KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys
Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen!
Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)
Kommentit (6747)
Varasijat liikkui! Pääsin 1.varasijalta sosionomiksi!! Enkä ole edes ensikertalainen!
Kaikki on siis vielä mahdollista! Pidän peukkuja kaikille teille jotka vielä odottaa sisäänpääsyä!
Epätarkka ilmaisu tuo "kaikkien kiintiö", jota ei ole olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka niin? Ensikertalaisille on kiintiöity tietty osa paikkoja. Loput paikat ovat kaikille kertalaisuuteen katsomatta parhausjärjestyksessä. Sieltä voi tulla sekä ensikertalaisia että ei-ensikertalaisia. Toiskertalaisuus ei ole kiintiö, se on totta. "Kaikkien" kuitenkin tarkoittaa ihan kaikkia hakijoita.
Tietääkö täällä joku sellaista, että kun valittiin alimpaan (6.) amk-hakutoiveeseen jota sitten ei otettu vastaan ollenkaan vaan jäätiin jonottamaan ylempiä viittä toivetta varasijoilta niin meneekö se niin, että jos ensimmäisenä paikkaa tarjotaan vaikka hakutoiveesta nro 3 niin silloin opintopolusta hylkääntyy jonotus sijoilta 4 ja 5 ? Tai jos toiveen 1 jono liikkuu nopeiten ja se tarjoutuu vastaanotettavaksi niin silloin ei enää voi jonottaa sijalle 3?
Pääsin amk haussa varasijalta 10 sisään. Aion kyllä venyttää päätöksen tuonne viimeiseen mahdolliseen päivään. Sori muut jonottajat.
Vierailija kirjoitti:
Pääsin amk haussa varasijalta 10 sisään. Aion kyllä venyttää päätöksen tuonne viimeiseen mahdolliseen päivään. Sori muut jonottajat.
Onnea paikasta! Mutta miksi venytät? Se ei vaikuta esim. työttömyyskorvauksiin. AMK:ssa opiskelu ei myöskään maksa mitään, eli siitäkään ei voi olla kyse. Eikä paikan vastaanottaminen maksa yliopistossakaan, mutta läsnäolevaksi ilmoittautuminen maksaa. Kelan terveydenhoitomaksu tulee kaikille, mutta sitäkään ei tarvitse maksaa heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkeekö tuolta Vipusesta jotenkin erikseen ensikertalaiset paikan vastaanottaneet ja kaikki paikan vastaanottaneet? Kun tuolla näkyy vain kaikki paikan vastaanottaneet. Mutta jos on ensikertalainen niin nehän on saattanut jo kaikki mennä? vai tuleeko siinä vaiheessa sitten "hylätty/peruutettu" opintopolkuun varasijalle?
Voi suodattaa ensikertalaisuuden perusteella
Miten?
Kirjoitin tänne aamulla että olin liikkunut varasijalta 2. varasijalle 3. eilisen aikana. Nyt tulin hyväksytyksi samaiseen kohteeseen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka niin? Ensikertalaisille on kiintiöity tietty osa paikkoja. Loput paikat ovat kaikille kertalaisuuteen katsomatta parhausjärjestyksessä. Sieltä voi tulla sekä ensikertalaisia että ei-ensikertalaisia. Toiskertalaisuus ei ole kiintiö, se on totta. "Kaikkien" kuitenkin tarkoittaa ihan kaikkia hakijoita.
Muille ei ole kiintiötä. Kiintio tarkoittaa, että siihen pääsemiseen on joku ehto.
Vipusesta kadonnut paikan vastaanottaneet yhtäkkiä. Monta päivää näkynyt vastaanottaneiden sarakkeessa 1-4, nyt ei mitään. Onko tämä nyt se, että on otettu paikka ehdollisesti vastaan (näkynyt Vipusessa) ja päästykin ylempään (paikka vapautunut takaisin)? Olen tätä kyttäillyt, koska itse olen varasijalla 1, mutta ainakaan vielä ei ole tarjottu tuota paikkaa minulle, jos se nyt on vapautunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea paikasta! Mutta miksi venytät? Se ei vaikuta esim. työttömyyskorvauksiin. AMK:ssa opiskelu ei myöskään maksa mitään, eli siitäkään ei voi olla kyse. Eikä paikan vastaanottaminen maksa yliopistossakaan, mutta läsnäolevaksi ilmoittautuminen maksaa. Kelan terveydenhoitomaksu tulee kaikille, mutta sitäkään ei tarvitse maksaa heti.
Kun on perhettä, satojatuhansia asuntolainaa, autoja yms kuluja niin täytyy vähän enemmän miettiä taloudellista tilannetta. Jos olisin 20-vuotias ja maailma avoinna niin olisin jo hyväksynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vipusesta kadonnut paikan vastaanottaneet yhtäkkiä. Monta päivää näkynyt vastaanottaneiden sarakkeessa 1-4, nyt ei mitään. Onko tämä nyt se, että on otettu paikka ehdollisesti vastaan (näkynyt Vipusessa) ja päästykin ylempään (paikka vapautunut takaisin)? Olen tätä kyttäillyt, koska itse olen varasijalla 1, mutta ainakaan vielä ei ole tarjottu tuota paikkaa minulle, jos se nyt on vapautunut.
Ehdollinen vastaanotto, päässyt ylempään toiveeseen ja ollut eri jonosta kuin missä itse olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muille ei ole kiintiötä. Kiintio tarkoittaa, että siihen pääsemiseen on joku ehto.
Miksi tätä on alapeukutettu? Ihan pelkkää logiikkaa ja matematiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tätä on alapeukutettu? Ihan pelkkää logiikkaa ja matematiikkaa.
P. S. Kiintiö on siis käsite, joka tarkoittaa, että siihen kuulumiseen on joku ehto. Ei tämä ole mielipide.
Niillä ehdoilla mennään, mitkä on voimassa, eli kun hakijat voivat jopa toukokuusta heinäkuulle olla varmistamatta uutta opiskelupaikkaa ja miettiä omia valintojaan niin sitten se on niin. Mietin vain, että voisihan tuota aikataulua varmaan jotenkin uudistaa tai kehittää (ja onkin kehitetty ja muutettu) siten, että todistus- ja koevalinnan tulokset tulisi jotenkin lähempänä toisiaan. Ja tietysti käytännön järjestelyjen kannalta varmaan että mitä aikaisemmin tietoa olisi sen parempi. Se varmaan helpottaisi monen oloa ja monen päätöksiä ja pohdintoja sen suhteen mitä aikoo ja mikä voisi olla järkevää. Sain ite viime vuonna opiskelupaikan heinäkuun puolivälissä ja aikamoista sekoilua oli esim. asunnon hankkiminen siinä vaiheessa.
Etsin, mutta en löytänyt. Siksi kysyn täällä.
Vierailija kirjoitti:
Etsin, mutta en löytänyt. Siksi kysyn täällä.
Jaaha, en osaa käyttää tätä. Eli siis tarkoitin, että etsin niitä Jyväskylän yo:n journalistiikan pisteitä, mutta en löytänyt. Siksi kysyn täällä.
Huomenna näkevät pisteitä he, jotka eivät kohteisiin ole hakeneet. Hakeneetkin näkevät oman kohteensa maksimipisteet.
--> Pistevipunen päivittyy huomenna (päivittyy vain aikataulun mukaan).
Vieläköhän on KTM paikkoja vastaanottamatta? Onkohan mahdollisuuksia päästä Joensuuhun sisään 1.varasijalta.
Et.