Hyväosaisten on vaikea ymmärtää kuormaa, missä huonompiosaiset usein lisää
Kun pitää aina huolehtia rahasta ja sen puutteesta.
Kun pitää murehtia sairauksista.
Kun ei ole tukiverkkoja, ei välttämättä ketään joka voisi auttaa.
Kun ei opi asioita yhtä helposti kuin muut.
Kun on paljon huonoja ihmissuhdekokemuksia.
Kaikki vaikuttaa negatiivisesti psyykkiseen ja fyysiseen terveyteen, sekä sosiaalisiin suhteisiin. Huono-osainen kantaa harteillaan usein paljon raskaampaa kuormaa, kuin se hyväosainen. Usein hän kantaa niitä raskaampia kuormia myös pidempään, siinä missä hyväosainen pystyy hyödyntämään esim. rahaa tai sosiaalisia kontakteja kuormaa vähentääkseen, jos sellaista osuu kohdalle.
Nykyinen hallitus lisää juuri näiden riskiryhmien kuormaa, heidän, jotka ovat jo valmiiksi vaikeassa asemassa. Työttömät, sairaat, yksinhuoltajat, opiskelijat Ei ole reilua, että kannettavaa lisätään heille, joilla on sitä jo valmiiksi enemmän kuin muilla.
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Jostain on pakko leikata ja mielestäni esim. verojen korotukset olisivat kohtuuttomia.
T. Huono-osainen
Niin varmaan olet.
Minä olen varmaankin omilla mittareillasi hyväosainen. On omaisuutta, hyvä työpaikka, hyviä ihmissuhteita, fyysistä terveyttä jne.
Vaan olen minäkin ollut työtön ja köyhä sosiaalitoimiston asiakas. Lisäksi on mielenterveydenongelmia, joita yritetään pitää kurissa. Kyllä minä uskon ymmärtäväni, ettei kaikilla mene hyvin. Ja vaikka menisikin, onni on hyvin katoavaista. Voihan sitä vaikka huomenna tulla ero, potkut, syöpä tai vaikka kuolema.
Tiedätkö miltä tuntuu, kun sinusta tehdään rikoksin huono-osainen, jotta tietyille ryhmille saataisiin oikeutta!
Vali vali. Tämä on hyvä hallitus ja leikkauksia on pakko tehdä.
Kyllä monet hyväosaiset tuon ymmärtävät.
Niin. Onhan se totta, että on paljon helpompi potkaista päähän jo maassa makaavaa kuin sellaista. jota joutuu katsomaan silmiin tai on ylempänä. Tai on mukavampi kirjoittaa sanasta sanaan mitä Björn Wahlroos sanoo sen sijaan, että kysyisi, että ootko monimiljonäärinä ihan tosissasi, että Suomi on surkea maa, vaikka on ainakin viime vuodet sellaistakin asiaa kuin julkinen verotus.
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö miltä tuntuu, kun sinusta tehdään rikoksin huono-osainen, jotta tietyille ryhmille saataisiin oikeutta!
Oliko kyseessä palstalla mainostamasi laittomat perintötoimet?
Vierailija kirjoitti:
Huonoosaisuuttakin on montaa lajia. Ansaittua ja ansaitsematonta.
Kuka sen tuomaroi? Sinä? Ja jätätkö ne oikeasti huono-osaiset kärsimään koska katsot että joku ansaitsee kärsimylsensä? Aika karu osa sinulla.
Minusta nyt on ollut hyvä hallitus. Parempi kuin edellinen. Näin niin kuin huonompiosaisen mielestä. Marinin hallitus teki kaiken niin väärin kuin vain voi ja irroitti ainakin minut varmaan ikuisiksi ajoiksi vasemmiston äänestämisestä. Lähes traumat jäi.
Ei ole pakko olla samaa mieltä mutta vassarit vie senkin mitä oikeisto köyhälle vielä jättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko kyseessä palstalla mainostamasi laittomat perintötoimet?
Olen eri kuin se. Meitä on monta uhria.
Olen ollut aineellisesti ja älyllisesti hyväosainen valtaosan elämästäni. Ihmissuhteellisesti osaton.
Kun "meni hyvin", tiedostin koko ajan sen, miten paljon kaikki on kiinni siitä, millaisiin olosuhteisiin sattuu. Kun menetin työkykyni, säästöni ja työpaikkani, tiedostan koko ajan, että jotkut elävät tätä koko ikänsä. Se on todella raskas ajatus ja olen pahoillani heidän puolestaan. Itselläni on myös ollut säästöjen avulla mahdollisuus hoidattaa itseäni myös yksityisellä puolella.
Ymmärrän varsin hyvin, koska olin itsekin joskus huono-osainen.
Miksi huono-osaiset tekevät selvästi typeriä valintoja? Meillä on maksuton koulutus eskarista tohtoriksi asti, mutta silti pitää tulla lähijunaan keskellä päivää kalja kädessä.
Hyvä-osaisillakin voi olla oppimisvaikeuksia, sairauksia, huonoja ihmissuhteita ja yksinäisyyttä. Joillakin ei ole mitään muuta kuin rahaa (ja työ).
Kumpaa ihmistä pidät paremmassa ruuassa, sitä joka vetää kärryä vai sitä joka makaa kyydissä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi huono-osaiset tekevät selvästi typeriä valintoja? Meillä on maksuton koulutus eskarista tohtoriksi asti, mutta silti pitää tulla lähijunaan keskellä päivää kalja kädessä.
Ei kyllä kuvaa huono-osaisia tuo vaan alkoholiongelmaisia.
Hyväosaisia on myös esim. Sosiaalitoimisto työssä, osa ei edes yritä ymmärtää mitä on köyhyys. Ruuan saa kuulemma aina kirkolta no ei saa, autoa voi ajaa vaikka kortitta työtä etsimään yms. Kaikkea ihmeellistä sanottu. Eivät ymmärrä. Luulisi että koulutus opettaisi, mutta ei.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä-osaisillakin voi olla oppimisvaikeuksia, sairauksia, huonoja ihmissuhteita ja yksinäisyyttä. Joillakin ei ole mitään muuta kuin rahaa (ja työ).
Voi. Mutta sitä helpompaa vaikeuksien kanssa on elää, mitä enemmän vaakakupissa on niitä hyviä asioita myös.
Vierailija kirjoitti:
Hyväosaisia on myös esim. Sosiaalitoimisto työssä, osa ei edes yritä ymmärtää mitä on köyhyys. Ruuan saa kuulemma aina kirkolta no ei saa, autoa voi ajaa vaikka kortitta työtä etsimään yms. Kaikkea ihmeellistä sanottu. Eivät ymmärrä. Luulisi että koulutus opettaisi, mutta ei.
Ohisalokin oli köyhyystutkija 😂
Ja ihan pihalla.
Jostain on pakko leikata ja mielestäni esim. verojen korotukset olisivat kohtuuttomia.
T. Huono-osainen