KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys
Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen!
Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)
Kommentit (6747)
Ei siinä ole niin tarkkoja kellonaikoja
Vierailija kirjoitti:
Opintopolun sivuilla lukee että jos ottaa paikan vastaan mutta jää jonottamaan ylempiin kohteisiin ja tulee hyväksytyksi ylempään, tämä ylemmän paikan vastaanotto vahvistetaan automaattisesti. Miten tämä menee jos otan 4. vaihtoehdon vastaan ja jään jonottamaan ylempiin ja saan 3. vaihtoehdosta paikan, tuleeko minulle mahdollisuus jäädä jonottamaan vielä ylempiin vai mitä?
Tietääkö joku?
Opintopolussa alin pisteraja päivittyy varmaan myös samalla kun varasijat? Jännä nähdä, kuinka monta varasijaa pitää laskea, että pisterajassa muuttuu edes viimeinen desimaali.
Muistakaa kaikki varasijoista, että valtaosa varasijapäivittymisestä tapahtuu siellä varasijajonossa.
Ihmiset lähtevät siellä jonon puolella muihin toiveisiinsa.
Siksi jonot voivat liikkua paljon enemmän kuin siinä jonossa on paikkoja.
Siis ymmärränkö mä oikein:
Oulun yliopisto ja KTM:
valintakokeessa pisteraja tänä vuonna 22,0. Kokeessa oikea vastaus: 1p, väärä vastaus -0,5p.
No nyt on hakija jolla on 21,5p, niin hän oli alunperin varasijalla 20, tällä hetkellä 14.
Niin onko nyt niin että hänen jonossa ennen häntä 13 ihmistä, joilla on kans 21,5p?? Koska jos heillä olisi se 22,0p, niin ne olisi jo sisällä, eikä joutuisi varasijajonoon ylipäänsä..?
Ja kenelläkään ei voi olla esim 21,75p, koska se on tänä vuonna 0,5p välein..
Vierailija kirjoitti:
Oulun yliopisto ja KTM:
valintakokeessa pisteraja tänä vuonna 22,0. Kokeessa oikea vastaus: 1p, väärä vastaus -0,5p.
No nyt on hakija jolla on 21,5p, niin hän oli alunperin varasijalla 20, tällä hetkellä 14.
Niin onko nyt niin että hänen jonossa ennen häntä 13 ihmistä, joilla on kans 21,5p?? Koska jos heillä olisi se 22,0p, niin ne olisi jo sisällä, eikä joutuisi varasijajonoon ylipäänsä..?
Joo monella samat pisteet. Veikkaan, et on myös niitä keillä tuo 22 pistettä ja arvottu varasijoille ):
Jonotan nyt siis sosionomi linjoille ensikertalaisena. Ovatko enskat ja ei-enskat samassa jonossa? Vai oonko vaan enskojen jonossa, ja mun edellä on vaan niitä? Ja nyt vaan todistusvalinta kyseessä, en osallistunut kokeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi tietää, ehkä mun edellä on kolme samassa kaupungissa asuvaa, 15 vuotta sitten ylioppilaaksi valmistunutta henkilöä, jotka on kaikki päässeet ensisijaiseen kohteeseensa halutulta hakupainealalta heti toukokuussa ja joista yksikään ei ole ottanut paikkaansa vastaan. Mutta miksi? Ei se ensikertalaisuus mua mietitytä vaan se, että systeemi mahdollistaa paikkojen roikottamisen näin pitkään tulosten tultua. Olen tosi surullinen ja tietysti kun itse olen hankalassa paikassa jonottamassa niin myös ärtynyt.
Olen itse koettanut toimia aina mahd. nopeasti ja ohjeistanut näin lapsianikin, kun ovat hakeneet koulupaikkoja. Siten kehotetaan myös opintopolussa. Ottaa kukin paikkansa vastaan tai ei, olisi muille reilua tietää ajoissa onko paikkoja jaossa vai osuiko onni tällä kertaa toisen kohdalle.
Riippuu ehkä alasta ja siitä, onko kyseessä yliopisto vai amk, mutta vaikka tulokset olisivat olleet tiedossa jo pitkään, ei paikkoja välttämättä ole voinut ottaa vastaan kuin vasta 2.7. alkaen. Itselle kävi niin, että saatu paikka oli tiedossa viikkoja ennen kuin vastaanottopainike ilmestyi Opintopolkuun. Olisin vastaanottanut paikan heti (niin kuin teinkin sitten 2.7.), mutta se ei vain teknisesti ollut mahdollista, koska Opintopolussa ei näkynyt painiketta. Jotkut siis varmaan istuvat päätöstensä päällä, mikä on tosi ikävää jonottaville, mutta on mahdollista, etteivät he ole pähkineet asiaa toukokuulta saakka. Tietty jos tulos on ollut tiedossa jo sieltä saakka, luulisi, että miettimisaikaa olisi ollut, vaikka paikkaa ei olekaan voinut vastaanottaa...
Vähiin käy paikat. Viikonloppuna selkeästi hyväksyttiin paikkoja. Ja nyt näyttää siltä, että iso osa lopuista on ehdollisesti hyväksyttyjä. Jonotetaan samoja paikkoja ristiin rastiin. Kun monella esim. kasvatustieteissä on eri järjestyksessä samoja kohteita.
Vierailija kirjoitti:
Oulun yliopisto ja KTM:
Kyllä siinä sisäänpääsyrajan lähellä on paljon hakijoita. Itse pääsin aikanaan sisään 0.5 pisteen marginaalilla. Erästä suoritusmerkintää hakiessani näin listan kaikista hakijoista pistejärjästyksessä. Kuvittelin oman nimen löytyvän listan loppusta, mitta se olikin listan keskivaiheilla. Todella paljon sisäänpäässeistä oli yhden pisteen sisällä. Keskinäisen järjestykseen samoilla pisteillä olevien suhteen määräsi äidinkielen ja englannin arvosanat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi tietää, ehkä mun edellä on kolme samassa kaupungissa asuvaa, 15 vuotta sitten ylioppilaaksi valmistunutta henkilöä, jotka on kaikki päässeet ensisijaiseen kohteeseensa halutulta hakupainealalta heti toukokuussa ja joista yksikään ei ole ottanut paikkaansa vastaan. Mutta miksi? Ei se ensikertalaisuus mua mietitytä vaan se, että systeemi mahdollistaa paikkojen roikottamisen näin pitkään tulosten tultua. Olen tosi surullinen ja tietysti kun itse olen hankalassa paikassa jonottamassa niin myös ärtynyt.
Olen itse koettanut toimia aina mahd. nopeasti ja ohjeistanut näin lapsianikin, kun ovat hakeneet koulupaikkoja. Siten kehotetaan myös opintopolussa. Ottaa kukin paikkansa vastaan tai ei, olisi muille reilua tietää ajoissa onko paikkoja jaossa vai osuiko onni tällä kertaa toisen kohdalle.
Riippuu ehkä alasta ja siitä, onko kyseessä yliopisto vai amk, mutta vaikka tulokse
Ei saadusta opiskelupaikasta luopuminen ole helppoa. Siinä pähkäillään koko omaa tulevaisuutta ja monelta kantilta. Hyvä, että jokainen jolla tilanne tämä, käyttää tarvitsemansa ajan tähän.
Missä Opintopolussa näkyy alin hyväksytty pisteraja?
Vierailija kirjoitti:
Lisätiedoissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oulun yliopisto ja KTM:
Kyllä siinä sisäänpääsyrajan lähellä on paljon hakijoita. Itse pääsin aikanaan sisään 0.5 pisteen marginaalilla. Erästä suoritusmerkintää hakiessani näin listan kaikista hakijoista pistejärjästyksessä. Kuvittelin oman nimen löytyvän listan loppusta, mitta se olikin listan keskivaiheilla. Todella paljon sisäänpääs
Juuri näin. Ja tästä seuraa se, että kun ihmiset harmittelee että jäin 1,5 pisteen päähän paikasta niin siinä viimeisen hyväksytyn ja sinun välissä voi olla kymmeniä ja hakupainealoilla satoja muita ihan yhtä harmillisesti ulosjääneitä.
Vierailija kirjoitti:
Jonotan nyt siis sosionomi linjoille ensikertalaisena. Ovatko enskat ja ei-enskat samassa jonossa? Vai oonko vaan enskojen jonossa, ja mun edellä on vaan niitä? Ja nyt vaan todistusvalinta kyseessä, en osallistunut kokeeseen.
Niillä on kaksi erillistä jonoa, mutta jostain syystä AMK-haussa näkyy vain yksi varasija. Yliopistojen puolella näkyy kiintiöittäin.
Näet sen paremman jonon (ensikertalaiset) sijoituksen itselläsi. Jos jonotilanne yllättäen muuttuu huonommaksi, ensikertalaisten kiintiö on tullut täyteen ja alat nähdä kaikkien kiintiön sijoituksen. AMKeissa tosin yleensä niin iso ensikertalaiskiintiö, että tosi epätodennäköistä, etteikö kaikkien kiintiö olisi jo täpösen täynnä ja paikat otettu vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Kun se sydän ei välttämättä sano tällä hetkellä mitään. Älä ole itsekäs, jokaisella on oikeus määrättyyn aikaan tehdä valintansa.
Sua ei auta yhtään enempää, jos jokainen miettijä käy ruksimassa hyväksynnän ehdollisesta.
En jonota kasvikseen, ei ole oma lehmä ojassa.
Mitä sitten kiukuttelet täällä?
Jos seuraat kokonaistilannetta, niin huomaat, että paljon on pielessä. Uutisoidaan, että paljon jää opiskelijoita ulos, Vipusesta näkyy,että edellisvuosina kaikki paikat evät ole täyttyneet. Paikkoja on, opiskelijoita on, joten tämä jonotusvaihe on se, jolloin aiheutetaan turhia tyhjiä paikkoja. Ei raaskita antaa omaa paikkaa pois, vaikka tiedetään, että ei otettaisi sitä vastaa
Mikäli jakamatta jääneitä paikkoja jää, ne on mahdollista jakaa lisähaussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisätiedoissa
Kiitos
AAAAAAAAA jumankauta voisko tulokset jo tulla :D alkaa päässä vippaan näillä hetkillä tää odottelu.
tietääkö joku _oikeasti 100%_ varman tiedon siitä moneltako ja montako kertaa päivässä vipunen päivittyy? Itsellä ainakin täysin sama tilanne ollut siellä jo 2 päivää, eli joko ei ole päivittynyt lainkaan tai sitten muutosta ei vain tapahtunut.