Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun rahaa jää hyvin yli pakollisten menojen jälkeen, miten tasapainoilette elämästä nauttimisen ja säästämisen välillä?

Vierailija
13.03.2025 |

Säästäminen pahanpäivän varalle, tulevaa eläkettä ja vanhuutta varten on tietysti järkevää, mutta ei kuitenkaan kannata kokonaan olla nauttimatta elämästä tässä ja nyt jos siihen on varaa.

Minulla on tämä tilanne nyt, kun asuntolaina on maksettu, tulevia remontteja ei ole näköpiirissä, lapset aikuisia ja työelämää jäljellä 15 vuotta.

Onko teillä tasapaino noiden välillä, vai painottuuko toinen enemmän, kumpi?

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästöön vaan kaikki mitä liikenee. Mikään ei tuo samanlaista mielenrauhaa kuin riittävästi massia tilillä. Ja vaikka et itse ehtisi sitä käyttää, niin turvaat sillä lastesi ja lastenlastesi tulevaisuuden tässä jatkuvasti kurjistuvassa maailmassa.

Mulla ei onneksi ole lasta, joka olisi kurjistuvan maailman uhri. 

Vierailija
42/60 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän suurimman osan, mutta en itseäni ajatellen, vaan lapsia. Tää maailma on menossa niin huonoon suuntaan, ja heidän tulevaisuutensa huolettaa paljon enemmän, kuin omani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kuukausi miettiä kuinka paljon laittaa "elämästä nauttimiseen" ja kuinka paljon säästöön on täyttä hulluutta.

Eläkesäästäminen nyt oikeasti kannattaa miettiä kerralla kuntoon (oli siihen aikaa 40 vuotta tai 15 vuotta) ja sen jälkeen eläkesäästöön menevät varat ovat niitä "pakollisia menoja". Itselläni on tämän lisäksi muu pitkäaikainen säästäminen/sijoittaminen (harvemmin toistuvia isompia menoja varten) ja lyhyemmän tähtäimen säästäminen (lomat ja muut hankinnat, jotka ei mahdu ns. kuukausibudjettiin)

Vierailija
44/60 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyys, sairastuminen tai työkyvyttömyys ovat mahdollisia kenelle ja milloin vain. Tee nyt niitä asioita, joita pystyt ja toteuta haaveitasi nyt. Ei ole varmaa, että elät muutaman vuoden päästä tai edes huomenna. Ja jos elätkin, niin et välttämättä pysty tekemään niitä asioita, joita haluaisit. Ei mulla muuta. 

Vierailija
45/60 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita puolet säästöön ja puolet kulutukseen. Ongelma ratkaistu.

Vierailija
46/60 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka kuukausi miettiä kuinka paljon laittaa "elämästä nauttimiseen" ja kuinka paljon säästöön on täyttä hulluutta.

Eläkesäästäminen nyt oikeasti kannattaa miettiä kerralla kuntoon (oli siihen aikaa 40 vuotta tai 15 vuotta) ja sen jälkeen eläkesäästöön menevät varat ovat niitä "pakollisia menoja". Itselläni on tämän lisäksi muu pitkäaikainen säästäminen/sijoittaminen (harvemmin toistuvia isompia menoja varten) ja lyhyemmän tähtäimen säästäminen (lomat ja muut hankinnat, jotka ei mahdu ns. kuukausibudjettiin)

Olen miettinyt eläkesäästämisen niin, etten panosta siihen juurikaan erikseen. Elälkekertymä nyt 2000e ja tosiaan se 15 vuotta vielä aikaa kerryttää. Perintöäkin on tulossa, jos ei mitään ihan yllättävää satu. 

ap

Vierailija
47/60 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottumukset muuttuu,ainoa tapa.Ei voi yhtäaikaa ostaa kaikkea ja säästää.

Vierailija
48/60 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin osakkeita lisää 15 000e, säästötileillä niin onnettomat korot että päätin ottaa riskin.

Inflaatio muuten syö kaiken.

Vierailija
49/60 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen velaton kuusikymppinen enkä keksi mitään mitä ostaisin eli kaikki menee säästöön.

Vierailija
50/60 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti tili on tyhjä kun kuukausi on lopussa,näin eläkeläisenä.

Vierailija
51/60 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla auttaa monta tiliä. Palkkapäivänä laitan säästöön itselleni (säästötili + rahastot), lapselle (säästötili + rahastot) sekä miehen kanssa yhteiselle tilille. Jos ennen palkkapäivää on käyttötilillä vielä ylimääräistä, siirrän ne sivuun vielä yhdelle tilille. Tämän tilin sisältö on täysin omaan hurvitteluun tarkoitettua ja voi käyttää mihin vaan, ei tarvitse miettiä säästämistä, koska se on jo hoidettu muille tileille.

Priorisoin siis säästämisen kuitenkin etusijalle.

Naiset ei pysty edes tavallisia raha-asioita hoitamaan ilman useita tilejä 🤣

Mun mies nauraa mulle, kun mulla on monta tiliä. Tilanne: mulla on säästöjä ja sijoituksia, miehellä ei juurikaan.

Vierailija
52/60 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme eläkkeellä, ei velkoja eikä jälkikasvua.

Säästöjä on jo niin hyvin että voimme melkein koko eläkkeemme kuluttaa omaan mukavuuteen. Kerran kuussa käy siivooja, lounaalla käymme usein ulkona, ostamme mieluisat kirjat ja tilaamme lehtiä.

Elämisen mukavuudesta ei tarvitse tinkiä.

Vierailija
53/60 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen pidemmän tähtäimen taloussuunnitelma sinulla on? Onko säätöjä, sijoituksia, sijoitusasuntoa? Millainen eläkekertymä? Ei tietenkään tarvitse noita tänne kirjoitella, mutta tuota kautta itse hahmottelen omaa tilannettani ja tavoitteitani. Jätän vähän ylimääräistä arjen nautintoihin ja lomailuun, mutta en halua kasvattaa arjen peruskuluja isommiksi. Mieluummin laitan säästöön ja sijoituksiin. Jos oma asunto olisi jo velaton, niin harkitsisin sijoitusasunnon ostamista. Tai sitten vaan sijoituksiin.

Vierailija
54/60 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on asuntolainan maksu kesken, mutta rahaa jää niin kivasti yli että nautitaan täysillä. Matkustetaan, syödään ulkona, tehdään hankintoja. Siltikin jää säästöön aina, välillä enemmän ja välillä vähemmän. 

Vierailija
55/60 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottumukset muuttuu,ainoa tapa.Ei voi yhtäaikaa ostaa kaikkea ja säästää.

Miksei voi? Jos on 800e/kk ylimääräistä, niin eikö siitä voi tehdä molempia?

Vierailija
56/60 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen velaton kuusikymppinen enkä keksi mitään mitä ostaisin eli kaikki menee säästöön.

Olet varmaan aika tylsä ihminen?

Vierailija
57/60 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöt on 2 talon seinissä, ne realisoidaan jos on pakko. Jos ei ne jää lapsille ja lastenlapsille.

Keskitymme elämästä nauttimiseen nyt tässä hetkessä, raha ei tilillä lämmitä eikä ilahduta. Mieluummin nautimme elämästä lasten ja ystävien kanssa elinaikanamme

Vierailija
58/60 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olemme vajaa keskituoloisina jo "nauttineet elämästä", velkaa on sen verran kivasti, ettei tarvitse miettiä, mihin palkkansa käyttäisi. Kaikkien velkojen ja maksujen jälkeen tilille jää kuukaudeksi joku 700 ja sillä ei paljon matkustella ja nautiskella. Nyt kun ilmeisesti toiselta on lähdössä päätulo pois, niin ei senkään vertaa. Mutta onpahan voinut antaa täysi-ikäistyvälle nuorelle kokemuksia tähän astisessa elämässään edes.

Vierailija
59/60 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolainan loputtua olen laittanut saman summan säästöön joka kuukausi niin ei tule huomaamatta kasvatettua säännöllisiä menoja. Jää kyllä senkin jälkeen aika hyvin ylimääräistä enkä sen kummemmin mieti, mitä sillä teen. Jos tekee mieli huvitella, niin huvittelen ja jos haluan matkustaa, niin matkustan. Ei pidä tehdä asioista vaikeampia kuin ne ovat.

Vierailija
60/60 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen budjetin, jossa säästöihin on merkitty x euroa per kuukausi. Rahat lähtee tililtä automaattisesti heti tilipäivän jälkeen. Lopuilla rahoilla katetaan pakolliset menot ja siitä jääneellä summalla voin tehdä mitä lystään.

Tämä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän