Miten te yksinäiset naiset vedätte lakanat?
Olen ymmärtänyt että lakanoiden vetäminen on naisille erityisen tärkeä riitti. Ollut sitä historiallisesti aina.
Kommentit (102)
Miksi niitä pitäisi vedellä.? Suoristaa kuivumaan ja sitten kuivana taittelee
Vierailija kirjoitti:
Mitens sinä yksinäinen poika ne vedät?
Hän vetää käteensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vedä lakanoita. Toinen lakana on pahasti rikki, pituudessaan keskeltä halki. Siis mitä ihmettä? No siinä oli reikä ja sitten unissani olin sitä jokayö repinyt jalalla rikki. Tuli melkein lakanan mittainen reikä. Ihme ku pysyy kasassa vielä. .
Tyypillinen vanhapiika. Pöydällä ei koskaan ole mitään 🤣
Lisäkysymys: Miksi vanhojenpiikojen koti on aina niin täydellisen siisti ja puhdas? Eihän teille tule kukaan käymään?
Se, että on vanhapiika, ei tarkoita, etteikö (yö)vieraita vois käydä ;) Toki sinkkukavereita myös. Mutta miehillä se on sitten kai toisin...
En edes ymmärrä mitä tarkoittaa. Kyllähän ne rypyt oikee kun nukkuu niissä.
Kuivaan rummussa ja laitan kaappikuivina sänkyyn. Ne siliää siinä puolessa tunnissa ja kuivahtaa.
Oliko muuta, ap? Tarttetko vinkkejä kun sulla ei ole varaa kuivaavaan pesukoneeseen?
Seison molemmin jaloin lakanan toisessa päässä jalat haaralla (x) ja venytän pingotan lakanaa ylös ylös ylööös kohti kattoa. Ihan helppoa. Keksin kaikkia keinoja. 🙂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vedä lakanoita. Toinen lakana on pahasti rikki, pituudessaan keskeltä halki. Siis mitä ihmettä? No siinä oli reikä ja sitten unissani olin sitä jokayö repinyt jalalla rikki. Tuli melkein lakanan mittainen reikä. Ihme ku pysyy kasassa vielä. .
Tyypillinen vanhapiika. Pöydällä ei koskaan ole mitään 🤣
Lisäkysymys: Miksi vanhojenpiikojen koti on aina niin täydellisen siisti ja puhdas? Eihän teille tule kukaan käymään?
Se, että on vanhapiika, ei tarkoita, etteikö (yö)vieraita vois käydä ;) Toki sinkkukavereita myös. Mutta miehillä se on sitten kai toisin...
No on mulla sinkkuna käynyt kavereita aikanaan yötä. Kavereita, ei mitään uusia ihmisiä. Yleensä kun asuu kaukana, tulee vaan tuttuja ja nekin harvoin.
Käytän lakananvetoäppiä, jonka avulla saa 10 minuutin sisällä riuskan miehen vetämään ne puolestani.
Vierailija kirjoitti:
Mitens sinä yksinäinen poika ne vedät?
Yksinäinen vanha poika.
Vierailija kirjoitti:
Meidän talomme pesutuvassa on uudet koneet ja mm. lakananvetolaite. Olen aina vetänyt ja mankeloinut lakanat ja pyyhkeet. Mökillä silitän.
Mutta miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole yksinäinen nainen vaan onnellisesti naimisissa, enkä koskaan vedä lakanoita. Viikkaan ne, ja se onnistuu aivan hyvin itsekin, vaikka meillä käytetään tuplaleveitä pussilakanoita.
Lapsena kyllä opetettiin vetämään lakanat, ja olen opettanut sen omalle lapsellenikin, mutta käytännössä en koskaan jaksa pyytää siihen ketään avuksi, kun viikkaamalla tulee ihan yhtä hyvät. Meillä on pääasiassa pellavalakanoita jotka ovat mielestäni kivemman näköisiä vähän ryppyisinä.
En ole koskaan tajunnut lakanoiden vetämistä/mankeloimista/silittämistä. Eihän sillä ole käytön kannalta mitään merkitystä ja sekin mitä noilla muka saavutetaan on mennyttä ensimmäisen nukutun yön jälkeen.
Mankeli auttaa pitämään pidempään puhtaina ja ovat miellyttäviä, koska sileä pinta kuiduissa. En yhtään ymmärrä miksi pyykit nykyään halutaan pehmeinä, ehkä saa lisää kauppaa. Huuhteluaineitakaan ei oikeasti tarvitse.
Kun olin sinkku:
pesin ne koneessa
laitoin ne kuivumaan
viikkasin ne ja laitoin kaappiin
Samaa tehdään nytkin
Ei tehdä mitään vetoja.
Olin jo unohtanut tuonkin turhan asian. Lapsuuteni kodissa niitä lakanoita piti vetää.
Tuokin on sellainen naisten juttu "metatyö" siksi että saa uhriutua.
Pyydän naapurin isännän vetelemään. Joskus siinä hommassa menee aamuun asti.
Mä olen yrittänyt kattoa neuvoa netistä miten nää kuminauhalakanat mitkä vaan pysyy ittestään patjan alla taitellaan nätisti kaappiin,nii pyh pah mytty möykky kaappiin en mä osaa. On mulla puoliso ja hänen vanhemmat vetää lakanat, ei ole periytynyt puolisolleni koska minä hoidan pyykit yksin kun hän katsoo urheilua,niin simpsalapim lakanat niin ja näin ja kaappiin taiteltu.
Vierailija kirjoitti:
Vanhoillepiioille on kehitetty tällainen:
https://www.k-rauta.fi/tuote/pyykinvetolaite-oskarin-pihti-l505cm/64182…
Kuka tuon kiinnittää seinään? Ei naiset yleensä käytä porakonetta.
Vierailija kirjoitti:
Olin unohtanut tämän perinteen. Äitini aina käski minut vetämään lakanat. Siihen kuului se, että hän kiskaisi mahdollisimman lujaa raivolla lakanasta ja jos et ollut varuillasi niin lakana irtosi käsistä tai tempauduit nenällesi jos hävisit vedossa. Kummastakin tuli haukut. Perinne loppui kun voimani ylitti äidin voimat ja kasvoin häntä suuremmaksi.
Jotenkin tuntuu että nuo jotkut vanhanajan "työt" on keksitty vain lasten rääkkäämistä varten. Tuollaiset lakanoiden vedot ymmärtäisi jos ei olisi mitään muuta tekemistä, vaikka ennen maalaistaloissa oli työtä enemmän kuin ehti tekemään.
Ostan halpislakanoita eikä haittaa tippaakaan paljonko niissä roikutaan tai ollaan roikkumatta. Loppuunkäytettyinä ommellaan lisävuoraukseksi koiranpetiin.
https://yesthissongisaboutyou.blogspot.com/