Pitkään kypsennetty liha sitkistyy
Tietääkö kukaan mistä tuo johtuu? Lapsuudesta asti olen saanut syötäväksi karjalanpaisteja ja muita haudutettuja lihakeittoja ja lihanpalaset ovat muistuttaneet koostumukseltaan jänteistä pyyhekumia. Mikä on oikea aika kypsyttää lihaa, että mureus säilyy?
Kommentit (33)
niih, tai voi mennä "pulled pork" linjalle. Vaan hieman asiaan, osaavat käyttää sekä lieden uunia ja paistin pannua.
"Mulla karjalanpaisti on uunissa yleensä nelisen tuntia."
Sehän hieman vaihtelee kuinka iso satsi ja millainen uuni, vaan kuullostaa aika pitkältä ajalta.
Kannattaa myös perehtyä hieman lihoihin. On lihoja, jotka vaativat pitkän kypsennyksen ja lihoja, jotka eivät sitä vaadi. Ja käyttää oikeaan ruokaan oikeaan lihaa. Esim. naudan file paistetaan nopeasti vain pannulla. Ja paistilihat sitten kypsennetään pitkään.
Vierailija kirjoitti:
"Mulla karjalanpaisti on uunissa yleensä nelisen tuntia."
Sehän hieman vaihtelee kuinka iso satsi ja millainen uuni, vaan kuullostaa aika pitkältä ajalta.
Ei kuulosta. Yleensä kilo lihaa on meillä se määrä, mitä varten uunin lämmittäminen tuntuu järkevältä. Lisäksi rautapadassa on paljon juureksia ja sipulia. Neljä tuntia on varsin sopiva.
Jos siis haluaa mureaa, pehmeää lihaa, niin kuin nää uunipaisti -tyyppiset musta kuuluu olla.
Määrä ei vaikuta aikaan hirveästi sen jälkeen, kun raaka-aineet on alussa saatu kuumiksi. Tää on ihan eri laji kuin kokonaisten paistien paistaminen.
Terv jo kolmekymmentä vuotta perinteisiä ruokia kokkaillut
Vierailija kirjoitti:
Pitkään kypsytetty liha ei todellakaan sitkisty kun sen osaa valmistaa. Pitkään kypsytettyä lihaa voi syödä vaikka lusikalla kun se murea liha hajoaa silläkin.
Miksi sitten ne paistin palat jää aina pyörimään suuhun ja rustot ja läskit tuntuvat purukumilta kun niitä yrittää syödä? Miten pitkä kypsytys mureuttaa sitkeän lihan?
AP
Kyllä monesti olen syönyt pitopaikoissa "haudutettua" paistia joka muistuttanut purukumia.
Itse haudutettuna yön yli on aina ollut mureaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkään kypsytetty liha ei todellakaan sitkisty kun sen osaa valmistaa. Pitkään kypsytettyä lihaa voi syödä vaikka lusikalla kun se murea liha hajoaa silläkin.
Miksi sitten ne paistin palat jää aina pyörimään suuhun ja rustot ja läskit tuntuvat purukumilta kun niitä yrittää syödä? Miten pitkä kypsytys mureuttaa sitkeän lihan?
AP
Kauanko olet pitänyt uunissa?
Tämähän ei ole totta. Päinvastoin pitkään kypsytetty liha voi jopa "maksoittua" eli murenee, jossain vaiheessa se on maksan kaltaista ja sen mureammaksi ei kauheasti pääsekään.
Oliskohan sulla AP liian korkea lämpötila? Lihaa voi kypsyttää matalissa lämmöissä jos sulla on tarkat vehkeet 54,4c astetta riittää ja pastöroi lihan eli lämpöä kestävimmätkin bakteerit kuolevat jo tuossa lämpötilassa.
Mitä lihaa te oikein käytätte karjalanpaistiin, kun puhutte rustoista?
Karjalanpaistiin käytetään hyvälaatuista paistilihaa ja sitä pidetään uunissa pienellä lämmöllä viitisen-kuutisen tuntia, ellei jopa yön yli.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on aloittajan käsitys pitkään kypsentämisestä? Kauanko? Lämpötila?
Mulla karjalanpaisti on uunissa yleensä nelisen tuntia.
Neljä tuntia on aika kevyttä kunnon karjalanpaistille. Itse lähden siitä että yön yli 110 C:ssa.
Paistiruuat laitan leivinuunissa yön yli hauduttaen. Ei tule sitkeää vaan liha kuin sulaa suussa. Taika lienee lämpötilassa. Pitkä kypsytys on tehtävä miedolla lämmöllä haudutellen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä lihaa te oikein käytätte karjalanpaistiin, kun puhutte rustoista?
Karjalanpaistiin käytetään hyvälaatuista paistilihaa ja sitä pidetään uunissa pienellä lämmöllä viitisen-kuutisen tuntia, ellei jopa yön yli.
Ei sitten taida olla niissä paisteissa mitä olen syönyt kaikki mennyt kohdalleen. On hienoa, että joillain on taito valmistaa murea ja suussa sulava paisti. Ei sitten vain ole omalle kohdalle sattunut.
AP
Siinä lihassa tulisi olla myös rasvaa ja se pitää hauduttaa pitkään matalassa lämmössä. Joku karjalanpaisti vaatii vähintään 4 tuntia, mielellään vaikka yön yli. Nestettä pitää myös olla.
"Lisäksi rautapadassa on paljon juureksia ja sipulia."
jep , juurekset täälläkin , vaan kyllä menty keraamisessa astioissa, tosin ei ihan kilon annoksissa.
Kyl se parin tunnin sisään on kypsä, vaan juu jos sieltä jää jotain yli seuraavaankin päivää niin maistuuhan tuo.
Liha sitkistyy, jos kypsentää liian kuumassa. Mureaa lihaa saa pitkällä kypsytyksellä matalassa lämmössä.
Lähes kaikissa netistä löytyvissä ohjeissa on aina liian lyhyt ja liian kova lämpötila. Niitä ei kannata uskoa.
^Ja voihan sitä pakkauksen ohjetta lukea ja hieman tuunata sen mukaan, jos toimisi. Vaihteluahan noissa on, vaan jos pari kerta kokeillut niin pitäisi olla jo tuntumaa mikä toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Leikkaa rustot pois ennen uuniin laittoa, läski kyllä pehmenee suussa sulavaksi. Tai tietty jos olet hakenut lihat teurastamon roska-astiasta.
Mikä on aloittajan käsitys pitkään kypsentämisestä? Kauanko? Lämpötila?
Mulla karjalanpaisti on uunissa yleensä nelisen tuntia.