Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten te yksinäiset naiset vedätte lakanat?

Vierailija
12.03.2025 |

Olen ymmärtänyt että lakanoiden vetäminen on naisille erityisen tärkeä riitti. Ollut sitä historiallisesti aina. 

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin unohtanut tämän perinteen. Äitini aina käski minut vetämään lakanat. Siihen kuului se, että hän kiskaisi mahdollisimman lujaa raivolla lakanasta ja jos et ollut varuillasi niin lakana irtosi käsistä tai tempauduit nenällesi jos hävisit vedossa. Kummastakin tuli haukut. Perinne loppui kun voimani ylitti äidin voimat ja kasvoin häntä suuremmaksi.

Vierailija
42/102 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vedä lakanoita. Toinen lakana on pahasti rikki, pituudessaan keskeltä halki. Siis mitä ihmettä? No siinä oli reikä ja sitten unissani olin sitä jokayö repinyt jalalla rikki. Tuli melkein lakanan mittainen reikä. Ihme ku pysyy kasassa vielä. . 

Tyypillinen vanhapiika. Pöydällä ei koskaan ole mitään 🤣

No yleensä pöydän pitää olla siisti ja ei saa olla liikaa esineitä, että voi työskennellä. Jos pöyällä on paljon tavaraa, likasta tai kaaos, ei pysty keskittymään.

Maailmankuulun taidemaalarin, Francis Baconin studio:

http://cdn.artandobject.com/sites/default/files/styles/gallery_item/pub…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vedä lakanoita. Toinen lakana on pahasti rikki, pituudessaan keskeltä halki. Siis mitä ihmettä? No siinä oli reikä ja sitten unissani olin sitä jokayö repinyt jalalla rikki. Tuli melkein lakanan mittainen reikä. Ihme ku pysyy kasassa vielä. . 

Lisäkysymys: Miksi vanhojenpiikojen koti on aina niin täydellisen siisti ja puhdas? Eihän teille tule kukaan käymään?

Siistissä kodissa on viihtyisää ja kyllä meillä sinkuilla käy yövieraita...enemmän kuin peräkammarin sedillä.

Ei mulla käy, koska asun aina kaukana. Tää on näin aina ollut, koska on ollut tapana asua kaukana sinkkujen menomestoista. 

Vierailija
44/102 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäkysymys: Miksi vanhojenpiikojen koti on aina niin täydellisen siisti ja puhdas? Eihän teille tule kukaan käymään?

Oletko sinä joku tiirikkahiippari, kun tiedät millaista on niiden naisten kodeissa joilla ei kukaan koskaan käy kylässä?

Vierailija
45/102 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No yleensä pöydän pitää olla siisti ja ei saa olla liikaa esineitä, että voi työskennellä. Jos pöyällä on paljon tavaraa, likasta tai kaaos, ei pysty keskittymään.

Maailmankuulun taidemaalarin, Francis Baconin studio:

http://cdn.artandobject.com/sites/default/files/styles/gallery_item/pub…

Melkein klikkaisi. 

Vierailija
46/102 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien pesulaan 4 viikon välein, 4 viiikon pyykit. Mutta olenkin mies.

Vierailija
47/102 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, mun taloudessa ei kyllä kyseistä riittiä ole harrastettu. Ei edes silloin, kun olin avioliitossa.

Ehkä teille siksi tuli ero, ootko koskaan miettinyt? 

Enpä ole miettinyt, mutta jos tuo oli syy, niin hyväkin, että tuli ero.

Vierailija
48/102 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sinä joku tiirikkahiippari, kun tiedät millaista on niiden naisten kodeissa joilla ei kukaan koskaan käy kylässä?

Mullakin tuli olo, että onko tuo ihan käynyt täällä katsomassa vai mistä se tietää. On mulla yleensä melko siistiä, koska on ollut pölyallergia ja jo lapsena laitoin tavarat niin tarkkaan järjestykseen, että sen takia härnättiin. 

Vierailija
49/102 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ois ihana asua vielä joskus yksin. Sitten voisi pitää korkeaa siisteystasoa ja mankeloida lakanatkin. 

Vierailija
50/102 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mikä tän vetelyn funktio on?

Vierailija
51/102 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole yksinäinen nainen vaan onnellisesti naimisissa, enkä koskaan vedä lakanoita. Viikkaan ne, ja se onnistuu aivan hyvin itsekin, vaikka meillä käytetään tuplaleveitä pussilakanoita.

Lapsena kyllä opetettiin vetämään lakanat, ja olen opettanut sen omalle lapsellenikin, mutta käytännössä en koskaan jaksa pyytää siihen ketään avuksi, kun viikkaamalla tulee ihan yhtä hyvät. Meillä on pääasiassa pellavalakanoita jotka ovat mielestäni kivemman näköisiä vähän ryppyisinä.

En ole koskaan tajunnut lakanoiden vetämistä/mankeloimista/silittämistä. Eihän sillä ole käytön kannalta mitään merkitystä ja sekin mitä noilla muka saavutetaan on mennyttä ensimmäisen nukutun yön jälkeen.

En itsekään mankeloi enkä silitä lakanoita, kun heiti ensimmäisen nukutun yön jälkeen ryppyiset. Eikä kukaan katso vaatekaappiini, miten sileät ja miten siisteissä rivissä lakanani ovat :). Ennenaikaan on ilmeisesti ollut tärkeää silittää ja mankeloida pestyt lakanat mahdollisimman rypyttömiksi, onhan lakanoita kirjailtukin ja ommeltu pitsejä. Miten monta tuntia emännillä on kulunutkaan siihenkin työhön, 

Vierailija
52/102 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan helposti seinään kiinnitettävällä vetolaitteella.

Vierailija
53/102 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole yksinäinen nainen vaan onnellisesti naimisissa, enkä koskaan vedä lakanoita. Viikkaan ne, ja se onnistuu aivan hyvin itsekin, vaikka meillä käytetään tuplaleveitä pussilakanoita.

Lapsena kyllä opetettiin vetämään lakanat, ja olen opettanut sen omalle lapsellenikin, mutta käytännössä en koskaan jaksa pyytää siihen ketään avuksi, kun viikkaamalla tulee ihan yhtä hyvät. Meillä on pääasiassa pellavalakanoita jotka ovat mielestäni kivemman näköisiä vähän ryppyisinä.

En ole koskaan tajunnut lakanoiden vetämistä/mankeloimista/silittämistä. Eihän sillä ole käytön kannalta mitään merkitystä ja sekin mitä noilla muka saavutetaan on mennyttä ensimmäisen nukutun yön jälkeen.

En itsekään mankeloi enkä silitä lakanoita, kun heiti ensimmäisen nukutun yön

Sain häälahjaksi kummilta hänen omat nimikoimansa kapiolakanat, meillä on samat nimikirjaimet. En raaski niitä käyttää :)

Vierailija
54/102 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vtut on. Ei lakanoita tarvitse vetää. Niistä tulee hyvät ihan viikkaamallakin. En myöskään mankeloi lakanoitani. Muita typeriä kysymyksiä? N65

Vierailija
55/102 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedän puolikuivana oven välissä, laitan telineeseen yöksi.

Vierailija
56/102 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: En itsekään mankeloi enkä silitä lakanoita, kun heiti ensimmäisen nukutun yön jälkeen ryppyiset. 

Hah, minä taas näen asian niin päin, et ryppyiset lakanat suoristuvat kun niissä nukkuu yhden yön. :D Tyydyttävä lopputulos joka tapauksessa!

Vierailija
57/102 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuvilla kutistuu pesussa. Sille lakanoitten vetämiselle on siis syynsä. Että se siitä "erityisen tärkeästä riitistä naisille". Vetämällä lakanat pesun jälkeen, puuvilla venahtaa takaisin oikeaan mittaansa. 

Itse en tiedä yhtäkään alle mummuikäistä, joka sellaista harrastaisi, vaikka ne lakanat vähän kutistuvatkin pesussa.

Sama kutistuminen tapahtuu myös puuvillavaatteille. Niitä joskus kiskon pesun jälkeen.

Vierailija
58/102 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhapiikahullu vauhdissa.

Vierailija
59/102 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikaiset puuvillatekstiilit ovat hienompaa laatua (esim. kampapuuvillaa) kuin vanhanaikainen karstapuuvilla, eivätkä niistä tehdyt lakanat yleensä kutistu tai vaadi vetämistä. 

Vierailija
60/102 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän talomme pesutuvassa on uudet koneet ja mm. lakananvetolaite. Olen aina vetänyt ja mankeloinut lakanat ja pyyhkeet. Mökillä silitän.