Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyväosaisten on vaikea ymmärtää kuormaa, missä huonompiosaiset usein lisää

Vierailija
13.03.2025 |

Kun pitää aina huolehtia rahasta ja sen puutteesta.

Kun pitää murehtia sairauksista. 

Kun ei ole tukiverkkoja, ei välttämättä ketään joka voisi auttaa. 

Kun ei opi asioita yhtä helposti kuin muut. 

Kun on paljon huonoja ihmissuhdekokemuksia.

Kaikki vaikuttaa negatiivisesti psyykkiseen ja fyysiseen terveyteen, sekä sosiaalisiin suhteisiin. Huono-osainen kantaa harteillaan usein paljon raskaampaa kuormaa, kuin se hyväosainen. Usein hän kantaa niitä raskaampia kuormia myös pidempään, siinä missä hyväosainen pystyy hyödyntämään esim. rahaa tai sosiaalisia kontakteja kuormaa vähentääkseen, jos sellaista osuu kohdalle. 

Nykyinen hallitus lisää juuri näiden riskiryhmien kuormaa, heidän, jotka ovat jo valmiiksi vaikeassa asemassa. Työttömät, sairaat, yksinhuoltajat, opiskelijat Ei ole reilua, että kannettavaa lisätään heille, joilla on sitä jo valmiiksi enemmän kuin muilla. 

Kommentit (169)

Vierailija
141/169 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä-osaisillakin voi olla oppimisvaikeuksia, sairauksia, huonoja ihmissuhteita ja yksinäisyyttä. Joillakin ei ole mitään muuta kuin rahaa (ja työ). 

Rahalla saa apua aika hyvin. 

Vierailija
142/169 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sairastanut kaksi vakavaa sairautta. Pienestä pitäen ymmärsin, että rahan eteen on tehtävä työtä. Velkaa ei voi ottaa muuhun kuin omaan asuntoon. On tultava toimeen vähällä, että raha riittäisi. Työtä kannattaa terveenä tehdä niin paljon kuin jaksaa nuorena. 

Juu, kannattaa tehdä töitä. Olen tehnytkin. Enkä ole velkaantunut ja olen säästänytkin. Mutta jos ei saa töitä? Nyt on tilanne se, että ei ole muuta vaihtoehtoa kuin olla työttömänä. Tätä on näköjään vaikea joidenkin eläkeläisten ymmärtää, joiden oma kokemus rajoittuu vain siihen aikaan kun aina sai jotakin töitä. Tämä on muuttunut. Kannattaa kääntää aivoissa nyt jotain nappia kohti nykyaikaa. -Eri. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/169 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä minun nyt sitten pitäisi tehdä?

Olen takuulla tehnyt oman osani olemalla töissä 12-vuotiaasta lähtien vanhemmilleni, läpi koulun, läpi ylioppilaskirjoitusten ja opiskelujen, sitten suoraan virkaan, josta seuraavaan työpaikkaan ilman taukoja. En ole kuluttanut yhteiskunnan varoja työttömyydellä, asumistuilla tai lasten tekemiseen liittyvillä kuluilla. 

Minun olisi pitänyt 12-vuotiaani tajuta olevani hyväosainen ja jättää oma osani tekemättä, että yhteiskunta olisi tasapäistynyt? Jos kaikista haluttaisiin mahdollisimman tasa-arvoisia, kaikkien lapset pitäisi ottaa huostaan viimeistään kaksivuotiaana. 

Ja ymmärtäkö sinä sitä 12-vuotiasta joka teki töitä omille vanhemmilleen? Kuinka paljon luulet, että siin

Tietenkin on jäänyt, kun lapsuus ylipäänsä on jäänyt kesken. Enhän minä huvikseni pitkää terapiaa käynyt. Onnekseni olen toipunut äärimmäisen hyvin. 

Vierailija
144/169 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen taistellut itseni siihen pisteeseen missä nyt olen ahkeruudella ja sisulla. Ahkeruus palkitaan ja jollei käy töissä, ei tarvitse syödäkään.

Vierailija
145/169 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten minua ihmetyttää tuo ymmärtämisen ja empatian vaatiminen. Ikään kuin tässä maassa  päätöksiä tehtäisi ymmärtämättä mitä ne oikeasti tarkoittavat. Kun ei niitä päätöksiä tehdä millään tunneperusteella, empatialla tai lämpimällä ymmärryksellä. Meillä on tässä maassa liian vähän rahaa ja liian paljon ihmisiä, jotka katsovat tarvitsevansa ja olevansa oikeutettuja toisten ihmisten tukeen. Pitää tehdä valintoja. Siellä pitää miettiä, että saako syöpälapsi hoitoa Suomessa tai tehdäänko hampaiden oikomishoitoja julkisella. Entä maksetaanko Martalle hoivakotiin kuinka monta vaippaa päivässä vai korkeampi vuokra pitkäaikaistyötön Villelle. Se käytettävissä oleva raha ei koskaan riitä kaikille, niin, että jokainen olisi tyytyväinen, että kiitos nyt riittää. 

Elämässä ei ole koskaan ollut ennustettavuutta ja siihen pitää varautua. Mutta nyt tuntuu olevan vallalla ajatus, miksi varautua kun valtio vastaa kaikista riskeistä. Valtio ja KELAhan ovat vakuuttaneet meidät kaikkia toimentuloriskejä vastaan! 

Olen tohtinut epäillä, että yksikään poliitikko uskaltaisi sanoa, että meidän suurin ongelmamme on juuri valtio, liian suuret menot, liian suuret eläkkeet, liian suuret tuet, liian suuret ilmaiset palvelukset. Koomista, että maassa, jonka julkinen sektori on ehkä maailman suurin ja joka vain kasvaa, hoetaan kilpaa, että nyt riittävät leikkaukset

Ongelma on siinä, että hyvinvointivaltio tuottaa oman tuhonsa siemenet. Julkiset menot jatkavat kasvuaan vääjäämättä, koska ilmaishyödykkeiden kysyntä on ääretöntä. Ääretöntä se jo muutenkin, mutta poliitikot ovat vain luvanneet ja luvanneet lisää, vaikka tietävät, että menoja ei kyetä rahoittamaan verovaroin. 

Vierailija
146/169 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miten voi olla hyväosainen ja noin yksiviivainen älykkyydeltään? 

Olisko se vino pino "huonoja valintoja" elinolosuhteet, joissa on elänyt ja kasvanut eikä ole muuta nähnyt eikä muusta tiedä? Et sinäkään pystyisi tuosta vaan ryhtymään kuninkaalliseksi tai miljardööriksi tai edes pörssiyhtiön johtajaksi. Sinä itsekin kuljet sitä samaa uraa "teet valintoja", mihin olet syntynyt. 

Ja siis joo "hyväosainen" olen itsekin. 

Se on kuitenkin kaikista kalleinta, on sitten köyhä tai sairas tai ei, että on positiivinen elämänasenne. "

Ei ole muuta nähnyt eikä muusta tiedä? Hyväosaisten ja huono-osaisten lapset ovat ihan siellä samassa peruskoulussa saamassa saman opetussuunnitelman mukaista opetusta. Istuvat samoilla opotunneilla ja tutustuvat työelämään. Ei tarvitse ryhtyä pörssiyhtiön johtajaksi vaan elättää itsensä kuten normaali ihminen.

Vierailija
147/169 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen entinen köyhä ja melkein syrjäytynyt, nykyään vakavaraista keskiluokkaa. Lapsuudenperheeni oli köyhä (ei päihdeongelmia tai muuta, mutta vanhempani saivat huonot eväät elämään ja tekivät nuorena taloudellisesti typerän ratkaisun alkamalla pienviljelijöiksi) ja olin itsekin pienituloinen aina kolmikymppiseksi asti. 

Ihmiset joilla on keskiluokkainen ja taloudellisesti vakaa lapsuus ja nuoruus ja ns. suora putki työelämään eivät kokemukseni mukaan ymmärrä mitä taloudellinen stressi on. Nyt kun korot nousivat, niin osalla oli ensimmäistä kertaa elämässään tilanne, jossa rahasta on oikeasti tiukkaa. 

Eivät ymmärräkään. Kehuvat kovasti resilienssiään, vaikkeivät koskaan ole joutuneet testaamaan sitä todellisuudessa. Elävät täysin omassa kuplassaan. Elämän pienet haasteet ovat heille suuria vaikeuksia. Ehkä hyvä etteivät joudu mitään pahempaa kokemaan, kun eivät selviäisi. 

Vierailija
148/169 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten minua ihmetyttää tuo ymmärtämisen ja empatian vaatiminen. Ikään kuin tässä maassa  päätöksiä tehtäisi ymmärtämättä mitä ne oikeasti tarkoittavat. Kun ei niitä päätöksiä tehdä millään tunneperusteella, empatialla tai lämpimällä ymmärryksellä. Meillä on tässä maassa liian vähän rahaa ja liian paljon ihmisiä, jotka katsovat tarvitsevansa ja olevansa oikeutettuja toisten ihmisten tukeen. Pitää tehdä valintoja. Siellä pitää miettiä, että saako syöpälapsi hoitoa Suomessa tai tehdäänko hampaiden oikomishoitoja julkisella. Entä maksetaanko Martalle hoivakotiin kuinka monta vaippaa päivässä vai korkeampi vuokra pitkäaikaistyötön Villelle. Se käytettävissä oleva raha ei koskaan riitä kaikille, niin, että jokainen olisi tyytyväinen, että kiitos nyt riittää. 

Ei empatia tarkoita sitä, e

Auts. Tässä on kyllä malliesimerkki siitä, missä ketjussa on puhuttu eli hyväosaisten sokeutumisesta. 

Vierailija
149/169 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tämä hallitus on näköjään saanut jopa osan huono-osaisistakin uskomaan, että jostain on pakko leikata. Oikeasti ei ole! Älä usko kaikkea p-tä mitä sinulle syötetään, vaan opiskele faktat. Suomella on edelleen erittäin hyvä luottoluokitus. Suomella on velan lisäksi myös saatavia ulkomailta, mistä hallitus vaikenee kuin muuri. Kokonaisuus ei ole huono. Lisäksi mikään maa ei ole koskaan maksanut valtionvelkaansa pois, eikä Suomenkaan ole tarkoitus maksaa. Hallitus käyttää velkaantumista tekosyynä, jotta voi toteuttaa oman agendansa mukaista politiikkaa. Jos Kokoomus olisi saanut aikoinaan päättää, niin Suomessa ei edelleenkään olisi edes terveyskeskuksia eikä peruskoulua. 

Tämä nyk

Tämä teksti on suorastaan huolestuttavaa lukea. Kirjoittaja artikuloi selvästi, vaikuttaa sivistyneeltä ja fiksulta henkilöltä. Saman aikaisesti hän on täysin oman kuplansa sokaisema. Miten kukaan koulutettu ihminen voi ajatella, että yli varojen velalla eläminen on jollain lailla tavoiteltava olotila?  

Koska tämä tilanne johtuu tilapäisestä tarpeesta, suurten ikäluokkien hoivan tarpeesta elämänsä loppupuolella. Tämä ei ole pysyvä tilanne, vaan kääntyy laskuun viimeistään vuoden 2030 tienoilla. Sitä paitsi osa "velkaantumisen kasvusta" johtuu pelkästään lainojen korkomenojen kasvusta, joka on jo tasaantunutkin. Kyse ei ole yli varojen elämisestä. Myös suurten ikäluokkien hoivakuluihin olisi pitänyt varautua jo vuosikymmeniä sitten. Se olisi ollut näiden suurten ikäluokkien itsensä hoidettavissa ollut asia. On täysin moraalitonta jättää varautumatta ja leikata nyt yhteiskunnan vähäosaisimmilta. 

Vierailija
150/169 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sairastanut kaksi vakavaa sairautta. Pienestä pitäen ymmärsin, että rahan eteen on tehtävä työtä. Velkaa ei voi ottaa muuhun kuin omaan asuntoon. On tultava toimeen vähällä, että raha riittäisi. Työtä kannattaa terveenä tehdä niin paljon kuin jaksaa nuorena. 

Juu, kannattaa tehdä töitä. Olen tehnytkin. Enkä ole velkaantunut ja olen säästänytkin. Mutta jos ei saa töitä? Nyt on tilanne se, että ei ole muuta vaihtoehtoa kuin olla työttömänä. Tätä on näköjään vaikea joidenkin eläkeläisten ymmärtää, joiden oma kokemus rajoittuu vain siihen aikaan kun aina sai jotakin töitä. Tämä on muuttunut. Kannattaa kääntää aivoissa nyt jotain nappia kohti nykyaikaa. -Eri. 

Meille on kehittynyt maahanmuuton myötä uusi värikoodilla varustettu paarialuokka, joka samalla jakaa työt ja niiden tekijät arvostettuihin-, ja paskaduuneihin, eli suomalainen käy mielummin fattalla, kun tekee paskaduunia. 

Vierailija
151/169 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei empatia tarkoita sitä, e

Ikenet verillä? Tässä on oikeastaan yksi hyväosaisen ja huono-osainen ero. Itse olen opiskellut kaikkea maan ja taivaan väliltä, on ammattikoulututkinto, ylioppilastutkinto, amk ja päälle yliopisto. Kaksi korkeinta tutkintoa tein kokopäivätyön ohessa erittäin haastavassa elämäntilanteessa perheellisenä. Valmistuin ennen tavoiteaikaa. Koska onnekseni olen syntymälahjana saanut ihan ok älynlahjat niin en minä kyllä ikenet verillä opiskellut, vaikka en lomia moneen vuoteen pitänytkään. Ja työskentelen esihenkilötasolla.

Ja tässäpä onkin ero siihen, että ne, joilla on esimerkiksi oppimisvaikeuksia tai hitautta oppimisessa jne voivat ihan oikeasti tehdä enemmän töitä ja olla ahkerampia kuin esimerkiksi minä. Muistan jo yläasteelta, kun yksi ystävä teki hillittömän määrän töitä esimerkiksi kokeeseen ja silti arvosana saattoi olla 6. Itse luin ennen tuntia välkällä ja olin se ns. kympin tyttö. Ystäväni oli varmasti paljon _ahkerampi_.

Vierailija
152/169 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen entinen köyhä ja melkein syrjäytynyt, nykyään vakavaraista keskiluokkaa. Lapsuudenperheeni oli köyhä (ei päihdeongelmia tai muuta, mutta vanhempani saivat huonot eväät elämään ja tekivät nuorena taloudellisesti typerän ratkaisun alkamalla pienviljelijöiksi) ja olin itsekin pienituloinen aina kolmikymppiseksi asti. Ihmiset joilla on keskiluokkainen ja taloudellisesti vakaa lapsuus ja nuoruus ja ns. suora putki työelämään eivät kokemukseni mukaan ymmärrä mitä taloudellinen stressi on. Nyt kun korot nousivat, niin osalla oli ensimmäistä kertaa elämässään tilanne, jossa rahasta on oikeasti tiukkaa. 

Eivät ymmärräkään. Kehuvat kovasti resilienssiään, vaikkeivät koskaan ole joutuneet testaamaan sitä todellisuudessa. Elävät täysin omassa kuplassaan. Elämän pienet haasteet ovat heille suuri

Älähän yleistä. Olen syntynyt ylemmän keskiluokan perheeseen ja myös isovanhempani edustivat ylempää keskiluokkaa, samoin heidän vanhempansa. Ei minulla ehkä ole omakohtaista kokemusta taloudellisesta stressistä, mutta olen asunut monissa maissa ja nähnyt monenlaista elämää. Kokenut myös monenlaista, selvinnyt syövästä ja kokenut oman lapsen vakavan sairastumisen. Raha ei tuollaisissa asioissa paljon lämmitä. Suomessa on kuitenkin minusta tosiaan asiat hyvin. 

Vierailija
153/169 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen entinen nuorisorikollinen /koulun keskeyttänyt. Ensimmäiset 25 vuotta olivat aika rankkoja, sitten löysin elämäni rakkauden ja sain tyttären. Otin itseni niskasta kiinni ja menin töihin oppipojaksi ja tein ahkerasti töitä. Nytt 50v on neljä lasta ja kolme lastenlasta oma yritys oma talo ja kesämökki. Sen olen matkan varrella oppinut että valittamalla mikään ei parane, jos haluaa jotain elämältä on oltava valmis tekemään sen eteen töitä. Tämä maa on täynnä mahdollisuuksia. 

Vierailija
154/169 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut aineellisesti ja älyllisesti hyväosainen valtaosan elämästäni. Ihmissuhteellisesti osaton. 

Kun "meni hyvin", tiedostin koko ajan sen, miten paljon kaikki on kiinni siitä, millaisiin olosuhteisiin sattuu. Kun menetin työkykyni, säästöni ja työpaikkani, tiedostan koko ajan, että jotkut elävät tätä koko ikänsä. Se on todella raskas ajatus ja olen pahoillani heidän puolestaan. Itselläni on myös ollut säästöjen avulla mahdollisuus hoidattaa itseäni myös yksityisellä puolella. 

Eikö työttömyys vaikutakin itsetuntoon? Muistan kun olin töissä niin olin paljon itsevarmempi ja tuntui että vedän samaa köyttä muiden töissä käyvien kanssa. Työttömyydestä ei viitsi sanoa kellekään kun pitävät loisena ja ei ole minkään arvoinen.

Vierailija
155/169 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa siinä että Suomessa voit vaurastua töitä tekemällä. 

Vierailija
156/169 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille on kehittynyt maahanmuuton myötä uusi värikoodilla varustettu paarialuokka, joka samalla jakaa työt ja niiden tekijät arvostettuihin-, ja paskaduuneihin, eli suomalainen käy mielummin fattalla, kun tekee paskaduunia. 

Minusta ei ole olemassa paskaduuneja. Kaikki työ kelpaisi kyllä, mutta ei akateemisesti koulutettu liki 50-vuotias setämies kelpaa noihin käytännön töihin. Eikä auta perustaa omaakaan yritystä, koska ei se kauppa kävisi yksityisyrittäjänkään yhtään sen paremmin kuin tuolla konkurssiin menneellä entisellä työnantajalla. Mitä muuta tässä voi tehdä kuin olla työttömänä? Fatta ei koske niitä, jotka ovat ikänsä töitä tehneet ja säästöjä kertynyt. 

Vierailija
157/169 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta ei ole olemassa paskaduuneja. Kaikki työ kelpaisi kyllä, mutta ei akateemisesti koulutettu liki 50-vuotias setämies kelpaa noihin käytännön töihin. Ei

Minä opiskelin 53 vuotiaana irtisanomisaikana nuohoojan ammattitutkinnon ja nyt minulla on töitä enemmän kuin ehdin tekemään. 

- KTM, nuohooja

Vierailija
158/169 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta ei ole olemassa paskaduuneja. Kaikki työ kelpaisi kyllä, mutta ei akateemisesti koulutettu liki 50-vuotias setämies kelpaa noihin käytännön töihin. Ei

Fatta ei koske niitä, jotka ovat ikänsä töitä tehneet ja säästöjä kertynyt?! Elät säästöillä, etkä nosta ansiosidonnaista? Päivärahaa?

Valtio rahoittaa ansioturvasta peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea vastaavan määrän . . . 

Vierailija
159/169 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auts. Tässä on kyllä malliesimerkki siitä, missä ketjussa on puhuttu eli hyväosaisten sokeutumisesta. 

Auts, kun ihmiset eivät osaa lainata. Menee yritykset loukata ihan hukkaan. 

Vierailija
160/169 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö miltä tuntuu, kun sinusta tehdään rikoksin huono-osainen, jotta tietyille ryhmille saataisiin oikeutta!

Tiedän tuollaisen tapauksen! Mikä kammottavinta niin suurin osa täysin ääliöitä eivätkö tajua että huono onnisuudesra hihkumunen eräiden osalta on ääliömöistä typeryyttä. 

Ei ole huono onnisuutra, ei elämän heittelyä, eu huonoja valintoja, ei typeryyttä,  ei mt- ongelmia vaan törkeitä rikoksia, lavastuksia, väärennyksiä, valheita, jotta asiat näyttäytymään tuollaisilta ja tomppelit sis sivustakatsojat ei tajua! 

Yksi uhreista tietää valitettavasti aika paljonkin mutta ei voi mitään. Mahdotonta välttää rikoksen uhrin asema kun epäreilu tilanne täysin ja mukana rikoksia.  Kun ääliöt saisivat tietoonsa kaiken, häpeäisivät omaa  idioottimaisuuttaan ja kauhistyisivst (ainakin normi luonteella ja mo

Miksi ihmeessä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi