Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys

Vierailija
12.03.2025 |

Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen! 

Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)

Kommentit (6747)

Vierailija
5681/6747 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonotan nyt siis sosionomi linjoille ensikertalaisena. Ovatko enskat ja ei-enskat samassa jonossa? Vai oonko vaan enskojen jonossa, ja mun edellä on vaan niitä? Ja nyt vaan todistusvalinta kyseessä, en osallistunut kokeeseen.

Niillä on kaksi erillistä jonoa, mutta jostain syystä AMK-haussa näkyy vain yksi varasija. Yliopistojen puolella näkyy kiintiöittäin.

Näet sen paremman jonon (ensikertalaiset) sijoituksen itselläsi. Jos jonotilanne yllättäen muuttuu huonommaksi, ensikertalaisten kiintiö on tullut täyteen ja alat nähdä kaikkien kiintiön sijoituksen. AMKeissa tosin yleensä niin iso ensikertalaiskiintiö, että tosi epätodennäköistä, etteikö kaikkien kiintiö olisi jo täpösen täynnä ja paikat otettu vastaan.

Kaikkien kiintiössä on muitakin kuin ei-enskoja, ei voida siis sanoa että kaikkien jono olisi varmuudella täynnä. Osa ei-enskoistakin saattaa jäädä pohtimaan valintojaan, vaikka osa ottaa sen heti vastaan. Amkeissa suurin osa kaikkien porukasta on enskoja.

Vierailija
5682/6747 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ymmärränkö mä oikein:

Oulun yliopisto ja KTM:

valintakokeessa pisteraja tänä vuonna 22,0. Kokeessa oikea vastaus: 1p, väärä vastaus -0,5p.

No nyt on hakija jolla on 21,5p, niin hän oli alunperin varasijalla 20, tällä hetkellä 14.

Niin onko nyt niin että hänen jonossa ennen häntä 13 ihmistä, joilla on kans 21,5p?? Koska jos heillä olisi se 22,0p, niin ne olisi jo sisällä, eikä joutuisi varasijajonoon ylipäänsä..?

Ja kenelläkään ei voi olla esim 21,75p, koska se on tänä vuonna 0,5p välein..

Kyllä siinä sisäänpääsyrajan lähellä on paljon hakijoita. Itse pääsin aikanaan sisään 0.5 pisteen marginaalilla. Erästä suoritusmerkintää hakiessani näin listan kaikista hakijoista pistejärjästyksessä. Kuvittelin oman nimen löytyvän listan loppusta, mitta se olikin listan keskivaiheilla. Todella paljon sisäänpääs

Kun operoidaan pienillä numeroilla, helposti tulee kymmenkunta samoilla leveleillä pyöriviä. Menee arvontaan ja tiettyjen arvosanojen priorisointiin väkisinkin. 

Tulee illuusio, että kohta pääsen sisään. Ei tärppääkään. Raja päässeiden ja ulkopuolisten välillä on hiuksenhieno, mutta merkittävä. Odotus muuttuu riemuksi tai syväksi pettymykseksi. Koko vuosi voi mennä jossitellessa ja epämääräisyydessä vellomiseksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5683/6747 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi tietää, ehkä mun edellä on kolme samassa kaupungissa asuvaa, 15 vuotta sitten ylioppilaaksi valmistunutta henkilöä, jotka on kaikki päässeet ensisijaiseen kohteeseensa halutulta hakupainealalta heti toukokuussa ja joista yksikään ei ole ottanut paikkaansa vastaan. Mutta miksi? Ei se ensikertalaisuus mua mietitytä vaan se, että systeemi mahdollistaa paikkojen roikottamisen näin pitkään tulosten tultua. Olen tosi surullinen ja tietysti kun itse olen hankalassa paikassa jonottamassa niin myös ärtynyt.

Olen itse koettanut toimia aina mahd. nopeasti ja ohjeistanut näin lapsianikin, kun ovat hakeneet koulupaikkoja. Siten kehotetaan myös opintopolussa. Ottaa kukin paikkansa vastaan tai ei, olisi muille reilua tietää ajoissa onko paikkoja jaossa vai osuiko onni tällä kertaa toisen kohdalle.

Riippuu ehkä alasta ja siitä, onko kyseessä yliopisto vai amk, mutta vaikka tulokse

Siinä vaiheessa kun yhteishakua tekee niin luulisi olevan selvillä minkä laittaa ykkoseksi

Vierailija
5684/6747 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako joku sanoa, millä valintakoepisteillä pääsi Jyväskylän yliopistoon opiskelemaan journalistiikkaa? Siis tänä keväänä.

Vierailija
5685/6747 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi tietää, ehkä mun edellä on kolme samassa kaupungissa asuvaa, 15 vuotta sitten ylioppilaaksi valmistunutta henkilöä, jotka on kaikki päässeet ensisijaiseen kohteeseensa halutulta hakupainealalta heti toukokuussa ja joista yksikään ei ole ottanut paikkaansa vastaan. Mutta miksi? Ei se ensikertalaisuus mua mietitytä vaan se, että systeemi mahdollistaa paikkojen roikottamisen näin pitkään tulosten tultua. Olen tosi surullinen ja tietysti kun itse olen hankalassa paikassa jonottamassa niin myös ärtynyt.

Olen itse koettanut toimia aina mahd. nopeasti ja ohjeistanut näin lapsianikin, kun ovat hakeneet koulupaikkoja. Siten kehotetaan myös opintopolussa. Ottaa kukin paikkansa vastaan tai ei, olisi muille reilua tietää ajoissa onko paikkoja jaossa vai osuiko onni tällä kertaa toisen kohdalle.

Riippuu ehkä alasta ja siitä, on

No samaa mieltä, luulisi sen ykköspaikan olevan kohtuu selkeä. 

Vierailija
5686/6747 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako joku sanoa, millä valintakoepisteillä pääsi Jyväskylän yliopistoon opiskelemaan journalistiikkaa? Siis tänä keväänä.

eiköhän opintopolusta näe tai sitten heidän omilta sivuiltaan. Nyt on vähän uusavutonta kysellä täällä.

Vierailija
5687/6747 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja varsinkin ei-enskat vois alkaa jo tekemään päätöksiä. Nuoria ensikertalaisia vielä ymmärrän, mut kun aikuiset ei-enskat panttaa paikkojaan, tekemättä päätöksiä suuntaan tai toiseen, se menee yli ymmärrykseni

Vierailija
5688/6747 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakemaani amk-tutkintoon on valittu 6 ei-ensikertalaista. Eilen näkyi vipusessa, että kaikki ne 6 paikkaa on otettu vastaan. Aiemmin näkyi, että 1-4 oli otettu vastaan ja heillä tutkinto oli hakutoiveena 1. Eilen 1-4 oli ottanut paikan vastaan ja heillä tutkinto hakutoiveena 4.

Olen valitakokeessa 1.varasijalla, ja olen ei-ensikertalainen. Tutkintojonossa varasija 33.  Siinä tais meni mun mahikset.

Jos ne 1-4 (hakutoiveena 4.) on ottanut paikan vastaan ehdollisena, niin tuleeko se näkyviin vipuseen normisti, että paikka otettu vastaan? Voiko olla vielä mini-mahdollisuus, että joku heistä jonotaa ylempään hakutoiveeseen ja tuleekin valituksi varasijalta sinne. Sitten ehkä voisin vielä nousta vakituksi. 

Vierailija
5689/6747 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja varsinkin ei-enskat vois alkaa jo tekemään päätöksiä. Nuoria ensikertalaisia vielä ymmärrän, mut kun aikuiset ei-enskat panttaa paikkojaan, tekemättä päätöksiä suuntaan tai toiseen, se menee yli ymmärrykseni

Harvempi mitään panttaa. Moni on hyväksynyt paikan, mutta odottaa ylempiä hakukohteita. Jonot eivät liiku, koska kaikki jonottavat niitä samoja paikkoja ristiin rastiin. Eli käytännössä paikat on jo jaettu. Hyvin vähän enää mitään vapautuu. Ja saattaa se ei-ensikertalainenkin pohtia, jos ei saanut ensimmäistä hakutoivetta.  Että ottaako vastaan paikan, miten järjestyy esim. perhe-elämän yhdistäminen, muuttokuviot jne. 

Vierailija
5690/6747 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvempi mitään panttaa. Moni on hyväksynyt paikan, mutta odottaa ylempiä hakukohteita. Jonot eivät liiku, koska kaikki jonottavat niitä samoja paikkoja ristiin rastiin. Eli käytännössä paikat on jo jaettu. Hyvin vähän enää mitään vapautuu. Ja saattaa se ei-ensikertalainenkin pohtia, jos ei saanut ensimmäistä hakutoivetta.  Että ottaako vastaan paikan, miten järjestyy esim. perhe-elämän yhdistäminen, muuttokuviot jne. 

En katso jonoja, vaan ihan Vipusesta tarjottuja vs vastaanotettuja, kaikki monimuoto-opintoja. Kyllä nyt luulis, että ainakin näihin olisi mietitettynä jo haku vaiheessa, miten järjestää opinnot, perheet, työn ym.

Vierailija
5691/6747 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos paikan ottaa ehdollisena vastaan, näkyykö silloin vastaanotetuissa? 

Tämä olis hyvä tietää!

Vierailija
5692/6747 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla hakupaineala ja vieläkin paikkoja vastaanottamatta hakijoilla, jotka merkinneet kohteen ensisijaiseksi. Osalla ollut tieto paikasta jo toukokuun ekoista tuloksista lähtien. Ei pahalla, mutta mitä ihmettä... en tajua. 

Siis tämä... Miksi ihmiset vatvoo vielä heinäkuussakin jo maaliskuussa tehtyjä valintoja? :D Ei kannata hakea sellaisiin paikkoihin, joihin ei ole oikeasti edes menossa.

Vierailija
5693/6747 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos paikan ottaa ehdollisena vastaan, näkyykö silloin vastaanotetuissa? 

Tämä olis hyvä tietää!

Tätä kysytään joka päivä. Kyllä näkyy

Vierailija
5694/6747 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt opintopolku sanoo, ettei löydä hakemuksia nimelläni, eli mitähän se voi tarkoittaa? Onko muilla samaa 

Vierailija
5695/6747 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt opintopolku sanoo, ettei löydä hakemuksia nimelläni, eli mitähän se voi tarkoittaa? Onko muilla samaa 

Mulla kyllä toimii normaalisti ja löytyy. Kannattaa hetki odotella josko olisi bugi ja jos ei korjaannu huomiseen mennessä soita sinne hakulinjalle. 

Vierailija
5696/6747 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan saanut tänään tietää pääsevänsä varasijalta kouluun?? 

Vierailija
5697/6747 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lagaa. Mullekin tehnyt joskus tuota. Ei ollut kuitenkaan mitään muutoksia tullut

Vierailija
5698/6747 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan vipunen päivittynyt tänään

Vierailija
5699/6747 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos otan opiskelupaikan 4. vaihtoehdosta vastaan, mutta jään jonottamaan ylempiä ja tulen 3. vaihtoehtoon hyväksytyksi tuleeko minulle opintopolkuun sama näkymä josta voin valita kieltäytyä paikasta, ottaa sitovasti vastaan tai ottaa paikan vastaan ja jäädä jonottamaan ylempään?

Vierailija
5700/6747 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan vipunen päivittynyt tänään

Päivittyi hetki sitten.