Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenen järjestämä tämä jauheliha juttu on?

Vierailija
15.03.2025 |

Siis ihan yhtäkkiä muka jauhelihan saatavuus heikentynyt ja sen takia hinta nousee. Meidän lähikaupassa on jatkuvasti ollut jauhelihojakin -30% kun eivät muuten mene kaupaksi. Äskenkin kävin katsomassa niin joka laatua oli tarjolla ihan runsaasti.

Mikä taho nyt on päättänyt että jauheliha on saatanasta?

Kommentit (113)

Vierailija
101/113 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseä lähinnä ihmetyttää että miten se saatavuus loppui kuin seinään? Ymmärtäisin tuon tilojen vähenemisen jos olisi ollut pidemmän aikaa jo puutteita satunnaisesti tai valikoima olisi vähentynyt. Viimeiset 10 vuotta meidän prismassa on AINA ollut jauhelihaa ja valikoima suuri, koskaan en ole jäänyt ilman pakettia, nyt yhtenä päivänä ne vaan loppui eikä sen koomin ole näkynyt eli en jotenkin osaa uskoa nyt tuohon tilojen vähenemiseen. Siksi tämä ihmetyttää. Epäilen myös jotain hinnoittelujuttuja nyt.

Itsehän toki mieluiten ostaisin lihat suoraan tiloilta, MUTTA en ymmärrä miten ne myyvät siellä kalliimmalla kuin mitä myyvät suurille "lihataloille" ja kalliimmalla mitä kaupoissa. Voisin maksaa tilalle suoraan sen mitä maksan kaupassakin niin minun olettamuksen mukaan tuottaja saisi tuosta jo paljon enemmän voittoa kuin lihataloille myymällä? Voiko joku oikaista jos näin ei ole.

Juuri tämä ihmetyttää, yhtäkkiä ei paketin pakettia jauhelihaa missään kaupassa. Hamstraus selittänee osan mutta kaikkineen on kyllä todella outoa. Luulisi valtiovallankin kohta puuttuvan, on kuitenkin tietynlaisesta huoltovalmuudestakin kyse. Moni perhe alkaa olla ongelmissa koska jauheliha perusruokaa, millä korvata se ja mistä jatkossa saa rautaa yms.

Vierailija
102/113 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseä lähinnä ihmetyttää että miten se saatavuus loppui kuin seinään? Ymmärtäisin tuon tilojen vähenemisen jos olisi ollut pidemmän aikaa jo puutteita satunnaisesti tai valikoima olisi vähentynyt. Viimeiset 10 vuotta meidän prismassa on AINA ollut jauhelihaa ja valikoima suuri, koskaan en ole jäänyt ilman pakettia, nyt yhtenä päivänä ne vaan loppui eikä sen koomin ole näkynyt eli en jotenkin osaa uskoa nyt tuohon tilojen vähenemiseen. Siksi tämä ihmetyttää. Epäilen myös jotain hinnoittelujuttuja nyt.

Itsehän toki mieluiten ostaisin lihat suoraan tiloilta, MUTTA en ymmärrä miten ne myyvät siellä kalliimmalla kuin mitä myyvät suurille "lihataloille" ja kalliimmalla mitä kaupoissa. Voisin maksaa tilalle suoraan sen mitä maksan kaupassakin niin minun olettamuksen mukaan tuottaja saisi tuosta jo paljon enemmän voittoa kuin lihataloille myymällä? Voiko joku oikaista jos näin ei ole.

Kun liha loppuu, niin se loppuu. Totta kai lihaa on jaettu kauppoihin niin kauan kuin sitä riitti. Niin kauan kuin lihatalojen puskurivarastoissa riitti jaettavaa, niin kaupassa oli lihaa. Ja kun puskurivarastot tyhjenivät, niin siitä se yhtäkkinen lihapula alkoi. Ei tuossa mitään ihmeellistä ole. Eikä mitään mikä olisi vaikeaa ymmärtää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/113 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haet elävän eläimen tilalta samalla hinnalla kuin teurastamo hakee, niin saat lihan samalla hinnalla kuin teurastamo saa. Toki pientä lisää saatat joutua maksamaan siitä, että sinulle tullaan erikseen antamaan se yksi eläin. Se on tehotonta työajan käyttöä viljelijälle.

Jos haluat jotain lisäpalveluja, kuten lihan teurastettuna, paloiteltuna ja pakattuna, niin nuo maksavat.

