Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys

Vierailija
12.03.2025 |

Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen! 

Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)

Kommentit (6747)

Vierailija
861/6747 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttäviä nuo päättelytehtävät, vaikka sais järkeiltyä vastauksen niin on ihan hyvin voinut järkeillä aivan väärin.

Mietin, että miksi siis niihin olisi vain yksi vastaus, jos voi perustella toisenkin loogisen vastauksen niihin. Tällöin tehtävät on tehty huonosti, eivätkä olisi siten oikeudenmukaisia.

Vierailija
862/6747 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä muuten maanantaina iltapäivän kokeessa olleet vastasitte siihen toiseen nimitehtävään, jossa muodostettiin ryhmä ja opettaja oli leikannut nimen osiin kirjaimiksi ja piti tietää mikä sen tyypin nimi oli?

Itse vastasin Ahti. Tämä ihan sama tehtävä oli syksylläkin ja muistan silloinkin vastanneeni saman.

Saman laitoin minäkin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
863/6747 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä muuten maanantaina iltapäivän kokeessa olleet vastasitte siihen toiseen nimitehtävään, jossa muodostettiin ryhmä ja opettaja oli leikannut nimen osiin kirjaimiksi ja piti tietää mikä sen tyypin nimi oli?

Itse vastasin Ahti. Tämä ihan sama tehtävä oli syksylläkin ja muistan silloinkin vastanneeni saman.

Keskiviikkona oli saman tyyppinen tehtåvä. En käsitä, mistä sen nimen olisi voinut arvata ja veikkasin vain jotain. Näköjään eri nimet minun tehtävässäni, sillä siellä ei ollut Ahtia, vaan Jaria ja Saria ja muita saman tapaisia. Tässä tehtävässä kukaan kirjainlapun saaneista ei ensin tiennyt, mistä nimestä kirjain olisi kunnes, kun kysyttiin uudelleen siltä, jolta oli kysytty ensin, niin hän tiesikin, mistä nimestä on kyse. 

Mä ainakin päättelin tuon Ahti just sillä kun tuo oli ainut nimi missä oli h ja t. Eli tyyliin eka tyyppi saanut kirjaimen I, siitä ei voinut päätellä mitään kun muissakin nimissä oli i kirjain, mut sit kun toiset katsoi nimen ja siellä oli h/t niin pystyi heti arvaan sen vuoksi. Kaikissa muissa nimissä oli siis enemmän sanoja kirjaimia.. 

Vierailija
864/6747 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla valintakoe D ensi viikolla ja pelkään, että sinnekin tulee noita päättelytehtäviä. Olen niissä aika huono ja nyt kun olen katsellut varjovalmennuksen videoita tuntuu, etten ole logiikkatehtävistä koskaan mitään tajunnutkaan. Täytyy toivoa, että matikan ja logiikan ym. osuudet on sen verran pieniä, että nopea tiedonkäsittely, hyvä luetun ymmärtäminen ja hyvä akateemisen englannin osaaminen riittäisivät mahd. pitkälle.

Vierailija
865/6747 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko logopedian jonoissa ollut liikettä yhtään? Oulussa ei.

Vierailija
866/6747 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmonen myös, saas nähdä kuinka käy. 

Tota Vipusta ei pysty käyttämään puhelimella ollenkaan. Mut kävin joskus aiemmin katsomassa, että KAMK YAMK (tradenomi) oli viime kevään haussa vaatinut toiseen hakukohteeseeni noin 73-75 pistettä ja toiseen melkein 80 pistettä. Tuskin ovat rajat tuosta ainakaan laskeneet, joten jos jäin kolmosellani sinne 70-79 skaalan alkupäähän, niin varasija saattaa olla joku 150

Hei, katsoin viime vuoden tilastoa, alin ollut trade tiedolla johtaminen yamk (suomenkieliset opinnot) 74,35, muilla linjoilla alemmat. 

Vierailija
867/6747 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hei, katsoin viime vuoden tilastoa, alin ollut trade tiedolla johtaminen yamk (suomenkieliset opinnot) 74,35, muilla linjoilla alemmat. "

Joo pääsin kans koneella nyt katsomaan, niin olivatkin alemmat kuin mitä muistin. Kiitos korjauksesta. Silti uskon, että rajat vähän nousevat tälle vuodelle.

Vierailija
868/6747 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakijoita riittää. Itsellä sote-haku, tuon opintojaksolla oli ihan uuden äärellä 😀

👍

Vierailija
869/6747 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimen väylän opinnotkin oli julkaistu, näytti olevan 2 paikkaa siellä auki, ajattelin jo siirtää ajatukset sinne väylään ja alkaa kirjoitteleen hakukirjettä

Vierailija
870/6747 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko logopedian jonoissa ollut liikettä yhtään? Oulussa ei.

Ei ole liikettä. Jonot varmaan liikkuu nyt todella huonosti - esim. Helsingissä, mutta myös muualla logoilla on otettu paikkoja tosi huonosti vastaan. Vipusta selatessa näkee, että hyväksytyissä on joka kaupungissa tosi paljon myös sellaisia hakijoita, joilla kohde on ollut sijoilla 2-6, joten eivät edes voi hyväksyä tai hylätä myönnettyä paikkaa. Odota rauhassa, veikkaan että heinäkuussa 10.-11.7 eli viikko kaikkien tulosten valmistumisen jälkeen tulee isoin droppi, koska silloin kaikkien paikkaansa roikottavien on pakko tehdä jotain päätöksiä ja jonot liikkuu osittain vauhdikkaastikin. Näin oli ainakin viime vuonna.

Oletko lähellä sisäänpääsyä? Mä pääsin Joensuuhun, mutta olin laittanut sen edelle toisen alan hakupaikan etelässä, joten se peruuntui osaltani. Etelään olen ekalla varasijalla kahteen kaupunkiin, mutta voi hyvin olla, että kumpikaan ei sit lopulta liiku. Tiukkaa on.

Vierailija
871/6747 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hei, katsoin viime vuoden tilastoa, alin ollut trade tiedolla johtaminen yamk (suomenkieliset opinnot) 74,35, muilla linjoilla alemmat. "

Joo pääsin kans koneella nyt katsomaan, niin olivatkin alemmat kuin mitä muistin. Kiitos korjauksesta. Silti uskon, että rajat vähän nousevat tälle vuodelle.

Mitenhän nämä kääntyy pisteet verrattuna tuohon kurssinumeroon? Oma kurssialusta jo tyhjä niin en nää onko jotain kaavaa olemassa. Arvosana ollut 4 opintopolun mukaan. Kovasti hakijoita ollut niin varmasti pisteetkin pitää olla sen mukaiset. 

Vierailija
872/6747 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saman laitoin minäkin

Kokeen ajasta ja päivämäärästä riippuen oikeat vastaukset ovat olleet kuulemma Ahti/Vesa/Heta Itsellä oli Vesa Ti klo 9:00 kokeessa.

Vierailija
873/6747 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä keskiviikkona iltapäivästä käyneet vastasi siihen urakkatehtävään? Itse laitoin Kari, vaikka oikea vastaus taisi olla Tuula (? joku naisen nimi) 🤦🏼 

Vierailija
874/6747 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenhän nämä kääntyy pisteet verrattuna tuohon kurssinumeroon? Oma kurssialusta jo tyhjä niin en nää onko jotain kaavaa olemassa. Arvosana ollut 4 opintopolun mukaan. Kovasti hakijoita ollut niin varmasti pisteetkin pitää olla sen mukaiset. 

Onnea! Lähes varmasti pääset, jos siis oli kyse näistä Kamk yamk valintakoeopintojaksoista? Uskon et suurin osa tipahtaa tohon kolmoseen ja siellä pitää olla skaalan ihan yläpäässä ja pisteiden kymmenyksilläkin on merkitystä, että pääsee sisään.

Arviointi ja pisteet: 50-59 = 1, 60-69 = 2, 70-79 = 3, 80-89 = 4 ja 90-100 = 5

Vierailija
875/6747 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä keskiviikkona iltapäivästä käyneet vastasi siihen urakkatehtävään? Itse laitoin Kari, vaikka oikea vastaus taisi olla Tuula (? joku naisen nimi) 🤦🏼 

Tiistai aamuna vastaus oli ainakin Ulla koska oli halpa ja uusi ja projektilla ei ollut mikään kiire, muut sopivat paremmin toisiin tehtäviin.

Vierailija
876/6747 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea! Lähes varmasti pääset, jos siis oli kyse näistä Kamk yamk valintakoeopintojaksoista? Uskon et suurin osa tipahtaa tohon kolmoseen ja siellä pitää olla skaalan ihan yläpäässä ja pisteiden kymmenyksilläkin on merkitystä, että pääsee sisään.

Kiitos tiedosta! Juuri tämä Kamk tiedolla johtamisen linja kyseessä. Pidetään peukkuja, toivotaan että eivät pidä liian kauan jännityksessä hakijoita 😊

Vierailija
877/6747 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ke klo 9.00 alkaneessa vastasin Heta. Ehkä se sittenkin oli oikein. 

Vierailija
878/6747 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko saaneet päivämäärää kasvatusalan soveltuvuuskokeisiin?

Vierailija
879/6747 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta tuntuu, että tehtävissä nimet vaihtelee. Mulla oli sama kysymys keskiviikkona, mutta mielestäni listassa ei ollut Ahtia, mutta ainakin Satu ja Pasi siellä oli. En tosin muista, mitä vastasin.

Vierailija
880/6747 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiviikko oli myös samanlainen tehtävä ja se oli yksi helpoimmista päätäksenteko-osiossa. Ensimmäinen nimi alkoi V:llä, toka T:llä. Näiden välissä on U. Kolmas nimi alkoi P:llä ja Neljäs N:llä. Näiden kahden välissä on O. T:n ja P:n välissä on kolme kirjainta (Q, R, S). Ja näin se jatkui. Viides nimi on sitten alkanut J-kirjaimella, sillä sen ja N:n välissä on kolme kirjainta. Jne.

Joo samalla logiikalla ratkaisin Tiistaina klo 8:00 tehtävän jossa tuli sitten lopulliseksi kirjaimeksi D alkava nimi.

Mutta tehtävä on kyseenalainen koska moni muu ratkaisi sen sillain et oisi käänteinen aakkosjärjestys kyseessä jolloin kirjain olisi F.

Minäkin valitsin siis D:llä alkavan nimen. Jos on kyseessä juuri sama tehtävä ja samat

Mutta siinä piti valita seuraavaksi listalta tuleva nimi. Ei riittänyt, että se oli vaan joku niistä nimistä. Mulla oli mielestäni just se käänteisessä järjestyksessä oleva versio, ja ohjeistus oli, että listalla oli vielä kaksi nimeä, joista seuraava piti valita. Se vika vinkkinimi taisi olla Hilla ja vaihtoehtoina oli Felicia ja Dennis. Dennis olisi ollut väärin, koska F on käänteisessä aakkosjärjestyksessä ennen D:tä.