Onko vanhemman hautaus pakko hoitaa?
En ole vanhempani kanssa ollut vuosikymmeniin minkäänlaissa väleissä. Kun hänestä jonain päivänä oletettavasti ennen minua aika jättää, onko minulla velvollisuutta jotenkin osallistua hänen hautauksensa järjestämiseen? Perunkirjoitus lienee pakko hoitaa, koska olen rintaperillinen ja lakiosaan oikeutettu. Mutta voinko hautaus yms. järjestelyiden osalta todeta, etten osallistu mihinkään, ja sosiaalitoimi hoitaa hautauksen?
Minulla ei ole elossa olevia sisaruksia. Tietääkseni vanhempani ei ole naimisissa tai parisuhteessa.
Kommentit (229)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautaustoimisto hoitaa. Kyllä. Mutta veloittaa, suvussa oli kuolemantapaus, testamentti 11:lle henkilölle. Läheisimpänä omaisena hankin useita sukuselvityksiä ja virkatodistuksia ja elossaolotodistuksia (yht. N 40) perntökaaren mukaisista perjöistä ja näustä testamentin saaneista. Koska suvun tiesin se oli helpompaa. En veloittanut ajasta, virastot veloittivat muhkean summan papereista.
Mutta hautaustoimisto olisi veloittanut ajasta kun olisi vainajan vanhempien sukuselvityksestä lähtenyt laajan suvun ja nämä 11 jäljittämään kolmannesta pilvesta ja paperit pyytämään
Mihin nyt kukanenkin on halukas. Itse en halunnut ja siksi oli järkevää maksaa niille jotka osaavat nopeammin ja oikein hommat hoitaa. Että kaikki tulee varmasti niin kuin laki määrää.
Ei olisi ollut edes aikaa ja mahdollisuuksia olla yhteydessä niin verovirano
Kolme kuukautta on aikaa tehdä perukirja. Mutta jos isotöisempi juttu voi silti pyytää lisäaikaa.
Ei, toki kannattaa miettiä haluaako itse vaikuttaa hautauksesta aiheutuviin kuluihin jotka tietysti pienentävät sinulle kuuluvaa perintöosuutta.
"Olin helpottunut ettei itse tarvinnut huolehtia mistään niin että kaikki menee lain vaatimalla tavalla, perukirjalle piti anoa myös lisäaikaa koska sitä ei voitu lähettää veroviranomaisille yhden kuukauden kuluessa, joka on lain määräämä aika."
KORJAUS: Piti anoa lisä aikaa koska perukirjoitusta ei voitu tehdä 3 kuukaudessa, vaan asioiden selvittely vaati pitemmän ajan.
Tuli siis paha moka tuossa edellisessä. Kun on tehty perukirjoitus pitää se lähetää veroviranomaisille kuukauden kuluessa.
"Kolme kuukautta on aikaa tehdä perukirja. Mutta jos isotöisempi juttu voi silti pyytää lisäaikaa."
Kyllä, korjasin asian myöhemmässä viestissäni.
Pitäisi aina huolella lukea kirjoittamansa ettei tule mokia.
Kirjoitusvirheet eivät haittaa mutta asiavirheet ovat nolo muka.
Joku sanoi ettei perukirjoja tarvitse aina tehdä. Kyllä pitää, laki niin vaatii.
"Perukirja pitää tehdä aina
Perunkirjoitus täytyy pitää 3 kuukauden kuluessa kuolemasta.
Perukirja pitää tehdä aina myös silloin, jos vainajalta ei ole jäänyt omaisuutta tai häneltä on jäänyt vain velkaa. Kun velat on merkitty perukirjaan, perilliset eivät ole niistä vastuussa.
Perukirja on sekä veroilmoitus että asiakirja, jota tarvitaan monien asioiden hoitamiseen esimerkiksi pankissa ja eri viranomaisten kanssa."
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/perinto/perunkirjoitus_ja…
Vierailija kirjoitti:
"Kolme kuukautta on aikaa tehdä perukirja. Mutta jos isotöisempi juttu voi silti pyytää lisäaikaa."
Joskus nekin on vähän sama juttu. Ajatus päässä on oikea mutta sormet näpyttää jotain ihan muuta, väärän sanan, vuoden, tms. Näitä sattuu, en koskaan oikolue mitä oon kirjoittanut. Oon sama jolle vastasit.
En osallistunut meitä lapsena pelossa pitäneen ihmisen hautausasioihin tai tehnyt perunkirjoitusta. En tiedä kuka teki vai tekikö kukaan, kuolemasta ilmoitti tämän sisko muutamaa vuotta myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus nekin on vähän sama juttu. Ajatus päässä on oikea mutta sormet näpyttää jotain ihan muuta, väärän sanan, vuoden, tms. Näitä sattuu, en koskaan oikolue mitä oon kirjoittanut. Oon sama jolle vastasit.
Kyllä, kuten huomasit myös tuossa viestissäni sinulle. 😁
Asiavirheet eivät ole muka noloja vaan ovat noloja m o k i a.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että vanhemmat ovat ilmoittaneet lähimmäksi omaiseksi jonkun muun kuin sinut ap.
On todella vaikea saada ilmoitettua laista poikkeava lähiomainen. Olen yrittänyt vuosia.
Ei ap
Minne olet yrittänyt ilmoittaa? Terveydenhuoltoon yhteystietoni merkittiin nimellä yhteyshenkilö kun henkilö tätä pyysi. Tämä hoitui tiskillä kun henkilö asioi kanssani terveyskeskuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Jos otat vastaan perinnön niin niistä ensin maksetaan hautauskulut. Hautausjärjestelyt voi hoitaa käymällä hautaustoimistossa ja sopia, että he hoitavat kaiken eikä tarvi muuta kuin maksaa lasku. Tuhkaus on helppo järjestää, ja hautaustoimisto huolehtii tuhkat sitten seurakunnalle, joka ne sirottelee muistolehtoon.
Jos et ota perintöä vastaan niin sitten sosiaalitoimelle voi ilmoittaa, että heidän homma huolehtia hautaan.
joio, meillä oli yks sisarus erakoitunut. Hautaustoimistoon vaan ja sieltä hoidettiin kaikki, perunkirjoitusta myöten. Vainajan varoista maksettiin hautaus-ym kulut. Helppoa.
Vierailija kirjoitti:
En osallistunut meitä lapsena pelossa pitäneen ihmisen hautausasioihin tai tehnyt perunkirjoitusta. En tiedä kuka teki vai tekikö kukaan, kuolemasta ilmoitti tämän sisko muutamaa vuotta myöhemmin.
Jos oli isäsi tai äitisi ei häneltä kai jäänyt mitään joka olisi valtakirjojasi ees vaatinut. Pankitkin on hirveän tarkkoja, heillähän on perukirjat, sukuselvitykset, valtakirjat pitää olla jokaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on useammat kerroneet että eivät ole edes saaneet kutsua perunkirjoituksen, esimerkiksi minä.
SIlloin perunkirjoitusta ei ole hoidettu oikein. Lain mukaan kaikki perintökaaren mukaiset perilliset ja muut kuolinpesän osakkaat pitää kutsua perunkirjoitukseem.
Käytännössähän mikään laki ei oikeastaan valvo tätä. Kutsuminen on hyvin vapaamuotoista ja kutsu voidaan esittää monella tavalla, esimerkiksi kirjallisesti tai sitten ihan vaan suullisesti.
Jep. Luultavasti on yritetty soittaa, mutta kun nykyään ihmiset ei vastaa puhelimeen niin on vaa "ei oo kukaan kutsunut".
Kirjallinen kutsu on kyllä kaikkein paras jos on vieraantuneita läheisiä tai sitten kahden suvun puolelta asianosaisia. Omassa perheessä kun olin minä ja kolme lasta riitti ihan vaan suulliset tiedot.
Vierailija kirjoitti:
Eivät kaikki kuole sairaalassa!
Eivät niin, mutta jos kuolee jossain muualla, poliisi kuljetuttaa sairaalaan
Poliisi ei kuljeta ruumista mihinkään. Poliisi soittaa ruumisauton ja odottaa paikalla kunnes auto tulee.
Milläköhän perusteella joku alapeukutti? Poliisi/ensihoito tai mikään muukaan ei ruumista kuljeta sairaalaan. Ruumis=kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on useammat kerroneet että eivät ole edes saaneet kutsua perunkirjoituksen, esimerkiksi minä.
SIlloin perunkirjoitusta ei ole hoidettu oikein. Lain mukaan kaikki perintökaaren mukaiset perilliset ja muut kuolinpesän osakkaat pitää kutsua perunkirjoitukseem.
Käytännössähän mikään laki ei oikeastaan valvo tätä. Kutsuminen on hyvin vapaamuotoista ja kutsu voidaan esittää monella tavalla, esimerkiksi kirjallisesti tai sitten ihan vaan suullisesti.
Jep. Luultavasti on yritetty soittaa, mutta kun nykyään ihmiset ei vastaa puhelimeen niin on vaa "ei oo kukaan kutsunut".
Fiksuimmat toki osaisi esimerkiksi jättää viestin jos on tärkeää asiaa. Ei voi mitenkään olettaa että joku olisi tavoitettavissa aina puhelimella. Puhelinmyyjät, tutkimuksentekijät ja mielipidekyselijät soittelee päivittäin, joten en yhtään ihmettele ettei joku vastaa kaikkiin puheluihin.
Siriina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisi ei kuljeta ruumista mihinkään. Poliisi soittaa ruumisauton ja odottaa paikalla kunnes auto tulee.
Sivusta. Tuossa lukikin "kuljetuttaa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuljetuta vaan oikeuslääketieteen laitokselle.
Toinen omainen vietiin oikeuslääketieteelliseen, toisen poliisi kuskautti jorvin sairaalaan, 95 v vanhuksen, kun paikalle tullut ensihoito hänen sairauskertomuksensa tarkasti tieyolähteistään.
Menee tilanteen mukaan, minun anoppini kuljetettiin suoraan seurakunnan ruumishuoneelle, kotihoito kun oli mukana saattohoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuljetuta vaan oikeuslääketieteen laitokselle.
Toinen omainen vietiin oikeuslääketieteelliseen, toisen poliisi kuskautti jorvin sairaalaan, 95 v vanhuksen, kun paikalle tullut ensihoito hänen sairauskertomuksensa tarkasti tieyolähteistään.
Menee tilanteen mukaan, minun anoppini kuljetettiin suoraan seurakunnan ruumishuoneelle, kotihoito kun oli mukana saattohoidossa.
Niin, oma läheiseni kuljetettiin suoraan oikeuslääketieteelliselle odottamaan ruumiinavausta. Avauksen jälkeen kuljetettiin kotipaikkakunnan sairaalaan, mistä aikanaan edelleen seurakunnan säilytystilaan vähän ennen hautajaisia. Tosin tässä kuoleman ja hautajaisten välillä olk 5kk aikaa
Tästä jorvin kylmiöön viedystä poliisi vielä soitti seuraavana päivänä tahtovatko omaiset ruumiinavauksen, 95 v sydänsairas. Poliisi et tahtonut, emme mekään. Sitten poliisi kertoi että kuolintodistuksen vai mikä hautauslupa voi hakea henkilön käyttämän terveyskeskuksen hoitaneelta lääkäriltä.
Kotinsa rappukäytävään 78 v tehtiin se oikeuslääketieteellinen. Mitään varsinaista syytä ei löytynyt, yhteenveto oli jotenkin kaikkien sairauksien yhteisvaikutus.
Mihin nyt kukanenkin on halukas. Itse en halunnut ja siksi oli järkevää maksaa niille jotka osaavat nopeammin ja oikein hommat hoitaa. Että kaikki tulee varmasti niin kuin laki määrää.
Ei olisi ollut edes aikaa ja mahdollisuuksia olla yhteydessä niin veroviranomaisiin, sieltä tilataan aiemmat perukirjat. Ei digi- ja väestötietovirastoon sukuselvityksistä, enkä edes tiennyt mihin viranomaisiin pitäisi ottaa ulkomailla asuneiden ja siellä kuolleiden perunkirjojen ja sukuselvityksien, virkatodistusten jne tilaamiseksi.
Maksu ei ollut kohtuuton työn määrään ja vaivaan nähden. Ei lainkaan sellainen että sitä olisi voinut sanoa muhkeaksi summaksi. Ei siitäkään huolimatta että hintaan sisältyi myös yhteydenotot ja selvityspyynnöt ulkomaille. Oletin että olisi voinut olla jopa kalliimpi, eipä ollut.
Olin helpottunut ettei itse tarvinnut huolehtia mistään niin että kaikki menee lain vaatimalla tavalla, perukirjalle piti anoa myös lisäaikaa koska sitä ei voitu lähettää veroviranomaisille yhden kuukauden kuluessa, joka on lain määräämä aika.