Miten toimitte pihien ihmisten kanssa?
Väitän että jokainen tuntee tai on tuntenut pihin ihmisen. Miten toimitte näiden kanssa?
Annatko jossain kohdassa potut pottuina? Oletko välittämättä toisen piheydestä? Vai unohdat koko tyypin?
Kyläilyt, itsellä hyvät tarjoilut jotka toiselle maistuvat mutta vasta vierailulla et saa vettä kummempaa?
Lahjat, itse hankit jotain fiksua ja toinen ei mitään tai jotain täysin ihme kräsää, millä antajakaan ei tekisi itse mitään.
Tarkoitan pihiä joka tulee hyvin toimeen mutta mitään ei pysty toiselle tarjoamaan.
Kommentit (220)
En ole pihien kanssa missään tekemisissä. Saatan sanoa terve, kun tulee vastaan, mutta siinä se.
Pihiä ei oteta mukaan porukkaan.
Vierailija kirjoitti:
ainakin seurustelusuhteessa ollessa pitää olla selvät pelisäännöt, että esim. jos yökyläilee toisen luona, niin hankitaan sitten omat eväät eikä syödä siellä kylässä ollessa tyttöystävän/poikaystävän ruokia. ja synttärinä/jouluna ei hankita lahjoja, koska se kyrsii, jos itse olet ostanut vaikka 50€ lahjakortin ja toinen ei ole ostanut mitään.
Minä en osta lahjoja koskaan vastavuoroisuuden ajatuksella. Eihän se silloin mikään lahja olisikaan, vaan vaihtokauppa. Lahja pitää antaa puhtaasta sydämestä. Siksi, että haluaa antaa toiselle jotain. Niitä ei jälkikäteen muistella jonain velkana.
Minun mieheni kohtelee heitä ylitsevuotavasti. Hän vie tuliaiseksi kuuluisaa shampanjaa, ei halvempaa. Kerran, kun vielä poltti, yritti pummata tupakkaa. Maksoi yhdestä vitosen. Tällä hän pyrkii herättelemään ihmisen, ei nyt tee useasti samalla ihmiselle. En tiedä onnistuuko?
Vierailija kirjoitti:
Ei minua häiritse kenenkään pihiys, jos eivät yritä tulla mun lompakolle, mutta toiseksi ei ole ollut harmia piheistä tuttavista.
Ole tarkkana. Ennemmin tai myöhemmin huomaat, että sinun lompakollasi lokki käy. Siitä syystä en itse ole tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ainakin seurustelusuhteessa ollessa pitää olla selvät pelisäännöt, että esim. jos yökyläilee toisen luona, niin hankitaan sitten omat eväät eikä syödä siellä kylässä ollessa tyttöystävän/poikaystävän ruokia. ja synttärinä/jouluna ei hankita lahjoja, koska se kyrsii, jos itse olet ostanut vaikka 50€ lahjakortin ja toinen ei ole ostanut mitään.
Minä en osta lahjoja koskaan vastavuoroisuuden ajatuksella. Eihän se silloin mikään lahja olisikaan, vaan vaihtokauppa. Lahja pitää antaa puhtaasta sydämestä. Siksi, että haluaa antaa toiselle jotain. Niitä ei jälkikäteen muistella jonain velkana.
Mistähän löytäisin ihmisiä jotka haluavat antaa mulle kivoja lahjoja, eikä mun tartte muistaa heitä?
Jos ihminen on pihi, niin hänessä on muutakin luonnevikaa. Kuka haluaa olla epämiellyttävän ihmisen ystävä?
Joku kaveri on pihi, toinen on sarjauskoton, kolmas rakastaa autoja, neljäs himourheilija, viides äitiyteen hurahtanut, kuudes...
Jokainen on omanlaisensa, ei minua pihi kaveri haittaa. Ei ystävyys ole mikään vastavuoroisuuskilpailu. Jos ystävä on pihi, on hän silti mukavampi kuin sellainen, joka koko ajan ilkeilee muille.
Mielestäni pihiys ei tarkoita sitä, että ei koskaan anna mitään takaisin. Se tarkoittaa vain sitä ettei käytä rahaa tuhlailevasti eikä ehkä halua käyttää rahaa mihinkään muuhun kuin välttämättömään.
Lokkeilu on sitten sitä, että elää toisen lompakolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän löytäisin ihmisiä jotka haluavat antaa mulle kivoja lahjoja, eikä mun tartte muistaa heitä?
Minulla he ovat vanhoja ystäviä, lapsuudesta asti. Totta kai suhde on vastavuoroinen - eihän se muuten ystävyyttä ole - mutta vastavuoroisuus ei mene yksyhteen. Me ostamme lahjoja, jos tulee vastaan. Jos ei tule, niin sitten voi mennä pitkään. Kumpikaan ei tunne huonommuutta, ettei ole vastajoululahjaa antaa. Toinen ystävä taas on köyhä ja asuu pidemmän matkan päässä. Hänellä ei ole antaa lahjoja, mutta hän toteuttaa vastavuotoisuuttaan tulemalla aina minun luokseni. Minä taas en mene hänen luokseen, mutta annan hänelle asioita.
eri
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni pihiys ei tarkoita sitä, että ei koskaan anna mitään takaisin. Se tarkoittaa vain sitä ettei käytä rahaa tuhlailevasti eikä ehkä halua käyttää rahaa mihinkään muuhun kuin välttämättömään.
