Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kangaskassia pitäisi käyttää uudelleen 840 kertaa ennen kuin sen ympäristöjalanjälki on yhtä suuri kuin muovipussilla, jota käytetään uudest

Vierailija
13.03.2025 |

kangaskassia pitäisi käyttää uudelleen 840 kertaa ennen kuin sen ympäristöjalanjälki on yhtä suuri kuin muovipussilla, jota käytetään uudestaan kerran roskapussina. Luomupuuvillaista kassia pitäisi käyttää lähes 2400 kertaa ja paperikassiakin 11 kertaa.

Kommentit (142)

Vierailija
41/142 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muovikassi on kätevämpi. Se joustaa ja venyy ja siihen mahtuu enemmän ja lisäksi sen voi käyttää roskapussina lopuksi.

En keksi mitään käyttöä pikkuruiselle puuvillakassille. Se pitäisi sitten aina pestäkin välillä.

Voi hyvää päivää !      Pikkuiselle puuvillakassille !  . On niitä kestokasseja muustakin kuin puuvillasta ja isojakin puuvillaisia, esim sekoitekankasta, polyester

Ei ole roskapussiksi venyneestä reikäisestä muovikassista

Älä riko niitä pussejasi. Kyllä mun muovipussit kestää roskiskäytön.

Vierailija
42/142 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ostanut käytössä olevan kangaskassin vuonna 2022. Ja vieläkin on käytössä.

Muovipussia en osta edes joka vuosi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/142 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on muovikassien heittäminen luontoon ja muovin päätyminen meriin. Suomessa se tosin ei liene suuri ongelma, mutta se on syy toimiin muovin käytön vähentämiseksi. Kierrätetty muovituote ei ole ympäristöhaitta, jos se ei käytön jälkeen päädy luontoon, vaan uudestaan kierrätykseen. Muovi on kevyt kuljettaa.

Keinokuituvaatteissa ongelma on pesussa veteen liukenevat muovikuidut. Muovipusseissa ei ole sitäkään ongelmaa.

Kierrättämisessäkin pitää ottaa huomioon se, että se kierrätettävä tavara ei itse kävele sinne tehtaaseen kierrätettäväksi eikä ilman energiaa muutu uudelleen käytettäväksi eikä myöskään uutena tuotteena kävele itse takaisin sinne kaupan tiskille.

Kuten mainittu, muovi on kevyttä kuljetettavaa.

Niin? Saman verran se roska-auto vie polttoainetta kaupunkiajossa, on se sitten tyhjä tai täynnä muovikasseja.

Vierailija
44/142 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muovikassien kanssa on kyllä se ongelma, että ne saattavat rikkoutua, jolloin niitä ei enää voikaan käyttää roskapussina kuten tuossa jutussa oli laskettu tehtävän. Silloin muovikassille tulee vain yksi käyttökerta.

Jos se pussi rikkoutuu heti, syynä on itse asiakas. Hän pakkaa sen kassinsa väärin.

Vierailija
45/142 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä pitäisi muistaa jokaisen, joka kannattaa muovikassien kieltämistä. Monelta unohtuu kassi kotiin ainakin joskus tai tulee tehtyä ylimääräisiä ostoksia, joita varten tarvitsee yllättäen ylimääräisen kassin. Ei ole luonnollekaan hyväksi, jos uuden kestokassin ostaminen on silloin ainoa vaihtoehto.

Vierailija
46/142 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhin itse tehty kangaskassi on 90-luvulta. Tehty käytöstä poistetuista farkuista. Toinen kangaskassi on kierrätyskeskuksesta ostettu hintaan 50 senttiä. Sekin ollut minulla noin 10 vuotta. Molempien kantokyky testattu laittamalla sisälle 30kg kahvakuula ja retuuttamalla sitä kovakouraisesti. Hyvin kestivät. Muovikassille en uskaltaisi tehdä samaa lujuustestiä, pakkaskelistä puhumattakaan.

Vierailija
47/142 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muovikassi on kätevämpi. Se joustaa ja venyy ja siihen mahtuu enemmän ja lisäksi sen voi käyttää roskapussina lopuksi.

En keksi mitään käyttöä pikkuruiselle puuvillakassille. Se pitäisi sitten aina pestäkin välillä.

Miksi ostat pikkuruisen kangaskassin?

En ostakaan. Olen katsellut niitä mitä olen myynnissä nähnyt.

Sitä paitsi se jatkuva puuvillakassin peseminenkin on epäekologista. Parempi käyttää muovikassia kun se elinkaarensa lopuksi poltetaan.

Miksi sitä pitäisi pestä jatkuvasti? Eikä sitä pestä yksinään koneessa vaan muiden vaatteiden kanssa. Tulee nääs pikkaisen halvemmaksi elämä kun ei osta yhtäkään muovikassia.

Vierailija
48/142 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen huomaa kauppareissuilla, että sinulla on ilmaiskassi. Niitäkin voi pestä ja ennen kaikkea poistaa tahrat, mitä sinä et näy tehneen ikinä. Muuten kuljet olevinaan fiksusti pukeutuneena, mutta olomuotosi kruunaa tuo ostoskassisi. Sitä myötä näytät lähinnä pulimummolta.

Heräsitkö väärällä jalalla vai ootko aina noin vttumainen?   -eri

Vierailija
49/142 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teidän mummojen on ihan turha alapeukuttaa, tämä asia on tutkittu useaan kertaan tieteellisesti. 

Kangaskassi kestää kyllä vuosien kulutusta, joten varmasti menee tuon rajan yli. Lisäksi kangaskasseja ei tarvitse valmistaa niin isoa määrää kun niitä käytetään uudelleen ja uudelleen. Ja toinen seikka mikä pitää ottaa huomioon se valtava muovin määrä mikä on luonnossa ja merissä, se ei vähene käyttämällä kangaskassin sijaan muovikassia. 

Laskepa mukaan myös kassien konepesut ja tahranpoistot. Kylläpä tulee kangaskasseille lisähintaa ja rutkasti, myös ympäristöosuudesta.

Vierailija
50/142 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaiseen isoon kaupan kestokassiin mahtuu kahden muovipussin verran ostoksia, niin se käyttöaikahan puolittuu verrattuna muovikasseihin.

Miten sä kannat sellaista? Se on raskas ja epäergonominen kantaa. Liikutko bussilla? Jos autolla, niin se on epäekologista.

Olalla se kulkee vallan hyvin. Itsellä kauppamatkaa puoli kilsaa, joten kuljen kävellen. Ostoskassi painaa monesti noin 10 kiloa ja se kulkee helposti olkapäällä sen kummemmin kåvelyä pysäyttämättä tai olkaa vaihtamatta. Vastaava määrä  kahdessa muovikassissa tekisi minusta jo ankan näköisen, kun pitäisi kävellä vaappuvan. 

Vierailija
51/142 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt vain muovikasseja koko koska se on ekologisinta.

Vierailija
52/142 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muovipussit ovat nykyisin suurimmaksi osaksi tai kokonaan kierrätettyä muovia. Tehokas tapa käyttää kierrätettyä muovia uudelleen ja saada materiaali eri tavoin kiertoon materiaalina tai energiana.

Vierailija
53/142 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskepa mukaan myös kassien konepesut ja tahranpoistot. Kylläpä tulee kangaskasseille lisähintaa ja rutkasti, myös ympäristöosuudesta.

Miks pitäis koko ajan olla pesemässä? Kaikki ruokatavara kaupassa on pakattua enkä koskaan ota vuotavaa tai likaista pakettia. Enkä laske kassia myöskin lattialle. Pesu silloin tällöin muun pyykin mukana riittää. 

Vierailija
54/142 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät kestokassit eivät ole puuvillaa, vaan kierrätysmuovia. Tai ohutta muovikuitua, jonka saa pakattua tiiviiksi paketiksi. Puuvillan epäekologisuuden tuntevat nykyään kaikki. Ei ole mitään hyvää syytä olla käyttämättä muovista kestokassia. 

Vierailija
55/142 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kangaskasseja on kertynyt vuosien ajalta joten totta kai niitä käytän. En edes muista milloin olen ostanut muovisen kauppakassin. Nehän menevät rikki helposti, eivät kestä kovin suurta painoa, eikä niitä saa olalle, toisin kuin kangaskassit.

Vierailija
56/142 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä käytetään samoja muovipusseja uudestaan kauppakasseina kymmeniä kertoja. 

Sama täällä. Mulla vielä käytössä s-kaupan joulupukin kuvalliset muovikassit. Varmaankin jotain viiden vuoden takaa. Vähän teipillä korjattuna. Hyvin toimineet ja tomii edelleenkin.

Vierailija
57/142 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muovikassien kanssa on kyllä se ongelma, että ne saattavat rikkoutua, jolloin niitä ei enää voikaan käyttää roskapussina kuten tuossa jutussa oli laskettu tehtävän. Silloin muovikassille tulee vain yksi käyttökerta.

Oman havaintoni mukaan yksikään muovikassi ei jää käyttämättä. Reikiintyneille löytyy käyttöä sellaisten materiaalien ja esineiden siirtoon ja säilytykseen, jotka eivät reiistä vuoda. Esimerkiksi palautuspulloja, kierrätykseen tai lahjaksi meneviä lastenvaatteita, likapyykki matkustaessa, pois lähtevät lasten lelut, keräyspaperit, vessan roskiksen sisältö, urheilukamat treeneihin, eväät automatkalle, suksirasvat kesävarastoon, vaikka ja mitä. Elämäni aikana ehkä kolme-neljä muovikassia on haljennut täysin riekaleiksi, jolloin sille jää enää energia-arvo polttoaineena. Kestokasseistakaan ei kyllä yksikään ole ollut ikuinen.

Vierailija
58/142 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roska-autohan on joka tapauksessa täynnä roskapusseja.  

Vierailija
59/142 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen useamman kerran aiheesta keskusteltaessa törmännyt tuohon väitteeseen, etteivät muovikassit Suomessa päädy mereen. Haluaisin uskoa niin ja onneksi niitä ei sinne tahallaan työnnetä, mutta kun olen parissa merenrantakaupungissa asunut täälläkin näkee roskia kadulla. Myös muovikasseja. Asuin Helsingissä reilut kymmenen vuotta ja aika paljon näin roskia pyörimässä kadulla ja sekin kaupunki on ihan meren vieressä. En ihmettele yhtään, jos roskia sinne veteen asti päätyy. Oikeastaan ihmettelen enemmän, jos joku tollo ei heitä niitä sinne tahallaan, kun katsoo miten helposti jätteitä kadulle putoaa oli roskiksia tarjolla kuinka paljon tahansa.

Vierailija
60/142 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvät kestokassit eivät ole puuvillaa, vaan kierrätysmuovia. Tai ohutta muovikuitua, jonka saa pakattua tiiviiksi paketiksi. Puuvillan epäekologisuuden tuntevat nykyään kaikki. Ei ole mitään hyvää syytä olla käyttämättä muovista kestokassia. 

Muovikuitua ei pesukoneeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi