Syntyvyyden romahdus johtuu naisten pinnallisiksi ja turhamaisiksi muuttuneista elämäntapaihanteista
Kyllähän totuus on, että viimeisten 15 vuoden aikana hyvin monen naisen elämäntapaihanteet ovat muuttuneet pinnallisiksi ja turhamaisiksi. Aikaisemmin lähes kaikilla naisilla oli haaveena jossain vaiheessa löytää mies ja perustaa perhe. Nykyään tuollaisia naisia on paljon, paljon vähemmän. Monia naisia kiinnostaa elämässään nykyään vain kaikki pinnallisuus ja turhamaisuus, kuten wine & travel elämäntapa. Liekö somella vaikutusta tuohon. Vaikuttaa myös siltä, että moni nainen haluaa elää ikuista nuoruutta, eihän sellaiseen tietenkään lapset sovi.
Mutta tuosta asiastahan ei tietenkään saa syntyvyyskeskusteluissa puhua. Vaan pitää etsiä syitä romahtaneeseen syntyvyyteen heikoista tulevaisuudennäkymistä ja heikosta uskosta tulevaisuuteen, ilmastoahdistuksesta, työttömyyden pelosta, hintojen noususta ja mahdollisesta omasta heikosta taloustilanteesta, vaikka todellinen syy syntyvyyden romahdukselle on todennäköisesti jossain aivan muualla.
Kommentit (1207)
Ei vaan siitä, että miesten elämäntapaihanteet eivät ole muuttuneet epäitsekkäiksi, uhrautuviksi ja syvällisiksi.
Miksi vain naisten pitäisi uhrata itsensä?
Täällä yksi lapseton sinkkunainen 32v. En ajatellut että elämä menee näin. Nuorena ajattelin että varmasti joskus lapsia mutta nyt ei ole miestäkään ja vuodet vierii. Mua petettiin pitkässä suhteessa ja nyt tapailen miestä jolla mt-ongelmia eikä meistä olisi vanhemmiksi. Tää ei todellakaan oo helppoa hyväksyä, kuitenkin se biologinen kello tikittää, ahdistaa kun miettii asiaa. Toivon ettei naisia syyllistetä kun vika ei ole yksilön. Olisi upeaa jos voisi tarjota hyvän kodin lapselle ja kokea äitiyden.
Vierailija kirjoitti:
Miehethän ne ovat halunneet rajoittaa tyttöjen syntymää eli teidän vikanne. Miksei PERHEEN PÄÄ ota vastuuta? Eikö miehen pitäisi JOHTAA? Missäs ne johtajan strategiat ovat, kun vaan syytetään alaisia oman johtoalueen heikosta menestyksestä? Onko miehet vähän surkeita johtajia ja vielä kaiken päälle kaksinaamaisia susia!
Tehkää akat tälle jotain sen sijaan että tollotatte ja vikisette. Olette aivan raivona jos muut naiset luovat "draamaa" mutta miehiltä ette vaadi mitään, typerät reiät.
tuo mies = perheen pää on kyllä niin vitnmoista paskaa kun vaan olla ja vaan voi
jos itse hankkisin lapsia niin haluaisin kyllä että molemmat vanhemmat on tasa-arvoisessa asemassa eikä mitään tuollaisia typeriä roolileikkejä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehethän ne ovat halunneet rajoittaa tyttöjen syntymää eli teidän vikanne. Miksei PERHEEN PÄÄ ota vastuuta? Eikö miehen pitäisi JOHTAA? Missäs ne johtajan strategiat ovat, kun vaan syytetään alaisia oman johtoalueen heikosta menestyksestä? Onko miehet vähän surkeita johtajia ja vielä kaiken päälle kaksinaamaisia susia!
Tehkää akat tälle jotain sen sijaan että tollotatte ja vikisette. Olette aivan raivona jos muut naiset luovat "draamaa" mutta miehiltä ette vaadi mitään, typerät reiät.
tuo mies = perheen pää on kyllä niin vitnmoista paskaa kun vaan olla ja vaan voi
jos itse hankkisin lapsia niin haluaisin kyllä että molemmat vanhemmat on tasa-arvoisessa asemassa eikä mitään tuollaisia typeriä roolileikkejä
Sukunimihullulla on silti usein silmiä avaavia argumentteja. Ne on vaan puettu aika ronskiin asuun. Tavallaan hauskaa, että hänet tunnistaa joka kerta kirjoitustyylistään. 😄
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi lapseton sinkkunainen 32v. En ajatellut että elämä menee näin. Nuorena ajattelin että varmasti joskus lapsia mutta nyt ei ole miestäkään ja vuodet vierii. Mua petettiin pitkässä suhteessa ja nyt tapailen miestä jolla mt-ongelmia eikä meistä olisi vanhemmiksi. Tää ei todellakaan oo helppoa hyväksyä, kuitenkin se biologinen kello tikittää, ahdistaa kun miettii asiaa. Toivon ettei naisia syyllistetä kun vika ei ole yksilön. Olisi upeaa jos voisi tarjota hyvän kodin lapselle ja kokea äitiyden.
se on tää aika tällaista. milleniaalien/gen-z sukupolvet on täysin kusetettu työmarkkinoilla pätkätöihin, osa-aikaisiin/epätyypillisiin työsuhteisiin jne. ei tuollaisten pohjalle voi mitään perhettä suunnitella ja tää epävarmuus myös aiheuttaa noita mt-ongelmia, päihdeongelmia jne
buumerit tosiaan vaan aikanaan "meni töihin" ja aina jostain löytyi vakityö kun vaan viitsi kysyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukunimihullulla on silti usein silmiä avaavia argumentteja. Ne on vaan puettu aika ronskiin asuun. Tavallaan hauskaa, että hänet tunnistaa joka kerta kirjoitustyylistään. 😄
usko tai älä mutta mulla ei oo harmainta aavistusta kenestä puhut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme ettei tää ketju ole jo kadonnut
No ei kai tämä mihinkään katoa, kun MODE ON INKKELI. Naisvihaa saa suoltaa ihan vapasti. Tässä ketjussa on huoriteltu, uhkailtu naisia rai'skauksella ja väkivallalla yms. mutta se on näköjään täysin sallittua.
siellä taas näitä vajaa-älyisiä jotka ei tajua kuinka moderointi tällä palstalla toimii
No kerropa kirjoitustaidoton vajaa_älyinen, miten se moderointi mielestäsi toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mutta tuosta asiastahan ei tietenkään saa syntyvyyskeskusteluissa puhua. Vaan pitää etsiä syitä romahtaneeseen syntyvyyteen heikoista tulevaisuudennäkymistä ja heikosta uskosta tulevaisuuteen, ilmastoahdistuksesta, työttömyyden pelosta, hintojen noususta ja mahdollisesta omasta heikosta taloustilanteesta, vaikka todellinen syy syntyvyyden romahdukselle on todennäköisesti jossain aivan muualla."
Eli luettelit juuri niitä oikeita syitä, mutta päätit vaan sivuuttaa ne täysin? :D Hyvä päättelyä sinulta.
+ tärkein syy: nainen ei halua lasta tai miestä
Voi, ei tarvitse Suomessakaan mennä ajassa edes 100 vuotta taaksepäin, niin oli tavallisten kansalaisten arjessa murheita, joiden rinnalla nykypäivän murheet eivät ole käytännössä mitään. Ei ollut esim. sellaista sosiaaliturvaakaan, mikä nykyään on. Ei ollut lapsilisiäkää
Lapsia syntyi enemmän kuin nyt siksi, ettei ollut ehkäisyä kuin harvoilla, ja siitä, että nainen oli täysin riippuvainen miehestä. Ei naisilla ollut samoja mahdollisuuksia työllistyä ja palkkakin oli samasta työstä huonompi kuin miehellä. Siksi monen oli pakko mennä naimisiin. Seksistä puolison kanssa ei voinut kieltäytyä, joten lapsia tuli, vaikkei nainen olisi niitä halunnutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki joukolla ilmiantamaan!
yhyy pitää kieltää kaikki mistä tulee mulle paha mieli :(
yhyy yhyy mun pi-tääää saada haukkua naisii kun mulla on niin paha mieli eikä kukaan anna piluu!! :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni nainen haluaisi lapsia, muttei löydä miestä, joka myös haluaisi niitä. Kokemusta on. Miehet lykkäävät asiaa toteamalla, että ehkä sitten joskus. Milloinkohan se "joskus" on? Sittenkö, kun naisella on vaihdevuodet?
ehkä se lastensaantitavoite pitäis ottaa puheeks jo heti alkuun, ehkä sen vois vaikka siihen tinder-profiiliinkin laittaa niin tällaiset ihmiset löytäis toisensa. jos siis niitä lapsia oikeasti haluaa enemmän kuin jotain hyvää seksiä/suhdetta/ulkomaanmatkoja
Vaikka Tinderissä, Hingessä tms. kirjoittaisi profiiliin tahtovansa lapsia, niin eiköhän siellä ota kontaktia juuri he, joiden lapsiluku on täynnä ja he haluavat kypsän kahden aikuisen suhteen (toki naisen tulisi rakastaa heidän lapsiaan, kuin omiaan), jossa ei ole sitoutumis yms velvoitteita. Tai he, jotka etsivät hetken huvia.
Hyvä suhde ja nautinnollinen seksielämä ovat edellytykset parisuhteelle. Ilman niitä ei tekisi mieli edes yrittää raskautua. sivusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kai tämä mihinkään katoa, kun MODE ON INKKELI. Naisvihaa saa suoltaa ihan vapasti. Tässä ketjussa on huoriteltu, uhkailtu naisia rai'skauksella ja väkivallalla yms. mutta se on näköjään täysin sallittua.
siellä taas näitä vajaa-älyisiä jotka ei tajua kuinka moderointi tällä palstalla toimii
No kerropa kirjoitustaidoton vajaa_älyinen, miten se moderointi mielestäsi toimii.
että kun joku keskustelu päätetään sallia ei se siitä mihinkään ilmoituksia tekemällä enää katoa
se on ihan modesta kiinni kauanko tämän annetaan olla. voi olla että katoaa jossain vaiheessa, voi olla että on pystyssä vielä viikonkin päästä
usein kun keskustelu on pystyssä näin pitkään että siinä on montakymmentä sivua, ei se käytännössä enää mihinkään katoa
koputetaan nyt puuta kuitenkin kun joku mode tän lukee ja poistaa ihan piruillessaan todistaakseen että olen väärässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yhyy yhyy mun pi-tääää saada haukkua naisii kun mulla on niin paha mieli eikä kukaan anna piluu!! :(
byyhyhyy pitää poistaa koko keskustelu vaan sen vuoks että joku sano ilkeen sanan :(((
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mutta tuosta asiastahan ei tietenkään saa syntyvyyskeskusteluissa puhua. Vaan pitää etsiä syitä romahtaneeseen syntyvyyteen heikoista tulevaisuudennäkymistä ja heikosta uskosta tulevaisuuteen, ilmastoahdistuksesta, työttömyyden pelosta, hintojen noususta ja mahdollisesta omasta heikosta taloustilanteesta, vaikka todellinen syy syntyvyyden romahdukselle on todennäköisesti jossain aivan muualla."
Eli luettelit juuri niitä oikeita syitä, mutta päätit vaan sivuuttaa ne täysin? :D Hyvä päättelyä sinulta.
+ tärkein syy: nainen ei halua lasta tai miestä
Voi, ei tarvitse Suomessakaan mennä ajassa edes 100 vuotta taaksepäin, niin oli tavallisten kansalaisten arjessa murheita, joiden rinnalla nykypäivän murheet eivät ole käytännössä mitään. Ei ollut esim. sellaista sosiaaliturva
Lapsia syntyi enemmän kuin nyt siksi, ettei ollut ehkäisyä kuin harvoilla, ja siitä, että nainen oli täysin riippuvainen miehestä. Ei naisilla ollut samoja mahdollisuuksia työllistyä ja palkkakin oli samasta työstä huonompi kuin miehellä. Siksi monen oli pakko mennä naimisiin. Seksistä puolison kanssa ei voinut kieltäytyä, joten lapsia tuli, vaikkei nainen olisi niitä halunnutkaan.
harmi jos sinä sukupolvia kestäneen rais kauksen tulosta mutta turha ajatella että jokaisessa perheessä näin olisi toimittu
"usko tai älä mutta mulla ei oo harmainta aavistusta kenestä puhut"
Uskon, että sulla ei ole ylipäänsä mitään käsitystä yhtään mistään, kunhan suollat tänne aivotonta paskaa psykooseissasi. Ota ne lääkkeet, NYT.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvatus, hoitaminen ja elättäminen kuuluu lasten vanhemmille, ei perheen muille lapsille. Lapset voidaan ottaa huostaan, jos vanhempia ei asia kiinnosta.
no sehän on ihan kätevää sekin ei tarvi itse kaikkia kasvattaa
Ne lapsilisät lähtee samalla lasten kanssa. Hups.
no sitten voi tehdä lisää lapsia
Ei se sinun vaimosi enää kykene. Ja jos kykeneekin, niin lapset otetaan huostaan jo synnytyslaitoksella.
no sitten homma uusia vaimoja
Joo, yli kymmenen lapsen lapamatom
Kyllä on lapamato, jos suhtautuu synnyttämiseen, kuin se olisi jokin pieru vain. Ja lastenhoitokin menee siinä sivussa, kun ei ole itse koskaan kokeillut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni nainen haluaisi lapsia, muttei löydä miestä, joka myös haluaisi niitä. Kokemusta on. Miehet lykkäävät asiaa toteamalla, että ehkä sitten joskus. Milloinkohan se "joskus" on? Sittenkö, kun naisella on vaihdevuodet?
ehkä se lastensaantitavoite pitäis ottaa puheeks jo heti alkuun, ehkä sen vois vaikka siihen tinder-profiiliinkin laittaa niin tällaiset ihmiset löytäis toisensa. jos siis niitä lapsia oikeasti haluaa enemmän kuin jotain hyvää seksiä/suhdetta/ulkomaanmatkoja
Kyllä se otettiin puheeksi heti suhteiden alussa. Mutta niin vain miehet venkoilivat vaikka kuinka kauan, vaikka minun ymmärtääkseni asiasta oli sovittu jo ensimetreillä.
Vierailija kirjoitti:
"usko tai älä mutta mulla ei oo harmainta aavistusta kenestä puhut"
Uskon, että sulla ei ole ylipäänsä mitään käsitystä yhtään mistään, kunhan suollat tänne aivotonta paskaa psykooseissasi. Ota ne lääkkeet, NYT.
joo pitää varmaan olla tosi korkeasti oppinut tyyppi että tietää jokaisen palstakäyttäjän nimeltä
sukunimijankkaaja vai mikä se oli, no pitääpä laittaa korva taakse, kai
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
byyhyhyy pitää poistaa koko keskustelu vaan sen vuoks että joku sano ilkeen sanan :(((
Ilkeen sanan? R'aiskauksilla uhkailu ja kunnianloukkaukset ovat mielestäsi ok?
"Lapsia syntyi enemmän kuin nyt siksi, ettei ollut ehkäisyä kuin harvoilla, ja siitä, että nainen oli täysin riippuvainen miehestä. Ei naisilla ollut samoja mahdollisuuksia työllistyä ja palkkakin oli samasta työstä huonompi kuin miehellä. Siksi monen oli pakko mennä naimisiin. Seksistä puolison kanssa ei voinut kieltäytyä, joten lapsia tuli, vaikkei nainen olisi niitä halunnutkaan."
Miksei voida palata takaisin 90-luvulle, jolloin nainen sai valita uran ja perheen väliltä ja rajuimmat valisitsivat jopa molemmat?