Vierailija
192/287 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on kokemusta, vanha, pahasti sydänvikainen äitini sai kohtauksen, mutta onneksi olin hänen luonaan, joten soitin häkeen saadakseni ambulanssin, mutta apua ei haluttu millään lähettää. Parinkymmenen minuutin jankkaamisen päästä luvattiin lähettää apua, joka tuli n puolen tunnin päästä. Seuraavana aamuna meikun teho-osastolääkäri sanoi, että kyse oli ollut enää minuuteista, että jäi henkiin. Helpottaisi varmaan avunsaantia, jos sanoisi avuntarvitsijan olevan päihteissä..

Ei, ei helpota todellakaan jos sanoo että päihteissä!! Päinvastoin.

Vierailija
193/287 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soitin naapurille, joka makasi lumisessa maassa eikä reagoinut.

Häkelle oli kaikkein tärkeintä hokea, että älä huuda. 

Pohjanmaan hätäkeskus? Ainakin siellä töissä nainen joka kokee normaalin puheen huutamisena.

Vierailija
194/287 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätäkeskuksen kanssa asioidessa tilanne kannattaa esittää mahdollisimman synkkänä, jollei halua että apua joutuu odottelemaan tunteja, tai se ei tule ollenkaan. Kysymyksiin pystyykö kävelemään, seisomaan pitää sanoa ei. Kysymykseen onko nauttinut alkoholia ei. Jos menee sanomaan edes että yhden oluen /viinalasin, niin päätelmä on - asiakas humalassa. 

Vierailija
195/287 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutoin olen saanut hyvää palvelua häkestä, mutta viime kerralla oli niin tuittupäinen nainen vastassa että olin vähällä sulkea puhelimen. Puolisoni ei saanut happea. Hänellä on paha astma ja oli ottanut lääkkeet, mutta niistä ei ollut apua. Kerroin nämä tiedot häkenaiselle.

Olin myös sanomassa: Mieheni sai hiljattain sydäninfarktin ja ... Silloin nainen korotti ääntään ja puhui päälleni: Minä en ole kysynyt infarkteista. Vastaat vaan kysymyksiini ja olet muuten hiljaa. Pyysin anteeksi. Pidin itse hyvin tärkeänä, että tuo infarkti tulisi tietoon, koska oireet saattoivat johtua siitä, sillä miehellä oli ollut ennen tätä infarktia samaa hengenahdistusta. 

Vastailin kysymyksiin. Mies ei kivuiltaan saanut puhuttua. Koko aikana nainen ei kysynyt mitään infarktista, joten sekin jäi kertomatta, että miehelle oli tehty pallolaajennus. 

Ambulanssi tuli. Nämä ihmiset olivat hyvin ystävällisiä ja ammattitaitoisia. He katsoivat silmät suurina, kun kerroin, että miehellä oli ollut sydäninfarkti hiljattain. He sanoivat, ettei häke kertonut tästä mitään. Sanoin sitten, ettei häken nainen antanut minun edes kertoa asiaa loppuun ja suorastaan kielsi minua puhumasta infarktista, koska hän oli kiinnostunut astmasta. 

Vierailija
196/287 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisessa noista tapauksista oli ajamaan kykenevä henkilö ja auto vieressä, mutta jostain syystä eivät kuskanneet läheistään sairaalaan avun piiriin. Miksi ei? On sellaisiakin tapauksia joissa ambulanssi olisi ainoa kulkuneuvo, miksi valittiin tällaiset tapaukset edustamaan tätä asiaa?

En availe linkkejä enkä tiedä, mistä "noissa tapauksissa " oli kyse. Oikeasti ambulanssissa voidaan tutkia ja hoitaa potilasta yhtä hyvin kuin tk-päivystyksessä. Joskus sitä apua tarvitaan heti eikä 15. päivä, kun kuljetetaan jonottamaan ruuhkaiseen päivystykseen.

Juuri silloinhan ei jäädä jankkaamaan häken kanssa vaan paikallaolija lähtee viemään sairastunutta sairaalaan. Muuten apua ei saa heti vaan 15.päivä kuten tässä nyt huomasit. Ambulanssit eivät ole tk päivystyksen korvaajia.

Vierailija
197/287 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunhan joku taksi ajossa ja vapaana. Enää ei päivystystä maaseudulla.

Vieressä näissä tapauksissa on seissyt puoliso, veli ja kaveri, jotka kuitenkaan eivät ole lähteneet viemään loukkaantunutta sairaalaan.

Vierailija
198/287 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä maassa on prioriteetit persiillään. Työikäisten vaivat jäävät hoitamatta, mutta vanhuksia kyllä hyysätään. Tiesittekö, että suurin osa ensihoidon tehtävistä on kohdistuu vanhusten palveluasumiseen? Kyse on siis näistä, että dementikko kaatuu ja teloo itsensä ja joutuu sairaalaan paikattavaksi tai lonkkaleikkaukseen. Vanhus palautetaan kotipaikkaan parin päivän päästä. Pahimmillaan hän teloo itsensä muutaman viikon sisällä uudestaan, koska kävelee huonosti eikä muistamattomuuden takia tietenkään osaa varoa. Toinen ikävä vaihtoehto on se, että vanhus repii leikkaushaavaa, saa infektion ja menehtyy lyhyen ajan sisällä. 

Miksi tästä asiasta ei puhuta julkisuudessa? 

Olen itse hoitanut vanhuksia ja seurannut kauhistuneena tuota järkyttävää resurssien tuhlausta. Jos itse sairastun muistisairauteen, aion päättää päiväni. En todellakaan halua mihinkään laitokseen sekoil

Vanhuksia EI hyysätä, päinvastoin, ala-arvoista on vanhustenhoito!! Työikäisten ei todellakaan pitäisi olla prioriteeteissä ekana, vaan ovat.

Vierailija
199/287 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä maassa on prioriteetit persiillään. Työikäisten vaivat jäävät hoitamatta, mutta vanhuksia kyllä hyysätään. Tiesittekö, että suurin osa ensihoidon tehtävistä on kohdistuu vanhusten palveluasumiseen? Kyse on siis näistä, että dementikko kaatuu ja teloo itsensä ja joutuu sairaalaan paikattavaksi tai lonkkaleikkaukseen. Vanhus palautetaan kotipaikkaan parin päivän päästä. Pahimmillaan hän teloo itsensä muutaman viikon sisällä uudestaan, koska kävelee huonosti eikä muistamattomuuden takia tietenkään osaa varoa. Toinen ikävä vaihtoehto on se, että vanhus repii leikkaushaavaa, saa infektion ja menehtyy lyhyen ajan sisällä. 

Miksi tästä asiasta ei puhuta julkisuudessa? 

Olen itse hoitanut vanhuksia ja seurannut kauhistuneena tuota järkyttävää resurssien tuhlausta. Jos itse sairastun muistisairauteen, aion päättää päiväni

No työikäisten selkänahasta revitään sei raha mm. vanhustenhoitoon. Lisäksi työikäisillä oletettavasti on enemmän laadukasta, ihmisarvoista elämää jäljellä, kuin vanhuksella.

Vierailija
200/287 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensihoito tuli kyllä paikalle,mutta ääneen mainitsi,ettei tänne olekaan tilattu lanssia kuin 2 vuotta sitten. Ilmeisesti sen vuoksi tuli, kun en häirinnyt usein.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme