Hyväosaisten on vaikea ymmärtää kuormaa, missä huonompiosaiset usein lisää
Kun pitää aina huolehtia rahasta ja sen puutteesta.
Kun pitää murehtia sairauksista.
Kun ei ole tukiverkkoja, ei välttämättä ketään joka voisi auttaa.
Kun ei opi asioita yhtä helposti kuin muut.
Kun on paljon huonoja ihmissuhdekokemuksia.
Kaikki vaikuttaa negatiivisesti psyykkiseen ja fyysiseen terveyteen, sekä sosiaalisiin suhteisiin. Huono-osainen kantaa harteillaan usein paljon raskaampaa kuormaa, kuin se hyväosainen. Usein hän kantaa niitä raskaampia kuormia myös pidempään, siinä missä hyväosainen pystyy hyödyntämään esim. rahaa tai sosiaalisia kontakteja kuormaa vähentääkseen, jos sellaista osuu kohdalle.
Nykyinen hallitus lisää juuri näiden riskiryhmien kuormaa, heidän, jotka ovat jo valmiiksi vaikeassa asemassa. Työttömät, sairaat, yksinhuoltajat, opiskelijat Ei ole reilua, että kannettavaa lisätään heille, joilla on sitä jo valmiiksi enemmän kuin muilla.
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisuus ei ole toivelista siitä, kuinka muut kohtelevat juuri minua. Aikuisuus on vastuuta. Omien traumojen jankkaamisen asemesta jokaisen meistä pitäisi miettiä, miten itse kohtelemme ja autamme muita. Kun peilin sijaan katseleekin ympärilleen, saattaa jopa ihan pärjätäkin. Esim markkinataloudessa rikastuu toisten tarpeiden täyttämisestä. Ei sillä, että odottaa muiden täyttävän juuri minun narsistiset ja nirsot tarpeeni.
Tämän päivän trendi numero yksi on uhriutuminen. Ihmisiä on historian saatossa noussut vaikka minkälaisista oloista, kun he eivät ole suostuneet uhrin rooliin. Nykyään uhrina olemisesta on kuitenkin tullut lähestulkoon tavoiteltava ominaisuus. Hyvin harvassa ovat ne ihmiskohtalot Suomessa joilla ei aidosti olisi mahdollisuutta nousta uhrin asemasta. Näin ollen huono osaisuus on Suomessa todellakin lähes tulkoon aina oma valinta.
Mutt
On selvää, että Suomi on ongelmien äärellä ja eikä niistä pidä vaieta, mutta se ei ole koko todellisuus. Tämä on yhä yksi maailman hyvinvoivimmista ja vakaimmista maista, jonka kansalaisista iso osa saa elää maailman mittakaavassa suorastaan yltäkylläistä elämää. Kaikilla suomalaisilla ei mene hyvin, mutta suurin osa elää ihan kelpo elämää.
Ei ole yllättävää, että kun ääliöliberaali yhteiskunta on nostanut yksilön tunteet kaiken keskiöön, niitä myös käytetään. Jos monista aikuisistakin on tullut kuin uudelleen pikkulapsia, jotka tarvitsevat tukea ikävien tunteiden kestämiseen ja jonkun muun kantamaan vastuuta, onko ihme, jos kouluissa on ongelmia?
Ymmärrätkö sinä yhtään miksi olen lopen kyllästynyt tähän koko ajan jatkuvaan valitukseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten minua ihmetyttää tuo ymmärtämisen ja empatian vaatiminen. Ikään kuin tässä maassa päätöksiä tehtäisi ymmärtämättä mitä ne oikeasti tarkoittavat. Kun ei niitä päätöksiä tehdä millään tunneperusteella, empatialla tai lämpimällä ymmärryksellä. Meillä on tässä maassa liian vähän rahaa ja liian paljon ihmisiä, jotka katsovat tarvitsevansa ja olevansa oikeutettuja toisten ihmisten tukeen. Pitää tehdä valintoja. Siellä pitää miettiä, että saako syöpälapsi hoitoa Suomessa tai tehdäänko hampaiden oikomishoitoja julkisella. Entä maksetaanko Martalle hoivakotiin kuinka monta vaippaa päivässä vai korkeampi vuokra pitkäaikaistyötön Villelle. Se käytettävissä oleva raha ei koskaan riitä kaikille, niin, että jokainen olisi tyytyväinen, että kiitos nyt riittää.
Ei empatia tarkoita sitä, että nostetaan tuet tappiin ja tehdään päätökse
Eli sinä haluat, että me hyväosaiset pyydämme anteeksi hyväosaisuuttamme? Sitä, että meistä useimmat ovat opiskelleet ikenet verillä kun siellä huono-osaisilla on ollut niitä biletyksiä ja kivaa. Että käymme töissä joka jumalan päivä, kun huono-osaiset saavat jatkaa uniaan. Että maksamme teidänkin elämisen ja asumisen. Ja silti olemme teille jotenkin anteeksipyynnön velkaa?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö sinä yhtään miksi olen lopen kyllästynyt tähän koko ajan jatkuvaan valitukseen?
En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Olen tällä hetkellä hyväosainen kaikin tavoin. Olen kuitenkin aiemmin ollut hyvin huono-osainen köyhä, työtön, huumeiden käyttäjä ja mielenterveysongelmista kärsivä. Yksi merkittävä asia jonka vuoksi olen nyt hyväosainen on se, että sain oikea-aikaisesti apua.
Tiedän kyllä edelleen mitä huono-osaisen elämä on ja sen kuinka vaikea sieltä voi olla nousta jaloilleen.
Tästä syystä ääni menee tulevissakin vaaleissa vasemmalla vaikka olen hyvällä alueella omakotitalossa asuva melko kovapalkkainen perheenäiti.
Minäkin olen joka elämän osa-alueilla hyväosainen. Minulla on suoja, vaatteet ja ruoka. Minulla on työ, harrastuksia ja ystäviä. Minäkin elän kyllin hyvää elämään vaikka en olekaan omakotitalossa asuva melko kovapalkkainen perheenäiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväosaisissa on se ongelma, että uskovat saaneensa kaiken omalla erinomaisuudellaan ja Jumalan armosta/siunauksessa, ja olevansa täten siihen oikeutettuja. Tiedostavat eriarvoisuuden, mutta eivät välitä pennin vertaa niin kauan kuin itse ovat saamapuolella kaikin tavoin.
Synnyin itse köyhään työläisperheeseen. Isällä on aina ollut mielenterveysongelmia ja alkoholikin on maittanut. Olin kuitenkin lahjakas ja älykäs, joten opillinen menestys ei ole koskaan ollut minulle ongelma. Aikuisiälläkin on vastenkäymisiä ollut. Jäin leskeksi nuorena ja itsellänikin on ollut ongelmaa alkoholista. Nyt iäkkäämpänä olen varakas ja hyvissä töissä. Hyväosaiseksikin voisi kutsua. Oletko oikeasti sitä mieltä, että se mitä minulla nyt on, ei ole minulle oikeutettua? Pitäisikö minulta ottaa jotain jollekin ehkä heikommin älykkäälle?
Miksi sinä koet älykkääksi ilman omaa ansiotasi syntyneenä ansaitsevani enemmän kuin joku, joka syntyi sattumalta vähemmän älykkääksi. Sinähän olet vain hyödyntänyt lahjojasi. Se vähemmän älykäs voi olla paljon sinua ahkerampi, mutta ei pysty millään yrityksellä ja opiskelulla elintasoaan kohottamaan sinun tasollesi. On lähinnä velvollisuuteni älykkäänä käyttää lahjojasi vähemmän onnellisten tähtien alla syntyneiden hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten minua ihmetyttää tuo ymmärtämisen ja empatian vaatiminen. Ikään kuin tässä maassa päätöksiä tehtäisi ymmärtämättä mitä ne oikeasti tarkoittavat. Kun ei niitä päätöksiä tehdä millään tunneperusteella, empatialla tai lämpimällä ymmärryksellä. Meillä on tässä maassa liian vähän rahaa ja liian paljon ihmisiä, jotka katsovat tarvitsevansa ja olevansa oikeutettuja toisten ihmisten tukeen. Pitää tehdä valintoja. Siellä pitää miettiä, että saako syöpälapsi hoitoa Suomessa tai tehdäänko hampaiden oikomishoitoja julkisella. Entä maksetaanko Martalle hoivakotiin kuinka monta vaippaa päivässä vai korkeampi vuokra pitkäaikaistyötön Villelle. Se käytettävissä oleva raha ei koskaan riitä kaikille, niin, että jokainen olisi tyytyväinen, että kiitos nyt riittää.
Ei empatia tarkoita sitä, että nostetaan tuet tappiin ja tehdään päätökse
Anteeksi, mutta milloin suomalainen on ollut etuoikeutetussa asemassa? Milloin suomalainen on voinut olettaa elämältä muuta kuin sitä, että työtä tekemällä saa toimeentulon? On harhaista väittää, että jotkut pitäisi lähtökohtaisesti itsellään jotain muita "etuoikeuksia".
Hyvinvointivaltio tekee ihmisistä laiskoja. Työt siirtyy halpatyömaihin ja automatisoituu. Ahkerat kehitysyhteiskunnan kansalaiset tahtovat nostaa elintasoaan ja hoitavat työt kunnialla mihin suomalainen pullamössö sukupolvi ei kykene.
Miksi sinä koet älykkääksi ilman omaa ansiotasi syntyneenä ansaitsevani enemmän kuin joku, joka syntyi sattumalta vähemmän älykkääksi. Sinähän olet vain hyödyntänyt lahjojasi. Se vähemmän älykäs voi olla paljon sinua ahkerampi, mutta ei pysty millään yrityksellä ja opiskelulla elintasoaan kohottamaan sinun tasollesi. On lähinnä velvollisuuteni älykkäänä käyttää lahjojasi vähemmän onnellisten tähtien alla syntyneiden hyväksi.
Ihan yksinkertaisesti siksi, että olen ansainnut varallisuuteni omalla työlläni. Sitä kutsutaan työssäkäynniksi ja palkaksi. Kun palkkaa säästää ja sijoittaa, kerää varallisuutta eli omaisuutta. Se vähemmän älykäs voi olla vaikka kauniimpi tai parempi soittamaan nokkahuilua, mutta minun rahoihini hänellä ei ole mitään oikeutta. Ymmärrätkö ihan perusoikeuden eli 15 Omaisuuden suoja Jokaisen omaisuus on turvattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväosaisissa on se ongelma, että uskovat saaneensa kaiken omalla erinomaisuudellaan ja Jumalan armosta/siunauksessa, ja olevansa täten siihen oikeutettuja. Tiedostavat eriarvoisuuden, mutta eivät välitä pennin vertaa niin kauan kuin itse ovat saamapuolella kaikin tavoin.
Huono osaisissa on se ongelma, että uskovat koko maailman olevan vain heitä ja vain heitä vastaan. He vatuloivat tekosyitä sille, miksi eivät menesty.
Alas sieltä ristiltä ulisemasta. Olette itse sinne kiivenneet ja lyöneet naulat ranteisiin.
AMEN
Vierailija kirjoitti:
Jostain on pakko leikata ja mielestäni esim. verojen korotukset olisivat kohtuuttomia.
T. Huono-osainen
Jotenkin tämä hallitus on näköjään saanut jopa osan huono-osaisistakin uskomaan, että jostain on pakko leikata. Oikeasti ei ole! Älä usko kaikkea p-tä mitä sinulle syötetään, vaan opiskele faktat. Suomella on edelleen erittäin hyvä luottoluokitus. Suomella on velan lisäksi myös saatavia ulkomailta, mistä hallitus vaikenee kuin muuri. Kokonaisuus ei ole huono. Lisäksi mikään maa ei ole koskaan maksanut valtionvelkaansa pois, eikä Suomenkaan ole tarkoitus maksaa. Hallitus käyttää velkaantumista tekosyynä, jotta voi toteuttaa oman agendansa mukaista politiikkaa. Jos Kokoomus olisi saanut aikoinaan päättää, niin Suomessa ei edelleenkään olisi edes terveyskeskuksia eikä peruskoulua.
Tämä nykyinen velkaantumisen kasvu johtuu suurista ikäluokista ja on ollut ennakoitavissa 1980-luvulta lähtien. Ikääntymisen myötä terveyspalvelujen tarve kasvaa, ja etenkin muistisairauksista johtuva ympärivuorokautisen hoivan tarve on kallista. Muistisairauksien osuus on kuitenkin jo vähenemään päin, joten tosi monet pärjäävät tulevaisuudessa kotona loppuun saakka, eikä kotihoito niin kallista ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä minun nyt sitten pitäisi tehdä?
Olen takuulla tehnyt oman osani olemalla töissä 12-vuotiaasta lähtien vanhemmilleni, läpi koulun, läpi ylioppilaskirjoitusten ja opiskelujen, sitten suoraan virkaan, josta seuraavaan työpaikkaan ilman taukoja. En ole kuluttanut yhteiskunnan varoja työttömyydellä, asumistuilla tai lasten tekemiseen liittyvillä kuluilla.
Minun olisi pitänyt 12-vuotiaani tajuta olevani hyväosainen ja jättää oma osani tekemättä, että yhteiskunta olisi tasapäistynyt? Jos kaikista haluttaisiin mahdollisimman tasa-arvoisia, kaikkien lapset pitäisi ottaa huostaan viimeistään kaksivuotiaana.
Ja ymmärtäkö sinä sitä 12-vuotiasta joka teki töitä omille vanhemmilleen? Kuinka paljon luulet, että siin
Älä vedä mutkia suoraksi. Minähän kysyin, että pidätkö tuota itseä kuvaamasi lapsuutta huono-osainen lapsuutena.
Kansalaiset kokevat haluavansa olevan tarpeellisia. Kun putoaa kelkasta arvostus ja kunnioitus puuttuu, ihmisarvo on vain tahra paperilla.
Vierailija kirjoitti:
Ihan yksinkertaisesti siksi, että olen ansainnut varallisuuteni omalla työlläni. Sitä kutsutaan työssäkäynniksi ja palkaksi. Kun palkkaa säästää ja sijoittaa, kerää varallisuutta eli omaisuutta. Se vähemmän älykäs voi olla vaikka kauniimpi tai parempi soittamaan nokkahuilua, mutta minun rahoihini hänellä ei ole mitään oikeutta. Ymmärrätkö ihan perusoikeuden eli 15 Omaisuuden suoja Jokaisen omaisuus on turvattu.
Otan takaisin viestin, jossa kehuin sinua älykkääksi. Taisi olla turhan korkealentoista sinulle, kun et tunnu oikein ymmärtävän viestin sisältöä.
Tai sitten ymmärrät, mutta ahneena ja itsekkäänä haluat kieltää sen.
Moni huono-osainen on sinua ahkerampi ja yrittää myös käydä töissä, säästää ja sijoittaa, mutta ei silti aina onnistu. Se ei tee heistä laiskoja.
Lait ovat ihmisen laatimia ja aina muutettavissa, joten vetoa johonkin muuhun.
Olen sairastanut kaksi vakavaa sairautta. Pienestä pitäen ymmärsin, että rahan eteen on tehtävä työtä. Velkaa ei voi ottaa muuhun kuin omaan asuntoon. On tultava toimeen vähällä, että raha riittäisi. Työtä kannattaa terveenä tehdä niin paljon kuin jaksaa nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka vaan voi koska tahansa menettää kaiken.
Elämässä ei ole koskaan ollut ennustettavuutta ja siihen pitää varautua. Mutta nyt tuntuu olevan vallalla ajatus, miksi varautua kun valtio vastaa kaikista riskeistä. Valtio ja KELAhan ovat vakuuttaneet meidät kaikkia toimentuloriskejä vastaan!
Olen tohtinut epäillä, että yksikään poliitikko uskaltaisi sanoa, että meidän suurin ongelmamme on juuri valtio, liian suuret menot, liian suuret eläkkeet, liian suuret tuet, liian suuret ilmaiset palvelukset. Koomista, että maassa, jonka julkinen sektori on ehkä maailman suurin ja joka vain kasvaa, hoetaan kilpaa, että nyt riittävät leikkaukset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain on pakko leikata ja mielestäni esim. verojen korotukset olisivat kohtuuttomia.
T. Huono-osainen
Jotenkin tämä hallitus on näköjään saanut jopa osan huono-osaisistakin uskomaan, että jostain on pakko leikata. Oikeasti ei ole! Älä usko kaikkea p-tä mitä sinulle syötetään, vaan opiskele faktat. Suomella on edelleen erittäin hyvä luottoluokitus. Suomella on velan lisäksi myös saatavia ulkomailta, mistä hallitus vaikenee kuin muuri. Kokonaisuus ei ole huono. Lisäksi mikään maa ei ole koskaan maksanut valtionvelkaansa pois, eikä Suomenkaan ole tarkoitus maksaa. Hallitus käyttää velkaantumista tekosyynä, jotta voi toteuttaa oman agendansa mukaista politiikkaa. Jos Kokoomus olisi saanut aikoinaan päättää, niin Suomessa ei edelleenkään olisi edes terveyskeskuksia eikä peruskoulua.
Tämä nykyinen velkaantumisen kasvu johtuu suurista ikäluoki
Tämä teksti on suorastaan huolestuttavaa lukea. Kirjoittaja artikuloi selvästi, vaikuttaa sivistyneeltä ja fiksulta henkilöltä. Saman aikaisesti hän on täysin oman kuplansa sokaisema. Miten kukaan koulutettu ihminen voi ajatella, että yli varojen velalla eläminen on jollain lailla tavoiteltava olotila?
Nyt kannattaa muistaa, että ei ole olemassa sellaisia ihmisrotuja kuin hyväosaiset tai huono-osaiset. Sama ihminen voi olla eri elämänvaiheissa esimerkiksi opiskelija, hyväpalkkainen, ydinperheessä elävä, työtön, sairas, leski, yksinhuoltaja tai eläkeläinen. Ei noita voi itse valita, eikä lahjakkuus tai ahkeruuskaan auta, jos tulee yt:t, tai työpaikka menee konkurssiin ja joutuu työttömäksi. Aina ei hyvä koulutuskaan auta. Sairastuakin voi, vaikka kuinka huolehtisi hyvistä elämäntavoista.
Suomessa on hienoa juuri se, että voi luottaa siihen, että on tukiverkostot ja rakenteet, jotka auttavat, eikä tipahda tyhjän päälle. Kaikkialla maailmassa ei näin hyvin ole.
Vierailija kirjoitti:
Kansalaiset kokevat haluavansa olevan tarpeellisia. Kun putoaa kelkasta arvostus ja kunnioitus puuttuu, ihmisarvo on vain tahra paperilla.
Nyt heitä pitäisi sääliä. Ei ihminen halua olla säälittävä kenenkään silmissä vaan kokea itsensä arvokkaaksi. Eivät he ole yhtään sen huonompia ihmisiä, kuin minäkään. He voivat ihan samalla tavalla kääriä hihansa ja ryhtyä töihin.
Ei empatia tarkoita sitä, että nostetaan tuet tappiin ja tehdään päätökset tunteella järjen sijaan.
Vaan sitä, että myönnetään omat etuoikeudet ja oma onnekkuus elämässä sen sijaan, että syyllistetään köyhiä uhriutujiksi, laiskoiksi ja omien huonojen valintojensa uhreiksi. Kuka vaan voi koska tahansa menettää kaiken, joten ei kannata halveksua ja syyllistää heikompia.
Voi kyetä empatiaan ja silti vaatia vähän omaakin yritystä. Ja myöntää, että aina se ei silti riitä.