Poika 12v löysin hyvän kontoisen pyörän metsästä, kun oli ulkoiluttamassa koiraa. Saako poika pitää pyörän?
Tarvetta nimittäin olisi sille. Kertokaapa oma mielipiteenne tästä.
Kommentit (264)
Miten kukaan voi olla niin tietämätön että moista kyselee?
Varo ettet syyllisty omankäden oikeudella alaikäisen esivallan anastamisen uhalla polkupyörän luvattomaan käyttöönottoon yksityisalueella ilman kalastuslupaa lintujen pesimisaikaan, senkin kelvoton liito-oravan ja valkoselkätikan pesärosvo! Ettäs kehtaatkin!
Löysin naapurista hyvän talon. Saanko pitää?
Moikka, ap tässä.
Kiitos teille vastauksista. Olemme puhuneet pojan kanssa ja päättäneet pitää pyörän, koska hän niin kovasti sitä halusi. Harmin paikka pyöränomistajalle, mutta iloinen asia meidän pojalle.
Hyvää päivän jatkoa kaikille.
Pyörä kannattaa myydä, sillä siitä voi saada muutaman satasen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen metsänomistaja. Metsääni tuodaan joka vuosi kaikenlaista sinne kuulumatonta ja lain mukaan minä olen maanomistajana vastuussa siitä, että tuo jäteasemalle tai kaatopaikalle kuuluva jäte poistetaan mailtani. Kun yritän kiemurrella pois vastuustani, saan kunnan ympäristöviranomaisilta kuulla, että koska lipasto/purettu keittiö/vanha sohva on maallani, olen käytännössä sen omistaja ja sen tavaran poiskuljetus on minun vastuullani. Jos siellä on jotain käyttökelpoista, vaikka tiiliä, niin saan ne pitää.
Sama koskee mailtani löytyneitä polkupyöriä. Tuolla samalla ympätistöviranomaisen velvoittavalla lausumalla ne ovat minun. Toki ymmärrän poistaa niistä mahdolliset omistajamerkinnät tai yksilöivät numerot, mutta en edes mieti, että vastuullani on etsiä pyörän omistaja, koska vaikka tiedän sohvan omistajan, ei tällä ole velvollisuutta metsääni siivota. Miksi olisi fil
Asia on tarkistettu viranomaisilta! Metsästä löytyvä pyörä ei ole löytötavara, koska ei ole oletettavaa, että joku olisi sen sinne unohtanut tai kadottanut. Laki ei erittele sohvia tai polkupyöriä tai televisioita, yhtä kaikki metsään luvatta kärrätty on jätettä, jonka lainmukaisesta hävittämisestä metsänomistaja on vastuussa. Laki ei tunne eroa hyväkuntoisen ja rikkinäisen television osalta, kyse on elektroniikkajätteestä. Sama koskee polkupyörää, vanha ja ruosteinen on metsässä samanarvoinen kuin kiiltävä ja hyväkuntoinen.
Kannattaa lukea se laki löytötavaroista: ei koske esineitä, jotka omistaja on ilmeisesti hylännyt. Tuota termiä "esine" ei ole täsmennetty kertoen, että polkupyörä ei voi koskaan olla hylätty.
Vierailija kirjoitti:
Jos sen on sun omistamalla tontilla ja on selkeästi hylätty, niin onnistuu. Muuten ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa... Koska se on 100% varastettu!
Eli jätettävä metsään ruostumaan, ei saa ottaa hyötykäyttöön....omistaja varmaan jo ilmoittanut varastetuksi ja saanut vakuutukset 2 kertaisen hinnan, jos on muistanut ilmoittaa "kyllä se juuri tämä vähän kalliimpi malli se mun pyörä".
Ei, kun vietävä poliisille.
Minkä lainkohdan perusteella?
MItäköhän ne poliisilla tuumaavat, kun huomenna vien peräkärryllisen jätteitä asemalle ja kerron, että ilmiselvästi näitä ei ole hylätty, nää on joku laittanut metsätien vierelle säilytykseen ja varmaan unohtanut. Siinä on pari grilliä, jääkaappi, kaksi pussia vaatteita ja yksi muovisäkillinen muoviromua. Kaatopaikalle ei voi viedä, koska löytötavaralain mukaan ne pitää viedä poliisille.
Kun tässä ketjussa nyt pyöritellään kaikenlaisia teoreettisia skenaarioita, niin miten on jos polkupyörä on jätetty jonkun toisen yksityisalueelle?
Esimerkiksi tässä lähistöllä on yksi vanha kinttupolku, joka on ollut käytössä niin kauan kuin muistan. Mutta jokunen vuosi sitten joku osti sen tontin ja nyt siinä on omakotitalo ja piha. Tuo polku kulkee käytännössä katsoen talon takapihalla. Itse en käytä sitä enää, koska omistajat eivät selkeästi tykkää (tietenkään!), mutta etenkin koululaiset oikaisevat siitä bussipysäkille mennessään kouluun. Olisi ihan mahdollista, että joku jättäisi vaikkapa polkupyörän nojaamaan puuta vasten noiden ihmisten takapihalle.
Saako omalta pihalta löytyneen tavaran pitää??
Tottakai sen saa pitää, jos kerran on löytänyt. Omistajaa tuskin enää löytyy, niin ei muuta otat pyörän omaan käyttöön samantien.
Itsekin ajelen jo 12-vuotta löydetyllä pyörällä ja hyvin on pyörä kulkenut.
joku on ketjussa kirjoittanut että ostaa lapselleen käytettyjä pyöriä. Kun ostaa käytetyn pyörän, niin kannattaa tehdä kauppakirja. Kun poliisi tulee kertomaan että pyörä on varastettu, niin voi kauppakirjalla todistaa ettei ole itse varastanut.
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa ilmoitus paikalliseen fb-ryhmään.
Miksi tuhlata aikaa moiseen?
Hyljätty pyörä on useimmiten joltain varastettu.
Vierailija kirjoitti:
Samaa kysymystä pienin variaatioin ei tarvitse lähettää kymmeniä kertoja. Tuo on huonotapaista massapostittamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa... Koska se on 100% varastettu!
Eli jätettävä metsään ruostumaan, ei saa ottaa hyötykäyttöön....omistaja varmaan jo ilmoittanut varastetuksi ja saanut vakuutukset 2 kertaisen hinnan, jos on muistanut ilmoittaa "kyllä se juuri tämä vähän kalliimpi malli se mun pyörä".
Ei, kun vietävä poliisille.
Minkä lainkohdan perusteella?
Löytätavaralaki
4
Ilmoittamis- ja toimittamisvelvollisuus
Sen, joka ottaa löytötavaran talteen (löytäjä), on ilman aiheetonta viivytystä ilmoitettava löydöstä omistajalle tai toimitettava löytötavara poliisille.
"Miten ihminen hukkasi sohvan vahingossa? Ei ihan heti tule mieleen tilannetta, jossa niin voisi käydä. "
Harvemmin kai se pyöräkään vahingossa putoaa taskusta keskelle metsää.
Mutta ihan sama, en ole ap enkä ole ottamassa kenenkään polkupyöriä käyttööni. Joskus vain kismittää julkisille paikoille jätetyt tavarat, joille kukaan ei tee mitään. Kerran läheisen bussipysäkin vierellä seisoi about vuoden polkupyörä, joka oli muuten ihan hyväkuntoinen, mutta siitä oli rengas puhjennut. Olisikohan sen voinut olettaa olevan tarkoituksella hylätty? Vai olisiko joku kierrätyshenkinen renkaankorjaaja ollut palstan mukaan suurikin rikollinen? En tiedä, jonnekin se lopulta katosi, ja ilmeisesti sitten rikoin itsekin lakia kävelemällä kylmästi aina pyörän ohi matkallani kouluun.