Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kangaskassia pitäisi käyttää uudelleen 840 kertaa ennen kuin sen ympäristöjalanjälki on yhtä suuri kuin muovipussilla, jota käytetään uudest

Vierailija
13.03.2025 |

kangaskassia pitäisi käyttää uudelleen 840 kertaa ennen kuin sen ympäristöjalanjälki on yhtä suuri kuin muovipussilla, jota käytetään uudestaan kerran roskapussina. Luomupuuvillaista kassia pitäisi käyttää lähes 2400 kertaa ja paperikassiakin 11 kertaa.

Kommentit (142)

Vierailija
21/142 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teidän mummojen on ihan turha alapeukuttaa, tämä asia on tutkittu useaan kertaan tieteellisesti. 

... muovikassiteollisuuden toimeksiannosta :D

Vierailija
22/142 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaiseen isoon kaupan kestokassiin mahtuu kahden muovipussin verran ostoksia, niin se käyttöaikahan puolittuu verrattuna muovikasseihin.

Miten sä kannat sellaista? Se on raskas ja epäergonominen kantaa. Liikutko bussilla? Jos autolla, niin se on epäekologista.

Minä käyn kaupassa sähköautolla. Asun yksin isossa ok-talossa, joka lämpenee öljyllä. Ekologista? Tuskin, mutta ei kiinnosta. Antaa vuokrayksiöissä asuvien murehtia sitä asiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/142 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käytän kestokasseja, vanhimmat on varmaan 20 v vanhoja. Silloin niitä ei Suomessa vielä ollut, toin ulkomailta. Ne on niin monikäyttöisiä, tukevia, helppo kuljettaa.

Siis millaisia kestokasseja ei saanut Suomesta vuonna 2005?

Vierailija
24/142 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla paperikassi repesi normaali kantamisella kahdesta kohtaa melkein pohjaan asti, ennenku pääsin edes kotiin asti. Onneks oli muovipussi myös mukana ja ostokset sinne. Eikä mitään pahvikassia repiviä ostoksia edes ollut. Takki ja kaksi paitaa. 

Vierailija
25/142 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on muovikassien heittäminen luontoon ja muovin päätyminen meriin. Suomessa se tosin ei liene suuri ongelma, mutta se on syy toimiin muovin käytön vähentämiseksi. Kierrätetty muovituote ei ole ympäristöhaitta, jos se ei käytön jälkeen päädy luontoon, vaan uudestaan kierrätykseen. Muovi on kevyt kuljettaa.

Keinokuituvaatteissa ongelma on pesussa veteen liukenevat muovikuidut. Muovipusseissa ei ole sitäkään ongelmaa.

Vierailija
26/142 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muovikassi on kätevämpi. Se joustaa ja venyy ja siihen mahtuu enemmän ja lisäksi sen voi käyttää roskapussina lopuksi.

En keksi mitään käyttöä pikkuruiselle puuvillakassille. Se pitäisi sitten aina pestäkin välillä.

Miksi ostat pikkuruisen kangaskassin?

Vierailija
27/142 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muovikassi on kätevämpi. Se joustaa ja venyy ja siihen mahtuu enemmän ja lisäksi sen voi käyttää roskapussina lopuksi.

En keksi mitään käyttöä pikkuruiselle puuvillakassille. Se pitäisi sitten aina pestäkin välillä.

Kangaskasseja on eri kokoisia. Kassin voi pestä muiden vaatteiden/lakanoiden kanssa pesukoneessa.

Vierailija
28/142 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muovikassien kanssa on kyllä se ongelma, että ne saattavat rikkoutua, jolloin niitä ei enää voikaan käyttää roskapussina kuten tuossa jutussa oli laskettu tehtävän. Silloin muovikassille tulee vain yksi käyttökerta.

Kyllä voi rikkoutunuttakin käyttä muoviroskien pussina. Koskaan ei ole niin rikki ollut, ettei tuohon olisi kelvannut.

Vierailija
29/142 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaiseen isoon kaupan kestokassiin mahtuu kahden muovipussin verran ostoksia, niin se käyttöaikahan puolittuu verrattuna muovikasseihin.

Miten sä kannat sellaista? Se on raskas ja epäergonominen kantaa. Liikutko bussilla? Jos autolla, niin se on epäekologista.

Minä käyn kaupassa sähköautolla. Asun yksin isossa ok-talossa, joka lämpenee öljyllä. Ekologista? Tuskin, mutta ei kiinnosta. Antaa vuokrayksiöissä asuvien murehtia sitä asiaa.

No niin, sun ei pidä olla ekologisuuskeskustelussa ollenkaan.

Vierailija
30/142 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on muovikassien heittäminen luontoon ja muovin päätyminen meriin. Suomessa se tosin ei liene suuri ongelma, mutta se on syy toimiin muovin käytön vähentämiseksi. Kierrätetty muovituote ei ole ympäristöhaitta, jos se ei käytön jälkeen päädy luontoon, vaan uudestaan kierrätykseen. Muovi on kevyt kuljettaa.

Keinokuituvaatteissa ongelma on pesussa veteen liukenevat muovikuidut. Muovipusseissa ei ole sitäkään ongelmaa.

Kierrättämisessäkin pitää ottaa huomioon se, että se kierrätettävä tavara ei itse kävele sinne tehtaaseen kierrätettäväksi eikä ilman energiaa muutu uudelleen käytettäväksi eikä myöskään uutena tuotteena kävele itse takaisin sinne kaupan tiskille.

Vierailija
31/142 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ostakaan. Olen katsellut niitä mitä olen myynnissä nähnyt.

Sitä paitsi se jatkuva puuvillakassin peseminenkin on epäekologista. Parempi käyttää muovikassia kun se elinkaarensa lopuksi poltetaan.

Vierailija
32/142 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän kangaskassia js reppua. Käyttänyt monet vuodet.

Vierailija
33/142 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kierrättämisessäkin pitää ottaa huomioon se, että se kierrätettävä tavara ei itse kävele sinne tehtaaseen kierrätettäväksi eikä ilman energiaa muutu uudelleen käytettäväksi eikä myöskään uutena tuotteena kävele itse takaisin sinne kaupan tiskille.

Kuten mainittu, muovi on kevyttä kuljetettavaa.

Vierailija
34/142 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ostakaan. Olen katsellut niitä mitä olen myynnissä nähnyt.

Sitä paitsi se jatkuva puuvillakassin peseminenkin on epäekologista. Parempi käyttää muovikassia kun se elinkaarensa lopuksi poltetaan.

Samoin kuin astioiden ja vaatteiden peseminen on epäekologista.  Siksi tarvitaan ultrapikamuotia. 

Vierailija
35/142 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvää päivää !      Pikkuiselle puuvillakassille !  . On niitä kestokasseja muustakin kuin puuvillasta ja isojakin puuvillaisia, esim sekoitekankasta, polyester

Ei ole roskapussiksi venyneestä reikäisestä muovikassista

Vierailija
36/142 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän näkee kaupan kestokasseja käytettävän. Vahva, kestävä. Helppo pakata.

Mummot käytti aikoinaan Ekan kasseja. Vahva kestävä, helppo pakara.

Ysärin lopussa tehtiin kahvikasseja. Vahva kestävä. Helppo pakata.

Ohut puuvillakassi on todella epäkäytännöllinen. Eikä edes helppo pakata.

Muovipussi..... rikki yhdestä leikkelepaketista. 10 maitopurkkia ja kahva tunkeutuu sormista läpi.

Järkevyys ja käytännöllisyys on puuvillakassien ja muovipussien käyttäjillä hukassa. Luonnosta viis.

Vierailija
37/142 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Italiasta 15 vuotta sitten ostettu kestokassi. Käyn noin 80 kertaa kaupassa vuodessa eli olen tuota käyttänyt 1200 kertaa. Aika monta muovipussia on jäänyt ostamatta, paljonko ne maksaa nykyään? 

Vierailija
38/142 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin käytän sitä ilmaiseksi saatua kangaskassia kuin ostan 840 muovikassia hintaan 250 euroa.

Kyllä sen huomaa kauppareissuilla, että sinulla on ilmaiskassi. Niitäkin voi pestä ja ennen kaikkea poistaa tahrat, mitä sinä et näy tehneen ikinä. Muuten kuljet olevinaan fiksusti pukeutuneena, mutta olomuotosi kruunaa tuo ostoskassisi. Sitä myötä näytät lähinnä pulimummolta.

Vierailija
39/142 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin käytän sitä ilmaiseksi saatua kangaskassia kuin ostan 840 muovikassia hintaan 250 euroa.

#naisenlogiikka

Vierailija
40/142 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ompelen itse jämäpaloista kauppakasseja, annan niitä myös ystäville lahjaksi. Muutama kaupan kestokassi löytyy myös, eli aina omat kassit mukaan kauppareissulle. Muovikasseja olen ostanut viimeisen 5 vuoden aikana yhden kun menin yllättäen kauppaan eikä ollut kassia mukana. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme