Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenen järjestämä tämä jauheliha juttu on?

Vierailija
15.03.2025 |

Siis ihan yhtäkkiä muka jauhelihan saatavuus heikentynyt ja sen takia hinta nousee. Meidän lähikaupassa on jatkuvasti ollut jauhelihojakin -30% kun eivät muuten mene kaupaksi. Äskenkin kävin katsomassa niin joka laatua oli tarjolla ihan runsaasti.

Mikä taho nyt on päättänyt että jauheliha on saatanasta?

Kommentit (113)

Vierailija
21/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kylällä viimeinenkin karjankasvattaja lopetti seitsemän vuotta sitten ja viime kesänä ensimmäisen kerran tuli mökkiläisiltä valitusta, että heiltä on mennyt maisema. Että jotain pitäisi tehdä, kun on  pelkkää pusikkoa, ennen oli niin nättiä nurmea.

Harmillisesti lehmien pito vain maisemamielessä ei ole kannattavaa. Vähitellen laitumet katoavat, niistä ei ole viljelyyn, metsitykseen kyllä. Taajamien ulkopuolinen Suomi kasvaa umpeen ja sinne on helppo päästä piiloon.

Kulttuurimaisema katoaa ja tilalle kasvaa pusikko ja risukko.

Sehän on hiilinielua, joten ei muuta kuin peltoja metsittämään! Myös hömppäheinän kasvatuksen tukien vähentäminen on suunnitelmissa. Se on juuri sitä heinää, jota hevosten ja lampaitten  lisäksi syövät lihaa ja maitoa tuottavat naudat.

Vierailija
22/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maatalouden alasajo on EU:n juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppiaiden keino nostaa lihan hintaa

Vierailija
24/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vähentänyt lihansyöntiä ja jauhelihan kulutus on vähentynyt yli puoleen. Olen tehnyt tämän terveydellisistä, mutta myös eettisistä syistä. En pidä siitä miten eläimiä kohdellaan noissa lihantuotantolaitoksissa. Olen toki syntinen edelleen, mutta yritän satsata riistaan.

Vierailija
25/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kotimaista maataloutta pitäisi tukea enemmän. Harmi kun lehmätilat vähentynee

Vierailija
26/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jess, voivat alkaa kasvattaa jauheja.

Vierailija
27/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku tuossa keisissä on outoa,

Ei ole 

Vierailija
28/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähi S-marketissa oli  juuri äsken täysin normaali valikoima kaikkia jauhelihoja. Kuopio paikkakunta.

Leipähylly oli kyllä melkoisen tyhjä. Jotain löytyi kuitenkin. 

Vierailija
29/113 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prismasta tein juuri tilauksen niin aika moni oli loppu.Jotain sentään sain.

Vierailija
30/113 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kylällä viimeinenkin karjankasvattaja lopetti seitsemän vuotta sitten ja viime kesänä ensimmäisen kerran tuli mökkiläisiltä valitusta, että heiltä on mennyt maisema. Että jotain pitäisi tehdä, kun on  pelkkää pusikkoa, ennen oli niin nättiä nurmea.

Harmillisesti lehmien pito vain maisemamielessä ei ole kannattavaa. Vähitellen laitumet katoavat, niistä ei ole viljelyyn, metsitykseen kyllä. Taajamien ulkopuolinen Suomi kasvaa umpeen ja sinne on helppo päästä piiloon.

Kulttuurimaisema katoaa ja tilalle kasvaa pusikko ja risukko.

Sehän on hiilinielua, joten ei muuta kuin peltoja metsittämään! Myös hömppäheinän kasvatuksen tukien vähentäminen on suunnitelmissa. Se on juuri sitä heinää, jota hevosten ja lampaitten  lisäksi syövät lihaa ja maitoa tuottavat naudat.

Vaikka olet olevinasi vitsikäs...

Metsä sitoo hiiltä vasta yli 20v iässä, siihen asti se on päästölähde.

Perinnebiotoopit ovat monimuotoisuudelle äärimmäisen tärkeitä, ja monimuotoisuus auttaa ekosysteemiä sietämään äkillisiä muutoksia esim. ilmastolla.

Siksi laiduntamista etelä-Suomessa pitäisi heti lisätä.

Laiduntavan elukan liha ei kuitenkaan ole sitä halvinta arkileikkelettä mitä tehotuotannolla saadaan.

Vaan pääsiäisenä suomalaiset ostaa taas Uusiseelantilaista karitsaa kun eihän sitä täällä juuri edes tuoteta kun ei kukaan halua maksaa oikeaa hintaa. Lihaa ei arvosteta, se on itsestäänselvyys.

Vierailija
31/113 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ap tarkoittaa? Lihan saatavuus on samaan aikaan heikentynyt ja ylitarjontaakin on? Hinnat nousee ja tarjoustuotteitakin on tarjolla?

Ja sitten on joku (anna kun arvaan vihervassarit) päättänyt että jauheliha on saatanasta? Miten se liittyy tähän hintojen samanaikaiseen nousuun ja laskuun?

Jauheliha puhututtaa🤔

Vierailija
32/113 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukkukauppias maksaa naudanlihasta tuottajalle max 2c/kg ja myy sen eteenpäin kauppiaalle lihapalasta riippuen 10-80e/kg.

Kauppias ottaa 30% voiton joten kuka onkaan rosvosektorin pahis??

Vierailija
33/113 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa siis hamstrata pakastin täyteen hyvissä ajoin ennenkuin hinnat karkaavat.

Vierailija
34/113 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös ihmetellyt, mistä ne jauhelihat on loppu. Jokapaikassa on ollut ihan hyvin saatavilla. 

Vierailija
35/113 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkein raaka-aine eli jauhe on nyt loppu.

Vierailija
36/113 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prismasta tein juuri tilauksen niin aika moni oli loppu.Jotain sentään sain.

Hyvin oli Tampereella Prismassa eilen jauhelihaa. Lidleissäkin on ollut hyvin monessa, myös pienissä k-kaupoissa. 

Vierailija
37/113 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trotskilaisten juoni.

Vierailija
38/113 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maatalouden alasajo on EU:n juttu.

Ei ole. EU pelasti Suomen maatalouden koska EU haluaa pitää maatalouden perheviljelypohjaisena. Ennen EUta maatalouspolitiikka muuttui aina neljän vuoden välein täysin, mutta nyt EU aikana se on ollut paljon ennustettavampaa.

Vierailija
39/113 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä en osta kaupasta sitten mitään muutakaan ellei siellä ole jauhelihaa. Kummallinen juttu tosiaan. Olen nyt boikotoinut Prismaa sen takia. Cittareista sentään saa välillä. Mua ei haittaa maksaako se 400g paketti 4, 5 tai 6 euroa. Kyllä markkinatalouden pitäisi toimia niin että alalle tulee lisää tuottajia jos siitä saa paremman korvauksen.

Vierailija
40/113 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä en osta kaupasta sitten mitään muutakaan ellei siellä ole jauhelihaa. Kummallinen juttu tosiaan. Olen nyt boikotoinut Prismaa sen takia. Cittareista sentään saa välillä. Mua ei haittaa maksaako se 400g paketti 4, 5 tai 6 euroa. Kyllä markkinatalouden pitäisi toimia niin että alalle tulee lisää tuottajia jos siitä saa paremman korvauksen.

Elämme siis muussa kuin markkinataloudessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän