KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys
Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen!
Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)
Kommentit (6747)
Vierailija kirjoitti:
Kaikille jotka ovat huolissaan pisteistä ja siitä että tulevatko ne riittämään amk valintakoevalinnassa niin jos epäilette että saitte edes lähelle viimevuoden hyväksytyn pisterajan niin uskon kyllä että pääsette! Tämän vuoden koe oli ihan eri tasoa viimevuotiseen verrattuna.
Oliko tänä vuonna siis paljon vaikeampi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli mieleen yksi asia, mikä aiemmin mainittujen lisäksi amk:n kokeessa ihmetyttää. Matemaattis-luonnontieteellisen osion alin hyväksytty pisteraja on vain 12,5/100! Tuntuu hassulta, kun ennen insinööriksi hakevien lähes koko pääsykoe on tainnut perustua matemaattis-luonnontieteellisiin tehtäviin. Nyt riittää, että saa ehkä sen yhden tehtävän kyseisestä osiosta oikein.
Kyllä. Olen tuo aiempi, joka kertoi viime keväisestä pääsykoe kokemuksesta. Ihmettelin nimittäin ihan samaa. Tuntui, että pääpaino oli englannissa ja äidinkielessä, joissa piti saada suhteessa paljon enemmän pisteitä.
Myöskin on ihan typerää että pääasiassa koe on kaikille sama, toki helpompi niin mutta jos biotekniikan insinöörin ja kätilön englanti,
Ja jos ei tiedä, kannattaa arvata, koska miinuspisteitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Pelottaa tosiaan, että lähitulevaisuudessa joku ylempi taho tosiaan päättää mitä kukakin saa opiskella ja kuka ei saa opiskella mitään. Tätä kohti ollaan koko ajan menossa enemmän ja enemmän. Yllättävää, että hallitus ei ole vielä muuttanut oppivelvollisuutta takaisin pelkäksi peruskouluksi.
No näinhän sen pitäisikin olla, eli pelkkä peruskoulu oppivelvollisuudeksi että päästään häiriköistä eroon. Sitten jos tulee motivaatiota niin hakeutuu itse koulun penkille.
Vierailija kirjoitti:
Viime keväänä taisi tulokset tulla jo juhannuksen paikkeilla, saas nähdä miten tänä vuonna.
Jännä että niitä tuloksia pitää odottaa niin pitkään. Kokeet kuitenkin tehdään verkossa ja tekoäly käy tulokset läpi, todellisuudessa tieto ihmisten pistemääristä on selvillä tänään viimeisen kokeen jälkeen
No ei se nyt näin mene. Tuossa pitää lisäksi tehdä manuaalista työtä jotta varmistetaan homman menevän oikein. Sijoittelu vie aikaa paljon kun huomioidaan aivan kaikki korkeakoulupaikat, myös ne taidealat yms. missä on jotain muuta kuin sähköiset kokeet tai sitten ne ovat sellaiset sähkäiset tehtävät mitkä ihmisen pitää arvioida mitkä ihmisen pitää arvioida.
Vierailija kirjoitti:
jaa, tämä selviskin jo. Katoin mun hakemuksesta, oon näppäränä laittanu sinne erikseen ylioppilastutkinnon & ammatillisen, enkä ruksinut tuota kaksoistutkintoa...
Kaksoistutkinto on eri kuin erilliset ylioppilastutkinto ja ammatillinen tutkinto?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jaa, tämä selviskin jo. Katoin mun hakemuksesta, oon näppäränä laittanu sinne erikseen ylioppilastutkinnon & ammatillisen, enkä ruksinut tuota kaksoistutkintoa...
Kaksoistutkinto on eri kuin erilliset ylioppilastutkinto ja ammatillinen tutkinto?!
en tiiä ymmärsinkö sun kysymystä oikein, mut siis sama se on jos siis on käynyt sen ammatillinen+yo samanaikaisesti. en vaan ollu tajunnu et siellä hakemuksella on vaihtoehtona valita aiemmaks koulutukseks kaksoistutkinto, ja olin valinnu sieltä erikseen tuon amm+yo. luulen et se kaksoistutkintovalinta on siel vaan tilastointii varten, en keksi mitä muutakaan välii sil on.
Onko tietoa päivittyykö vipunen & oma opintopolku samanaikaisesti tai päivittyykö jompikumpi hitaammin/nopeammin? Kun tuo vipusen tilasto mitä oon seurannut väittää olevansa live, niin kuinkahan live se on...
Sanokaas miksi varasija on liikkunut 3:sta 4:seen?
😅
Vierailija kirjoitti:
Onko tietoa päivittyykö vipunen & oma opintopolku samanaikaisesti tai päivittyykö jompikumpi hitaammin/nopeammin? Kun tuo vipusen tilasto mitä oon seurannut väittää olevansa live, niin kuinkahan live se on...
Vipunen päivittyy nopeammin. Itse viimeksi sisään päässeenä tiesin sen vipusen kautta jo pari pv ennen kuin tieto tuli opintopolkuun. Toki silloin pääsin suoraan sisään, en jonon kautta eli sen päivittymisestä en tiedä
Tietääkö joku, näkeekö jostain minkälaiset todistuspisteet vaadittiin sovareihin? Pääsin UEF:n lo ,mutta en Raumalle, jonne vielä viime vuonna olisi todistuspisteet riittäneet.
Eilen ainakin keskellä päivää vastaanotettujen paikkojen määrä muuttui vipusessa, joten on se ainakin enemmän "live" kuin opintopolku, johon tiedot päivittyvät kai vain kerran vuorokaudessa.
Vastaanotet paikat kannattaa selata auki manuaalisesti hakijatietoja katsomalla, se "vastaanotetut" kohta näyttää muistaakseni aina lähimpää kolmea jaollista lukua eikä siksi ole välttämättä tarkka. Valituissa ja vastaanotetuissa näkyy siis aina tyyliin vaikka 6 tai 12 vaikka oikea määrä olisi sillä hetkellä 5 ja 14 jne.
Oliko KAMKin YAMK valintatehtävän tehneitä? Opintoportista löytyy arvosana.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku, näkeekö jostain minkälaiset todistuspisteet vaadittiin sovareihin? Pääsin UEF:n lo ,mutta en Raumalle, jonne vielä viime vuonna olisi todistuspisteet riittäneet.
Siinä todistusvalintaan liittyvässä sähköpostissa oli aika selkeästi tieto, mistä löytyy pisterajat ja oli oikein linkki sinne sivulle :)
Viime vuonna Tampereen infotieteiden tulokset valintakokeesta tuli juuri ennen juhannusta. Mikä riemu siitä syntyikään, kun läheiseni pääsi opiskelemaan. Silloin sai vastata vielä kynällä ja kumilla.
Slloin tehtiin niin, että A-osa oli vaijmhtoehtitehtäviä, joista piti saada tietty määrä. B-osa, esseet, luettiin vain lopuilta.
Siinä valittujen joukossa oli ei- ensikertalainen läheiseni niin vähän kuin siinä kiintiössä otettiin. Koko kesä oli pelastettu. Aiempia opintoja oli amk-tutkinnosta ja avoimesta, jotka laskettiin hyväksi heti ekavuonna. Nyt vain maisteriopintoihin kiinni. Älkää luopuko, nuoret tai etenkään vanhemmat opinhaluiset!
Tämänkeväiset kokeet, rajallinen aika eikä taakse päin saa palata oikomaan, tuntuu ulkopuolisesta stressaavalta.
Suuria hakijamääriä ei pidä säikähtää. Kattelijoita ja uteliaita on suuri joukko. He ovat voineet hakea 6 paikkaan eivätkä ota/saa yhtäkään.
Mutta vasta elokuussa viimeiset sisäänpääsijät saavat huoahtaa. Jonot liikkuvat omalakisesti. Hakijalle, rajoilla pyörivälle aika on tappavan hidasta.
Hämmästelen, miten psyka ja logopedia ovat niin suosittuja. Lääkis ja oikis ovat klassikkoja. Varhaiskasvatus ottaa opiskelijansa kirjavasta joukosta, ja vain osa päätyy alalle. Sama koskee opettajuutta.
Hain lääkikseen ja samahko kokemus parin muun kommentoineet kanssa, bilsa meni suht hyvin (sielläkin tuli pari mokaa harmillisesti kyllä) mutta muut osiot sitten aika penkin alle. En kerinnyt kemiassa ja fysiikassa edes varsinaisiin laskutehtäviin asti, itellä kestää aikaa laskea jo sen verran mitä kysyttiin kumpaisenkin monivalintatehtävissä. Luulen, ettei kaikkia tehtäviä ole monikaan ehtinyt tehdä. Mutta läpipäässeet varmasti enemmän kuin itse ennätin, eli en varmasti päässyt läpi nyt.
Tänvuotinen lääkiksen valintakoe (yliopistojen valintakoe B) ei ollut ehkä niin vaikea sillä lailla kuin ennakkoon itse kuvittelin. Ajattelin, että on jotain tosi vaikeita ja monimutkaisia laskutehtäviä tms. Aika vaan kerta kaikkiaan loppui kesken.
Omalla kohdalla valmistautuminen oli aikarajoitteista johtuen turhan huonoa, en kerinnyt esim kattomaan aiempia pääsykokeita ollenkaan kun käytettävissä oleva aika (aamut klo 4.30-5.30 välillä yms) meni lukion pitkän kemian ja fysiikan omatoimiseen läpikahlaamiseen kevään aikana. Ehkä vois mennä vastaavan tyyppinen koe paremmin jos ottaisi ajan kanssa uusiksi.
Eli ei se mahdoton ollut. Kannattaa todellakin myös harjoitella itse koetilannetta aikapaineineen!
Hain myös kakkosvaihtoehtona AMKiin bioanalyytikko-linjalle ja jännittää se vielä. Amk-valintakoe (tiistai-iltapäivän) ei musta ollut kovin paha, vähän kiire tuli tosin siinäkin ja aivot solmussa lopussa vikojen päätöksentekotaitotehtävien kanssa. Niihin en kerinnyt vastata kaikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille jotka ovat huolissaan pisteistä ja siitä että tulevatko ne riittämään amk valintakoevalinnassa niin jos epäilette että saitte edes lähelle viimevuoden hyväksytyn pisterajan niin uskon kyllä että pääsette! Tämän vuoden koe oli ihan eri tasoa viimevuotiseen verrattuna.
Oliko tänä vuonna siis paljon vaikeampi?
Päätöksentekotaitojen ja Matemaattis-luonnontieteellisen osion kohdalta huomattavasti vaikeampi, sanoisin että muut osiot oli aikalailla samaa tasoa.
Vierailija kirjoitti:
Oliko KAMKin YAMK valintatehtävän tehneitä? Opintoportista löytyy arvosana.
Kiitos vinkistä. Kolmonenhan siellä, eli pisteet on sitten 70-79 välillä. Varmaan jään varasijoille kyllä. Viimeisen tentin jälkeen huomasin vielä yhden materiaalin, jota en ollut jostain syystä koskaan hoksannut sieltä muiden linkkien joukosta ja sen perusteella uskon, että menetin ainakin kolmessa kysymyksessä pisteitä 😄