Usein nämä yhdistyvät samassa ihmisessä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta pihi on sellainen, joka ei anna mitään omastaan. Pihi on yleensä pihi kaikessa; myös kiitoksessa ja oman ajan antamisesssa.
Vierailija kirjoitti:
Minun mieheni kohtelee heitä ylitsevuotavasti. Hän vie tuliaiseksi kuuluisaa shampanjaa, ei halvempaa. Kerran, kun vielä poltti, yritti pummata tupakkaa. Maksoi yhdestä vitosen. Tällä hän pyrkii herättelemään ihmisen, ei nyt tee useasti samalla ihmiselle. En tiedä onnistuuko?
No niin. Köyhtyi vitosen, köyhtyi shamppanjan nyt siis ainakin. Kannattiko? Heräsikö? Lyhyesti: ei. Korkeintaan halveksuu miestäsi, kun on tuhlari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se pihi lopulta jää yksin. Mikään sanominen, näpäytys tai vihje, ei mene perille. Kokemusta on, nykyisin tarjoan kerran ja katson miten toinen vastaa. Sitten mennään sen mukaan jos enää kiinnostaa, kukaan mitään vesilasi leikkejä jaksa.
Miksi pihi ihminen pitäisi jättää yksin? Jos ei tykkää käyttää rahaa, niin ei sitten tykkää. Mitä ihmettä se minuun vaikuttaa?
Pihi ihminen tykkää maksattaa muilla.
Mun tuttu teki tätä aina. Kerran otettiin kimppataksi. Sanoin pääsen hyvin kävellen kotiin, mennään kimpasa, ei tämä tule niin kalliiksi ja jaetaan taksi. Mulla on matkaa 2 km, heillä 20.
Katsoin mitä taksi maksoi, kun oltiin mun luona.
Kaveri ja puoliso meni kotiin ja halusi multa puolet loppusummasta.
Meidät pyydettiin häihin ja ostetiin kimppalahja. Puoliso ei osallistu, kun ei tunne. Kerroin miksi hän sitten tulee häihinkään. Ei otettu mukaan lahjaan, eivät tuoneet mitään lahjaa. Ehkä puolen vuoden pästä joku kysyi mitä antoi ja sanoi tuli mukaan kimppalahjaan.
Hän ei enää kuulu ystäväpiiriin
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan se tuli pihiyden ydin. Käytetään rahaa vain välttämättömään. Pihille se tarkoittaa kirjaimellisesti vain ja ainoastaan välttämättömään. Minkäänlainen tarjoaminen toisille tai lahjojen antaminen ei ole välttämätöntä (pihille). Lokkeilustakin yleensä muistuttavat juuri pihit, koska pihi on luonnostaan myös lokki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se pihi lopulta jää yksin. Mikään sanominen, näpäytys tai vihje, ei mene perille. Kokemusta on, nykyisin tarjoan kerran ja katson miten toinen vastaa. Sitten mennään sen mukaan jos enää kiinnostaa, kukaan mitään vesilasi leikkejä jaksa.
Miksi pihi ihminen pitäisi jättää yksin? Jos ei tykkää käyttää rahaa, niin ei sitten tykkää. Mitä ihmettä se minuun vaikuttaa?
Mun tuttu teki tätä aina. Kerran otettiin kimppataksi. Sanoin pääsen hyvin kävellen kotiin, mennään kimpasa, ei tämä tule niin kalliiksi ja jaetaan taksi. Mulla on matkaa 2 km, heillä 20.
Katsoin mitä taksi maksoi, kun oltiin mun luona.Kaveri ja puoliso meni kotiin ja halusi multa puolet loppusummasta.
Meidät pyydettiin häihin ja ostetiin ki
Ihmeen kauan katselitkin tuota.
En välitä asiasta. Jos joku haluaa olla pihi niin olkoot. Ei se mun elämää hetkauta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin. Köyhtyi vitosen, köyhtyi shamppanjan nyt siis ainakin. Kannattiko? Heräsikö? Lyhyesti: ei. Korkeintaan halveksuu miestäsi, kun on tuhlari.
Se on totta. Hän on tuhlari. Täysin pihin vastakohta. Arvaa ärsyttääkö, kun hän on jo 10 kk maksanut kuntosalin jäsenyyttä, eikä ole kertaakaan päässyt sinne asti, ei siis kertaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin mitä taksi maksoi, kun oltiin mun luona.Kaveri ja puoliso meni kotiin ja halusi multa puolet loppusummasta.
Meidät pyydettiin häihin ja ostetiin ki
Jos pihin kanssa jakaa mitä tahansa maksuja, pitää sopia aina etukäteen, miten jako tehdään. Tietenkin pitää vielä yrittää vetää kotiinpäin, jotta pihi jää tappiolle.
Ihmiset vain alkavat välttelemään tällaista pihiä pummia, joka maksattaa kaiken minkä voi muilla.
He eivät arkaile pyytää apua, mutta heidän oma aikansa on niin arvokasta, että ketään ei auteta.
itse tiedän tällaisen pariskunnan ja vahvasti näyttää siltä, etteivät edes sukulaiset pidä heihin yhteyttä millään lailla.
Minä pelaam sen toisen peliä. Kohteliaisuuden rajoissa tietty. Ystävyys kun on vastavuoroista, eikä kummankaan kuulu ylittää tai alittaa sitä, ihan kirjoittamaton sääntö.