Jos sinulla ei olisi lapsia, niin viettäisitkö joulua?
Minä en viettäisi joulua yhtään, ellei minulla olisi kahta jo aikuista lasta. He tulevat joka vuosi kotiin. Ja minä raadan kaiken joulun eteen. Teen sellaisen joulun, mihin he ovat tottuneet. Minua ei kiinnosta tippakaan joulu eikä ruuat eikä koristeet. Mikään. Miten voi elää omaa elämää, kun minulta odotetaan joka vuosi tätä sirkusta? Minä myös maksan kaiken, eli kalliiksi tulee. Haluaisin käyttää jouluun kulutetut rahat matkailuun. Jos olisimme kahden miehen kanssa, en tekisi yhtään mitään joulujuttuja.
Kommentit (72)
En, enkä silloin jos olisi aikuiset lapset. Jos pienet lapset niin sitten kevytversio.
Viisi lasta. Joista neljä aikuista. Nuorin on 10 v. Mies tekee kaikki ruoat. Hänen veljensä tulee aattona syömään. Minä siivoan. En tee muuta. Haluaisin olla Joulut meidän mökillä Lapissa, mut näin on nyt menty 25 vuotta.
Ei sinua kukaan pakota tuohon. Eikö lapsillasi ole kumppaneita tai omaa perhettä? Jos ovat sinkkuja, mikä estää teitä porukalla lähtemään vaikka ulkomaille jouluksi?
Etkö saa aikuisena ihmisenä suutasi auki??
Lapsetkin jo aikuisia???
Joo.
Oletko koskaan ajatellut, ap, että sinä olet aikuinen ihminen ja siis vastuussa omasta elämästäsi. Jos sinä aikuisena ihmisenä valitset valmistaa marttyyrimaisesti joulun aikuisille lapsillesi, vaikka haluaisit tehdä jotain muuta, voit syyttää vain itseäsi siitä.
Menisin oman äidin tai isän luo viettämään joulua eli kyllä viettäisin.
Mikset mene vuorostasi lastesi luo joulun viettoon nyyttärillä meininkillä, kaikki tuo jotakin. Toiminut ainakin meillä jo kaksi joulua.
Minulla ei ole lapsia.En vietä joulua!
En todellakaan. Lasten takia joulua on aina juhlittu. Tänä vuonna lähdemme lämpimään. Minua ei yhtään kiinnosta mikään jouluun viittaava. Vuosi vuodelta joulu näkyy yhä vähemmän meillä, kuusta ei ole ollut enää vuoteen. Kun lapset ovat omillaan, loppuu joulunvietto. Saavat toki tulla kylään ja voidaan tilata vaikka pizzaa.
AP: eikö lapsille voisi sanoa, että nyt ei enää. Voisiko olla, että he tulevat, kun ajattelevat sinun haluavan?
No tietysti. Viikkoa ennen joulua kuusen koristelen. Kyntteliköt esille.ja laitan kodin kaikin puolin kauniiksi ja tunnelmalliseksi, torttuja paistan jne.
Se joulun odotus on parhainta.jos en mene kenenkään luo ,jo vuoden aikana järjestelen, että kutsun jonkun viettämään aattoa kanssani ja jää myöskin joulupäiväksi.
Jos ole itsekseni , laulelen joululauluja ja kuuntelen joulumusiikkia sekä soita joleekkin/joillekkin ihmisille ,jotka tiedän olevan yksin ja asuvat ehkä kauempana. Ilahdutan näin heitä ja itseäni.
Tämä on se kaikkein idioottimaisin vastaus mitä kaikki osaavat jo odottaakin, mutta sanon sen SILTI: Ole kiitollinen kun sulla on lapsia. 😀 Mulla ei ole. Kattaisin mieluusti joulupöydän perheelle, mutta kun en sellaista koskaan saanut. Ja jos sua rahanmeno painaa, sano siitä suoraan aikuisille lapsillesi. Että jos he voisivat vaikka ostaa kinkun ja sä hoidat muut, tai miten tahansa se kaikille sopiikin. Hyvää joulua nyt kuitenkin teille kaikille.🌲
Olen lapseton ja vietän joulua vimpan päälle 😁
Ap,en ymmärrä sun vinkumistasi. Jos et halua viettää joulua niin et vietä. Piste.
Viettäisin varmaan. Sain esikoisen kyllä jo parikymppisenä enkä ollut ennen lasta mitenkään joulua järjestänyt vaan mennyt porukoille valmiiseen pöytään. Olin silloinkin kyllä jo panostanut lahjoihin, pukeutumiseen ja nautin siitä, että yhdessä käytiin vaikka luistelemassa, tavattiin kaikki rakkaat ja katsottiin elokuvia. Tykkään fiilistellä ja jos ei olisi lapsia, kyllä varmaan viettäisin ainakin pienimuotoisesti joulua, koristelisin ja askartelisin ja kävisin ehkä joulun alla konserteissa jne. Ihan varmaan, tykkään kaikista syistä ja tekosyistä juhlia.
Lasten takia vietetään ja itsekin nautitaan, ovathan lapset parasta mitä elämä on meille antanut.
Mutta sitten kun ovat aikuisia ja jos Luoja suo meidän olevan vielä terveitä ja elossa, teemme varmasti jotain helpompaa ja kevyempää esim jossain lomakohteessa.
Ei ole lapsia. Vietän joulua pienimuotoisesti eli laitan jonkun kynttelikön ja pari joululiinaa. En syö perinteisiä jouluruokia, kavereiden kanssa kyläilemme. Vanhemmat ovat kuolleet ja lähisukulaiset asuvat kaukana. Ei minulla ole joulua vastaan mitään mutta mitään hysteeristä hössötystä en halua.
Mutta jos molemmat olisi kuolleet
Tietysti. Vietin joulua esimerkiksi viime vuonna kun olin yksin ja aikuiset lapset perheineen eivät tulleet käymään. Ruokaakin laitoin melkein jokaista sorttia kuin aina muutoin. Ero muutamiin aikasempiin jouluihin oli se että ostin tai tein itse kaiken itse. Joulukuusen vaikkapa virittelin joulukuun alkupäivinä ja siitä riitti iloa pitkäksi aikaa minulle ja kissalle samoin.
Ne jotka ovat kotoa pois muuttaneet niin eikö niiden olisi jo aika alkaa kehittelemään omat joulu perinteensä. Me olemme kotoa lähdön jälkeen laittaneet omat joulumme vaikka ei ole lapsia. Entistä enemmän ostetaan kaikki valmiina tai puolivalmiina.
Jos tuollaiseen täyshoitoon totuttaa niin eihän siitä loppua tule.
Mulla on yksi teini ja aika vaatimaton joulu. En mä ap ymmärrä, miksi et voi sanoa,että lähdet jouluksi reissuun
Kyllä mä ainakin teen niin jos haluan.