Hätäkeskus ei uskonut edes lääkärimiestä; paikalle ei meinattu saada ambulanssia
Kommentit (287)
Vierailija kirjoitti:
Mikä pointti on sanoa lääkärimies? Onko olemassa lääkärinainen? Ihan sama kuka selittää, se hätäkeskus päättää lähetetäänkö apua. Itke tai itke ja kuole
Jos oikein ymmärsin, tässä viitattiin siihen, että lääkäri oli potilaan aviomies.
Hah. Pitäisikö 112:n uskoa jokaista puhelimessa puoskariksi itseään mainostavaa, valelääkärit ml.?
Pirkanmaalla jouduin soittelemaan äidilleni ambulanssia etänä muutaman kerran. Aina saimme hyvää palvelua, usein joutui kylläkin odottelemaan kun kiirepotilaita oli paljon. Häkestä soitettiin äidille, kysyttiin oireista ja ambulanssin tultua vietiin hänet sairaalaan.
Kerran kun äiti soitti ambulanssin itse, häntä ei otettu todesta ja sairaana hän ei jaksanut väittää vastaan. Niinpä minä sitten jatkossa soitin.
Vierailija kirjoitti:
Hah. Pitäisikö 112:n uskoa jokaista puhelimessa puoskariksi itseään mainostavaa, valelääkärit ml.?
Ei kai tässä siitä kysymys ollutkaan. Jos itse olisit lääkäri ja soittaisit puolisollesi apua, saattaisit jossain vaiheessa tuoda ilmi ammattisi, jolloin tarkoitus on kai sanoa, että osaa arvioida kuljetuksen ja muun avunsaannin tarpeellisuuden. Ja tavallaanhan tämä mieskin toi ilmi sen, että ei osaa itse auttaa enää vaimoaan, jolloin tarvitsee lisäapua.
Tavallaan huvittuneena seuraan tätä keskustelua. Sitä saa mitä tilaa. Kun äänestit porvareita, otit kantaa tulevaan. Nyt se toteutuu. Rahalla selviää, ei tarvitse soitella pilipali-piipaata, jos on rahaa. Köyhät valittaa ruumisautoissaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Kuolkoon suomalaiset pois.
Siis eiväthän ne potilaat yleensä kuole, vaan vammautuvat pysyvästi, kun eivät saa ajoissa ensiapua. Tulee pirun kalliiksi yhteiskunnalle säästellä ambulansseissa.
Välillä myös kuollaan. Tuttavalleni soitettiin ambulanssi, joka vänkäämisen jälkeen jopa saatiin paikalle. Ei kuitenkaan ottanut kyytiin, varmaan säästösyistä. Hetken päästä soitettiin uudelleen ja sillä kertaa ottivat. Liian myöhään. Kuoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tässä siitä kysymys ollutkaan. Jos itse olisit lääkäri ja soittaisit puolisollesi apua, saattaisit jossain vaiheessa tuoda ilmi ammattisi, jolloin tarkoitus on kai sanoa, että osaa arvioida kuljetuksen ja muun avunsaannin tarpeellisuuden. Ja tavallaanhan tämä mieskin toi ilmi sen, että ei osaa itse auttaa enää vaimoaan, jolloin tarvitsee lisäapua.
Vatsakipuinen harvemmin tarvitsee ambulanssia. Hän voi matkustaa henkilöautossakin, joko läheisen viemänä tai vaikka kelataksilla. Lääkäreilläkin voi olla vanhentuneet käsitykset siitä, että milloin ambulanssia tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Taksilla pääsee jos ei hengenhätä kyseessä.
Joo, taksilla pääsee mutta erityisesti kaupungeissa on nykyään tuurista kiinni osaako kuski lainkaan suomea tai ylipäätään onko hänen kanssaan mitään yhteistä kieltä. Nykypäivänä on myös yleistä, että kuski ei tunne seutua lainkaan. Kaiken lisäksi taksi on aina todella kallis joten se ei ole yleensä vaihtoehto muuta kuin varakkaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vatsakipuinen harvemmin tarvitsee ambulanssia. Hän voi matkustaa henkilöautossakin, joko läheisen viemänä tai vaikka kelataksilla. Lääkäreilläkin voi olla vanhentuneet käsitykset siitä, että milloin ambulanssia tarvitaan.
Sinua ei siis ole koskaan koskenut mahaan, joten kommenttisi on täysin turha ja mode voisi vaikkapa poistaa sen.
Lääkäri näkee asiat monesti inhimillisesti ja läheisen kipu ei ole helppoa seurattavaa. Hätäkeskus menee protokollan mukaisesti ja pykäliä varmasti löytyy, miksi ambulanssia ei laiteta paikalle tai se ei ota kyytiin. Monesti lääkäri antaa vanhuksesta lausunnon, ettei tämä pärjää kotona, mutta silti sas-ryhmä voi pyyhkiä lausunnolla takamuksensa. Inhimillisyys on nykyään kaukana siitä, kun pitää vain vähemmillä resursseilla yrittää pärjätä ja hoidon tarvetta priorisoida.
Lopulta takaamme kaikille yhtenvertaisen hätäkeskuspalvelun sillä että kukaan ei saa enää hätäpalvelua eikä ambulansissa riippumatta onko Helsingin keskustassa vai Muoniossa. Paitsi tietenkin ne jotka on hieman tasa-arvoisempia kuin muut...
Niin ja ei ole rahaa.. eipä niin koska rahat on annettu rikkaille. Paljon sinne pörriäisen toimistomaksuihin heitettiin.. 500m €? 50m € meni "jloululahjarajoihin" pelkästään. Näilläkin rahoilla pelkästään ylläpidettäs ja ajettas aika monta ambulanssikeikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinua ei siis ole koskaan koskenu
Sinulla on outo keskustelutyyli, mutta pointsit siitä, että uskallat tuoda harhasi noin selvästi esille ja halusi vääristellä toisten viestejä.
Kyllä on sattunut koskaan mahaan ja kun soittelin terveydenhuollon neuvontanumeroon, niin kehottivat lähtemään heti sairaalaan ja ottivat tietoni ylös. Lähdin taksilla sairaalaan. En ollut tajuton, joten taksi oli ihan hyvä ja pääsin sillä lailla myös nopeammin sairaalaan kuin ambulanssia odottamalla.
Hätäkeskukseen tarvittaisiin terveydenhuoltoa varten oma viranomaislinja (ellei sellaista ole jo). Poliisilla sellainen on ja kun poliisi sanoo sinne, että tarvitaan ambulanssi, se tulee viivana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et todellakaan tiedä mitä tarkoitta kunnon vatsakipu. Synnyttäneet saattavat tietää. Reisiluun katkeaminen täysin saattaa myös olla aika kipeä tai virtsakivet.
Juu on ollut useitakin tälläisiä tilanteita. Yleensä siinä vaiheessa kun ambulanssi ja ensihoito tulee alkaa myös uskottavuutta tulla. Ongelma on sitten se että miten saadaan se hoitohenkilöstöä sairaalassa uskomaan että on hätä. Se, jonka sappirakko puhkesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et todellakaan tiedä mitä tarko
Sinä et taida tajuta, että matka sairaalaan on yhtä tuskainen tekikä sen ambulanssissa tai henkilöautossa. Henkilöautossakin saa esim. etuistuimen likipitäen makuuasentoon ja usein henkilöautoissa on vielä mukavampi matkustaa kuin ambulanssissa.
Tuoreessa muistissa oli tuo 6kk vanha vauva jonka vanhemmat tapaninpäivänä löysivät kuolleena päivänunilta. Hätäkeskus luokitsi asian kiirreettömäksi ! Uskomatonta!!
Joutuivat turvautumaan tuttavaan, joka oli pelastusalan ammattilainen. Lasta ei saatu pelastettua. Voihan se olla että ei olisi muutenkaan selvinnyt, mutta ambulanssia olisi pitänyt lähettää kiirreellisenä!!
Vierailija kirjoitti:
Tuoreessa muistissa oli tuo 6kk vanha vauva jonka vanhemmat tapaninpäivänä löysivät kuolleena päivänunilta. Hätäkeskus luokitsi asian kiirreettömäksi ! Uskomatonta!!
Joutuivat turvautumaan tuttavaan, joka oli pelastusalan ammattilainen. Lasta ei saatu pelastettua. Voihan se olla että ei olisi muutenkaan selvinnyt, mutta ambulanssia olisi pitänyt lähettää kiirreellisenä!!
kun se lapsi oli jo kuollut, niin ei siinä enää kiire ole. Ainoa kiire on vanhempien luonnollinen kriisireaktio, mutta siihenkään ei lanssia tarvita.
Suomi hyvinvointivaltiona on iso vitsi. Varsinkin kun olet tietyn iän ohittanut, sinuun ei tuhlata aikaa tai resursseja.
Maailma on muuttunut "kovemmaksi".
Tulevaisuus vanhana pelottaa.