Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teatterikorkeakoulu arvostetumpi kuin lääkis/oikis?

Vierailija
12.05.2026 |

Sinne on kuitenkin vaikeampi päästä.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä DI?

Vierailija
2/38 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti jos näyttelijätntöitä hakee, teatterikoulu on arvostetumpi kuin lääkis. Jos hakee lääkärintöitä, toisinpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä DI?

Eikai sinne niin vaikea ole?

Vierailija
4/38 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näin ajatellaan asioita, niin kätilö ja ensihoitaja on arvostetumpi kuin lääkäri. Mutta siis, ei lääkkikseen ole todellakaan vaikein päästä. Moneen paikkaan on vielä vaikeampi. 

Vierailija
5/38 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Off topic ikävä kun sinne on niin vaikea päästä ja sitten monet valmistuneet päätyy töiden puutteessa muihin töihin 

Vierailija
6/38 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä DI?

Eikai sinne niin vaikea ole?

Mitä? DI on miesten aatelia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/38 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Nytkin kun noin minuutin katsoo uutta sarjaa "Sekunnit", voi todeta, ettei koulutus mennyt hukkaan.

Vierailija
8/38 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu tasan siitä, kenen arvostuksesta on kyse. Teatterikorkeakouluun täytyy olla hyvin monipuolisesti lahjakas, liikunnallinen, musikaalinen ja nopea reagoimaan, kun taas lääkikseen pääsee hyvillä istumalihaksilla ja normaslilla älykkyydellä. Mutta sitten taas lääkiksen käyneenä voi työskennellä missä tahansa ja auttaa ihmisiä hyvin konkreettisesti, kun taas teatterialalla joutuu usein tekemään hanttihommia saadakseen tehdä teatteria vapaa-aikanaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/38 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään kirjoitus Hesarissa siitä, suositaanko näyttelijöiden lapsia Teakin haussa. Tutkijan mukaan ei suosita, mutta kumma kyllä siinä 1 prosentissa, joka hakijoista sisään pääsee, aina on joku tunnetun näyttelijäperheen vesa. Olenkin ehdottanut, että mitäpä jos valintakokeen tuomaristo koostuisi konsulteista. Näin saataisiin yhteen Suomen kalleimmista koulutuksista varmasti parhaimmat opiskelijat.


(Oma sukulaiseni pääsi sisään, joten mielipiteeni ei kumpua pettymyksestä. Ehkä enemmänkin sisäpiirin tiedosta.) 

Vierailija
10/38 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään kirjoitus Hesarissa siitä, suositaanko näyttelijöiden lapsia Teakin haussa. Tutkijan mukaan ei suosita, mutta kumma kyllä siinä 1 prosentissa, joka hakijoista sisään pääsee, aina on joku tunnetun näyttelijäperheen vesa. Olenkin ehdottanut, että mitäpä jos valintakokeen tuomaristo koostuisi konsulteista. Näin saataisiin yhteen Suomen kalleimmista koulutuksista varmasti parhaimmat opiskelijat.


(Oma sukulaiseni pääsi sisään, joten mielipiteeni ei kumpua pettymyksestä. Ehkä enemmänkin sisäpiirin tiedosta.) 

Kyllähän näyttelijöiden lapsilla yleensä on todella rautainen kokemus lapsiavustajana ja hyvin paljon hiljaista tietoa. Myös hyvä lauluääni periytyy usein. Joten ihme olisi, jos tausta ei auttaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/38 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä DI?

Eikai sinne niin vaikea ole?

Mitä? DI on miesten aatelia

Ei.

Vierailija
12/38 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrkijöiden määrästäkö se vaikeus tulee, eikä tarvitse osata mitään muuta kuin matkimista ja omata lauluääntä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/38 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki voi olla pellejä

Vierailija
14/38 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän riippuu tasan siitä, kenen arvostuksesta on kyse. Teatterikorkeakouluun täytyy olla hyvin monipuolisesti lahjakas, liikunnallinen, musikaalinen ja nopea reagoimaan, kun taas lääkikseen pääsee hyvillä istumalihaksilla ja normaslilla älykkyydellä. Mutta sitten taas lääkiksen käyneenä voi työskennellä missä tahansa ja auttaa ihmisiä hyvin konkreettisesti, kun taas teatterialalla joutuu usein tekemään hanttihommia saadakseen tehdä teatteria vapaa-aikanaan.

Lääkärit ovat selvästi keskimääräistä älykkäämpiä. Sosiaalinen älykkyys on taas sitten toinen asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/38 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki voi olla pellejä

Voi, mutta yhteiskunnan silmissä ovat eliittiä.

Vierailija
16/38 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sitä kukakin arvostetun koulutuksen määrittää. Kaikilla on teoriassa mahdollisuus rakentaa hyvä ura ja päästä hyville tienesteille ja kaikkiin on yleisesti ottaen "vaikea päästä".

 

En nyt tiedä, onko sitä edes tarpeen määrittää, mikä näistä on "arvostetuin". Kaikki ihan täysin toisistaan poikkeavia koulutuksia, jotka tuskin samalle ihmisille on mitenkään vaihtoehtoisia valintoja ainakaan mielenkiinnon kohteiden osalta.

Vierailija
17/38 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä DI?

Eikai sinne niin vaikea ole?

Mitä? DI on miesten aatelia

Miten niin? Sinnehän pääsee käytännössä kuka vaan joka osaa laskea riittävän hyvin. Siellä ei opeteta edes tunnetaitoja tai muuta mistä on hyötyä parisuhteessa.

Vierailija
18/38 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos näin ajatellaan asioita, niin kätilö ja ensihoitaja on arvostetumpi kuin lääkäri. Mutta siis, ei lääkkikseen ole todellakaan vaikein päästä. Moneen paikkaan on vielä vaikeampi. 

Totta. Paljon vaikeampi on päästä esim. lidlin kassaksi kuin lääkäriksi. Silti lääkäreitä arvostetaan enemmän. 

Vierailija
19/38 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritättekö hankkia arvostusta surkean egonne paikkaamiseksi? Herättää ennemminkin sääliä.

Vierailija
20/38 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan ole. Sinne ja lääkikseen hakee eri tyypit. 

Täytyy olla masokisti jos hakee teatterikorkeakouluun. Epävarma ja paska palkka eikä töitä juurikaan ole ilman julkista tukea eikä juuri kukaan työllisty Suomen ulkopuolella (poikkeus vahvistaa säännön).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän