30k säästötilillä, ostaisitko 20k auton käteisellä?
Tuo säästötili on siis käytännössä ainoa puskurini, löytyy kyllä 10k rahastoissa mutta ne enemmän pitkän ajan säästöjä mahdollisesti eläkkeelle asti. Elän yksin joten en saa mitään rahallista tukea mistään mahdollisen pahan päivän sattuessa.
Onko järkevämpää maksaa 20k auto käteisellä vai ottaa esim 10k rahoituksella ja maksaa vain 10k heti?
Rahoituksessa olisi järkyttävät korot kun puhutaan käytetyistä autoista. Toisaalta jos maksan koko 20k heti, puskuriin jäisi vain 10k mikä mielestäni ihan minimi eikä mitään muuta rahantarvetta saisi silloin hetkeen tulla.
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Mä ostin auton joka maksoi 15k, osamaksulla eli rahoituksella ostin sen. Palkka nettona 2400e/kk ja autoa maksan nyt joka kuukausi 300e... bensaa vie nyt sen 40e/kk kun entinen auto vei 150e/kk. Autovero on nyt 80e/vuosi ja vanhaan autoon se oli 400e/vuosi.
Sijoituksia löytyy vähän ja asuntolainaa myös on.
Karu totuus on se että pieniruokaiset ja uudet autot maksaa aika paljon. Päädyin ostamaan uuden ja itselleni kalliin auton kun laskin että autoilu kallistui vain noin 100e/kk vaikka auto on nyt tosi kallis minun mielestä, toki voin myydä sen vaikka vuoden päästä pois.
Mites vakuutus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos joku miettii miksi 20k auto, niin paljon ne hyväkuntoiset vain maksaa ellei sitten halua jotain 15v vanhaa tai 200tkm ajettua. 20 tonnilla saa esim 2018 vuoden auton jolla ajettu ehkä vain vähän päälle 100tkm.
ap
Kyllä halvemmalla saa ihan käypäisiä autoja. Vaihtoehdot ei ole 20 000 € auto tai 2000 € auto. Siinä välissä on aika monta muutakin hintaluokkaa. Semmoinen reilu kymppitonni on monesti se "sweet spot". Muutaman vuoden vanha melko vähän ajettu auto jolla on vielä paljon elämää edessä.
Oikea sweetspot on 1500 - 2500e.
Toki. Jos tykkää rassata autoja itse, eikä auton luotettavuudella ole mitään arvoa.
Jos taas auton korjaukset teetetään ulkopuolisella ja sillä täytyy joka päivä päästä töihin niin tuollainen "tonnin pommi" on yksi iso päänsärky ja loputon rahareikä.
Ei niitä rahoja ainakaan hautaan saa mukaansa ja sinne voi päätyä milloin vaan. Auton pitää olla hyvä, mutta ei liian överi.
En ostaisi. Pitäisi olla enemmän säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos joku miettii miksi 20k auto, niin paljon ne hyväkuntoiset vain maksaa ellei sitten halua jotain 15v vanhaa tai 200tkm ajettua. 20 tonnilla saa esim 2018 vuoden auton jolla ajettu ehkä vain vähän päälle 100tkm.
ap
Ostin just 21 ke 2022 19 900km auton. BMW i3s
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsi rahoitustarjous, jossa on matala korko. Autoa etsiessä kannattaa siis aina ensin tarkistaa korko.
Väärä vastaus. Kyllä se ihan ensimmäisenä pitää katsoa SE MYYNNISSÄ OLEVA AUTO. Huonoa ei kannata ostaa pelkästään sen takia, että saa halpaa lainaa.
Hoh hoijaa. Harvoin se uusi auto on huono.
Taloudellisessa mielessä ei missään tilanteessa ole järkevää ostaa täysin uutta autoa. Ne ensimmäiset kilometrin on ihan järkyttävän kalliita. Ensimmäisen parin vuoden aikana auton arvosta tippuu huomattava osa pois.
Autohan ei ole sijoitus vaan käyttöesine. Olen jo yli 20 vuotta vaihtanut auton uuteen 3-4 vuoden välein ja maksanut osamaksulla. Minulle se sopii enkä pidä sitä järkyttävän kalliina. Laadusta ja mukavuudesta voi vähän maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ostin just 21 ke 2022 19 900km auton. BMW i3s
Hirvittävä hinta tuollaisesta onnettoman pienestä kotterosta. Tuo jos jokin on auto josta voi sanoa "kauneus on katsojan silmässä"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaisin tuollaiset rahat. Ja uusi auto on todella huono sijoitus noin "köyhälle".
Mä ajattelen että auto on sijoitus elämänlaatuun. Mieluummin ajan uudehkolla, vähäkuluisella autolla kuin jollain 5000 euron prutkulla, johon voi tulla mitä vikaa milloin vaan ja taas tulee lisäkulua.
Ei se pörssiosakkeisiin sijoittaminenkaan ole aina oikotie onneen. Riskinsä siinäkin. Been there done that.
Se 20 000 € auto on muutaman vuoden kuluttua 5000 € arvoinen. Vuodet vierähtää nopeasti ja auton arvo laskee koko ajan. Jos halua ajaa sillä 20 000 € autolla niin kannataa varautua pistämään parin vuoden välein 5000 € lisää rahaa kun vaihdat taas uudempaan. Se on kallista kilpavarustelua lähteä tuohon leikkiin mukaan.
En mä osaa ajatella 20 000 euron autoa minään kilpavarusteluna. Minusta se on normaali, keskihintainen auto. Eri asia joku 50 000 euron peli, mutta en mä sellaista edes halua.
Riippuu vähän autoilijan taloudellisesta tilanteesta. Onhan tuo jo melko arvokas menopeli. Jos jatkuvasti ylläpitää tuota tasoa autoilussa. Tavallisella duunarilla menisi melko tuntuva osa tuloista pelkästään autoilun kuluihin. Voi tietysti olla perusteltua jos esimerkiksi työmatkojen vuoksi on tarve ajaa huomattavan paljon.
Riippuu mitä tarpeita puskurille. Jos asut omassa kodissa niin pitää olla isompi puskurirahasto kuin vuokralla ollessa.
En vetäisi säästötiliä kuiville. Enkä ostaisi autoa 8% korolla. Mutta voisin ostaa tuon 20000€ auton-koska en haluaisi ajaa romulla. Eli esim. 5000€ rahoituksella( alle 3% korolla), loput 15000€ säästöistä-edelyttäen, että oikeasti tarvitset auton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kyllä halvemmalla saa ihan käypäisiä autoja. Vaihtoehdot ei ole 20 000 € auto tai 2000 € auto. Siinä välissä on aika monta muutakin hintaluokkaa. Semmoinen reilu kymppitonni on monesti se "sweet spot". Muutaman vuoden vanha melko vähän ajettu auto jolla on vielä paljon elämää edessä.
Toki. Jos tykkää rassata autoja itse, eikä auton luotettavuudella ole mitään arvoa.
Jos taas auton korjaukset teetetään ulkopuolisella ja sillä täytyy joka päivä päästä t
Käytännössä tuollainen parin tonnin on luotettavampi. Autolla on historia ja se on tunnettu. Huollot helppo järkätä. Mulla ollut noita 20 vuotta ja mitään huolto ohjelman ulkopuolista ei ole tullut. Kavereilla uusissa ollut lisävarusteista vikaa ja sitten on hinattua huoltoon.
Joku maksaa jostain Guccin laukusta 5k josta kukaan muu ei edes tiedä onko aito joten joku 20k auto on siihen verrattuna ihan järkiostos.Molemmissa tapauksissa varmaan on siitä kyse että ostan tommosen kun mä nyt vaan haluan just tollasen eikä siinä ole mielestäni kenelläkään syytä arvostella kulutusvalintoja. Jos on vähemmän rahhoo niin sitte pitää ostaa vaan 500e laukku tai 2k auto.
Ota 40,000 € lainaa ja osta sitten se Tesla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Jos taas auton korjaukset teetetään ulkop
Käytännössä tuollainen parin tonnin on luotettavampi. Autolla on historia ja se on tunnettu. Huollot helppo järkätä. Mulla ollut noita 20 vuotta ja mitään huolto ohjelman ulkopuolista ei ole tullut. Kavereilla uusissa ollut lisävarusteista vikaa ja sitten on hinattua huoltoon.
Tuskin löytyy koko Suomesta sellaista 20 vuotta vanhaa autoa jossa ei olisi mitään vikaa ikinä ollut. Tuon ikäisessä tyypillisesti on jo helmat puhkiruostuneet. Samoin akselistoon, jarruihin ja ohjaukseen liittyvät osat alkaa olemaan kaikki jossei jo vaihdettu vähintään kertaalleen niin ihan loppuunkuluneita.
Aina kannattaa suoraan käsirahalla ostaa, jos meinaat sen kymmenen vuotta sillä ajella. Kaikki kalliit osarin korot ja käsittelymaksut maksaa, kaskokin pitää olla ja ulkomaille ei saa mennä ilman lupia. Enemmin sijoittaisin ne rahat.
Vierailija kirjoitti:
Ota 40,000 € lainaa ja osta sitten se Tesla.
Tässä nyt mitään järkeä ole, mutta onhan se hieno tesla velaksi kun muuta ei ole millä näyttää statuksensa.
Kaveri osti pari vuotta sitten uuden Volvon ...maksoi 60 000 euroa...
Minä ostin samalla hinnalla 1000 euron Nissanin ja. 59 000 kultaa..
Nyt kaverilla on vaihto tarjouksen perusteella 30 000 euron arvoinen Volvo..
Minulla on edelleen 1000 euron arvoinen Nissani ja 100 000 euron arvosta kultasijoitusta..
Kumpi oli viisaampi
Yksityisleasing, esim tuollainen 249 e\kk
https://www.autobassadone.fi/vaihtoautot/peugeot-208?model=active-pack-…
Jos käytät 20 k autoon niin osta sähköauto..
Säästät käyttö kuluissa sen 3000 euroa vuodessa suhteessa siihen jos ostat samaan hintaan polttomoottori auton..
Vierailija kirjoitti:
Jos käytät 20 k autoon niin osta sähköauto..
Säästät käyttö kuluissa sen 3000 euroa vuodessa suhteessa siihen jos ostat samaan hintaan polttomoottori auton..
Minä ostin auton käteisellä mutta en malttanut käyttää kuin 11 000 euroa ja sillä sai hyväkuntoisen hienon diesel auton jossa hyvä huoltohinstoria..
Tänä päivänä. Jos käyttäisin 20 k niin katseliselen sähköautoja joita jo tuohon hintaluokkaan saa käytettyinä
En mä osaa ajatella 20 000 euron autoa minään kilpavarusteluna. Minusta se on normaali, keskihintainen auto. Eri asia joku 50 000 euron peli, mutta en mä sellaista edes halua.