Miljoonayrityksen omavaraisuusaste
Miten omavaraisuusaste voi olla 1% yrityksessä jossa liikevaihto miljoona euroa? Hullua. Pyöriikö velkarahalla?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Eli jos omavaraisuusaste on vaikka 0.5%, toimii yritys pelkästään ulkopuolisella velkarahalla? Eikös se ole aika vaarallista jos liikevaihto on vaikka miljoonan? Aikamoiset maksut menee velkojille näinä korkoaikoina..
Laina saattaa olla osakkailta.
Olen itse hoitanut muutaman start up - yrityksen kirjanpitoa. Liikevaihdot muutama miljoonaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan ole velkavipu enää kannattava siinä kohtaa jos kaikki raha on pelkkää velkaa?
Tämähän nyt riippuu mm. paljon sitä velkaa sitten on. Sitähän nämä teidän prosentit eivät kerro. Eikä sitä, mikä tämän vieraanpääoman rakenne on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos omavaraisuusaste on vaikka 0.5%, toimii yritys pelkästään ulkopuolisella velkarahalla? Eikös se ole aika vaarallista jos liikevaihto on vaikka miljoonan? Aikamoiset maksut menee velkojille näinä korkoaikoina..
Laina saattaa olla osakkailta.
Olen itse hoitanut muutaman start up - yrityksen kirjanpitoa. Liikevaihdot muutama miljoonaa.
Ensimmäinen, joka on kärryillä.
Samoin vieraspääoma voi olla erilaisia ennakkomaksuja tai ostovelkoja. Liiketoiminnasta ja sopimusehdoista riippuen nämä voivat olla ihan tehokas tapa rahoittaa kasvua.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on roi ja roe?
Eiks sun koneessa ole googlea?
Vierailija kirjoitti:
Mikä on roi ja roe?
Return on invest ja return on equity.
Eli best bang for a buck.
Oletetaan että sulla on bisnes, mutta ei omaa rahaa tehdä sitä bisnestä. Oma pääoma nolla euroa.
Otat vaikka satasen lainan, jonka kokonaiskulut on 110€. Sitten sillä satasen lainalla teet bisneksesi avulla fyrkkaa vaikkapa tonnin.
Silloin on hyvä bisnes ottaa se satasen laina ja maksaa korkokulut päälle jos teet sillä rahalla tonnin.
Tässäpä esimerkissä jos et ota sitä lainaa, et tee euroakaan. Käyttämällä täysin vierasta pääomaa teet sen 890€. Hyvä bisnes 0% omavaraisuusasteella.
Vierailija kirjoitti:
Miten minkään yrityksen omavaraisuusaste voi pudota 90 prossasta nollaan vuodessa? Katselin yhden yrityksen tietoja.
No esim. investoimalla rankasti. Lainarahalla.
Jos se velka on osakkailla, eikö osakkaat näy sitten omistajaluettelossa?
Jos vain yksi omistaja ja omavaraisuusaste nolla niin kaikki pyörii velkarahalla?
Jos kasvattaa yritystä pelkällä velallla ajatuksena myydä se, ostaako kukaan sellaista jolla ei ole yhtään omaa pääomaa. En ainakaan itse ostaisi.
Omavaraisuusaste on tärkeä mittari erityisesti pitkän aikavälin taloudellisen kestävyyden arvioinnissa. Alan standardit vaihtelevat esimerkiksi pääomavaltaisilla aloilla (kuten teollisuus ja kiinteistöala) hyväksytään usein matalampi omavaraisuusaste kuin palvelualoilla.
Joo kyllä ne osakkaat on sitten omistajia myös
On riski pyörittää velkarahalla...
Siis pelkällä velkarahalla. Toki velkavipu joskus toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten minkään yrityksen omavaraisuusaste voi pudota 90 prossasta nollaan vuodessa? Katselin yhden yrityksen tietoja.
No esim. investoimalla rankasti. Lainarahalla.
Itseasassa tämä ei avaa sitä, miten jokin voi pudota nollaan. Vaikka kuinka investoisit lainarahalla, niin eihän se omapääoma katoa - ellei sitä sitten syödä tappioina. Sen osuus voi toki laskea, mutta ei nollaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos se velka on osakkailla, eikö osakkaat näy sitten omistajaluettelossa?
Osakkaat näkyvät osakasluettelossa, mutta osakkeet voivat olla myös piilossa hallintarekisterissä. Luettelosta ei kuitenkaan näy sitä, ovatko osakkaat lainanneet yritykselle.
Pääoma on pitänyt käyttää ja yritys pyörii velalla. Silloin omavaraisuusaste on nolla.
Vierailija kirjoitti:
Jos vain yksi omistaja ja omavaraisuusaste nolla niin kaikki pyörii velkarahalla?
Mikä kaikki? Miten omistajien määrä tähän nyt taas liittyy?
Vierailija kirjoitti:
Jos kasvattaa yritystä pelkällä velallla ajatuksena myydä se, ostaako kukaan sellaista jolla ei ole yhtään omaa pääomaa. En ainakaan itse ostaisi.
No et varmaan noilla taloustaidoilla ostale kovinkaan usein yrityksiä, vai olenko väärässä? Ostajan oma strategia määrittää mitä kannattaa ostaa ja millä ehdoilla. Juurikaan ostotilanteessahan sillä omalla pääomalla ei ole merkitystä - vaan pelkästään perusliiketoiminnan kannattavuudella ja yriyksen taseella.Luonnollisesti yrityksen hintaan vaikuttaa aika tavalla, pitääkö yritystä pääomittaa kaupan jälkeen, mutta kai nyt ostaja pystyy tämän arvioimaan määrittäessään ostettavalle yritykselle käypää hintaa.
Tietenkin taloudellinen tilanne voi olla hyvä. Avaapa nyt, miksi yrityksen pitäisi pyöriä juuri omalla pääomalla?