KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys
Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen!
Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)
Kommentit (6747)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiviikko oli myös samanlainen tehtävä ja se oli yksi helpoimmista päätäksenteko-osiossa. Ensimmäinen nimi alkoi V:llä, toka T:llä. Näiden välissä on U. Kolmas nimi alkoi P:llä ja Neljäs N:llä. Näiden kahden välissä on O. T:n ja P:n välissä on kolme kirjainta (Q, R, S). Ja näin se jatkui. Viides nimi on sitten alkanut J-kirjaimella, sillä sen ja N:n välissä on kolme kirjainta. Jne.
Joo samalla logiikalla ratkaisin Tiistaina klo 8:00 tehtävän jossa tuli sitten lopulliseksi kirjaimeksi D alkava nimi.
Mutta tehtävä on kyseenalainen koska moni muu ratkaisi sen sillain et oisi käänteinen aakkosjärjestys kyseessä jolloin kirjain olisi F.
Minäkin valitsin siis D:llä alkavan ni
Mutta tehtävässä ei välttämättä kysytty käänteistä aakkoisjärjestystä, mahdollinen ratkaisu oli myös se että jokaisen nimen välissä oli 1,3,1,3 kirjainta jolloin vastaus olisi D eikä F, tämän lisäksi kysymyksessä oli 2 F alkavaa nimeä joka voisi viitata siihen että kyseessä on oikeasti Dennis.
Vierailija kirjoitti:
Voin toki olla väärässä, mutta muistaakseni itsekkin vastasin Dennis. Itse sain sen vastaukseksi aloittamalla siitä aakkosjärjestyksen viimeisimmästä nimestä, sanotaan nyt Toivo, seuraavana Raimo ( 1 kirjain väliä), sitten tuli Niilo, (O, P, Q, 3 kirjainta väliä. 1 ja 3 kirjainta väliä kaavalla päädyin siis Dennikseen, muistaakseni :D.
Virhe oli tosin jättää päätöksentekotaidot viimeiseksi. Silmät ja aivot oli jo ihan solmussa. Näin jälkikäteen vaan miettii kuin yksinkertaisia ne todellisuudessa olivat, tehtävienannon pituuksista huolimatta. Ei vaan riittänyt enään motivaatio alkaa taulukoimaan asioita ja sitä kautta selvittämään vastauksia. Arvailuksi meni siis suurin osa. Ens kerralla viisaampana.
Samoin kävi mulle, ensin olisi pitänyt ottaa joko päätöksentekotaidot tai englanti, ne oli itselle vaikeimmat. Arvailuksi meni moni kohta päätöksentekotaidoissa ja myös muissa osioissa. Ensi keväänä sitten vähän viisamman taktiikan kanssa uudestaan, nyt ei taktiikkaa ollut lainkaan...
Vierailija kirjoitti:
Ootteko saaneet päivämäärää kasvatusalan soveltuvuuskokeisiin?
4.6. mennessä tais olla että tulee kutsut. Viime vuonna oli 5.6. ja kutsu tosiaan tuli vasta sillon, joten oletan, että joutuu tuonne 4.6. odottamaan..
Itseäni kanssa ärsyttää nämä ihmeelliset tehtävät. Seppo ja Teppo ovat ystäviä. Tepolla on siniset silmät. Sepolla on pian syntymäpäivä. Milloin on Sepon syntymäpäivä? Olen toki tyhmä, mutta nämä tehtävät eivät liittyneet mitenkään siihen alaan, jonka pääsykokeissa olin. Tästä pääsykokeesta, jossa olin tätä tyyppiä olevia tehtäviä on jo vuosia aikaa, mutta en vieläkään tiedä, mitä tuohon olisi pitänyt vastata. Ehkä oikea vastaus oli sitten se vaihtoehdoista lähinnä pääsykokeen päivää ollut vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hei, katsoin viime vuoden tilastoa, alin ollut trade tiedolla johtaminen yamk (suomenkieliset opinnot) 74,35, muilla linjoilla alemmat. "
Joo pääsin kans koneella nyt katsomaan, niin olivatkin alemmat kuin mitä muistin. Kiitos korjauksesta. Silti uskon, että rajat vähän nousevat tälle vuodelle.
Mitenhän nämä kääntyy pisteet verrattuna tuohon kurssinumeroon? Oma kurssialusta jo tyhjä niin en nää onko jotain kaavaa olemassa. Arvosana ollut 4 opintopolun mukaan. Kovasti hakijoita ollut niin varmasti pisteetkin pitää olla sen mukaiset.
Onnea! Lähes varmasti pääset, jos siis oli kyse näistä Kamk yamk valintakoeopintojaksoista? Uskon et suurin osa tipahtaa tohon kolmoseen ja siellä pitää olla skaalan ihan yläpäässä ja pisteiden kymmenyksilläkin on merkitystä, että pääsee sisään.
Hei, Näyttää, että tiedät asiasta enemmänkin :) osaatko sanoa, milloin tulokset ovat Opintopolulla? t. Sh yamk-hakija
Tuleeko sieltä opintopolusta mitään ilmoitusta kun tieto paikasta tulee? Oman paikan tieto tulossa vasta heinäkuussa. Odottavan aika on pitkä.
En tiedä yhtään sen enempää kuin mitä valintakoeopintojaksossa kerrottiin arvosanoista ja pisteistä ja Vipusesta olen katsonut viime vuoden alimmat pisteet ja tämän vuoden hakijamäärät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuten maanantaina iltapäivän kokeessa olleet vastasitte siihen toiseen nimitehtävään, jossa muodostettiin ryhmä ja opettaja oli leikannut nimen osiin kirjaimiksi ja piti tietää mikä sen tyypin nimi oli?
Itse vastasin Ahti. Tämä ihan sama tehtävä oli syksylläkin ja muistan silloinkin vastanneeni saman.
Keskiviikkona oli saman tyyppinen tehtåvä. En käsitä, mistä sen nimen olisi voinut arvata ja veikkasin vain jotain. Näköjään eri nimet minun tehtävässäni, sillä siellä ei ollut Ahtia, vaan Jaria ja Saria ja muita saman tapaisia. Tässä tehtävässä kukaan kirjainlapun saaneista ei ensin tiennyt, mistä nimestä kirjain olisi kunnes, kun kysyttiin uudelleen siltä, jolta oli kysytty ensin, niin hän tiesikin, mistä nimestä on kyse.
Mä ainakin päättelin tuon Ahti just sillä kun tuo oli ainut nimi missä oli h ja t. Eli tyyliin eka tyyppi saanut kirjaimen I, siitä ei voinut päätellä mitään kun muissakin nimissä oli i kirjain, mut sit kun toiset katsoi nimen ja siellä oli h/t niin pystyi heti arvaan sen vuoksi. Kaikissa muissa nimissä oli siis enemmän sanoja kirjaimia..
Ymmärsin sen niin, että kukaan ei saanut tietää toisten kirjaimia ja silloin mistä voi tietää, mikä kirjain kenelläkin on. Melkein kaikissa nimissä oli tyyliin a ja i.
Muita jotka ei jaksa enää odottaa maisterihaun tuloksia? Mihin haitte ja millä arvosanoilla?
Vierailija kirjoitti:
Muita jotka ei jaksa enää odottaa maisterihaun tuloksia? Mihin haitte ja millä arvosanoilla?
Ei jaksa, mutta aiempien vuosien perusteella ei taida olla vaihtoehtoja.
Ite päättelin niin, että alkukirjaimet menee kahden välein lopusta alkuun. Vika tais olla Hilla tms. niin seuraava alkaa f:llä ja sit kahdessa peräkkäisessä toka vokaali on sama ja oli vokaaleja lopusta alkuun eli seuraavana e. Oiskohan mun vastaus ollu sit Felix näiden jälkeen
Minä tein viime kerrasta viisastuneena englannin osion ensin. Pääsi tavallaan uppoutumaan heti tekstiin, eikä alkanut hosumaan esimerkiksi matikan tehtävien kanssa. Viimeiseksi jätin itselleni helpoimmat eli etiikan ja tunneälyn, ne eivät vaatineet niin paljon keskittymistä eikä pieni väsymyskään olisi haitannut eikä se, kun ihmiset alkaa valua koesalista ulos.
Viime kerralla tein viimeiseksi enkun enkä jaksanut enää lainkaan keskittyä.
Mun mielestä etiikan osio oli ehkä hämmentävin. En oikeasti parista kohti tajunnut mikä lause sisältää eettisen näkökulman. Ei ollut niin selkeää mielestäni kuin voisi kuvitella.
Mäkin jätin päätöksentekotaidot viimeiseksi ja väsytti siinä kohti vähän liikaa. (Pitkä koe vielä kun hain sekä sote- että tekniikan aloille.)
Pöljä kysymys: voiko osaan kohteista tulla valituksi todistusvalinnan kautta, vaikka ei olisi ensikertalainen?
Luulin että ei, mutta opintopolussa näkyy että mun YO-todistus onkin osaan paikoista huomioitu (?)
Joo pitäis tietää paremmin :D Panostin vaan täysillä ykkösvaihtoehtoon, jonka todistusvalinnassa on mukana vain ensikertalaiset.
Hei
Voiko joku, jolla pääsy tietokoneelle, katsoa paljonko on paikan vastaanottaneita elintarviketieteissä? Kiitos paljon.
Jos englannissa annettu luetunymmärtämistehtävä olisi ollut suomeksi äidinkielen osiossa, niin olisin siitäkin saanut huonon.
Äidinkielen osio oli paljon helpompi (ei kielen takia) vaan pelkän teeman vuoksi. Kyllähän se enkku läpi menee, mutta onhan tuo täysin arpapeliä mitä joutuu lukemaan... Toisaalta siitä saa myös vain vain puolet bojot muihin aineisiin verrattuna.
Matikka meni ok, mutta jostain syystä en tajunnut jotain sudokun näköistä ruudukkotehtävää, jossa sama numero ei saa toistaa. Kait sitä pitää tässä alkaa sudokua harrastaa.
Oma järjestys oli:
Matikka->Päätös->Etikka->Tunne->Enkku->Äidinkieli
Syy tähän stradegiaan koska kahdesta vikasta saa puolet vähemmän bojoja ja menee helposti läpi. Lisäksi tuossa etikassa/tunteessa on vain 15min ja joku 20 kysymystä, että pitää olla vielä suht skarppina.
Päätös taas on vaikein, joten matikka oli hyvä lämmittely sille.
Mä aloin tekee tunneäly ja eettistä osiota ensimmäisinä, koska ajattelin, että ne ovat vahvuuksiani, ja nostan näin itsevarmuuttani kokeessa.. paskan marjat 😹 Tulin vain epätoivosemmaksi ja keskittyminen sakas sit kunnolla kokeen loppupäässä, kun oli matikkaa ja loogista päättelyä. Ei näin.
Vierailija kirjoitti:
Voin toki olla väärässä, mutta muistaakseni itsekkin vastasin Dennis. Itse sain sen vastaukseksi aloittamalla siitä aakkosjärjestyksen viimeisimmästä nimestä, sanotaan nyt Toivo, seuraavana Raimo ( 1 kirjain väliä), sitten tuli Niilo, (O, P, Q, 3 kirjainta väliä. 1 ja 3 kirjainta väliä kaavalla päädyin siis Dennikseen, muistaakseni :D.
Virhe oli tosin jättää päätöksentekotaidot viimeiseksi. Silmät ja aivot oli jo ihan solmussa. Näin jälkikäteen vaan miettii kuin yksinkertaisia ne todellisuudessa olivat, tehtävienannon pituuksista huolimatta. Ei vaan riittänyt enään motivaatio alkaa taulukoimaan asioita ja sitä kautta selvittämään vastauksia. Arvailuksi meni siis suurin osa. Ens kerralla viisaampana.
Juuri samanlainen virhe tuli tehtyä itselläkin, ajatteli jättää helpoimman viimeiseksi, vaan eipä enään siinä vaiheessa leikannut samalla tavalla mitä kokeen alussa.
Jonkinlaiset muistikuvat on maanantain aamun päätöksetekotaidoista
Tehtävien järjestys saattaa olla väärin.
1. kysymys kuka/ketkä kannattaa fc honkaa, vastasin liisa ja asko, tuo taisi mennä väärin.
2. lapun repiminen 4 osaan, nimet oli ainakin sami, pasi, jari, kari, mira
3. tulkkitehtävä
4. projekti tehtävä, tähän vastasin uusi työntekijä, taisi olla kari nimeltään.
5 kyläläisten silmien/hiusten väri ja pituudet, paljon oli luettavaa.
6. valehtelu/totuuden puhuminen tiettyinä viikonpäivinä
7. jäniksen häntä leikki tehtävä
8. otsassa oleva numero tehtävä vastausvaihtoehdot taisi olla 10,20,30,60,140
9. piti löytää oikea nimi koululaisten leikissä, tässä oli vastausvaihtoehtoja paljon, 2 oli muistaakseni pojan nimeä ja loput tyttöjen nimiä, felixin taisin vastata tähän arvaamalla.
Toivottavasti olisi edes 1 oikein ja se riittäisi hyväksyttyyn tästä osiosta.