KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys
Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen!
Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)
Kommentit (6747)
En malttaisi odottaa tuloksia. Syksyllä tuntui menneen niin penkin alle, että olin varma hylätystä kokeesta (joka meni sittenkin kyllä läpi) muutamankin osion vuoksi. Nyt jäi tunne, että saattaa olla jopa mahdollista päästä niin haluaisin jo tietää, pääseekö nyt juhlimaan vai joutuuko jälleen pettymään.
Viime keväänä taisi tulokset tulla jo juhannuksen paikkeilla, saas nähdä miten tänä vuonna.
Jännä että niitä tuloksia pitää odottaa niin pitkään. Kokeet kuitenkin tehdään verkossa ja tekoäly käy tulokset läpi, todellisuudessa tieto ihmisten pistemääristä on selvillä tänään viimeisen kokeen jälkeen
Pelottaa tosiaan, että lähitulevaisuudessa joku ylempi taho tosiaan päättää mitä kukakin saa opiskella ja kuka ei saa opiskella mitään. Tätä kohti ollaan koko ajan menossa enemmän ja enemmän. Yllättävää, että hallitus ei ole vielä muuttanut oppivelvollisuutta takaisin pelkäksi peruskouluksi.
Vierailija kirjoitti:
Viime keväänä taisi tulokset tulla jo juhannuksen paikkeilla, saas nähdä miten tänä vuonna.
Jännä että niitä tuloksia pitää odottaa niin pitkään. Kokeet kuitenkin tehdään verkossa ja tekoäly käy tulokset läpi, todellisuudessa tieto ihmisten pistemääristä on selvillä tänään viimeisen kokeen jälkeen
Mietin aivan samaa. Ymmärrän sen ajan, kun korkeakouluissa tarkastettiin paperisia kokeita, mutta nyt kone hoitaa automaattisesti tarkastuksen ja pisteet heti selvillä. Tuskin kenenkään tarvitsee hakijoita käsin laittaa järjestykseen, vaan ohjelma hoitaa sen. Eli nykyään tulokset pitäisivät helposti tulla viikossa, eikä kuukauden päästä!
Ja järjestelmä tietää varmaan pisteet jo siinä kohtaa, kun hakijan koe päättyy.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi viikkoa viimeisestä valintakoepäivästä tuli tulokset. Amk:ssa siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi viikkoa viimeisestä valintakoepäivästä tuli tulokset. Amk:ssa siis.
Toivottavasti nytkin tulisi yhtä nopeasti. Vipunen taitaa olla aika seurattu sivusto seuraavien viikkojen aikana.
Oon miettinyt samaa, että kun kaikki muutkin hakutiedot päivittyy opintopolkuun ja vipuseen koko ajan, että miksei valintakoejärjestelmää uudisteta niin, että kokeissa, joissa vastaukset ovat heti tarkistettavissa, pisteet ja omat vastaukset tulisi näkyviin omaan hakemukseen tai johonkin palveluun heti kokeen jälkeen. Tiedän, että tämä ei voi koskea valintakokeita, joissa on avoimia vastauksia ja esseitä ja joissain kokeissa tehtäviä on monena vuonna poistettu kokeen jälkeen jne., mutta monessa paikassa tämä voisi toimia. Monivalintaa ja avoimia tehtäviä sisältävissäkin kokeissa osiot voisi eriyttää niin, että monivalintaosuuksista saisi pisteet näkyviin heti ja avoimet/esseet myöhemmin.
Nykyisellään tuntuu, että tulosten panttaaminen on joku jäänne - ihan kuin joku auktoriteetti jossain monokkeli päässä edelleen tarkistelisi kokelaiden harakanvarpaita käsin kirjoitetuista esseistä ja lausuisi niistä painavan sanansa ennen lopullisia tuloksia :D
Alkaa olla paskaa kaikki poistettu.
SDP:n Matias Mäkynen tiukkana: Tulen vastustamaan käännytyslain jatkoa
Anneli Auer jälleen ihmisjahdin kohteena.
13 vuotta häpeällistä, suomettunutta, venäjän etua ajavaa miinakieltovuotta on loppumassa
🔥 Lapsille ei enää järjestetä kevätjuhlia päiväkodissa kuten ennen
Pitääkö vuokranantajalle ilmoittaa jos poikaystävä tulee kylään 6 kuukaudeksi?
🔥 KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys
Viime keväänä insinöörin amk-koe suoritettu ja läpäisty erinomaisin pistein, mutta en voinut kuin ihmetellä tätä koesysteemiä kokonaisuudessaan. Se on täynnä omituisuuksia, kuten esimerkiksi mainitsemasi tulosten saamisen kesto. Väkisinkin tulee mieleen, että onko se ihan tarkoituksellista. Esimerkiksi sen yhteys näihin kokeen muihin mysteereihin, kuten näihin haamutehtäviin, pisteiden skaalaamiseen tai lähinnä siihen, että miten se tehdään. Pisterajojen laskemiseen ynnä muuhun.
Itse kokeesta sen verran, että omasta mielestä koe oli varsin omituinen. Kyseessä oli toki ensimmäinen kerta "korkeakoulun" pääsykokeessa ja ikääkin on jo lähemmäs 40, mutta mieleen jäi kokeen jälkeinen paskanmaku suussa. Hirvittävä aikapaine yhdistettynä pitkiin tehtävänantoihin, teksteihin ja kompakysymyksiin.
Kokeen jälkeen oli tyhjä olo ja tunne, että koe meni huonosti. Etenkin äidinkielen ja englannin osiot tuntuivat siltä, että menivätköhän edes läpi. Näitä en harjoitellut lainkaan, koska luulin omaavani kohtalaisen hyvän ja nopean luetun ymmärtämisen ja englannin kielen. Kokeessa totuus iski vasten kasvoja:D Tuli tunne, että en ole ikinä suomea tai englantia lukenutkaan. Toki aika- ja koepaine varmasti tekivät osansa, tekstejä ei ollut edes mahdollista lukea ajatuksella, joten päätin vain katsoa kysymykset ja selata tekstiä niiden perusteella. Aiheet olivat varsin puuduttavia, eikä sattunut sellaisia aiheita, jotka itseä kiinnostavat tai joita olisi sattunut lukemaan. Se olisi varmasti helpottanut.
Englannin kielen sanasto oli varsin vaikeaa, ja oli täynnä sanoja, jotka eivät olleet tuttuja. Etenkin tehtävä jossa piti vetolaatikosta valita sopiva sana tekstiin puuttuvan paikalle. Tätä kaikkea ei helpottanut keskittymisen harhailu ennen itseä poistuviin ja kolisteleviin osallistujiin. Tai käytävää edestakaisin kulkevaan kokeen valvojaan, joka kilisteli taskussa olevia avaimiaan. Moni vastaus tuli jostain intuitiosta tai päättelyn tuloksena liittyen aiheeseen ja asenteeseen jolla se oli kirjoitettu.
No, muutama viikko unettomia öitä ja itsensä ruoskimista ja epätoivoa, kunnes tulokset tulivat. 320/400 ja vilpitön ihmetys ja riemu. Äidinkieli ja englanti olivat molemmat menneet pisteiden valossa lähes täydellisesti. Tahdonkin sanoa kaikille epätoivossa kylpeville, että se saattaa olla se oma mieli, joka siellä temppuilee ja tulos voi olla tuntemuksista huolimatta hyvä. Koetilanne ja aikapaine saattaa olla stressaava, joten se on omiaan aiheuttamaan kaikenlaista outoa oman pään sisällä.
Toivon kaikille onnea ja koemenestystä ja hyvää kesää:)!
Noista haamutehtävistä, mikä on niiden pointti? Sanotaan että niillä testataan tulevia pääsykokeita varten, mutta siis mitä testataan? :D Eikö ne varsinaiset tehtävät jo testaa tarpeeksi...
Vierailija kirjoitti:
Noista haamutehtävistä, mikä on niiden pointti? Sanotaan että niillä testataan tulevia pääsykokeita varten, mutta siis mitä testataan? :D Eikö ne varsinaiset tehtävät jo testaa tarpeeksi...
Niinpä, ihan samaa ihmettelen.
Vierailija kirjoitti:
Siis niissä testataan erilaisia tehtäviä että miten ne toimii, et miten sen tyylisiä tehtäviä voi tai ei voi käyttää tulevissa kokeissa oikeina tehtävinä. En oo ikinä ennen käynyt, joten en tiiä onko esim. sitä matikan sudokutyylistä tehtävää ikinä ollut ennen, et jos sellaisia ei oo ennen ollut, niin saattoi hyvinkin olla sellainen testitehtävä.
Tympeitä kyllä nuo haamutehtävät, jos ne on just niitä mihin on vaikka kokeessa käyttänyt eniten aikaa ja osuu oikein, niin täysin hukkaanheitettyä..
Selaan vipusta hakemani paikan kohdalta, siellä lukee että kaksoistutkinnon käyneitä naisia ei olisi yhtäkään hakenut tuolle alalle ensisijaisena. Olen kuitenkin itse käynyt kaksoistutkinnon ja olen nainen ja tuo oli ensisijainen kohteeni, miksiköhän en tuossa tilastossa näy?
Tällä hetkellä todistusvalinnassa (ammatillisen todistuksella) varasija 1, pisteet 101 ja sisäänpääsyyn vaadittu 101.
jaa, tämä selviskin jo. Katoin mun hakemuksesta, oon näppäränä laittanu sinne erikseen ylioppilastutkinnon & ammatillisen, enkä ruksinut tuota kaksoistutkintoa...
Minulle tuli mieleen yksi asia, mikä aiemmin mainittujen lisäksi amk:n kokeessa ihmetyttää. Matemaattis-luonnontieteellisen osion alin hyväksytty pisteraja on vain 12,5/100! Tuntuu hassulta, kun ennen insinööriksi hakevien lähes koko pääsykoe on tainnut perustua matemaattis-luonnontieteellisiin tehtäviin. Nyt riittää, että saa ehkä sen yhden tehtävän kyseisestä osiosta oikein.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli mieleen yksi asia, mikä aiemmin mainittujen lisäksi amk:n kokeessa ihmetyttää. Matemaattis-luonnontieteellisen osion alin hyväksytty pisteraja on vain 12,5/100! Tuntuu hassulta, kun ennen insinööriksi hakevien lähes koko pääsykoe on tainnut perustua matemaattis-luonnontieteellisiin tehtäviin. Nyt riittää, että saa ehkä sen yhden tehtävän kyseisestä osiosta oikein.
Kyllä. Olen tuo aiempi, joka kertoi viime keväisestä pääsykoe kokemuksesta. Ihmettelin nimittäin ihan samaa. Tuntui, että pääpaino oli englannissa ja äidinkielessä, joissa piti saada suhteessa paljon enemmän pisteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Olen tuo aiempi, joka kertoi viime keväisestä pääsykoe kokemuksesta. Ihmettelin nimittäin ihan samaa. Tuntui, että pääpaino oli englannissa ja äidinkielessä, joissa piti saada suhteessa paljon enemmän pisteitä.
Myöskin on ihan typerää että pääasiassa koe on kaikille sama, toki helpompi niin mutta jos biotekniikan insinöörin ja kätilön englanti, Suomi ja päätöksentekotaitoja mitataan samalla kokeella niin ollaan aika kaukana toisistaan. Toki molempiin on vielä ne alakohtaiset eli matemaattis-luonnontieet ja sitten mikälie tunnetaidot tms, mutta silti alat ja niiden vaatimukset on niin kaukana toisistaan että on aivan järjetöntä pisteyttää ja valita oikeat henkilöt yhteisen kokeen perusteella. Ja nämä kaksi ammattia oli vaan esimerkkejä, mielestäni tämä koskee todella monia tutkintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myöskin on ihan typerää että pääasiassa koe on kaikille sama, toki helpompi niin mutta jos biotekniikan insinöörin ja kätilön englanti, Suomi ja päätöksentekotaitoja mitataan samalla k
Täysin samaa mieltä. Tämä oli myös asia joka itseä hiertää. Toki nyt päästään maksimaalisen helpolla tarkastamisen ja kokeiden laatimisen toimesta, mutta kyllä tää nykysysteemi on omasta mielestä kaikinpuolin aivan älytön. Myöskin se, että nythän on käytännössä mahdollisuus päästä tuurilla sisään tai ainakin saada pisteitä, koska tehtävät ovat kaikki monivalintatehtäviä.
Se on ihan täysin tuuripeliä millainen koe sieltä tulee. Nytkin kolmena peräkkäisenä päivänä kaksi eri koetta, eli yhteensä 6 erilaista AMK koetta. Mikä nyt sitten kenellekkin on vaikeaa ja mikä ei. Viime vuonna oli ilmeisen vaikeat kokeet, itse pääsin sisään ensimmäiseen vaihtoehtoon todella hyvällä koetuloksella. En ottanut paikkaa vastaan kun elämäntilanne muuttui silloin äkisti. Nyt hain uudestaan ja olin maanantaina kokeessa ja se oli mielestäni vaikeampi kuin viimeksi. Aika meinasi loppua kesken Englannissa (josta en tajunnut juuri mitään, viimeksi sain lähes täydet pisteet) ja päättelytaidot oli ihan tuskaa, vaikka niissä olen yleensä hyvä ja edellisessä kokeessa siitäkin lähes täydet pisteet.