Silti edelleen voit saada tilalta suoraan edullista lihaa, kun ostat sitä suurissa erissä, esim. naudan neljännes käsittelemättömänä. Jos taas haluat lihan 400 gramman paketeissa jauhettuna ja valmiiksi pilkottuna, niin hinta nousee vähintään kaupan hintoihin ja mahdollisesti ylikin. Pienten toimitusten kanssa näpertelystä ei saa tehokasta, vaan se on sitten yksilöllistä palvelua ja käsityötä, josta joutuu maksamaan.

Suosittelen suurien erien ostamista suoraan tiloilta.

Vierailija
104/113 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vaan ettei nautojen kiduttaminen enää kannata. Naudanlihan pitää olla ylellisyystuote ja hinta tulee nousemaan. Se on vain ja ainoastaan oikein. Siitä hyötyvät eläimet, maapallo ja ihmisten terveys. Se harmittaa joitain ihmisiä mutta sillä ei ole merkitystä. 

Vierailija
105/113 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä en osta kaupasta sitten mitään muutakaan ellei siellä ole jauhelihaa. Kummallinen juttu tosiaan. Olen nyt boikotoinut Prismaa sen takia. Cittareista sentään saa välillä. Mua ei haittaa maksaako se 400g paketti 4, 5 tai 6 euroa. Kyllä markkinatalouden pitäisi toimia niin että alalle tulee lisää tuottajia jos siitä saa paremman korvauksen.

Mitäpä lottoat, kauanko menee elukan kasvattamisessa teuraskokoon ja mitä se vaatii? 

Vierailija
106/113 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala. Tehotuotantoeläinten pito on todellakin saatanasta ja noita lehmiä mm. R aiskaillaan jotta miesvauvat saavat maitoa. Eikö tuo nyt ole saatanallisuutta pahimmillaan?

Vierailija
107/113 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihansyöjien on pikku hiljaa aika alkaa opettelemaan mistä tosiaan saa niitä ravinteita. Aloittakaa vaikka sen lehmän ruokavaliosta: soijasta ja viherkasveista.

Vierailija
108/113 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä vaan ettei nautojen kiduttaminen enää kannata. Naudanlihan pitää olla ylellisyystuote ja hinta tulee nousemaan. Se on vain ja ainoastaan oikein. Siitä hyötyvät eläimet, maapallo ja ihmisten terveys. Se harmittaa joitain ihmisiä mutta sillä ei ole merkitystä. 

Kidituksesta ylellisyyttä. Kuuletko edes itse mitä sanot?

Vierailija
109/113 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä en osta kaupasta sitten mitään muutakaan ellei siellä ole jauhelihaa. Kummallinen juttu tosiaan. Olen nyt boikotoinut Prismaa sen takia. Cittareista sentään saa välillä. Mua ei haittaa maksaako se 400g paketti 4, 5 tai 6 euroa. Kyllä markkinatalouden pitäisi toimia niin että alalle tulee lisää tuottajia jos siitä saa paremman korvauksen.

Yhden lehmän ravinnolla ruokkii 16 ihmistä.

Mitäpä lottoat, kauanko menee elukan kasvattamisessa teuraskokoon ja mitä se vaatii? 

Vierailija
110/113 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kasvissyöjä mutta tutkitusti lapsrt hyötyvät lihasta. En osaa pelkästään  kasvisruokaa laittaa lapsille ja esim vegaanilasten aivot kehittyvät hitaammin ihan tutkitusti.

Onko teillä luhansyönnin vastustajilla lapsia? Omat vegaanitutut tarjoavat lihaa ja maitotuotteita lapsilleen.

Vierailija
111/113 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samat asiat on ihmetyttäneet minuakin. 

Ja jos ne nuo lihatalotkin riistää tuottajia, niin miksei tuottajat perusta yhdessä omaa lihataloa ja vaikka lihamyymälöitäkin? Tehostaisivat näin toimintaa, saisivat itselleen selvästi enemmän ja kuluttajatkin vielä selviäisivät vähän halvemmalla.

Ehkä jokin tämäntyyppinen toiminta on se syy, miksi ulkomailla ei ole hypermarketteja, vaan supermarketit on pikkukauppoja ja sen lisäksi on erikseen kaikki lihakaupat, leipäkaupat, kalakaupat, vihanneskaupat... (ja ruoka selvästi halvempaa kuin täällä)

Vierailija
112/113 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinusta huolimatta toiset voivat tykätä jauhelihasta. Itsekään en voi sietää selleriä, mutta muut saavat sitä kyllä syödä.611

Vierailija
113/113 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juokaa maitoa!

Tissistä vieroituksen jälkeen ei ihminen/eläin tarvitse maitoa, niin on evoluutio päättänyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi