Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys

Vierailija
12.03.2025 |

Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen! 

Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)

Kommentit (6747)

Vierailija
841/6747 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkistä. Kolmonenhan siellä, eli pisteet on sitten 70-79 välillä. Varmaan jään varasijoille kyllä. Viimeisen tentin jälkeen huomasin vielä yhden materiaalin, jota en ollut jostain syystä koskaan hoksannut sieltä muiden linkkien joukosta ja sen perusteella uskon, että menetin ainakin kolmessa kysymyksessä pisteitä 😄

Kolmonen myös, saas nähdä kuinka käy. 

Vierailija
842/6747 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku teistä oli maanantaina klo 14 pääsykokeissa, niin keksikö kukaan mitään logiikkaa siihen nimi tehtävään? Olen koittanut useista eri keskusteluista ja kanavista, mutta keneltäkään ei ole löytynyt vastausta. Ja muita kun tietenkin kiinnostaa niin piti valita valmiiksi annetuista nimistä sopiva nimi jonon perään. Jonossa taisi olla valmiiksi n5-6 nimeä joissa en keksinyt olevan mitään yhtenäisyyttä joka toistuisi. Tämä jää häiritsemään, kun mikään ei täsmännyt vaikka kuinka yritin 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/6747 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin jäi häiritsemään tää tehtävä! En tosiaan keksinyt itsekään mitään logiikkaa. Huoh.

Vierailija
844/6747 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku teistä oli maanantaina klo 14 pääsykokeissa, niin keksikö kukaan mitään logiikkaa siihen nimi tehtävään? Olen koittanut useista eri keskusteluista ja kanavista, mutta keneltäkään ei ole löytynyt vastausta. Ja muita kun tietenkin kiinnostaa niin piti valita valmiiksi annetuista nimistä sopiva nimi jonon perään. Jonossa taisi olla valmiiksi n5-6 nimeä joissa en keksinyt olevan mitään yhtenäisyyttä joka toistuisi. Tämä jää häiritsemään, kun mikään ei täsmännyt vaikka kuinka yritin 

Ainakin tiistaina oli päätöksenteossa joku samantapainen tehtävä, jonka ratkaisin etunimen ekan kirjaimen perusteella. Aakkosjärjestys oli selvä toistuva kaava -2 -4 -2 -4 yms..

Vierailija
845/6747 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin tiistaina oli päätöksenteossa joku samantapainen tehtävä, jonka ratkaisin etunimen ekan kirjaimen perusteella. Aakkosjärjestys oli selvä toistuva kaava -2 -4 -2 -4 yms..

Kiitos! Tälläistä etukirjain laskentaa en tehnyt joten se voi hyvinkin voinut ollut tuollainen. Kävin kyllä jokaisen kirjaimen erikseen läpi ja lisäilin ja plussasin ties mitä yhdessä ja erikseen, mutta en kokeillut tuollaista. Hyvin keksitty sulta. 

Vierailija
846/6747 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiviikko oli myös samanlainen tehtävä ja se oli yksi helpoimmista päätäksenteko-osiossa. Ensimmäinen nimi alkoi V:llä, toka T:llä. Näiden välissä on U. Kolmas nimi alkoi P:llä ja Neljäs N:llä. Näiden kahden välissä on O. T:n ja P:n välissä on kolme kirjainta (Q, R, S). Ja näin se jatkui. Viides nimi on sitten alkanut J-kirjaimella, sillä sen ja N:n välissä on kolme kirjainta. Jne.

Vierailija
847/6747 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jaa, tämä selviskin jo. Katoin mun hakemuksesta, oon näppäränä laittanu sinne erikseen ylioppilastutkinnon & ammatillisen, enkä ruksinut tuota kaksoistutkintoa...

Kaksoistutkinto on eri kuin erilliset ylioppilastutkinto ja ammatillinen tutkinto?!

en tiiä ymmärsinkö sun kysymystä oikein, mut siis sama se on jos siis on käynyt sen ammatillinen+yo samanaikaisesti. en vaan ollu tajunnu et siellä hakemuksella on vaihtoehtona valita aiemmaks koulutukseks kaksoistutkinto, ja olin valinnu sieltä erikseen tuon amm+yo. luulen et se kaksoistutkintovalinta on siel vaan tilastointii varten, en keksi mitä muutakaan välii sil on.

Kaksoistutkinto tarkoittaa sitä, että on tehnyt kaksoistutkinnon ei kahta erillistä tutkintoa (amis ja lukio). Kaksoistutkinnossa siis tehdään yhtäaikaa lukio ja joku ammattitutkinto, kuten tiedät. Jos on erikseen tehnyt lukion ja ammattikoulun se ei ole kaksoistutkinto vaan kaksi tutkintoa. Kysymykset on tilastointia varten ja siksi olisiki tärkeää, että ne on merkitty oikein. Jos ne on hakuprosessia(kin) varten kysymykset, niin sitten voisi joutua pulaan, jos vastaa niihin kysymyksiin väärin, voi joutua väärään hakujonoonkin, johon ei  kuulu tms.

Vierailija
848/6747 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskiviikko oli myös samanlainen tehtävä ja se oli yksi helpoimmista päätäksenteko-osiossa. Ensimmäinen nimi alkoi V:llä, toka T:llä. Näiden välissä on U. Kolmas nimi alkoi P:llä ja Neljäs N:llä. Näiden kahden välissä on O. T:n ja P:n välissä on kolme kirjainta (Q, R, S). Ja näin se jatkui. Viides nimi on sitten alkanut J-kirjaimella, sillä sen ja N:n välissä on kolme kirjainta. Jne.

Sun mielestä helpoin, mun mielestä vaikein ja muut oli helppoja

Vierailija
849/6747 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo samalla logiikalla ratkaisin Tiistaina klo 8:00 tehtävän jossa tuli sitten lopulliseksi kirjaimeksi D alkava nimi.

Vierailija
850/6747 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo samalla logiikalla ratkaisin Tiistaina klo 8:00 tehtävän jossa tuli sitten lopulliseksi kirjaimeksi D alkava nimi.

Mutta tehtävä on kyseenalainen koska moni muu ratkaisi sen sillain et oisi käänteinen aakkosjärjestys kyseessä jolloin kirjain olisi F.

Vierailija
851/6747 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttäviä nuo päättelytehtävät, vaikka sais järkeiltyä vastauksen niin on ihan hyvin voinut järkeillä aivan väärin.

Vierailija
852/6747 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vinkistä. Kolmonenhan siellä, eli pisteet on sitten 70-79 välillä. Varmaan jään varasijoille kyllä. Viimeisen tentin jälkeen huomasin vielä yhden materiaalin, jota en ollut jostain syystä koskaan hoksannut sieltä muiden linkkien joukosta ja sen perusteella uskon, että menetin ainakin kolmessa kysymyksessä pisteitä 😄

Kolmonen myös, saas nähdä kuinka käy. 

Tota Vipusta ei pysty käyttämään puhelimella ollenkaan. Mut kävin joskus aiemmin katsomassa, että KAMK YAMK (tradenomi) oli viime kevään haussa vaatinut toiseen hakukohteeseeni noin 73-75 pistettä ja toiseen melkein 80 pistettä. Tuskin ovat rajat tuosta ainakaan laskeneet, joten jos jäin kolmosellani sinne 70-79 skaalan alkupäähän, niin varasija saattaa olla joku 150

Vierailija
853/6747 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jaa, tämä selviskin jo. Katoin mun hakemuksesta, oon näppäränä laittanu sinne erikseen ylioppilastutkinnon & ammatillisen, enkä ruksinut tuota kaksoistutkintoa...

Kaksoistutkinto on eri kuin erilliset ylioppilastutkinto ja ammatillinen tutkinto?!

en tiiä ymmärsinkö sun kysymystä oikein, mut siis sama se on jos siis on käynyt sen ammatillinen+yo samanaikaisesti. en vaan ollu tajunnu et siellä hakemuksella on vaihtoehtona valita aiemmaks koulutukseks kaksoistutkinto, ja olin valinnu sieltä erikseen tuon amm+yo. luulen et se kaksoistutkintovalinta on siel vaan tilastointii varten, en keksi mitä muutakaan välii sil on.

Kaksoistutkinto tarkoittaa sitä, että on tehnyt kaksoistutkinnon ei kahta erillistä tutkintoa (amis ja lukio). Kaksoistu

Juu tota mä koitin edelliselle selventää, mut oli selvästikin huonosti muotoiltu.

Laitoin hakijapalveluihin viestiä tosta virheellisestä merkinnästä, katotaan mitä vastaa

Vierailija
854/6747 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin Ma klo 14.. ainut logiikka minkä älysin oli että kahdella peräkkäisellä oli toka kirjain sama, siitä sain karsittua kaksi vaihtoehtoa mutta en saanut keksittyä niin että olisin älynnyt että kumpi niistä tulisi sit eka, olikohan joku Mariah ja joku toinen missä oli a tokana..

Vierailija
855/6747 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin eri päivänä, mutta samat tehtävät vähän kiertää. Se oli se oppilasjuttu? Ne oli käänteisesaä aakkosjärjestyksessä. 

Vierailija
856/6747 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin myös maanantaina iltapäivän kokeessa, ja ihmettelin minäkin tuon nimitehtävän logiikkaa. Listasin sitten aakkoset ja aloin ruksia niitä nimien alkukirjainten mukaan. Siitä huomasin, että aakkosten loppupäästä lähtien niiden kirjainten väliin jäi aina yksi ruksimatta, mutta jossain kohtaa väli oli pidempi. Siinä keskimmäisenä oli kirjain (en tosiaan muista mikä), joka oli jonkun nimen etukirjain. Laitoin sitten sen vaihtoehdon vastaukseksi.

Jännä, miten eri tavalla tuotakin voi tulkita! :D

Vierailija
857/6747 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muuten maanantaina iltapäivän kokeessa olleet vastasitte siihen toiseen nimitehtävään, jossa muodostettiin ryhmä ja opettaja oli leikannut nimen osiin kirjaimiksi ja piti tietää mikä sen tyypin nimi oli?

Itse vastasin Ahti. Tämä ihan sama tehtävä oli syksylläkin ja muistan silloinkin vastanneeni saman.

Vierailija
858/6747 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni niissä muissa, paljon tekstiä sisältävissä päätöksentekotaidon tehtävissä, ei tarvinut edes osata mitään loogista päättelyä. Sijoitti vaan kaikki tekstissä annetut asiat taulukkoon ja sitä kautta sai vastauksen. 

Vierailija
859/6747 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä muuten maanantaina iltapäivän kokeessa olleet vastasitte siihen toiseen nimitehtävään, jossa muodostettiin ryhmä ja opettaja oli leikannut nimen osiin kirjaimiksi ja piti tietää mikä sen tyypin nimi oli?

Itse vastasin Ahti. Tämä ihan sama tehtävä oli syksylläkin ja muistan silloinkin vastanneeni saman.

Keskiviikkona oli saman tyyppinen tehtåvä. En käsitä, mistä sen nimen olisi voinut arvata ja veikkasin vain jotain. Näköjään eri nimet minun tehtävässäni, sillä siellä ei ollut Ahtia, vaan Jaria ja Saria ja muita saman tapaisia. Tässä tehtävässä kukaan kirjainlapun saaneista ei ensin tiennyt, mistä nimestä kirjain olisi kunnes, kun kysyttiin uudelleen siltä, jolta oli kysytty ensin, niin hän tiesikin, mistä nimestä on kyse. 

Vierailija
860/6747 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tehtävä on kyseenalainen koska moni muu ratkaisi sen sillain et oisi käänteinen aakkosjärjestys kyseessä jolloin kirjain olisi F.

Minäkin valitsin siis D:llä alkavan nimen. Jos on kyseessä juuri sama tehtävä ja samat nimet, niin en käsitä, miksi valitsisi F-kirjaimella alkavan nimen. Olivathan ne käänteisessä järjestyksessä, vaikka valitsisi D:n.